ژنژیویت لثه

ژنژیویت لثه یک نوع شایع و خفیف بیماری لثه (بیماری پریودنتال) است که باعث تحریک، قرمزی، تورم (التهاب) لثه و عفونت لثه شما، بخشی از لثه در اطراف پایه دندان شما می شود. مهم است که التهاب لثه را جدی بگیرید و به سرعت آن را درمان کنید. ژنژیویت می تواند منجر به بیماری لثه بسیار جدی تری به نام پریودنتیت و از دست دادن دندان شود. شایع ترین علت التهاب لثه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. عادات خوب بهداشت دهان و دندان، مانند مسواک زدن حداقل دو بار در روز، نخ دندان کشیدن روزانه و معاینات منظم دندانپزشکی، می تواند به پیشگیری و معکوس کردن التهاب لثه کمک کند.

در واقع ژنژیویت را می‌توان به معنی التهاب و عفونت لثه معنی کرد. این التهاب بر اثر تجمع عوامل خارجی ایجاد می‌شود. پزشکان به زمانی که بیماری لثه در مرحله اولیه قرار بگیرد و التهاب لثه در حال شکل گیری باشد ژنژیویت می‌گویند. قطعا می‌دانید درمان بیماری در مراحل اولیه بسیار ساده‌تر بوده و نیازی به استفاده از درمان‌های پیشرفته نیست. درمانگران همواره تاکید دارند که اگر متوجه التهاب لثه شدید سریعا نسبت به تشخیص بیماری اقدام کنید.

در نظر داشته باشید تجمع پلاک و یک لایه نرم و چسبناک از باکتری‌ها بر روی دندان و لثه بیماری، مسبب این بیماری است. پلاک‌های که بر روی دندان ایجاد می‌شود اگر له طور مرتب پاکسازی نشود سمی ایجاد خواهند کرد که بافت لثه را تحریک می‌کند. اگر در این مرحله دندانپزشک درمان را شروع کند بیماری به بافت همبند و استخوان فک نمی‌رسد. فراموش نکنید اگر ژنژیویت به موقع درمان نشود به پریودنتیت تبدیل خواهد شد و باعث می‌گردد دندان‌ها به طور دائمی آسیب ببینند.

 

تعریف کاملتری از ژنژیویت لثه

لثه ها بافت های مخاطی هستند که فک بالا و پایین در حفره دهان را پوشش می دهند ؛ آنها دندان ها را احاطه کرده و پوشش می دهند. بر خلاف بافت نرم لب ها و گونه ها، بیشتر لثه ها از نزدیک به استخوان های زیرین متصل می شوند که در برابر اصطحکاک مواد غذایی مقاومت دارند بنابراین، هنگامی که سالم باشند، لثه از بافت ها بهتر محافظت می کند. لثه های سالم معمولا صورتی هستند و ممکن است حاوی ملانین باشند.

ژنژیویت لثه

ژنژیویت ژنژیویت لثه یک بیماری التهابی لثه با ظاهرات خاص التهابی (تورم، گرما، قرمزی و درد). این اولین مرحله در زنجیره علائم ژنژیویت خطرناک است ، زمانی که ژنژیویت خفیف است، ممکن است لثه ها به طور ناگهانی متورم شوند و خونریزی می کنند. خونریزی ممکن است زمانی رخ دهد که دندان هایتان را مسواک می کنید یا حتی زمانی که دندان ها یا لثه ها را تحت تاثیر فشاری قرار ندهید. اگر زود درمان نشود، ژنژیویت بیماری را بدتر می کند و به پریودنتیت پیشرفت می کند. سپس، التهاب می تواند به عضلات و استخوان پریودنتال گسترش یابد.

تماس با مطب خورشید

علل شایع ژنژیویت لثه چیست؟

علت ژنژیویت عمدتا به دلیل پلاک یا دیستال است که در دهان وجود دارد. هنگامی که پلاک به طور منظم پاک نمی شود، باکتری ها به ریشه های دندان حمله می کنند و آنزیم هایی تولید می کنند که باعث اتصال اپیتلیال (بافت همبند و دندان ها) و ایجاد ژنژیویت می شود. علل رشد باکتری ها عبارتند از :

  • جویدن تنباکو یا سیگار کشیدن
  • دیابت
  • مصرف داروهای خاص (داروهای ضدبارداری خوراکی، استروئیدها، ضد انعقادها، مسدود کننده های کانال کلسیم و شیمی درمانی)
  • داشتن دندان های کج
  • لوازم دندانپزشکی که ضعیف هستند.
  • شکسته شدن موادی که دندان ها با آنها پر شده اند.
  • بارداری
  • عوامل ژنتیکی
  • مشکلات سیستم ایمنی (مانند HIV / ایدز)

علل دیگر :برخی از علل دیگری که می توانند باعث ایجاد ژنژیویت شوند، مانند دندان های بد پر شده، دندان های ضعیف و برخی داروهای ضد صرع می باشد.

ژنژیویت لثه چگونه تشخیص داده می شود؟

در طول معاینه دندان، دندانپزشک لثه های شما را با یک خط کش کوچک معاینه میکند. این معاینه روشی برای بررسی التهاب است. هرگونه فضای غیرطبیعی در اطراف دندان های شما نیز ارزیابی میشود. عمق نرمال ۱ تا ۳ میلی متر است. دندانپزشک همچنین میتواند از تصاویر اشعه X برای بررسی دندان های کشیده شده استفاده کند.

با دندانپزشک خود در مورد عوامل خطر برای بیماری لثه و علائم خود صحبت کنید. این کار می تواند به تشخیص ژنژیویت کمک کند. اگر ژنژیویت وجود داشته باشد، ممکن است به متخصص بیماری های لثه ارجاع داده شوید. متخصص بیماری های لثه یا پریودنتیست، دندانپزشکی است که متخصص در درمان بیماری های لثه می باشد.

همه چیز در رابطه با ارتودنسی سرامیکی که لازم است به آن توجه داشته باشید حتما بخوانید : ارتودنسی سرامیکی چه ویژگی هایی دارد ؟

چه مواردی احتمال ابتلا به ژنژیویت لثه را افزایش می دهد؟

شما ممکن است با خطر بیشتری برای ابتلا به ژنژیویت لثه مواجه شوید اگر:

  • باردار هستید یا سایر تغییرات هورمونی مرتبط با سلامت دهان را تجربه می کنید.
  • از دندان های خود به خوبی مراقبت نکنید یا دندان های کجی که تمیز کردن آنها سخت است داشته باشید.
  • دیابت داشته باشید.
  • سابقه خانوادگی بیماری لثه داشته باشید.
  • سیگار یا تنباکو بکشید.
  • همچنین برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه می توانند جریان بزاق (تف) را کاهش دهند. بزاق به تمیز نگه داشتن دهان کمک می کند، بنابراین این تغییر ممکن است به التهاب لثه کمک کند.

 نمونه هایی از این گونه داروها عبارتند از:

  • داروهایی برای درمان صرع.
  • برخی از درمان های سرطان
  • مسدود کننده های کانال کلسیم برای فشار خون.
  • داروهای ضد بارداری خوراکی.

آیا میتوان ژنژیویت لثه را درمان کرد ؟

برای درمان ژنژیویت لثه ، بهداشت دهان و دندان ضروری است. این عارضه اولین مرحله در ایجاد مشکلی بزرگ است که هم درمان آن دشوار است و هم می تواند موجب از دست رفتن دندان های شما شود. بنابراین با شروع هرگونه تغییر در لثه های خود و ظهور خونریزی برای دریافت مشاوره تخصصی به دندانپزشک مراجعه کنید.

یکی از ساده ترین روش های درمان ژنژیویت تمیز کردن حرفه ای دندان هاست. وجود پلاک و تارتار می تواند لثه را تحریک کند. از آنجا که تمیز کردن تارتار در خانه ممکن نیست، برای دریافت کمک تخصصی و جرم گیری به دندانپزشک مراجعه کنید. معمولا پس از تمیز کردن حرفه ای دندان ها و با رعایت نکات بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن، ژنژیویت به سرعت درمان می شود.

بنابراین مهمترین روش ها در درمان ژنژیویت لثه عبارتند از:

  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای حذف پلاک، بقایای مواد غذایی و کنترل تارتار
  • رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای دندان و فک
  • اجتناب از سیگار و سایر محصولات توتون و تنباکو
  • پیگیری جلسات معاینه شش ماهه

همان طور که گفتیم عدم توجه به مرحله اول بیماری باعث پیشرفت بیماری می شود.

همه چیز در رابطه با ژنژیونیت لثه که لازم است بدانید

روش‌های پیشگیری از ژنژیویت لثه

ژنژیویت لثه یک بیماری التهابی است که باعث التهاب و خراشیدگی لثه ها می شود. درمان زودهنگام این بیماری، می تواند جلوی پیشرفت آن را بگیرد و به جلوگیری از آسیب دائمی به بافت لثه کمک کند. در ادامه به برخی از روش های پیشگیری و درمان ژنژیویت اشاره می کنم:

  • حفظ بهداشت دهان: شستشوی دهان منظم با محصولات ضد عفونی کننده دهان می تواند به پیشگیری از ژنژیویت کمک کند.
  • تغذیه سالم: مصرف غذاهای سالم و متنوع، به جلوگیری از بروز ژنژیویت لثه کمک می کند.
  • رفع عوامل تحریک کننده: از جمله عواملی که می تواند باعث بیماری التهاب لثه شوند، مصرف الکل و دخانیات و عوامل تحریک کننده دیگر هستند. رفع این عوامل می تواند به پیشگیری از بروز ژنژیویت کمک کند.
  • استفاده از آنتی‌بیوتیک ها: برای درمان این بیماری پزشک می تواند آنتی‌بیوتیک تجویز کند.
  • تمیز کردن دندان ها: پاکسازی بقایای غذا و پلاک از دندان ها می تواند به جلوگیری از بروز ژنژیویت کمک کند.
  • عمل جراحی: در صورت پیشرفت ژنژیویت به مراحل پیشرفته تر، بسته به شدت بیماری، عمل جراحی ممکن است لازم باشد.

لازم به ذکر است که بهترین راه برای پیشگیری از بیماری ژنژیویت لثه ، حفظ بهداشت دهان و دندان منظم، تغذیه سالم و مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک است.

چه داروهایی میتوان برای درمان ژنژیویت لثه میتوان استفاده کرد ؟

تعدادی از داروها می توانند برای درمان ژنژیویت لثه استفاده شوند:

  • دهانشویه ضد عفونی حاوی کلرهگزیدین می تواند برای عفونت دهان استفاده شود.
  • تراشه های ضدعفونی، حاوی کلرهگزیدین می توانند پس از تسطیح ریشه، در پاکت ها (فضاهای غیرطبیعی) قرار داده شوند.
  • میکروسکپ های آنتی بیوتیک ساخته شده با مینوسایکلین می توانند بعد از جرم گیری و تسطیح ریشه در پاکت ها قرار گیرند.
  • آنتی بیوتیک های خوراکی را می توان برای درمان مناطق ملتهب لثه استفاده کرد.
  • دوکسی سیکلین، آنتی بیوتیکی که می تواند مانع از آنزیم هایی از آسیب دندانی ایجاد میکنند، شود.
  • جراحی فلپ لثه روشی است که در آن لثه ها برگردانده میشوند و بدین ترتیب پلاک و رسوبات از قسمت های های عمیق تر حذف می شوند. سپس لثه ها در جای خود بخیه میشوند تا به راحتی در اطراف دندان قرار گیرند.
  • پیوند استخوان و بافت می تواند هنگامی که دندان ها و فک ها بیش از حد آسیب دیده شده باشند مورد استفاده قرار گیرد.
۱- اشعه X و خطرات آن برای زنان باردار قبل از انجام فرایند لمینت کردن دندان (معمولا پیش از اینکه لمینت روی دندان‌ها چسبانده شود) یک تصویر برداری با استفاده از پرتو ایکس از دندان‌ها انجام می‌شود. این تصویر برداری یکی از مراحل الزامی پیش از شروع فرایند لمینت دندان و برای مشخص کردن وضعیت دندان‌ها، بافت‌های اطراف، عمق کانال‌های ریشه و همچنین محل و شکل عصب‌ها و سایر ساختارهای داخلی دندان است و عملا هیچ راهی برای حذف این مرحله وجود ندارد. از آن سو، قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس برای زنان باردار و کودکی که در شکم دارند چندان ایمن نیست. اگر چه بعضی از دندانپزشکان و کلینیک‌های دندانپزشکی، به شما اطمینان می‌دهند که شدت و زمان تابش پرتو ایکس در زمان تصویر برداری به گونه‌ای است که خطری برای شما ایجاد نمی‌کند، اما توصیه ما، موکول کردن این فرایند به بعد از به دنیا آمدن فرزندتان است. پس بهتر است تمام فرایندهای مخاطره آمیز (حتی با کمترین میزان احتمال خطر) در این دوران را به چند ماه بعد موکول کنید. مگر در دوره بارداری، موضوعی مهم‌تر از سلامتی شما و فرزندتان هم وجود دارد؟ ۲- پوسیدگی دندان در دوران بارداری یکی از مواردی که در مقدمه‌ی این مقاله به آن اشاره کردیم، احتمال بالای پوسیدگی دندان مادر در دوران بارداری است. چرا که بخش زیادی از کلسیم موجود در بدن زن به کودکی که در شکم دارند منتقل می‌شود. علاوه بر این، لمینت کردن دندان به خودی خود احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. چرا که لمینت روی دندان قرار می‌گیرد و ممکن است رعایت بهداشت دهان و دندان را دشوارتر کند. لذا ممکن است شما نسبت به لمینت کردن دندان‌های خود در دوران بارداری اقدام نمایید و سپس متوجه پوسیدگی دندان‌های خود شوید. این فرایند، یک دوباره کاری (چه از نظر زمانی و چه از نظر هزینه‌ای) را برای شما به وجود خواهد آورد. خصوصا اینکه قیمت لمینت دندان نسبتا زیاد است. پس بهتر است لمینت دندان در دوران بارداری را فراموش کنید! مطالعه مقالات “عوارض لمینت دندان” و “تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان” به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این فرایند دندانپزشکی زیبایی در شما کمک خواهد کرد. ۳- عوارض دراز کشیدن طولانی مدت در دوران بارداری فرایند لمینت دندان، به این صورت است که شما باید برای مدتی طولانی روی صندلی مخصوص دندانپزشکی دراز بکشید تا دندانپزشک نسبت به نصب تک تک لمینت‌ها روی دندان‌های شما اقدام نماید. این فرایند طولانی مدت، موجب خستگی بیش از حد زن باردار خواهد شد. لذا پیشنهاد متخصصان دندانپزشکی کلینیک دکتر بنیانیان، عدم انجام فرایندهای دندانپزشکی زیبایی و غیرضروری در دوران بارداری است. ۴- عوارض مصرف داروهای مسکن در دوران بارداری یکی از اتفاقات محتمل در زمان لمینت کردن دندان‌ها، نیاز به استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای جلوگیری کردن از عفونت دندان و استفاده از داروهای مسکن برای کاهش درد احتمالی دندان‌ها است. از آنجایی که مصرف هر گونه دارو در دوران بارداری باید با احتیاط دو چندان و پس از مشورت با پزشک متخصص زنان صورت بگیرد. بهتر است از انجام دادن لمینت دندان در دوران بارداری صرف نظر کنید. حتما بخوانید : آیا لمینت دندان در بارداری امکان پذیر است ؟

چه عواملی سرعت درمان ژنژیویت لثه را کاهش می دهد؟

عوامل متعددی بر سرعت درمان بیماری تاثیر گذار هستند. گاهی اوقات این عوامل می‌توان سرعت تشدید بیماری را افزایش دهد. برخی اوقات نیز ممکن است موجب کاهش سرعت درمان شوند. از جمله مهمترین این علل و عوامل میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • شیمی درمانی: شیمی درمانی به قدری بدن را ضعیف می‌کند که احتمال دارد شخص پس از انجام آن به ژنژیویت مبتلا گردد. اما نباید فراموش کرد که آسیب بعد از انجام شیمی درمانی نیز ممکن است روند و سرعت درمان را نصف کند.
  • دیابت: بیماری دیابت یکی از مخرب‌ترین بیماری‌های دستگاه ایمنی بدن بوده که در صورت کنترل نشدن شخص را زمین‌گیر خواهد کرد.
  • ضعف سیستم ایمنی: اگر سیستم ایمنی تضعیف شود فرد به مرور زمان قدرت خود ترمیمی را از دست خواهد داد.
  • ژنتیک: موروثی بودن یک بیماری بهDNA شخص بستگی دارد.
  • اختلالات هورمونی
  • رژیم غذایی
  • بزاق کم دهان: در بزاق باکتری و آنزیم‌های مفید بسیاری وجود دارد. در صورت کم بودن بزاق، آنزیم‌ها توانایی مقابله با عوامل خارجی را نخواهند داشت.
  • نوشیدن الکل
  • برخی از داروهای ضد صرع
  • ریشه دندان ضعیف
  • ترمیم نامناسب دندان

آیا ژنژیویت لثه مسری است؟

پاسخ مطمئن نیست، می باشد. مطابق با آکادمی آمریکایی پریودنتولوژی، باکتری هایی که سبب ایجاد ژنژیویت می شوند می توانند از طریق به اشتراک گذاشتن ظروف، بوسیدن و یا فعالیت های دیگر با بزاق، پخش شوند با این حال توسعه ژنژیویت بستگی به برخی از عوامل اضافی، مانند بهداشت دهان و دندان دارد. همیشه توصیه می شود که مسواک و یا وسایل در این رابطه خود را با افرادی که علائم بیماری های لثه ای را داند، به اشتراک نگذارید.

چه زمانی می توان به دندانپزشک مراجعه کرد؟

شما می توانید ژنژیویت لثه را در خانه تشخیص داده و درمان کنید اما اگر وضعیت توسط رسوب ایجاد شده، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، دندانپزشکتان ممکن است اشعه ایکس برایتان انجام دهد تا ببیند که بیماری به استخوان اطراف دندان گسترش یافته یا خیر.

پس از جرم گیری دندان ها، اگر عفونت جدی باشد،دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک توصیه کند. آنتی بیوتیک ها را می توان در قالب دهانشویه، ژل موضعی یا داروهای تجویزی استفاده کرد. علاوه بر این، اگر بعد از یک دوره درمان در خانه، وضعیت دفاعی شما بهبود نیافته باشد، باید به دندانپزشک بروید و سپس، ممکن است برخی از عوارض ژنژیویت را تجربه کنید.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید