ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی یکی از انواع روش‌های ارتودنسی است که در آن از براکت‌هایی با جنس سرامیک در طول دوره درمان ارتودنسی استفاده می‌شود. این روش درمانی طرفداران زیادی دارد، زیرا با بریس‌های شبیه به دندان یا شفاف، کمتر قابل مشاهده است. وقتی کسی به ارتودنسی فکر می کند ، معمولاً دهانی پر از فلز را تجسم می کند؛ اما پیشرفت های تکنولوژیکی در دندانپزشکی باعث شده تا گام های مهمی برداشته شود، ارتودنسی سرامیکی یکی از اینهاست.

براکت در ارتونسی دندان به منظور قرار دادن سیم قوسی شکل ارتودنسی بر روی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. براکت های ارتودنسی از جنس فلز، پلاستیک یا سرامیک ساخته می شوند. براکت ها علاوه بر نگه داشتن سیم قوسی شکل بر روی دندان در جهت انتقال نیرو به دندان ها نیز کاربرد دارد. به طور کلی از اساسی ترین اجزای دستگاه ارتودنسی براکت ها هستند که انتخاب ها بستگی به میزان ناهنجاری و هزینه های درمانی دارد.

چه افرادی  بهترین کاندید ارتودنسی سرامیکی هستند؟

بسیاری از افراد هستند که در کودکی بر اثر عوامل مختلفی مانند وراثت، مکیدن انگشتان، جویدن ناخن، استفاده از شیشه شیر یا پستانک در مدت زمان طولانی و عدم رشد صحیح فک  دچار نامرتبی دندانی شده اند و نیاز دارند با استفاده از درمان ارتودنسی نظم و ترتیب را به دندان های باز گردانند.

۱- اوربایت (Overbite)

افرادی که رشد نا متقارن فک داشتند و این مورد باعث می شود دندان هایی که در فک بالا قرار دارند، دندان های فک پایین را تحت پوشش خود قرار دهند.

۲- اپن بایت (Open bite)

این دسته از افراد اغلب دندان های بالا و دندان های پایین شان از یک دیگر فاصله دارد و زمانی که دهان خود را می بندند، دندان هایشان با یک دیگر جفت نمی شود.

۳- کراس بایت (Cross bite)

این دسته از افراد دندان هایشان به طوری قرار می گیرد که دندان های فک پایین آن ها دندان های فک بالا را تحت پوشش قرار می دهد. در نتیجه دندان های فرد دچار مشکل می باشد.

تماس با مطب خورشید

ویژگی های براکت سرامیکی چیست؟

جنس براکت سرامیکی از اکسید تیتانیوم یا اکسید زیرکونیوم است. با وجود سرامیکی بودن اما در برابر نیرو بسیار پایدار و مقاوم است. با این حال ممکن است در طول درمان ارتودنسی بشکند، اما برای مقاوم تر شدن از مواد بیشتری استفاده می کنند که ناخوشایند می باشد. خوشبختانه از مزیت هایی که دارد در هنگام نصب تغییر شکل نمی دهد.

براکت سرامیکی به دلیل اینکه در دهان کمتر قابل مشاهده است محبوبیت بیشتری نسبت به براکت های فلزی پیدا کرده است. کش های استفاده شده در این روش سفید یا شفاف هستند که زیبایی کار را دو چندان می کند. دوره درمانی طولانی تر در براکت های سرامیکی از ویژگی های منفی آنهاست.

براکت سرامیکی به دلیل شفافیت بالا آلودگی را بیشتر نمایان می کند. این نوع براکت ها سریع دچار لکه و تغییر رنگ می شوند. برای جلوگیری از این موضوع باید رعایت بیشتری در بهداشت دندان و دهان انجام داد. جنس براکت های سرامیکی محکم تر و زبر تر است، در نتیجه به هنگام برخورد یا تماس با مینای دندان موجب ساییدگی آن ها می شود. به هنگام برداشتن براکت سرامیکی از روی دندان به دلیل اتصال محکم تر، سخت تر از براکت های فلزی انجام می گیرد.

معایب و مزایای ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی همانند هر درمان دیگری دارای مزایا و معایبی است که میتواند به شما در تصمیم گیری برای انجام این درمان و یا حتی برای اطلاع و  آگاهی در مورد نکات مهم آن اطلاعات کافی و جامع را در اختیار شما قرار دهد. به طور کلی مزایا و معایب این درمان را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد.

مزایای ارتودنسی سرامیکی

  • به دلیل اینکه مواد سرامیکی به کار رفته در ساخت این برس ها شفاف و همرنگ دندان هستند کمتر در معرض دید قرار می گیرند.
  • دندان ها را به نسبت پلاک شفاف ارتودنسی (مانند اینوزیلاین ها) صاف و منظم می کنند.
  • می توانید به آن ها رنگ هم بدهید (با کمک الاستیک ها و اورینگ و خلاصه کش ارتودنسی)
  • برعکس بریس های فلزی معمولی که در روند تصویر برداری رادیولوژی در وضوح تصاویر اختلال ایجاد می کنند، براکت سرامیکی هیچ اختلالی در گرفتن این تصاویر ایجاد نمی کنند.
ایمپلنت ایرانی چه ویژگی ها و خصوصیاتی دارد ؟ حتما بخوانید : بایدها و نبایدهایی از ایمپلنت ایرانی

معایب ارتودنسی سرامیکی

  • گرانتر از ارتودنسی ثابت معولی هستند. هزینه بریس های سرامیکی حداقل ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار بیشتر از بریس های فلزی است.
  • ممکن است باعث حساسیت لثه شوند. براکت های سرامیکی بزرگتر از براکت های فلزی هستند و ممکن است روند مسواک زدن را مشکل کنند.
  • دوام و ماندگاری آن ها کمتر از براکت های فلزی است. براکت فلزی ۲ برابر ارتودنسی سرامیکی دوام دارد.
  • مدت زمان ارتودنسی با براکت سرامیکی از براکت های فلزی معمولی بیشتر است.
  • امکان لکه شدن آن ها وجود دارد.
  • چون به راحتی شکسته می شوند هزینه جایگزینی یا تعمیر آن ها هم ممکن است زیاد باشد و طول دوره درمان را نیز بیشتر کند.

آیا افرادی که ارتودنسی سرامیکی استفاده می کنند به گارد دهان نیاز دارند؟

همان طور که می دانید اغلب از گارد دهان یا محافظ دندان ها زمانی استفاده می شود که بخواهید فعالیت های بدنی شدید یا ورزش های رزمی سنگین و پر جنب و جوش انجام دهید. در صورتی که ورزش های بدنی و رزمی سنگین انجام می دهید برای حفظ سلامت ارتودنسی های خود از خطرات احتمالی و هزینه آفرین بهتر است از گارد دهان استفاده نمائید. گاردهای دهان دارای سه نوع مختلف هستندکه این سه نوع عبارتند از:

  • نوع اول گارد دهان سفارشی است که دقیقا متناسب با وضعیت و اندازه دهان ، فک و استخوان فرد اسخته می شود. با توجه به اینکه این نوع گارد دهان سفارشی است و منحصر به فرد برای هر بیمار ساخته می شود نیازمند صرف هزینه بالایی است.
  • نوع دوم گارد جویدنی است. این نوع گارد را باید درون دهان قرار دهید و گاز بنزید تا دقیقا متناسب با وضعیت دهان و دندان های شما شکل گیرد.
  • و نوع سوم گارد دهان، گارد های از پیش ساخته شده هستند که معمولی ترین گاردهای دهان موجود در بازارند و از قیمت پایین تری برخوردارند. این نوع گارد برای ارتودنسی سرامیکی خیلی مناسب نیست و توصیه نمی شود.
  • همه چیز در رابطه با ارتودنسی سرامیکی که لازم است به آن توجه داشته باشید

مقایسه براکت فلزی با سرامیکی

ممکن است برای شما این سوال مطرح باشد که چه تفاوتی میان ارتودنسی های معمولی با نوع سرامیکی آن است ، در حالت کلی لازم است بدانید که بریس ها با اعمال فشار مداوم در مدت زمان طولانی کار می کنند و از براکت ها و سیم های قوس دار تشکیل شده اند. بریس های فلزی سنتی تر و قابل اعتماد هستند. براکت های سرامیکی از مواد شفاف سرامیکی ساخته شده اند، آنها نسبت به براکت های فلزی کمتر مورد توجه قرار می گیرند، البته ارتودنسی سرامیکی از نظر کارایی تقریباً برابر با همتای فلزی خود می باشد تفاوت های کلی این دو نوع از ارتودنسی دندان را میتوان بصورت زیر مورد بررسی قرار داد :

۱- دوام :

هرچند براکت های سرامیکی محکم هستند ، اما از مواد متفاوتی ساخته شده اند که می توانند شکننده باشند؛ مثلا در شرایط سخت مثل ورزش ممکن است ارتودنسی با براکت فلزی گزینه بهتری باشد.

۲- زمان :

براکت های فلزی دندانهای شما را کمی سریعتر از سرامیک حرکت می دهد.

۳- هزینه :

به طور کلی ، بریس های فلزی نسبت به سرامیکی ارزان تر هستند.

۴- ظاهر :

این قطعاً بزرگترین تفاوت است. براکت های سرامیکی تقریباً به اندازه فلز قابل مشاهده نیستند. اما شفاف نیستند.

۵- سایر موارد :

  • بریس های سرامیکی گزینه ای ایده آل برای افرادی (به طور کلی بزرگسالان) است که می خواهند دندان های خود را صاف و تراز کنند ، اما در موقعیت های اجتماعی و حرفه ای نیز احساس خوبی خواهند داشت.
  • بریس های فلزی برای هر کسی قابل استفاده و عالی است ، به خصوص کسانی که ورزش می کنند.
  • روش سرامیکی یک جایگزین مناسب برای درمان سنتی ارتودنسی با براکت های فلزی است ، اگر یکی از دلایل شما برای عدم انجام ارتودنسی نمایان بودن براکت های داخل دهان است و نمیخواهید دیده شود بهتر است از روش های دیگر ارتودنسی مانند ارتودنسی سرامیکی استفاده کنید.
بهترین برندها و ویژگی های مهم ایمپلنت آمریکایی حتما بخوانید : مهمترین ویژگی های ایمپلنت آمریکایی

عوامل موثر بر قیمت ارتودنسی سرامیکی

همان‌طور که میدانید قیمت این روش درمانی با توجه به موارد مختلفی تعیین می‌شود. از آنجایی که معمولا هزینه بیشتری نسبت به بریس‌های فلزی دارند، تعیین قیمت آن‌ها به دغدغه‌ای مهم برای افراد تبدیل شده است. با توجه به مواد اولیه وارداتی و تغییراتی که روزانه در قیمت ارز و محصولات مرتبط صورت می‌گیرد، نمی‌توان به طور قطعی هزینه این روش درمانی را مشخص نمود.  اما موارد مختلفی وجود دارد که بر هزینه نهایی تأثیر دارند. این عوامل عبارتند از :

۱- جنس براکت‌ها

جنس مواد به کار رفته برای تهیه این بریس‌های سرامیکی مهم‌ترین موضوع در تعیین قیمت آن‌هاست. براکت‌های این نوع ارتودنسی از جنس‌هایی کاملا شفاف یا همرنگ دندان ساخته می‌شود، تا در طول درمان ظاهر طبیعی دهان و دندان حفظ شود. از جنس‌های مختلفی مانند پلاستیک یا پرسلین ساخته شده که هر کدام دارای قیمت‌های مختلفی هستند. به دلیل تفاوت قیمت در مواد اولیه براکت سرامیکی و فلزی، هزینه این نوع ارتودنسی بیشتر است.

۲- رنگ براکت‌ها

در ارتودنسی سرامیکی می‌توانید از بریس‌های با جنس سرامیک به رنگ روشن، همرنگ دندا‌ن‌ها یا کاملا بی رنگ و نامرئی استفاده کنید. به راحتی می‌توانید بریس‌های کاملا مشابه با دندان‌های خود انتخاب کنید. رنگ بریس‌ها و میزان شفاف بودن یا همرنگ دندان بودن آن‌ها، تأثیر مستقیمی بر روی هزینه ارتودنسی خواهد داشت.

۳- شدت ناهنجاری دندان‌ها

یکی دیگر از مواردی که بر قیمت ارتودنسی سرامیکی تأثیر دارد، میزان ناهنجاری و شدت نامرتب بودن دندان‌های بیمار است. هرچه مشکلات دندانی شدیدتر باشند، طول درمان مدت زمان بیشتری خواهد بود و فرد نیاز بیشتری به استفاده از ارتودنسی خواهد داشت. این موضوع بر روی هزینه تأثیر دارد. همچنین با افزایش طول درمان امکان شکستگی ارتودنسی‌ها و نیاز به ترمیم و تعویض قطعات بیشتر شده و هزینه درمان نیز افزایش می‌یابد.

۴- نامرئی بودن ارتودنسی

مهم‌ترین مزیت ارتودنسی سرامیکی نامرئی بودن آن است و همین موضوع مهم‌ترین دلیل برای افزایش قیمت آن نسبت به سایر روش‌ها ازجمله بریس‌های فلزی است.

طول دوره درمان ارتودنسی سرامیکی چقدر است؟!

بریس‌های سرامیکی بسته به نوع و شدت مشکل و ناهنجاری دندانی، حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه (و حتی در مواردی ممکن است تا ۳۶ ماه) طول بکشد تا دندان‌های شما را صاف، منظم و تراز کنند. البته در مواردی خاص با ناهنجاری‌های پیچیده دندانی، نیاز به درمان ارتودنسی بیش از دو سال وجود خواهد داشت که در نهایت این مدت زمان توسط متخصص ارتودنسی تعیین می‌گردد.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید