مسواک مناسب

مسواک مناسب برای دندان های هر فرد و متناسب با شرایط و وشعیت دهان و دندان او جزو نکاتی است که دندانپزشکان به آن تاکیده داشته و همیشه گوشزد کرده اند که داشتن یک مسواک متناسب با شرایط دهانی درکنار روش صحیح مسواک زدن میتواند سلامت و بهداشت دهان و دندان را بطور ویژه ای تضمین کند . ولی سوال اینجاست که یک مسواک خوب دارای چه ویژگی هایی میباشد و برای انتخاب آن به چه نکاتی باید توجه داشت.

همانطور که میدانید ، مسواک زدن صحیح و اصولی یکی از مهم ترین راه های حفظ سلامت دهان و دندان ها از سنین کودکی تا بزرگسالی می باشد. اطلاع از ویژگی های یک مسواک مناسب، اهمیت بسیار زیادی داشته و رعایت این اصول و ویژگی ها می تواند در کمک به حفظ سلامت دهان و دندان ها بسیار موثر باشد. در این مقاله به بررسی ویژگی های یک مسواک مناسب پرداخته و دغدغه های خرید مسواک را برایتان مرتفع خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

چرا باید به مسواک خود اهمیت بدهیم ؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد ویژگی های یک مسواک مناسب با هم صحبت کنیم ، بهتر است بدانید که دندان ها یکی از اجزای اصلی و بسیار مهم داخل دهان بوده و در جویدن و بخش ابتدایی هضم غذا نقش بسیار موثری دارند. دندان ها در حفظ زیبایی ظاهری و داشتن یک لبخند زیبا بسیار مهم بوده و از این رو توجه به مشکلات و تلاش در حفظ سلامت آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد. مسواک زدن منظم، مکرر، صحیح و اصولی یکی از اقدامات اولیه و بسیار مهم در زمینه حفظ سلامت دندان ها به شمار می آید.

باید توجه داشت که انتخاب یک مسواک مناسب و اصولی اهمیت فراوانی داشته و از ایجاد آسیب و صدمات خارجی به لثه و دندان ها پیشگیری خواهد نمود. مسواک ابزاری مهم برای تمیز نگه داشتن دهان و دندان است بنابراین باید مسواکی را انتخاب کنید که ایمن بوده و استفاده از آن آسان باشد هم چنین اندازه مناسبی برای دهان داشته باشد و بتوانید به راحتی آن را کنترل کنید و مطمئن شوید که موهای آن سخت نیستند.

تماس با مطب خورشید

یک مسواک خوب چه ویگی هایی دارد ؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم ، توجه به انتخاب یک مسواک مناسب برای مسواک زدن بسیار مهم است ، به همین دلیل لازم است نکاتی را به منظور خرید مسواک مناسب بدانید . برای آنکه بتوانید یک مسواک مناسب انتخاب کنید ، بهتر است به این موارد دقت داشته باشید :

۱- مسواک باید برای شکل دهان شما مناسب باشد

با خرید مسواک های گذشته باید یک ایده از شکل کلی دهان خود داشته باشید بعضی ها دهانشان باریک یا پهن تر از بقیه است، در این صورت به مسواکی نیاز دارید که برای دهان و دندان تان مناسب باشد. باید مسواکی را بخیرید که بتواند به راحتی به پشت دندان های آسیاب شما برسد شکل دهان و اینکه آیا بزرگ تر یا باریک تر است، بر این که مسواک به راحتی می تواند به دندان شما برسد، تاثیر خواهد گذاشت.

دهان ها اندازه متفاوتی دارند اگر یک دهان به اندازه متوسط داشته باشید بیشتر مسواک های مرسوم برای شما کارآمد خواهد بود با این حال، اگر یک دهان بسیار بزرگ و یا خیلی کوچک داشته باشید، هنگام انتخاب مسواک، این موضوع را مورد توجه قرار دهید.

بیشتر مردم می توانند از یک مسواک استفاده کنند که به اندازه ۵۰ اینچ عرض و ۱ اینچ ارتفاع دارد این می تواند به پشت دندانهای بسیاری از افراد بدون مشکل برسد با این حال، اگر شما مشکلاتی با مسواک بیش از حد بزرگ و یا بیش از حد کوچک داشته باشید، این موضوع را در نظر بگیرید.

۲- به زاویه مسواک نگاه کنید :

برخی از مسواکها به گونه ای طراحی شده اند که زاویه خاص دارند برخی از مصرف کنندگان مسواک با کمی کجی را پیدا می کنند که به آن ها این امکان را می دهد که به راحتی مناطق خاصی از دهان را هدف قرار دهد با این حال، نباید مسواکی بخرید که نمی دانید چگونه از آن استفاده کنید اگر اولویت قوی تری برای یک مسواک زاویه دار داشته باشید، که قبلا از آن ها استفاده کرده اید، یک مسواک مناسب و استاندارد انتخاب کنید. مسواک ایده آل چیزی است که به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. هم چنین به خاطر داشته باشید که موهای پلاستیکی بیشتربه تمیز کردن بهتر کمک خواهند کرد هستند.

همه چیز در رابطه با ژنژیونیت لثه که لازم است بدانید حتما بخوانید : ژنژیویت لثه چه زمانی ایجاد میشود ؟

۳- دسته ای را که دوست دارید انتخاب کنید :

اگر از دسته مسواک خود خوشتان نمی آید، احتمال کمتری وجود دارد که دندان های خود را به طور موثر مسواک بزنید داشتن یک مسواک با یک دسته نرم نگه داری آن را آسان می سازد هم چنین تکنیک بد مسواک زدن می تواند به دندان های شما آسیب برساند. متاسفانه، معمولا نمی توانید یک مسواک را از بسته خارج کنید تا آن را بررسی کنید. با این حال، می توانید دسته مسواک را از داخل جعبه بررسی کنید.

۴- برچسب را بررسی کنید :

باید یک مهر از انجمن دندان پزشکی بر روی هر نوع مسواک ببینید تا مطمئن شوید این مسواک برای ایمنی و کارایی مورد بررسی قرار گرفته است مسواکی را بدون بسته بندی نخرید. به خاطر داشته باشید عدم توجه به این نکته مهم بهداشتی میتواند برای سلامتی و بهداشت دهان و دندان شما نه تنها مفید باشد بلکه مضر نیز باشد.

۵- مسواک نرم مناسب است یا مسواک زبر :

این سوالی است که بسیار از بیماران از ما دندانپزشکان میپرسند ، من به شما میگویم مسواکی را انتخاب کنید که موهای آن نرم باشد و از استفاده از مسواکی که دارای موی زیر است جدا خودداری کنید . علت آنکه با استفاده از مسواکی که دارای موی زبر است مخالفیم این است که زبر بودن آن به لثه و همچنین به به بافت نرم یا سمان ها و عاج های اکسپوز شده آسیب می رسانند.

مسواک نرم با محیط دندان بهتر منطبق می شوند و فرد حین استفاده از آن دچار مشکل و سختی خاصی نخواهد بود . باز هم تاکید میکنم که در موقع انتخاب مسواک خود حتما با دندانپزشک خود مشورت های لازم را داشته باشید چرا که ایشان مسواکی که مناسب با شرایطی دندانی شما باشد را برایتان توصیه خواهد کرد .

۶- مسواک برقی باشد یا عادی :

مسواک دستی فقط با دست شما کار می کند مسواک الکترونیکی یک موتور دارد که وقتی که مسواک را روی دهان خود حرکت می دهید، موها را تکان می دهد تصمیم بگیرید آیا می خواهید یک مسواک الکترونیکی یا دستی بخرید.

مزیت اصلی یک مسواک الکترونیکی این است که می تواند به شما تمیزی عمیق تری بدهد، هم چنین اگر شما شرایطی مانند ورم مفاصل دارید، مسواک الکترونیکی کارهای زیادی برای شما انجام می دهد.

با این حال، مسواک الکترونیکی گران است و باید هر سه تا چهار ماه یکبار جایگزین شوند پس اگر بودجه کمی دارید و هیچ مشکلی ندارید که مسواک زدن را برایتان دشوار کند، ممکن است بخواهید یک مسواک دستی انتخاب کنید.

عیب بزرگ دیگر داشتن یک مسواک الکترونیکی این است که ممکن است فراموش کنید که چطور به درستی مسواک بزنید موثرترین روش مسواک زدن، روش دستی است که در آن می توانید با استفاده از حرکت های عمودی مسواک بزنید.

همه چیز در رابطه با انتخاب بهترین مسواک مناسب

انتخاب نوع دندانه های مسواک

یکی از نکاتی که لازم است در انتخاب یک مسواک مناسب به آن توجه کنید ، نوع دندانه های مسواک است . مسواک های موجود در بازار بر اساس نوع دندانه ها و الیافشان به سه گروه نرم، سخت و متوسط تقسیم بندی می شوند و هر کدام از این انواع برای شرایط خاص دندانی مناسب است . به همین دلیل لازم است برای انتخاب یک مسواک مناسب در مورد نوع دندانه های آن نیز اطلاعات داشته باشید ، به همین دلیل در ادامه در مورد هر یک از انواع دندانهای مسواک با شما بیشتر صحبت خواهیم کرد :

۱- مسواک های سخت

این نوع مسواک، به مسواک هایی با الیاف و دندانه های کوتاه و خیلی ضخیم گفته می شود. بر خلاف باور عامیانه که معتقد هستند این مسواک ها با قدرت بیشتر سطح دندان ها را تمیز نموده و جرم موجود در آن ها را از بین خواهند برد، اما انتخاب این مدل از مسواک ها خیلی صحیح و اصولی به نظر نمی آید؛ زیرا الیاف ضخیم این نوع از مسواک ها می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری به لثه ها و فضای بین دندان ها وارد نموده و منجر به ایجاد زخم و بریدگی در آن ها گردد.

ضخامت بیش از حد الیاف در این مسواک ها مانع از انعطاف و حرکت سریع و آسان آن ها شده و این یکی از بدترین ویژگی های یک مسواک مناسب به شمار می آید. مسواک های ضخیم به سختی در دهان حرکت نموده و قادر به تمیز کردن سطح پشتی و دندان های عقبی به خوبی نمی باشند. توصیه می شود افرادی که دارای لثه های حساس و ظریف هستند از مصرف این نوع مسواک اجتناب نموده و مسواک دیگری را جاگزین نمایند، زیرا استفاده از این نوع مسواک ریسک خونریزی و زخم های لثه ای در این افراد را به شدت افزایش خواهد داد.

۲- مسواک های نرم

این مدل از مسواک ها دارای الیاف یا دندانه های نازک، بلند و ظریف هستند. تمامی موارد مذکور از ویژگی های یک مسواک مناسب بوده و می تواند تمامی سطوح داخلی و خارجی دندان را تمیز نماید. توجه داشته باشید مسواک های نرم مقاومت کمتری داشته و احتیاج به تعویض سریع تر خواهند داشت. دندانه های این نوع از مسواک ها به سرعت فشرده و اصطلاحا له شده و قدرت پاک کنندگی خود را از دست می دهند. از جمله ویژگی های مثبت این نوع از مسواک ها، توانایی چرخش سریع و آسان مسواک در فضای داخل دهان است.

۳- مسواک متوسط

این نوع از مسواک ها دارای ویژگی های یک مسواک مناسب بوده و از انتخاب های مطمئن و بسیار مناسب به شمار می آیند. الیاف این نوع از مسواک ها در حالت متوسط قرار داشته و به خوبی می تواند دندان ها را تمیز و براق نماید. این نوع از مسواک ها به لثه و فضای بین دندانی آسیب وارد نکرده و قادر به تمیز نمودن فضاهای بین دندانی نیز می باشند. بیشتر دندانپزشک ها توصیه به انتخاب این نوع از مسواک نموده و آن را به دلیل داشتن ویژگی های یک مسواک مناسب، انتخابی عالی می دانند.

توجه: یکی از بهترین روش ها و راهکارهای انتخاب مسواک مناسب و اطلاع از کسب ویژگی های یک مسواک مناسب، مشورت با دندانپزشک بوده و می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهد.

مسواک زدن در کودکان

باید توجه داشت که رعایت بهداشت دهان و دندان باید از همان دوران کودکی آغاز شود . با رویش نخستین دندان های شیری ، که در حدود ۶ ماهگی آغاز می شود ، تمیز کردن دندان ها اهمیت بیشتری می یابد . در کودک روش مسواک‌زدن افقی است . در این روش مسواک به موازات سطح افقی روی دندان‌ ها قرار گرفته و با حرکت مالشی به سمت جلو و عقب رانده می‌ شود . سطح جونده دندان ‌ها را نیز حتما باید با حرکت جلو و عقب مسواک تمیز کرد .

غالبا مصرف خمیر دندان فلوراید دار از ۲ تا ۳ سالگی توصیه می ‌شود . در ابتدا، مقدار خمیر دندان به اندازه یک نخود کوچک کافی است ، که با افزایش سن کودک می ‌توان آن را افزایش داد. استفاده از نخ دندان نیز پس از بسته شدن فضاهای بین دندانی از ۳ تا ۴ سالگی به بعد (توسط والدین) توصیه می ‌شود . این وظیفه تا حدود ۹ سالگی بر عهده والدین خواهد بود .

نکات طلایی در مورد علل بوی بد دهان در بارداری که باید بدانید حتما بخوانید : علت بوی بد دهان در بارداری

مسواک مناسب برای کودکان

باید بدانید به همان اندازه که لازم است به خرید یک مسواک مناسب برای خود اهمیت دهید ، به همان اندازه نیز لازم است به مسواک مناسب برای کودکان نیز توجه داشته باشید، یک مسواک مناسب برای کودکان لازم است شرایط زیر را داشته باشد:

  • دسته مسواک باید به آسانی در دست جای گرفته و مواد تشکیل دهنده آن بی ضرر باشد. برای تشویق او به مسواک زدن می توانید یک مسواک با طرح شخصیت کارتونی مورد علاقه کودک خریداری کنید .
  • طول قسمت موئی مسواک در حدود ۳ سانتی متر و عرض آن یک سانتی متر باشد.
  • تعداد کلاف های موئی و یا نایلونی مسواک در حدود ۲۰ تا ۴۰ کلاف بر اساس کوچکی و یا بزرگی مسواک باشد.
  • تعداد رشته های نایلونی و یا موئی در هر کلاف در حدود ۲۰ تا ۴۰ رشته بر اساس نرمی و زبری موهای مسواک می باشد که این تعداد رشته ها در مسواک های نرم بیش از مسواک های زبر است .
  • نوک موهای مسواک نباید نوک تیزو ساینده باشد.

روشهای تشویق کودک به مسواک زدن

حالا که با نکات طلایی خرید مسواک مناسب برای کودکان آشنا شدید ، لازم است در مورد روش های تشویقی کودک برای مسواک زدن آشنا شوید ، از جمله این نکات میتوان به موارد زیر اشاره کنید :

  • مسواک زدن کار خسته کننده ای برای کودکان است. باید با انتخاب مسواک های رنگارنگ ، مسواک های برقی جذاب آن را برای بچه ها جالب کنید .
  • مسواک زدن را تبدیل به یک کار سرگرم کننده کنید .
  • به جای اینکه مسواک زدن تبدیل به یک کار عادی روزانه شود ، می توانید آن را سرگرم کننده و جذاب کنید . می توانید اعضای خانواده را دعوت کنید تا با هم مسواک بزنید . این کار نه تنها مسواک زدن را برای کودک لذت بخش می کند، بلکه آن را تبدیل به یک آداب خانوادگی می کند .
  • در پایان ماه به کودکتان  جهت مسواک زدن مرتب ، پاداش دهید .
  • خمیر دندان هایی برای کودک بخرید که طعم آن را دوست دارد . طعم خمیر دندان کودک را ترغیب به مسواک زدن می کند .

چگونه از مسواک خود نگهداری کنیم ؟

شما مسواکتان را کجا نگه می‌دارید؟ در جا مسواکی کنار دستشویی و یا در یک لیوان روی میز آرایشتان؟ تا به حال فکر کرده‌اید بهترین محل برای نگهداری مسواک کجا است؟ بد نیست بدانید جامسواکی کنار دستشویی اصلا محل مناسبی برای قرار دادن مسواک نیست چون وقتی شما از توالت خارج می‌شوید و دست‌هایتان را در دستشویی می‌شویید، کاسه دستشویی آغشته به تعداد زیادی میکروب خواهد شد. این میکروب‌ها با فشار آب در فضای دستشویی پخش می‌شوند و روی مسواک‌ها می‌نشینند.

شما با وارد کردن مسواک به دهانتان میکروب‌های به ویژه روده‌ای را وارد دهان و دستگاه گوارشتان خواهید کرد. توصیه ما این است که برای دستشویی‌تان یک کابینت مخصوص نگهداری مسواک بخرید و مسواک‌ها را درون این کابینت دربسته نگهداری کنید. اگر تغییر دکوراسیون برایتان دشوار است حداقل یک کاور مسواک برای هر کدام از مسواک‌هایتان بخرید و سر مسواک‌ها را درون این درپوش‌ها نگهداری کنید. روش دیگر هم این است که مسواک‌ها را خارج از دستشویی مثلا در اتاق خوابتان نگهداری کنید.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید