بوی بد دهان در بارداری

بوی بد دهان در بارداری یکی از مشکلات رایج و آزاردهنده در دوران بارداری است که بسیاری از بانوان را اذیت میکند. همانطور که میدانید بارداری می‌تواند چالش‌های خود را برای مادران داشته باشد. بعضی از آنها بسیار چالش برانگیز و مشکل ساز هستند اما بعضی دیگر بیشتر ناراحت کننده‌اند. یکی از این عوارض ناراحت کننده‌ که در بسیاری از مادران رخ می‌دهد، بوی بد دهان در بارداری است که می‌تواند موجب خجالت شما شود. اما خبر خوب این است که از بین بردن بوی بد دهان در بارداری به راحتی قابل انجام است و شما حتی می‌توانید با انجام بعضی از کارها، از بروز آن جلوگیری کنید یا به میزان زیادی آن را کنترل کنید.

نشانه های بوی بد دهان در بارداری کدام است ؟

  • اگر زبان شما لایه ی محافظ ضخیمی دارد.
  • دهان شما تلخ است.
  • دچار خشکی دهان هستید.
  • گلویتان درد میکند.
  • روی دندانتان پلاک وجود دارد.

مهمترین دلایل بوی بد دهان در بارداری

بوی بد دهان در بارداری مشکلی است که می‌تواند در بسیاری از مقاطع زندگی انسان رخ دهد و مختص دوران بارداری نیست. علت این بو، برخورد باکتری‌ها با مواد غذایی و آزاد شدن گوگرد است. گوگرد بوی دارد که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. در اثر تغییراتی که در زمان بارداری و همراه با رشد جنین در بدن مادر رخ می‌دهد، این اتفاق تسریع می‌شود و در نتیجه بوی آن را بیشتر حس می‌کنید. در ادامه بیشتر در مورد این تغییرات صحبت می‌کنیم:

تماس با مطب خورشید

۱- تغییرات هورمونی:

به محض وقوع بارداری، طوفانی از تغییرات هورمونی در بدن شکل می گیرد تا به حفظ و بقای بارداری کمک شود. این نوسانات هورمونی، در عین اینکه برای بارداری ضروری هستند، می توانند منجر به طیف وسیعی از عوارض جانبی ناخواسته شوند، از جمله اینکه دهان شما را به محلی مناسب برای رشد پلاک های دندانی تبدیل کرده و لثه ها نیز ملتهب می شوند. در پی این اتفاق، باکتری ها با سرعت و تعداد بیشتری درون دهان رشد کرده و با تولید ترکیبات گوگردی، منجر به بوی بد دهان در بارداری می شوند. به علاوه، به دلیل التهاب لثه ها، پس مانده های غذا در میان دندان ها مانده و باعث احساس بوی بد در بارداری خواهند شد.

۲- کاهش بزاق و خشکی دهان:

بزاق، وظیفه مهم پاک کنندگی و مرطوب سازی حفره دهان را برعهده دارد و به علاوه شیارهای میان دندان ها را پاک کرده و دهان شما را تمیز نگه می دارد. بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش های علمی و تجربیات مادران، میزان بزاق در طی بارداری کاهش یافته و دهان خشک می شود، بنابراین این احتمال وجود دارد که رشد باکتری ها در حفره دهانی شدت یافته و خطر وقوع پوسیدگی های دندانی نیز افزایش پیدا کند، در نتیجه احتمال بدبو شدن دهان بالا می رود.

۳- حالت تهوع:

حالت تهوع که با عنوان بیماری صبحگاهی شناخته می شود، یکی از رایج ترین عوارض دوران بارداری است که بسیاری از مادران به ویژه در طی سه ماهه اول بارداری آن را تجربه می کنند. حالت تهوع، می تواند خشکی دهان را بدتر کند و در صورت بالا آوردن، با ایجاد یک محیط اسیدی، دندان ها را مستعد پوسیدگی کرده و در نتیجه به بوی بد دهان دامن می زند.

همه چیز در رابطه با ژنژیونیت لثه که لازم است بدانید حتما بخوانید : منظور از ژنژیویت لثه چیست ؟

۴- بهداشت نامناسب دهان و دندان:

اگر در طی دوران بارداری، بهداشت دهان و دندان ها به خوبی رعایت نشود، احتمال پوسیدگی های دندانی به دلیل تغییرات هورمونی، دریافت ناکافی کلسیم، اسیدی شدن دهان به دلیل استفراغ مکرر و … افزایش یافته و این احتمال وجود دارد که مشکلی به نام ژنژیویت یا همان التهاب لثه ها رخ دهد. مجموعه این عوامل، باعث می شود تا احساس بوی بد در بارداری پیدا کنید.

۵- کم آبی بدن:

احتمالا بارها شنیده اید که در دوران بارداری باید آب بیشتری بنوشید، اما شاید برایتان جالب باشد که همین راهکار به نظر ساده و ابتدایی، از بوی بد دهان جلوگیری کرده و یا از شدت آن کم می کند. زیرا کم آبی بدن، باعث خشکی دهان شده و از سوی دیگر، نوشیدن آب کافی می تواند به شستشوی مواد غذایی گیر کرده در دندان ها کمک کند.

۶- تغییرات سبک زندگی:

در طی دوران بارداری، سبک زندگی شما دستخوش تغییر شده و خوردن وعده های غذایی مکرر، تنقلات و اسنک ها یا غذاهای عجیب و غریب با رایحه قوی ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان در بارداری شود.

۷- رفلاکس اسید معده:

در طی دوران بارداری، به دلیل تغییراتی همچون بزرگ شدن رحم، کند شدن حرکات دستگاه گوارش و تغییرات هورمونی، اسید معده به سمت بالا برگشته و بنابراین رفلاکس اسید معده، یکی از عواض شایع این دوران است که می تواند منجر به از بین رفتن مینای دندان، پوسیدگی دندان ها و در نتیجه تغییر بوی دهان شود.

۸- شرایط پزشکی:

بیماری هایی همچون عفونت های مجاری تنفسی، عفونت های گوش، حلق و بینی، دیابت، بیماری های کبدی، بیماری های گوارشی، بیماری های غدد درون ریز و اختلالات متابولیک از دیگر علل زمینه ساز بوی بد دهان هستند.

تشخیص بوی بد دهان در بارداری

بوی بد دهان در بارداری اغلب توسط بیمار یا یکی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک توصیف می شود. اگر مشکوک به بوی بد دهان هستید، دندانپزشک می تواند به شما در تشخیص علت کمک کند.

۱- اندازه گیری ارگانولپتیک:

این یک تست استاندارد طلا در تایید بوی بد دهان محسوب می شود. در این روش معاینه کننده هوایی را که بیمار از بینی خارج می کند اندازه گیری می کند. پرکاربردترین روش برای تشخیص بوی بد دهان است.

نکات طلایی در مورد علل بوی بد دهان در بارداری که باید بدانید

۲- کروماتوگرافی گازی:

این روش نسبتاً قابل اعتمادی برای تشخیص هالیتوز در نظر گرفته می شود. کروماتوگرافی گازی برای اندازه گیری ترکیبات گوگرد فرار (VSCs) استفاده می شود.

۳- پایش گوگرد:

پایش گوگرد روشی نسبتاً ارزان برای اندازه گیری VSC ها است. در دستگاه نظارت بر گوگرد، واکنش الکتروشیمیایی ترکیبات حاوی گوگرد را در هوای بازدم اندازه گیری می کند.

۴- تست BANA:

نواری از بنزوئیل-DL-آرژنین-آ-نفتیل آمید برای شناسایی میکروارگانیسم هایی که باعث بوی بد دهان می شوند استفاده می شود.

در بیشتر موارد، بوی بد در دوران بارداری با پروتکل‌های درمانی اولیه مانند تمیز کردن و صیقل دادن دندان‌ها برطرف می‌شود و ممکن است این آزمایش‌ها ضروری نباشد. دندانپزشک شما یک معاینه کامل انجام می دهد و تصمیم می گیرد که آیا این آزمایشات برای تشخیص منبع بوی بد ضروری هستند یا خیر.

فراموش نکنید که هر گونه درمان دندانپزشکی باید پس از تایید پزشک انجام شود. برخی از روش های درمانی وجود دارد که نباید از آنها استفاده کرد. از هر گونه درمان انتخابی و غیر اورژانسی خودداری کنید. از هرگونه عکسبرداری با اشعه ایکس در دوران بارداری خودداری کنید. در موارد اجتناب ناپذیر، از دندانپزشک خود بخواهید اقدامات احتیاطی بهینه را انجام دهد، مانند پوشش با پیش بند سربی.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم ؟

متخصصان معمولاً یک جلسه تمیز کردن حرفه ای دندان را در سه ماهه دوم توصیه می کنند، حتی اگر مشکل دندانی وجود نداشته باشد. می توانید این موضوع را با پزشک و دندانپزشک خود در میان بگذارید. پس در شرایط زیر باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

  • خونریزی لثه
  • دندان چرخان
  • دندان ها یا لثه های دردناک
  • احساس سوزش در دهان
  • طعم فلزی در دهان
  • ترشح چرک از لثه

برجستگی قرمز روشن روی لثه که شبیه تمشک است، زیرا ممکن است نشان دهنده وجود گرانولوم پیوژنیک باشد، عفونت لثه که در ۵ درصد از موارد بارداری رخ می دهد.

۱- اشعه X و خطرات آن برای زنان باردار قبل از انجام فرایند لمینت کردن دندان (معمولا پیش از اینکه لمینت روی دندان‌ها چسبانده شود) یک تصویر برداری با استفاده از پرتو ایکس از دندان‌ها انجام می‌شود. این تصویر برداری یکی از مراحل الزامی پیش از شروع فرایند لمینت دندان و برای مشخص کردن وضعیت دندان‌ها، بافت‌های اطراف، عمق کانال‌های ریشه و همچنین محل و شکل عصب‌ها و سایر ساختارهای داخلی دندان است و عملا هیچ راهی برای حذف این مرحله وجود ندارد. از آن سو، قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس برای زنان باردار و کودکی که در شکم دارند چندان ایمن نیست. اگر چه بعضی از دندانپزشکان و کلینیک‌های دندانپزشکی، به شما اطمینان می‌دهند که شدت و زمان تابش پرتو ایکس در زمان تصویر برداری به گونه‌ای است که خطری برای شما ایجاد نمی‌کند، اما توصیه ما، موکول کردن این فرایند به بعد از به دنیا آمدن فرزندتان است. پس بهتر است تمام فرایندهای مخاطره آمیز (حتی با کمترین میزان احتمال خطر) در این دوران را به چند ماه بعد موکول کنید. مگر در دوره بارداری، موضوعی مهم‌تر از سلامتی شما و فرزندتان هم وجود دارد؟ ۲- پوسیدگی دندان در دوران بارداری یکی از مواردی که در مقدمه‌ی این مقاله به آن اشاره کردیم، احتمال بالای پوسیدگی دندان مادر در دوران بارداری است. چرا که بخش زیادی از کلسیم موجود در بدن زن به کودکی که در شکم دارند منتقل می‌شود. علاوه بر این، لمینت کردن دندان به خودی خود احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد. چرا که لمینت روی دندان قرار می‌گیرد و ممکن است رعایت بهداشت دهان و دندان را دشوارتر کند. لذا ممکن است شما نسبت به لمینت کردن دندان‌های خود در دوران بارداری اقدام نمایید و سپس متوجه پوسیدگی دندان‌های خود شوید. این فرایند، یک دوباره کاری (چه از نظر زمانی و چه از نظر هزینه‌ای) را برای شما به وجود خواهد آورد. خصوصا اینکه قیمت لمینت دندان نسبتا زیاد است. پس بهتر است لمینت دندان در دوران بارداری را فراموش کنید! مطالعه مقالات “عوارض لمینت دندان” و “تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان” به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این فرایند دندانپزشکی زیبایی در شما کمک خواهد کرد. ۳- عوارض دراز کشیدن طولانی مدت در دوران بارداری فرایند لمینت دندان، به این صورت است که شما باید برای مدتی طولانی روی صندلی مخصوص دندانپزشکی دراز بکشید تا دندانپزشک نسبت به نصب تک تک لمینت‌ها روی دندان‌های شما اقدام نماید. این فرایند طولانی مدت، موجب خستگی بیش از حد زن باردار خواهد شد. لذا پیشنهاد متخصصان دندانپزشکی کلینیک دکتر بنیانیان، عدم انجام فرایندهای دندانپزشکی زیبایی و غیرضروری در دوران بارداری است. ۴- عوارض مصرف داروهای مسکن در دوران بارداری یکی از اتفاقات محتمل در زمان لمینت کردن دندان‌ها، نیاز به استفاده از داروهای آنتی بیوتیک برای جلوگیری کردن از عفونت دندان و استفاده از داروهای مسکن برای کاهش درد احتمالی دندان‌ها است. از آنجایی که مصرف هر گونه دارو در دوران بارداری باید با احتیاط دو چندان و پس از مشورت با پزشک متخصص زنان صورت بگیرد. بهتر است از انجام دادن لمینت دندان در دوران بارداری صرف نظر کنید. حتما بخوانید : لمینت دندان در بارداری امکانپذیر است ؟

راه حل برطرف کردن بوی بد دهان در بارداری

اگر شما هم دچار بوی بد دهان در بارداری هستید و این موضوع برای شما آزار دهنده شده است، با رعایت نکات زیر تا میزان قابل توجهی این مشکل را کنترل و حتی میتوانید آن را حل کنید. پس حتما نکات زیر را به خاطر داشته باشید و آنها را با دقت رعایت نمایید:

۱- بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید:

چه باردار باشید و چه نه، بهترین روش رهایی از بد بویی دهان رعایت بهداشت دهان و دندان است. حتما روزانه دوبار دندان های خود را نخ دندان کشیده و مسواک بزنید و حتی اگر نیاز بود پس از هر وعده ی غذایی این کارها را انجام دهید. خیلی محکم مسواک نکنید زیرا ممکن است مینای دندان را از بین ببرد و باعث پوسیدگی دندان شود. هر روز دهان خود را با آب نمک و یا آبلیمو بشویید تا بوی نامطبوع دهان از بین برود. به یاد داشته باشید، مشکلات دندان و بیماری های لثه می توانند روی جنین نیز تأثیر بگذارند.

۲- مرتبا به دندانپزشک مراجعه کنید:

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم ، در  صورتی که بو بد دهان در بارداری شما ار اذیت میکند لازم است برای بررسی و درمان آن حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید . پس فراموش نکنید برای اطمینان حاصل کردن از سلامتی دندان هایتان مرتبا به دندانپزشک مراجعه کنید. به طور مرتب چکاپ انجام دهید تا از مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.

۳- غذاهایی که منبع سرشار کلسیم هستند مصرف کنید:

برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان، بهتر است در دوران بارداری، غذاهایی که منبع سرشار کلسیم هستند مصرف کنید. شیر و مشتقات آن باید بخشی از رژیم غذایی روزانه ی شما باشند. با پزشک خود مشورت کنید و اگر نیاز بود قرص کلسیم مصرف کنید.

۴- از خوردن غذاهایی که بوی قوی دارند اجتناب کنید:

بهتر است از خوردن غذاهایی که بوی قوی دارند، مانند پیاز، سیر و غذاهای تند که باعث نفس بد بو میشوند، اجتناب کنید. مصرف چای و قهوه را کم کنید و اگر ممکن بود پس از مصرف آنها دهان خود را بشویید. به همراه داشتن آبنبات لیمویی و نعنایی به هنگامی که در مجامع عمومی هستید هم راه حل خوبی است. به همچنین میتوانید پس از خوردن غذا، آدامس هایی که باکتری ها را از بین برده و بزاق دهان را افزایش میدهند، بجوید.

۵- همیشه آب کافی بنوشید:

بهتر است برای جلوگیری از کم آبی که یکی از علل بوی بد دهان است، مقدار زیادی آب بنوشید. به علاوه، آب تولید بزاق را افزایش داده و باکتری ها را از بین میبرد. در طول بارداری، خانم ها انقدر حواسشان را به رژیم غذایی و سلامتی خود میدهند که تقریبا مشکلات دهانی را فراموش میکنند. سلامتی دهان و دندان هم در این دوره ی نه ماهه بسیار مهم است و بهتر است برای داشتن کودکی سالم و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، مرتبا چکاپ انجام دهید. در مورد سلامت دهان و دندان در بارداری با پزشک خود صحبت کنید و با حفظ سلامتی خود، خود را برای یکی از مهم ترین دوره های زندگی خود آماده کنید.

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید