لمینت دندان در بارداری

لمینت دندان در بارداری توسط دندانپزشک و یا پزشک زنان و زایمان مورد تایید است ؟ لمینت دندان جزء خدمات دندانپزشکی محبوب است که با هدف زیبایی و ترمیمی و اصلاح طرح لبخند انجام می‌شود. معمولا لمینت دندان محدودیتی ندارد اما در مواردی مانند لمینت دندان در بارداری دندانپزشک انجام این کار را مجاز نمی‌داند. حساسیت دوره حاملگی بالاست و انجا م برخی کارها ممکن است عوارض جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد.

به خاطر داشته باشید در طول بارداری، برخی روش‌های درمانی ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشند، از جمله تجویز برخی داروها و اجرای برخی روش‌های دندانپزشکی باید با احتیاط زیادی صورت گیرند. همچنین، در بعضی موارد، استفاده از آمپول‌های ضد درد و آنتی‌بیوتیک‌ها نیز در طول بارداری ممکن است آسیب های زیادی را به مادر و جنین وارد کند. با توجه به تمامی این موارد توصیه می شود تا جایی که ممکن است کارهای دندانپزشکی را به بعد از دوران بارداری موکول کنید.

لمینت دندان چیست ؟

قبل از آنکه بخواهیم در مورد بایدها و نبایدهای لمینت دندان در بارداری با شما صحبت کنیم ، بهتر است کمی در مورد لمینت دندان و چرایی انجام آن با شما صحبت کنیم . همانطور که میدانید لمینت‌ها، پوشش‌هایی هستند که به صورت جداگانه بر روی هر دندان نصب می‌شوند تا شکل، رنگ، و اندازه دندان‌ها را بهبود دهند. در واقع، لمینت مشابه یک روکش دندان است، با این تفاوت که نازک‌تر و کمتر تهاجمی‌تر است. لمینت‌ها به دلیل طراحی طبیعی‌شان، بسیار محبوب هستند.

برای نصب لمینت روی دندان، کمی از مینای دندان تراشیده می‌شود تا لمینت بچسبد. این تراشیدگی کم به دلیل آن است که دندان‌ها پس از نصب لمینت به شکل غیرطبیعی و بزرگ به نظر نیایند. البته تراشیدگی به‌میزان کمی انجام می‌شود و به دندان‌ها آسیبی نمی‌رساند.قبل از انجام لمینت دندان، ضروری است که دندانپزشک یک معاینه دقیق انجام دهد تا هر گونه آسیب یا پوسیدگی در دندان‌ها را تشخیص دهد و قبل از اقدام به لمینت، این مشکلات برطرف شود.

تماس با مطب خورشید

لمینت دندان انواع مختلفی دارد و همه این انواع به منظور بهبود ظاهر دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو، نمی‌توان گفت که لمینت دندان به صورت عمومی ضروری است. اصولاً در شرایط زیر از لمینت دندان استفاده می‌شود:

  • ترمیم دندان‌های شکسته.
  • رفع ترک‌خوردگی دندان‌ها.
  • یکدست و هموار کردن دندان‌های نامتقارن.
  • رفع فاصله بین دندان‌ها و دندان‌های خرگوشی.
  • ترمیم دندان‌هایی که در اثر ساییدگی آسیب دیده‌اند.
  • صاف و متقارن کردن دندان‌های جلویی که کمی کج هستند.
  • تغییر رنگ دندان‌ها به دلیل عدم امکان انجام تغییرات مطلوب با روش‌های دیگر.

آیا لمینت دندان در بارداری ضرر دارد؟

بارداری دوره حساسی است؛ زیرا مادر باید علاوه بر سلامت خود، به سلامت جنین نیز توجه کند. بسیاری از غذاها و داروها را مصرف نکند، از برخی از فعالیت‌های برای مدتی دوری کند و از خود به خوبی مراقبت کند. دوران بارداری به دلیل حساس بودن ممکن است کمی دشوار باشد. به همین دلیل بهتر است با انجام کارهای غیرضروری این فشار را بیشتر نکنید. واین گونه اقدامات بعد از دوران بارداری انجام شود. 

برای این که بتوان دندان‌ها را لمینت کرد، به حداقل دو جلسه حضور در مطب دندان پزشک نیاز است. همین ملاقات می‌تواند دشوار و خسته‌کننده باشد. مخصوص این که اکثر مطب‌های دندان پزشکی شلوغ هستند و فرد باید برای مدتی طولانی در انتظار باشد. در نتیجه نشستن در اتاق انتظار می‌تواند آزاردهنده باشد و مادر را اذیت کند.

از طرفی هم باید به این نکته شود که لمینت قرار نیست مشکل ضروری همچون پوسیدگی دندان را رفع کند. فرض کنید دندان زنی باردار پوسیده شده است. این پوسیدگی به دندان‌های دیگر سرایت کرده است. در این زمان باید به دندان پزشکی مراجعه کرد و دندان را درمان کرد؛ زیرا پوسیدگی علاوه بر آسیب به دندان‌ها می‌تواند باعث درد هم شود. نکته مهم دیگر شرایط دندان و دهان زنان باردار در این دوره است.

بارداری می‌تواند باعث بروز کمبودهایی در بدن زن حامله شود. علت این امر هم این است که بدن زن اول جنین را تغذیه می‌کند و مواد لازم برای رشد او را فراهم می‌کند. به همین دلیل ممکن است میزان کلسیم و ویتامین‌های بدن او پایین بیاید. برای همین هم پزشکان توصیه می‌کنند زنان باردار از مکمل‌های مخصوص دوران بارداری استفاده کنند.

همه چیز در رابطه با ارتودنسی سرامیکی که لازم است به آن توجه داشته باشید حتما بخوانید : ارتودنسی سرامیکی چه ویژگی هایی دارد ؟

از جمله مشکلاتی که ممکن است در دوران بارداری برای دندان‌های زنان رخ بدهد، شامل ضعیف شدن مینای دندان و التهاب لثه‌ می‌شود. علت بروز این مشکلات هم ضعیف شدن بدن زن باردار در این دوره است. برای همین زنانی که قصد دارند باردار شوند، باید به خوبی غذا بخورند و به خود برسند و این رسیدگی را در دوران بارداری و بعد از آن نیز ادامه دهند. کلسیم که مهم‌ترین عامل در استحکام دندان‌ها هست، در این دوره کاهش پیدا می‌کند. بدن جنین برای رشد استخوان‌ها به کلسیم زیادی نیاز دارد. برای همین میزان کلسیم بدن مادر در این دوران کم می‌شود و به جنین می‌رسد و از طرفی دیگر دندان‌ها و استخوان‌های مادر کمی ضعیف می‌شوند.

علت دیگری که باعث ضعیف شدن مینای دندان می‌شود، حالت تهوعی است که زنان باردار به صورت مداوم تجربه می‌کنند. استفراغ می‌تواند باعث بازگشت اسید معده به دهان شود. اسید معده بسیار قوی است و می‌تواند حتی باعث تحلیل رفتن مینای دندان شود. مینای دندان از سخت‌ترین قسمت‌های دندان است ولی با این حال اگر به صورت مداوم در معرض اسید معده قرار بگیرد، بهداشت دهان و دندان رعایت نشود و کلسیم بدن هم پایین باشد، می‌تواند ضعیف شود و آسیب ببیند.

مشکل دیگری که ممکن است رخ بدهد، التهاب لثه است. زنان باردار در این دوران دچار تغییرات هورمونی زیادی می‌شوند. این تغییرات می‌تواند روی کل بدن زن تأثیر بگذارد و لثه‌ها را متورم کند. این مشکل می‌تواند اذیت کننده باشد. در نتیجه، بهتر است بیشتر از این به لثه‌ها فشار وارد نشود زیرا به اندازه کافی حساس شده‌اند.

۴ دلیل برای عدم انجام لمینت دندان در بارداری

دربالا بطور کامل در مورد اینکه چرا لازم است شما لمینت دندان در بارداری را انجام ندهید با شما صحبت کردیم، در ادامه به بررسی ۴ علت مهم در مورد اینکه چرا لمینت دندان در بارداری میتواند مشکل ساز باشد خواهیم پرداخت:

۱- اشعه X و خطرات آن برای زنان باردار

قبل از انجام فرایند لمینت کردن دندان (معمولا پیش از اینکه لمینت روی دندان‌ها چسبانده شود) یک تصویر برداری با استفاده از پرتو ایکس از دندان‌ها انجام می‌شود. این تصویر برداری یکی از مراحل الزامی پیش از شروع فرایند لمینت دندان و برای مشخص کردن وضعیت دندان‌ها، بافت‌های اطراف، عمق کانال‌های ریشه و همچنین محل و شکل عصب‌ها و سایر ساختارهای داخلی دندان است و عملا هیچ راهی برای حذف این مرحله وجود ندارد.

از آن سو، قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس برای زنان باردار و کودکی که در شکم دارند چندان ایمن نیست. اگر چه بعضی از دندانپزشکان و کلینیک‌های دندانپزشکی، به شما اطمینان می‌دهند که شدت و زمان تابش پرتو ایکس در زمان تصویر برداری به گونه‌ای است که خطری برای شما ایجاد نمی‌کند، اما توصیه ما، موکول کردن این فرایند به بعد از به دنیا آمدن فرزندتان است. پس بهتر است تمام فرایندهای مخاطره آمیز (حتی با کمترین میزان احتمال خطر) در این دوران را به چند ماه بعد موکول کنید. مگر در دوره بارداری، موضوعی مهم‌تر از سلامتی شما و فرزندتان هم وجود دارد؟

۱- اشعه X و خطرات آن برای زنان باردار  قبل از انجام فرایند لمینت کردن دندان (معمولا پیش از اینکه لمینت روی دندان‌ها چسبانده شود) یک تصویر برداری با استفاده از پرتو ایکس از دندان‌ها انجام می‌شود.  این تصویر برداری یکی از مراحل الزامی پیش از شروع فرایند لمینت دندان و برای مشخص کردن وضعیت دندان‌ها، بافت‌های اطراف، عمق کانال‌های ریشه و همچنین محل و شکل عصب‌ها و سایر ساختارهای داخلی دندان است و عملا هیچ راهی برای حذف این مرحله وجود ندارد.  از آن سو، قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس برای زنان باردار و کودکی که در شکم دارند چندان ایمن نیست. اگر چه بعضی از دندانپزشکان و کلینیک‌های دندانپزشکی، به شما اطمینان می‌دهند که شدت و زمان تابش پرتو ایکس در زمان تصویر برداری به گونه‌ای است که خطری برای شما ایجاد نمی‌کند، اما توصیه ما، موکول کردن این فرایند به بعد از به دنیا آمدن فرزندتان است.  پس بهتر است تمام فرایندهای مخاطره آمیز (حتی با کمترین میزان احتمال خطر) در این دوران را به چند ماه بعد موکول کنید. مگر در دوره بارداری، موضوعی مهم‌تر از سلامتی شما و فرزندتان هم وجود دارد؟ ۲- پوسیدگی دندان در دوران بارداری  یکی از مواردی که در مقدمه‌ی این مقاله به آن اشاره کردیم، احتمال بالای پوسیدگی دندان مادر در دوران بارداری است. چرا که بخش زیادی از کلسیم موجود در بدن زن به کودکی که در شکم دارند منتقل می‌شود.  علاوه بر این، لمینت کردن دندان به خودی خود احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. چرا که لمینت روی دندان قرار می‌گیرد و ممکن است رعایت بهداشت دهان و دندان را دشوارتر کند.  لذا ممکن است شما نسبت به لمینت کردن دندان‌های خود در دوران بارداری اقدام نمایید و سپس متوجه پوسیدگی دندان‌های خود شوید. این فرایند، یک دوباره کاری (چه از نظر زمانی و چه از نظر هزینه‌ای) را برای شما به وجود خواهد آورد. خصوصا اینکه قیمت لمینت دندان نسبتا زیاد است. پس بهتر است لمینت دندان در دوران بارداری را فراموش کنید!   مطالعه مقالات “عوارض لمینت دندان” و “تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان” به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این فرایند دندانپزشکی زیبایی در شما کمک خواهد کرد. ۳- عوارض دراز کشیدن طولانی مدت در دوران بارداری  فرایند لمینت دندان، به این صورت است که شما باید برای مدتی طولانی روی صندلی مخصوص دندانپزشکی دراز بکشید تا دندانپزشک نسبت به نصب تک تک لمینت‌ها روی دندان‌های شما اقدام نماید.  این فرایند طولانی مدت، موجب خستگی بیش از حد زن باردار خواهد شد. لذا پیشنهاد متخصصان دندانپزشکی کلینیک دکتر بنیانیان، عدم انجام فرایندهای دندانپزشکی زیبایی و غیرضروری در دوران بارداری است. ۴- عوارض مصرف داروهای مسکن در دوران بارداری  یکی از اتفاقات محتمل در زمان لمینت کردن دندان‌ها، نیاز به استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای جلوگیری کردن از عفونت دندان و استفاده از داروهای مسکن برای کاهش درد احتمالی دندان‌ها است.  از آنجایی که مصرف هر گونه دارو در دوران بارداری باید با احتیاط دو چندان و پس از مشورت با پزشک متخصص زنان صورت بگیرد. بهتر است از انجام دادن لمینت دندان در دوران بارداری صرف نظر کنید.

۲- پوسیدگی دندان در دوران بارداری

یکی از مواردی که لازم است در مورد آن آگاهی داشته باشید، احتمال بالای پوسیدگی دندان مادر در دوران بارداری است. چرا که بخش زیادی از کلسیم موجود در بدن زن به کودکی که در شکم دارند منتقل می‌شود. علاوه بر این، لمینت کردن دندان به خودی خود احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. چرا که لمینت روی دندان قرار می‌گیرد و ممکن است رعایت بهداشت دهان و دندان را دشوارتر کند.

لذا ممکن است شما نسبت به لمینت کردن دندان‌های خود در دوران بارداری اقدام نمایید و سپس متوجه پوسیدگی دندان‌های خود شوید. این فرایند، یک دوباره کاری (چه از نظر زمانی و چه از نظر هزینه‌ای) را برای شما به وجود خواهد آورد. خصوصا اینکه قیمت لمینت دندان نسبتا زیاد است. پس بهتر است لمینت دندان در بارداری را فراموش کنید! 

۳- عوارض دراز کشیدن طولانی مدت در دوران بارداری

فرایند لمینت دندان، به این صورت است که شما باید برای مدتی طولانی روی صندلی مخصوص دندانپزشکی دراز بکشید تا دندانپزشک نسبت به نصب تک تک لمینت‌ها روی دندان‌های شما اقدام نماید. این فرایند طولانی مدت، موجب خستگی بیش از حد زن باردار خواهد شد. لذا پیشنهاد متخصصان دندانپزشکی کلینیک دکتر بنیانیان، عدم انجام فرایندهای دندانپزشکی زیبایی و غیرضروری در دوران بارداری است.

۴- عوارض مصرف داروهای مسکن در دوران بارداری

یکی از اتفاقات محتمل در زمان لمینت کردن دندان‌ها، نیاز به استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای جلوگیری کردن از عفونت دندان و استفاده از داروهای مسکن برای کاهش درد احتمالی دندان‌ها است. از آنجایی که مصرف هر گونه دارو در دوران بارداری باید با احتیاط دو چندان و پس از مشورت با پزشک متخصص زنان صورت بگیرد. بهتر است از انجام دادن لمینت دندان در بارداری صرف نظر کنید.

عوارض لمینت دندان در بارداری

معمولا زمانی که برای انجام درمان مشکلات دندان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنید دندانپزشک یا دستیار او سوالاتی در مورد وضعیت جسمانی شما می پرسند. یکی از این پرسش ها درباره بارداری خانم ها است؛ در صورتی که خانم بارداری بخواهد لمینت دندان انجام دهد باید به درستی در مورد عوارض این کار آگاه شود تا از ایجاد هر گونه مشکل احتمالی جلوگیری گردد. از مهم‌ترین عوارض لمینت دندان در بارداری می توان به سه مورد زیر اشاره کرد.

۱. ایجاد تورم و التهاب لثه

در دوران حاملگی در بدن خانم ها تغییرات هورمونی اتفاق می افتد و باعث ایجاد مشکلات زیادی می شود که بیشتر علائم آن در دهان و دندان مشاهده می گردد. شایع ترین مشکل دهان و دندان در دوران بارداری التهاب لثه است که با انجام لمینت دندان تشدید می شود و می تواند بیماری های جدی دیگری نیز به وجود آورد. پوسیدگی دندان و انجام لمینت با هم مرتبط هستند و در دوران حاملگی شدت می یابد.

ایمپلنت ایرانی چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارد ؟ حتما بخوانید : بهترین برندهای ایمپلنت ایرانی کدام است ؟

۲. کاهش کلسیم در بدن مادر باردار

در دوران بارداری جنین مواد مغذی مورد نیاز را از بدن مادر می گیرد یکی از این مواد غذایی کلسیم است که از دندان و استخوان مادر گرفته شده و وارد بدن جنین می شود. انجام لمینت نیز در دوران بارداری سبب کاهش کلسیم بدن زنان باردار شده که از عوارض آن می توان به تحلیل رفتن دندان‌های مادر اشاره کرد.

۳. تحلیل مینای دندان در دوران حاملگی

در دوران بارداری علاوه بر مشکلات التهاب لثه، مشکل مینای دندان نیز زیاد مشاهده می شود؛ همچنین در بحث لمینت دندان دندانپزشک بخشی از مینای دندان را می تراشد. در این صورت اگر در دوران حاملگی خانمی  اقدام به انجام لمینت دندان نماید آسیب بیشتری به مینای دندان وارد خواهد شد.

لمینت در دوران شیردهی

استفاده از داروهای ضد درد، بی‌حسی، آنتی‌بیوتیک و ضد التهاب در دوران شیردهی برای نوزاد هیچ عوارضی ندارد. بنابراین، انجام لمینت دندان در این دوره محدودیتی ندارد و مادران شیرده می‌توانند باخیالی راحت به کلینیک دندانپزشکی مایا مراجعه کرده و از خدمات لمینت دندان و سایر خدمات این کلینیک استفاده کنند. با این حال، توصیه می‌شود که قبل از هر اقدامی حتماً با دکتر زنان مشورت کرده و دندانپزشک را در جریان شیردهی قرار دهید.

بهترین زمان برای انجام درمان های زیبایی از جمله لمینت دندان در بارداری

خوب است بدانید بهتر است قبل از اینکه به انجام لمینت دندان بپردازید، با دندانپزشک مشورت کنید. در دوران بارداری حتما باید چکاپ کنید. بهترین تایم برای درمان های زیبایی دندانپزشکی و به خصوص انجام لمینت دندان در بارداری و یا هر درمان دیگر دندانپزشکی ، به شرح زیر می باشد:

سه ماهه اول دوران بارداری

دندانپزشکان لمینت دندان را در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی کنند. یکی از مهم ترین دلایل این امر، این است که در سه ماهه ی اول، بافت جنین تشکیل می شود و به همین دلیل استفاده از مواد شیمیایی حساسیت برانگیز است. به همین خاطر درمان های طولانی مدت و سخت پیشنهاد نمی شود. علاوه بر این گاهی مادر دارای حالات خاصی مثل بی اشتهایی، استفراغ و حالت تهوع است که این حالات می تواند درمان را سخت کند. در این تایم دندانپزشک با دقت دندان ها را معاینه می کند. شما باید در این سه ماهه حداقل دو بار به دندانپزشکی مراجعه نمایید.

سه ماهه دوم دوران بارداری

در این دوران اگر دندان ها مشکل داشته باشند به خوبی ترمیم می شوند. به طور معمول ترمیم در دو جلسه صورت می گیرد که به مادر هیچ فشاری وارد نمی شود. سه ماهه دوم بهترین تایم برای انجام درمان هایی زیبایی دندانپزشکی می باشد. زیرا در این دوران اکثر اعضای جنین شکل گرفته و بافت ها در حال کامل شدن هستند. مادر می تواند در این دوران با تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف کند. علاوه بر این بهتر است در این سه ماه یک بار به دندانپزشکی مراجعه کند.

سه ماهه سوم دوران بارداری

در این سه ماه جنین بیشترین میزان رشد را دارد. به همین خاطر درمان های طولانی مدت و سخت مانند لمینت دندان پیشنهاد نمی شود.

به خاطر داشته باشید

انجام لمینت به خودی خود مضر نیست اما توصیه می‌شود این کار را در دوران بارداری انجام ندهید. لمینت از خدمات زیبایی دندان پزشکی است و انجام آن ضرورتی ندارد. دندان‌ها و لثه زنان باردار در این دوره حساس‌تر است. علاوه بر این، مراجعه چندین باره به دندان پزشکی می‌تواند خسته‌کننده باشد. علاوه بر انتظار، دراز کشیدن به پشت برای اجرای فر ایند درمان می‌تواند مشکل‌ساز باشد. مهم‌تر از همه، برای لمینت دندان باید ابتدا از دندان عکسبرداری شود. عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می‌شود و می‌تواند برای جنین مضر باشد.

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید