ایمپلنت زیگوماتیک

ایمپلنت زیگوماتیک یک جایگزین دندان است که در استخوان زیگوماتیک قرار می‌گیرد. این استخوان در ناحیه گونه فک بالا قرار دارد. ایمپلنت‌های زیگوماتیک دارای عمر طولانی تر از ایمپلنت‌های دندانی سنتی هستند و بیمارانی را که از دست دادن استخوان شدید در استخوان گونه فک بالایی دارند، حمایت بیشتری می‌کنند.

ایمپلنت‌های زیگوماتیک برای چسباندن یک دندان مصنوعی مانند پل دندانی یا پروتز در فک بالا طراحی شده‌اند. ایمپلنت از طریق جراحی در استخوان زیگوماتیک قرار می‌گیرد که استخوانی قوی تر و متراکم تر از استخوان فک است و به آن اجازه می‌دهد وزن پروتز را تحمل کند.

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندانی پایه‌های رشته‌ای کوچکی هستند که جایگزین ریشه دندان‌های از دست رفته می‌شوند. جنس ایمپلنت از چیست؟ بیشتر ایمپلنت‌های دندانی از جنس تیتانیوم‌اند اما برخی از آنها سرامیکی هستند. هر دوی این مواد بی خطر و سازگار با محیط زیست به شمار می‌روند. این مواد به بافت‌های داخل دهان آسیب نمی‌رسانند.

سن مناسب برای ایمپلنت چیست و در چه زمانی امکان انجام این عمل وجود دارد هم نکته مهمی است. باید بدانید که در سنین زیر ۱۸ سال که هنوز ثبات فک وجود ندارد، معمولا این عمل انجام نمی‌شود. اگر بخواهید بدانید که مدت زمان انجام ایمپلنت چقدر است هم باید بگوییم که این جراحی معمولا برای هر ایمپلنت حدود ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد. اجزای ایمپلنت هم شامل موارد زیر می‌شود:

  •  پست یا پیچ ایمپلنت.
  • اباتمنت (abutment) یا روکش ایمپلنت که به پیچ ایمپلنت متصل می‌شود.
  •  پروتز یا ترمیم دندان که می‌تواند تاج، بریج یا پروتز باشد.

تماس با مطب خورشید

چه کسانی می‌توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟

افرادی که یک یا چند دندان از دست‌رفته دارند، گزینه‌های مناسبی برای استفاده از ایمپلنت‌های دندانی هستند. در صورت از دست‌دادن دندان به دلایل زیر ممکن است به ایمپلنت دندان نیاز داشته باشید:

  • حفره (پوسیدگی دندان).
  • شکستگی ریشه دندان.
  • دندان‌های از دست‌رفته مادرزادی.
  • دندان قروچه (فشار دادن یا ساییدن دندان‌ها).
  • بیماری لثه.
  • آسیب صورت.

ایمپلنت دندان بیماران دیابتی هم مقدور است اما باید از هفته‌ها پیش از عمل تحت نظارت پزشک قرار داشته باشند و مراقب مواردی مانند سطح گلوکز خونشان باشند. این دسته از افراد باید حتما زیر نظر پزشک، شرایطشان را مدام ارزیابی کنند.

ایمپلنت زیگوماتیک چه ویژگی دارد ؟

ایمپلنت های زیگوماتیک جایگزینی برای ایمپلنت های دندانی سنتی هستند و زمانی استفاده می شوند که در فک بالا استخوان کافی وجود ندارد. به لطف پیشرفت هایی که در زمینه فناوری مدرن صورت گرفته است، ایمپلنت های زیگوماتیک اجازه می دهند بسیاری از بیمارانی که به واسطه کمبود استخوان نمی توانند ایمپلنت دندانی بکارند، بتوانند از انجام فرایندهای طولانی جراحی های پیوند استخوان و سینوس لیفت صرف نظر کنند و با این حال باز هم از فواید کاشت ایمپلنت های دندانی بهره مند شوند.

این نوع ایمپلنت ها که تحت عنوان “ایمپلنت های نجات” شناخته می شوند، می توانند حتی پس از تحلیل یا عفونت استخوانی که پس از شکست پیوند استخوان اتفاق می افتد نیز انجام شود.در واقع، ایمپلنت های زیگوماتیک به عنوان جایگزینی برای احیاء ماگزیلای خلفی آتروفی شده معرفی شده است که می توان آنها را هم به صورت یک مرحله ای و هم به صورت دو مرحله ای کار گذاشت.

روند آن شامل یک فرایند جراحی است که لازم است دندانپزشک یا جراح برای انجا آن آموزش دیده باشد و تجربه کافی نیز داشته باشد. به طور خلاصه، ایمپلنت های زیگوماتیک برای بیمارانی که با تخریب استخوان مواجه بوده اند، راهی ساده تر و سریع تر برای کاشت ایمپلنت های دندانی و پروتزهای دندانی ثابت فراهم می آورند، تا بتوانند از انجام فرایندهای جراحی بیشتر اجتناب نمایند، در نتیجه روند درمان راحت تری را سپری خواهند کرد.

آیا میدانید که اثرات سیگار و ایمپلنت دندان چیست ؟ حتما بخوانید : تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان

چرا ایمپلنت زیگوماتیک به‌جای ایمپلنت معمولی اندواستیل انجام می شود؟

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم ، این روش دندانپزشکی برعکس روش های معمول ایمپلنت، نیازی به پیوند بافت در موارد تحلیل استخوان ندارد. تحلیل استخوان یک پدیده طبیعی است که بعد از کشیدن دندان یا به علت بیماری لثه رخ می دهد. متاسفانه معمولا روند تحلیل استخوان با استفاده مداوم از دندان مصنوعی، به علت عدم تحریک استخوان تسریع می شود.

زمانی که ارتفاع استخوان فک بالا به کمتر از ۱۰ میلی‌متر برسد، انجام ایمپلنت اندواستیل دندان نیازمند پیوند استخوان می باشد. این کار برای افزایش شانس موفقیت و دوام ایمپلنت ضروری است. با این که پیوند استخوان در اغلب موارد موفقیت آمیز است، اما از معایب آن می توان به طولانی شدن روند درمان اشاره کرد. این یعنی مراحل بیشتر، زمان لازم برای بهبود و تثبیت و در پایان انجام ایمپلنت. ناگفته نماند که در طول مدتی که پیوند جوش می خورد (۳ تا ۴ ماه) باید از دندان مصنوعی استفاده کنید. این در حالی است که ایمپلنت زیگوماتیک در یک روز می تواند ظاهر طبیعی دندان های تان را به شما برگرداند.

مزایای ایمپلنت زیگوماتیک کدام است ؟

جدا از این که امکان این نوع از ایمپلنت برای افرادی که دچار تحلیل استخوان فک بالا هستند وجود دارد، ایمپلنت زیگوماتیک مزایای زیر را دارد.

۱- مناسب برای افرادی که دچار تحلیل شدید استخوان فک هستند:

در صورتی که ضخامت، تراکم یا ارتفاع استخوان فک در اثر تحلیل کم باشد، امکان ایمپلنت معمولی بدون پیوند استخوان وجود ندارد. در صورتی که ایمپلنت زیگوماتیک نیازی به پیوند ندارد.

۲- یک اساس محکم برای بازیابی و ترمیم دندان ها:

ایمپلنت زیگوماتیک یک اساس و زیر سازی قوی برای روش های بازیابی دیگر مانند پل یا دندان مصنوعی است. مجموعه این موارد باعث می شود بیمار بتواند توانایی جویدن غذا و صحبت کردن طبیعی را دوباره بدست آورد.

۳- بهبود سریع و کاهش طول درمان:

زمان بهبودی که برای ایمپلنت زیگوماتیک لازم دارید بسیار کمتر از ایمپلنت اندواستیل است و بعد از چند روز می توانید به زندگی و فعالیت عادی خود برگردید. به دلیل استحکام زیاد استخوان گونه امکان کاشت فوری ایمپلنت و پروتز در همان روز مراجعه وجود دارد. از آن جا که نیازی به پیوند استخوان نیز وجود ندارد زمان کوتاه درمان احتمالا بزرگترین مزیت ایمپلنت زیگوماتیک است.

۴- دوام بالای ایمپلنت زیگوماتیک:

در صورت رعایت بهداشت و مراقبت های لازم این نوع از ایمپلنت دوام بسیار بالایی دارد و درمانی دائمی حساب می شود.

۵- زیبایی ظاهری:

کاشت ایمپلنت زیگوماتیک دندان های افتاده را با حفظ ظاهری طبیعی بازیابی می کند که باعث زیبایی لبخند و افزایش اعتماد بنفس بیمار می شود.

همه چیز در رابطه با ایمپلنت زیگوماتیک کچه زمانی مورد استفاده است ؟

جراحی ایمپلنت زیگوماتیک چگونه است ؟

برخلاف ایمپلنت‌های سنتی دندان که در هرجایی از فک بالا یا پایین قرار می‌گیرند، ایمپلنت‌های زیگوماتیک برای بیمارانی که از دست دادن استخوان شدید در فک بالایی دارند، حمایت بیشتری فراهم می‌کنند. در زیر یک مرور گام به گام از روش ایمپلنت دندان زیگوماتیک آورده شده است:

  • مشاوره: اولین قدم در این فرآیند، مشاوره با جراح فک و صورت یا دندانپزشک متخصص در دندانپزشکی ایمپلنت است. در طول این مشاوره، سلامت دهان و دندان شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و آن‌ها تعیین می‌کنند که آیا ایمپلنت‌های زیگوماتیک گزینه‌ درمانی مناسبی هستند یا خیر.
  • برنامه ریزی: اگر ایمپلنت‌های زیگوماتیک برای شما بهترین هستند، دندانپزشک از فناوری پیشرفته ایمپلنت دندان مانند سی تی اسکن برای ایجاد یک برنامه درمانی شخصی استفاده می‌کند. این برنامه قرار دادن بهینه ایمپلنت‌ها را تعیین می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که دندان‌های مصنوعی به درستی تراز خواهند شد.
  • تسکین دندان: قبل از شروع عمل، بیمار بی حسی موضعی یا آرام بخش IV دریافت می‌کند تا ناحیه جراحی را بی حس کند.
  • برش‌ها: جراح برش‌های کوچکی در بافت لثه ایجاد می‌کند تا به استخوان زیگوماتیک دسترسی پیدا کند. سپس ایمپلنت‌ها را مستقیما در استخوان قرار می‌دهد تا پایه محکم تری برای دندان‌های مصنوعی ایجاد کند.
  • اتصال: هنگامی که ایمپلنت‌ها به طور ایمن در جای خود قرار گرفتند، جراح اباتمنت‌هایی را به بالای ایمپلنت‌ها متصل می‌کند. این اباتمنت‌ها به عنوان اتصل دهنده بین ایمپلنت و دندان‌های مصنوعی عمل می‌کنند.
  • بهبودی: پس از اتمام عمل، بیمار باید صبر کند تا ایمپلنت‌ها بهبود یابند و با استخوان ادغام شوند. این فرآیند معمولا چندین ماه طول می‌کشد و نیاز به بهداشت دقیق دهان و دندان و معاینه منظم با دندانپزشک دارد.
  • دندان‌های مصنوعی: هنگامی که ایمپلنت‌ها به طور کامل بهبود یافتند، دندانپزشک دندان‌های مصنوعی مانند بریج یا پروتز دندان رامتصل می‌کند. این دندان‌ها متناسب با دهان بیمار ساخته می‌شوند و راه حلی طبیعی برای دندان‌های از دست رفته ارائه می‌دهند.

خطرات و عوارض ایمپلنت زیگوماتیک چیست؟

همچون هر عمل جراحی دیگر، عوارض احتمالی برای این نوع از ایمپلنت وجود دارد. به‌طور مثال:

  • عفونت
  • آسیب عصبی
  • بروز مشکل برای خود ایمپلنت (لق یا کنده شود)

لازم به ذکر است که احتمال بروز عوارض زمانی که عمل جراحی ایمپلنت زیگوماتیک توسط دندانپزشک مجرب و متخصص انجام شود نزدیک به صفر است.

همه چیز در رابطه با سن مناسب برای لمینت دندان کودکان حتما بخوانید : سن مناسب برای لمینت دندان کودکان

طول درمان و روند بهبود چقدر طول می کشد؟

خود عمل یک روز طول می کشد ولی زمانی که طول می کشد تا بهبود کامل حاصل شود برای هر بیمار متفاوت است. به‌طور کلی اغلب افراد طی چتد روز تا یک هفته به روند زندگی معمول باز می گردند. اما بهبود کامل و جوش خوردن ایمپلنت به استخوان چند ماه طول می کشد و بعد از آن امکان اتصال روکش یا پروتز روی ایمپلنت به‌وجود بیاید.

هزینه ایمپلنت زیگوماتیک چقدر است؟

در مقایسه با ایمپلنت‌های سنتی دندان، ایمپلنت‌های زیگوماتیک به دلیل ماهیت تخصصی و تخصص جراحی اضافی مورد نیاز برای قرار دادن آن‌ها گران‌تر هستند. بیماران باید انتظار داشته باشند که چندین میلیون تومان به ازای هر ایمپلنت زیگوماتیک بپردازند. همچنین هزینه ایمپلنت‌های دندانی زیگوماتیک معمولا توسط بیمه پوشش داده نمی‌شوند.

هنگام در نظر گرفتن هزینه، بیماران باید مزایای طولانی مدت ایمپلنت زیگوماتیک را نیز در نظر بگیرند. در حالی که هزینه اولیه ممکن است بیشتر از ایمپلنت‌های سنتی باشد، ایمپلنت‌های زیگوماتیک راه حلی طولانی مدت را برای بیماران مبتلا به تحلیل استخوان شدید ارائه می‌دهند. این ایمپلنت‌ها نیاز به روش‌های پر هزینه پیوند استخوان یا لیفت سینوس را از بین می‌برد و پایه‌ای قوی برای ترمیم دندان برای چندین سال‌ تضمین می‌کند.

درمان ایمپلنت زیگوماتیک چقدر موفق است؟

درمان‌های ایمپلنت زیگوماتیک بسیار موفق هستند، به‌ویژه وقتی در نظر بگیرید که فناوری ایمپلنت دندان در ۲۰ سال گذشته چگونه تکامل یافته است. با این حال، موفقیت تمام درمان‌های ایمپلنت دندان به سلامت عمومی و توانایی بیمار برای ادامه نگهداری منظم بستگی دارد. به منظور حفظ عملکرد، بیماران باید از ایمپلنت خود با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن حداقل دو بار در روز مراقبت کنند تا هم ایمپلنت و هم دندان (پروتز ایمپلنت) تمیز بماند.

همچنین برای تمیز کردن مناطقی که با مسواک معمولی نمی توان به آنها دسترسی داشت، قرار ملاقات های منظم با یک متخصص بهداشت دندان توصیه می شود. اگر بیماران از توصیه ها و دستورالعمل های دندانپزشک خود پیروی کنند، ایمپلنت زیگوماتیک می تواند مادام العمر دوام بیاورد.

ایمپلنت زیگوماتیک و ایمپلنت دندانی معمولی (به شکل ریشه) را می توان برای دستیابی به یک نتیجه موفقیت آمیز ترکیب کرد. برخی از بیماران استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت در جلوی دهان خود دارند، اما نه در پشت. در این بیماران ترکیبی از دو ایمپلنت برنامه ریزی شده است.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید