سیگار و ایمپلنت دندان

سیگار و ایمپلنت دندان و بطور کلی تاثیر سیگار بر ایمپلنت و عوارض کشیدن سیگار بر ایمپلنت مسئله ای اثبات شده و غیر قابل انکار است. همه ما از تاثیرات مخرب سیگار بر تمام جوانب و قسمت های بدن آگاه هستیم. بنابراین جای هیچ گونه بحث و توجیهی باقی نمی ماند.تاثیر سیگار بر ایمپلنت به حدی است که در اغلب اوقات باعث از بین رفتن و شکست این عمل می شود. به این صورت که ممکن است هیچ اثر مثبت و کارآمدی از این عمل در دهان باقی نماند.

باید توجه داشته باشید که سیگار یکی از خطرناک ترین و جدی ترین دشمنان سلامت انسان است. سیگار بر تمام جنبه های سلامتی انسان تاثیر میگذارد. خطر شکست اعمال جراحی در کسانی که سیگار می کشند به شدت بالا است. سیگار کشیدن حتی می تواند روی عمل کاشت ایمپلنت دندان نیز تاثیر بگذارد و باعث شکست این عمل شود. برای اینکه با تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان بیشتر آشنا شوید حتما این مقاله را بخوانید.

ایمپلنت کردن دندان افراد سیگاری

افرادی که به طور مرتب از سیگار استفاده می کنند مقدار قابل توجهی نیکوتین را وارد بدن خود می کنند. در زمان ایمپلنت کردن دندان ها لازم است فک شکافته شده و پایه ایمپلنت در فک کاشته شود. اما این نیکوتین سرعت جوش خوردن پایه به استخوان فک را دچار مشکل می کند. اگر پایه به درستی به استخوان فک جوش نخورد ، امکان ایمپلنت برای فرد وجود ندارد. از طرفی سیگار کشیدن موجب ورود میکروبها به دهان شده و باعث عفونت و آلودگی در اطراف پایه ها می شود.

حتی در صورت جوش خوردن درست، استفاده از سیگار دندانهای جدید را کثیف و آلوده خواهد کرد. بنابراین توصیه می شود که افراد سیگاری قبل از انجام این روش سیگار را ترک کنند. روند بهبود و درمان برای افراد سیگاری طولانی تر است و بافتهای آسیب دیده دهان و دندان و غده های براق صدمه دیده فرد سیگاری نمی توانند به درستی میکروب های موجود را از بین ببرند. بنابراین امکان عفونت در این افراد به شدت بالا میرود. اگر پایه ها نتوانند به درستی به استخوان فک جوش بخورند ، ایمپلنت لق خواهد شد و نخواهد توانست دندان ترمیم شده را در دهان نگه دارد.

تماس با مطب خورشید

بهتر این است که قبل از انجام این عمل سیگار را ترک کنید. چند هفته ای به دهان خود برای بهبودی و خروج سموم سیگار فرصت دهید و سپس به سراغ دندان پزشک رفته و از ایشان کمک بخواهید. همچنین با تایید دندان پزشک می توانید از دهان شویه های معتبر برای بهبود سلامتی دندانهای خود کمک بگیرید. آمار نشان می دهد که درافراد سیگاری، نیاز به تعویض ایمپلنت دندان بعد از پنج سال ایجاد می شود.

چگونگی تاثیر و رابطه سیگار و ایمپلنت با یکدیگر

تاثیر سیگار بر ایمپلنت دندان و همچنین رابطه سیگار با ایمپلنت موضوعی است که لازم است به آن توجه ویژه ای شود . لازم است بدانید اثرات منفی سیگار کشیدن و رابطه منفی سیگار و ایمپلنت به دلیل دود حاصله از آن می باشد. این دود تاثیرات مخربی بر روی این عمل می گذارد. نحوه تاثیر پذیری ایمپلنت دندان از سیگار به این شرح می باشد:

۱: دود سیگار صدمات بسیاری به فک و لثه ها وارد می کند. مواد مضری که در اثر کشیدن سیگار تولید می شوند ساختار داخلی دهان را به کلی تغییر می دهند. بروز این حالت سبب عدم تولید بزاق و در نتیجه خشک شدن دهان می شود. در واقع سیگار غدد ترشح کننده بزاق را از بین می برد و از آن جا که بزاق از پوسیدگی دندان و لثه ها جلوگیری می کند.  عدم ترشح آن علاوه بر دندان های طبیعی و لثه ها ایمپلنت را نیز دچار پوسیدگی می کند.

۲: از دیگر راه های تاثیر سیگار بر ایمپلنت تولید نیکوتین و وارد شدن آن به بدن است. این ماده مخرب به هر نحوی که وارد بدن شود. فرایند خون رسانی را در بدن مختل می کند و سبب جلوگیری از ورود اکسیژن به استخوان و دیگر بافت ها ی بدن می شود. زمانی که فرد عمل ایمپلنت را انجام می دهد برای بهبودی کامل نیاز به خونرسانی و اکسیژن رسانی بالایی در استخوان و بافت فک دارد. به دلیل ممکن نبودن این عمل ایمپلنت روند بهبودی را به طور طبیعی و نرمال طی نخواهد کرد و در نتیجه پروسه با شکست مواجه می شود.

۳:  از دیگر طرق تاثیر سیگار بر ایمپلنت جلوگیری از  احاطه و پوشش دندان توسط ایمپلنت به واسطه نیکوتین است. وجود مواد مضری مانند نیکوتین در سیگار باعث می شوند تا ایمپلنت به استخوان فک جوش نخورد. در نتیجه ایمپلنت کار گذاشته شده در دندان در کوتاه  ترین زمان ممکن از استخوان فک جدا خواهد شد.

نوشابه تا چه اندازه برای سلامتی و بهداشت دندان ها مضر است ؟ حتما بخوانید : نوشابه تا چه اندازه برای دندان ها مضر است ؟

تا چند روز بعد از ایمپلنت نباید سیگار کشید؟

ما تلاش کردیم تا در مورد رابطه سیگار و ایمپلنت و تاثیرات منفی کشیدن سیگار با شما صحبت کنیم و توصیه ما به شما این است که برای نه تنها سلامتی دهان و دندان بلکه سلامتی خود حتی الامکان سیگار کشیدن را ترک کنید . اما اگر همچنان جزو آن دسته از افراد هستید که سیگار کشیدن به عنوان بخش جدی زندگی آن ها لازم است برای موفقیت جراحی ایمپلنت خود به نکات مراقبتی بعد از جراحی ایمپلنت توجه داشته باشید .

مانند هر عمل جراحی دیگری، برای اطمینان از حصول بهترین نتایج در عمل کاشت ایمپلنت دندان برای سیگاری ها ، باید مطابق دستورالعمل ها و توصیه های متخصص دندانپزشکی یا جراح دندان عمل کنید. شما موظف هستید که تمام توصیه های قبل و بعد از عمل را مو به مو انجام دهید وگرنه تضمینی برای موفقیت عمل ایمپلنت شما به عنوان یک فرد سیگاری وجود ندارد. به عنوان مثال شما باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، سیگار و نوشیدنی های الکلی نکشید و ننوشید.

کاهش عوارض و مشکلات مربوط به سیگار و ایمپلنت دندان

باز هم تاکید میکنیم که سیگار و ایمپلنت دندان رابطه ای معکوس با یکدیگر دارند و استفاده از سیگار میتواند تاثیر مستقیمی بر سلامت و بهداشت دهان و دندان و به خطر افتادن درصد موفقیت جراحی ایمپلنت شما داشته باشید . پس حتما به مشکلات و رابطه معکوس سیگار و ایمپلنت دندان توجه داشته باشید و این امر را جدی بگیرید . سیگار کشیدن بعد از عمل جراحی ایمپلنت عوارض و خطرات زیادی مانند جوش نخوردن ایمپلنت دارد.

کسانی که سیگار می کشند در معرض جوش نخوردن ایمپلنت قرار می گیرند. در واقع ریسک این افراد برای این که ایمپلنت آن ها بعد از جراحی جوش نخورد نسبت به افراد عادی که سیگار نمیکشند بیشتر می باشد.در این گونه بیماران جراحی پیوند استخوان با مشکلات بیشتری همراه است و احتمال این که پودر استخوان تبدیل به استخوان نشود بیشتر می باشد.

ایمپلنت و سیگار کشیدن در کنار هم از طول عمر ایمپلنت و سلامت لثه و استخوان فک می کاهد. بهترین راه برای کاهش خطر جوش نخوردن ایمپلنت و شکست ایمپلنت دندان و بهبود سلامت کلی، قطع مصرف سیگار است. افراد سیگاری اگر نمی توانند جلوی سیگار کشیدن خود را بگیرند بایستی بعد از جراحی هر سیگار را به اندازه نصف طول آن استفاده کنند و بلافاصله بعد از اتمام سیگار کشیدن دهانشویه آب نمک استفاده کنند.

آیا میدانید که اثرات سیگار و ایمپلنت دندان چیست ؟

جلوگیری از ایجاد حفره خشک در کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری

قطعا تا به اینجا در مورد رابطه مستقیم سیگار و ایمپلنت دندان به نتایج کاملی رسیده اید . یکی از علل و مشکلاتی که در ارتباط با سیگار و ایمپلنت دندان میتوان بررسی کرد ایجاد حفره خشک است . در چند روز اول بعد از عمل کاشت ایمپلنت، بدن برای جلوگیری از ورود مواد غذایی و باکتری ها به محل جراحی، لخته های خونی را در محل عمل ایجاد می کند.

استنشاق دود، تف کردن آب دهان یا مکیدن مایعات با نی باعث شل و کنده شدن این لخته های خون شده و عارضه دردناک و البته خطرناک به نام حفره خشک (dry socket) در محل جراحی کاشت ایمپلنت ایجاد می شود. بنابراین اگر به هبچ طریقی نمی توانید سیگار را ترک کنید و هنوز هم علل و مشکلات گفته شده در رابطه با سیگار و ایمپلنت دندان شما را قانع نکرده است ، توصیه های زیر می تواند به شما کمک کند که دچار عارضه حفره خشک نشوید:

  • استفاده از patch نیکوتین
  • خودداری از کشیدن سیگار ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی
  • درخواست از دندانپزشک برای بخیه زدن محل جراحی
  • نگه داشتن گاز استریل روی محل جراحی هنگام سیگار کشیدن
  • پرهیز از جویدن تنباکو آدامس نیکوتین دار
  • جایگزینی عادات دیگر به جای کشیدن سیگار
همه چیز در رابطه با سن مناسب برای لمینت دندان کودکان حتما بخوانید : سن مناسب برای لمینت دندان کودکان چه زمانی است ؟

سوالات متدوال در رابطه با سیگار و ایمپلنت دندان

در ادامه به بررسی برخی سوالات رایج در رابطه با سیگار و ایمپلنت می پردازیم ، امیدواریم این پرسش و پاسخ ها برای شما مفید باشد :

۱- آیا سیگار کشیدن و ایمپلنت با هم در تصاد هستند ؟

سیگار و دود سیگار باعص صدمه به لثه و استخوان فک می شود . سیگار کشیدن باعث جوش نخوردن ایمپلنت دندان به استخوان فک می شود . اگر سیگاری هستید و قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارید حتما با متخصص ایمپلنت دندان خود در میان بگذارید . لازم است تا در طول مدت جوش خوردن ایمپلنت دندان به استخوان فک سیگار کشیدن را برای مدتی چند هفته ای ترک کنید .

۲- تا چند روز بعد از کاشت ایمپلنت دندان نباید سیگار کشید ؟

متخصص ایمپلنت دندان شاید از شما بخواهد تا یک یا دو هقته قبل از روز جراحی ایمپلنت دندان سیگار کشیدن را ترک کنید و تا دو سه ماه بعد از کاشت فیکسچر ایمپلنت دندان داخل استخوان فک از استعمال دخانیات و سیگار کشیدن بپرهیزید .

۳- آیا میتوان تاثیر سیگار بر روی ایمپلنت را کاهش داد ؟

بهترین روش برای داشت یک ایمپلنت موفق و خوب ترک سیگار کشیدن است . با استفاده از دهان شویه های مخصوص افراد سیگاری و مسواک زدن مرتب و روزانه و انجام معاینات دقیق و شستشوی تخصصی دندان ها و مراجعه منظم به دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت دندان میتوان از تاثیر مخرب سیگار کشیدن بر روی ایمپلنت کاست .

به خاطر داشته باشید

توصیه متخصصین کاشت ایمپلنت معمولا این است که تا جایی که امکان دارد فرد از کشیدن سیگار خودداری کند. اشخاصی که واقعا نمی توانند به مدت طولانی سیگار را ترک کنند دو هفته قبل از انجام ایمپلنت و ۲ تا ۳ ماه بعد از آن باید حتما آن را کنار بگذارند تا پایه ایمپلنت کامل با استخوان فک جوش بخورد. پس از انجام عمل پیوند استخوان تا دو هفته باید از سیگار کشیدن خودداری کنید زیرا سیگار خطر پیوند نخوردن استخوان و موفقیت آمیز نبودن عمل جراحی لیفت سینوس را افزایش می دهد.

نکته دیگری که در مورد تأثیر سیگار بر ایمپلنت دندان لازم است بدانید این است که چند روز بعد از عمل  بدن شما لخته های خونی ایجاد می کند تا از ورود مواد غذایی و باکتری ها به محل عمل جلوگیری کند. با استنشاق دود؛ تف کردن آب دهان؛ مکیدن مایعات از داخل نی می توانید لخته های خون را شل کنید که باعث ایجاد حالت فوق العاده دردناک می شود بنابراین تا ۷۲ ساعت پس از عمل از انجام کارهای نام برده شده خودداری کنید.

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید