پوسیدگی دندان در بارداری

پوسیدگی دندان در بارداری یکی از اتفاق هایی است که برای مادران باردار در این دوران به وجود می آید ، این مشکل از جمله نگرانی های مادران باردار است ، حس ترس از عدم امکان حضور در دندانپزشکی و استفاده از بی حسی و آسیب های احتمالی به جنین  است . به همین دلیل رعایت برخی نکات بهداشتی به منظور حفظ سلامتی و بهداشت دهان و دندان مادران ضروری است . اما چرا دندانها در این دوران دچار پوسیدگی میشود ؟

چرا دندان ها دچار پوسیدگی میشوند ؟

پوسیدگی دندان در بارداری زمانی رخ می‌دهد که میزان اسید موجود در دهان آن‌ها افزایش یافته و تاثیر منفی بر مینای دندان و لثه این افراد بگذارد. در واقع، از آنجایی که اسید دهان زنان با آغاز دوران بارداری به شدت افزایش می‌یابد، این افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار داشته و از درد آن رنج می‌برند. همچنین، فراموش نکنید هنگامی که زنان باردار در اثر ویار صبحگاهی استفراغ می‌کنند، باز هم میزان اسید در دهان آنها به شدت افزایش خواهد یافت.

تماس با مطب خورشید

بنابراین میتوان علت پوسیدگی دندان در بارداری را اینگونه بررسی کرد :

۱- افزایش میزان اسید موجود در دهان مادران باردار:

 بالا رفتن سطح اسید موجود در دهان زنان باردار باعث شکستن مینای دندان آن‌ها شده و پوسیدگی دندان را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، بالا رفتن سطح اسید موجود در دهان زنان باردار می‌تواند لثه‌های این افراد را مستعد ابتلا به التهاب و انواع عفونت‌های دوران بارداری بکند. به خاطر داشته باشید که حتی ممکن است بسیاری از زنان باردار در زمان مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن شیارهای بین دندان‌های خود از مشکل خونریزی شدید لثه هم رنج ببرند.

۲- به وجود آمدن تغییرات اساسی در رژیم غذایی در بارداری:

به دلیل این که زنان باردار در طی نه ماه دوران بارداری خود تمایل بیشتری به مصرف مواد غذایی ترش و شیرین دارند، بنابراین مصرف غذاهای ترش و نوشیدنی‌های شیرین شانس پوسیدگی دندان را در بدن این افراد به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

علائم پوسیدگی دندان‌های زنان در دوران بارداری

علائم بسیاری وجود دارد که به شما تا پوسیدگی دندان‌های خود را در طی دوران بارداری خود شناسایی کنید. از علائم اصلی پوسیدگی دندان‌های زنان در طی دوران بارداری عبارتند از:

  • ایجاد درد شدید در دندان‌های زنان باردار
  • شل شدن دندان‌های زنان باردار
  • رشد توده غیرمتعارف در دهان زنان باردار
  • دردناک شدن لثه‌های زنان حامله
  • ایجاد زخم‌های مختلف در دهان زنان باردار
  • قرمز و یا بنفش رنگ شدن لثه‌های زنان باردار
  • آسیب دیدن قسمتی از لثه زنان باردار، که با دندان پوسیده در تماس است
  • خونریزی لثه زنان باردار در هنگام مسواک زدن دندان‌ها
  • متساعد شدن بوی بد از دهان زنان باردار
بوی بد دهان در بزرگسالان میتواند نشان از نوعی بیماری باشد حتما بخوانید : بوی بد دهان چه علت هایی دارد ؟

نکات طلایی برای بهداشت دهان و دندان

اگر سعی دارید باردار شوید، جدا از سایر موارد احتیاطی باید به سلامت دندان خود هم اهمیت دهید تا مشکل دندانی در طی بارداری پیش نیاید.

  • مرتب توسط دندان‌پزشک معاینه شوید تا اگر مشکل دندانی دارید برطرف شود.
  • دندان‌هایتان را دوبار در روز مسواک کنید.
  • روزانه دندان‌ها را نخ دندان بکشید.

پیشگیری بهتر از درمان است. پس باید سعی کنید که اصلا دچار مشکل دندانی نشوید. با این حال اگر هر گونه مشکل دندانی داشتید، زود دندانپزشک خود را ملاقات کنید.

نکات طلایی برای مسواک زدن

  • زمان کافی برای مسواک زدن در نظر گرفته و با حرکات آرام مسواک کنید.
  • اگر مزه خمیردندان را دوست ندارید، خمیردندان‌تان را عوض کنید.
  • حرکاتتان در مسواک زدن حساب شده بوده و خشن نباشد.
  • از مسواکی با سر کوچک که مخصوص بچه‌هاست استفاده کنید.
  • اگر مسواک زدن سبب حالت تهوع در شما می‌شود حواس خود را با گوش دادن به موسیقی یا بستن چشم‌ها و تمرکز روی چیزهای دیگر پرت کنید.

آیا میدانید پوسیدگی دندان در بارداری به چه علتی صورت میگیرد

روش‌های درمان پوسیدگی دندان‌ در بارداری

پوسیدگی دندان در بارداری با رعایت برخی نکات ساده قابل درمان است ، از جمله نکات مهمی که میتواند برای درمان پوسیدگی دندان در بارداری کمک کننده باشد به موارد زیر اشاره کرد :

۱- مسواک زدن دندان‌ ها به طور منظم، در بارداری:

به عنوان یک مادر باردار به یاد داشته باشید که مسواک زدن دندان‌ها در حدود پنج دقیقه پس از مصرف هر وعده غذایی الزامی است. همچنین، استفاده از نخ دندان در طی روز هم نباید فراموش شود. یادتان باشد که استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی نه تنها از پوسیدگی دندان‌های شما در طی دوران بارداری جلوگیری کرده، بلکه درد لثه‌هایتان را هم کاهش می‌دهد. اگر شما به عنوان زن حامله ویار صبحگاهی دارید و در اغلب مواقع، استفراغ می‌کنید تمیز کردن و شستن دهان و دندان‌هایتان را بعد از هر بار استفراغ کردن فراموش نکنید، چون اسید معده از طریق استفراغ کردن به دهان شما انتقال می‌یابد.

۲- مسواک زدن آرام دندان‌ها در بارداری:

به خاطر داشته باشید که مسواک زدن آرام دندان‌ها در زنان حامله در طی نه ماه دوران بارداری و استفاده از یک مسواک نرم کمک زیادی به جلوگیری از فاسد شدن دندان‌ها خواهد کرد. همچنین، اگر زن بارداری دارای لثه‌های بسیار حساسی باشد، باید از خمیر دندان ملایم که در داروخانه‌ها در دسترس همه افراد قرار دارد، استفاده کند. در نهایت، یادتان باشد که اگر شما هم پس از هر بار مسواک زدن احساس درد شدیدی در لثه‌های خود می‌کنید، استفاده از یخ برای به حداقل رساندن این درد خیلی موثر خواهد بود.

کیست دندان چیست و چه خطراتی که برای سلامتی دندان ها دارد حتما بخوانید : کیست دندان و خطراتی که به همراه دارد ؟

۳– به حداقل رساندن میزان مصرف مواد غذایی شیرین در بارداری:

انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها، آب ‌نبات، نوشابه و سایر محصولات غذایی شیرین به پوسیدگی دندان در همه افراد، به ویژه زنان باردار کمک می‌کند. بنابراین، زنان حامله باید مصرف مواد غذایی شیرین و ترش را در طی نه ماه دوران بارداری خود کاهش دهد. همچنین، این افراد باید از مصرف میوه‌های خشک نیز در طی دوران بارداری خود خودداری نمایند، چون این محصولات به شیارهای موجود در بین دندان‌ها می‌چسبند. مادران باردار باید سعی کنند که همیشه از میوه‌های تازه برای تغذیه خود در دوران بارداری استفاده کنند. در نهایت، به خاطر داشته باشید که انتخاب سالم مواد غذایی در به حداقل رساندن ناراحتی و درد ناشی از پوسیدگی دندان‌ها در دوران بارداری زنان بسیار موثر خواهد بود.

۴- مراجعه منظم به دندانپزشک در بارداری :

مراجعه زنان باردار به دندانپزشک و انجام معاینات دقیق در مراحل اولیه از دوران بارداری، به منظور حفظ بهداشت دهان و دندان این افراد ضروری است. علاوه بر این به خاطر داشته باشید که انجام معاینات دندانپزشکی در دوران بارداری برای جلوگیری از خطر ابتلا به برخی بیماری‌های لثه هم بسیار موثر است.

مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری

به خاطر داشته باشید پوسیدگی دندان در بارداری به عنوان یکی از مشکلات رایج در این دوران شناخته میشود ، بنابراین قبل از اینکه تصمیم به بارداری بگیرید و نیز هر سه ماه یکبار در طی بارداری جهت معاینه دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه نمایید. در صورت نیاز به درمان های دندانپزشکی، معمولا سه ماهه دوم زمان مناسب و کم خطری است؛ سه ماهه اول به دلیل وجود کسالت هایی چون تهوع و استفراغ و نیز تشکیل اندام های جنین و احتمال سقط جنین، زمان مناسبی نیست و سه ماهه سوم به دلیل اینکه خوابیدن روی صندلی دندانپزشکی به خاطر وزن بالا برای مادر مشکل است .

همچنین استرس ناشی از درمان طولانی مدت می تواند منجر به بروز علائم زایمان شود، می تواند خطرساز باشد؛ اما اگر درمان اورژانس نیاز باشد، باید در هر زمانی از حاملگی انجام شود. تا حد امکان از خانم های باردار، رادیو گرافی به عمل نمی آید ولی در صورت تشخیص دندانپزشک با پوشش سربی و رعایت نکات ایمنی، گرفتن عکس رادیولوژی از دندان امکانپذیر می باشد. پس از زایمان می بایست یکبار تا سه ماهگی و بار دیگر تا ۱۲ ماهگی جهت معاینه دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید