ایمپلنت در بارداری

ایمپلنت در بارداری سوالی است که بسیاری از زنان باردار ذهنشان درگیر آن است که آیا انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری برای آن‌ها بی‌خطر است یا نه. اگرچه جراحی ایمپلنت دندان در کل، روشی بسیار ایمن می‌باشد، اما تقریباً همه‌ی دندان‌پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که انجام هرگونه روش دندانپزشکی انتخابی و تقریباً غیرضروری مثل کاشت دندان را تا بعد از وضع حملشان موکول کنند.

وضعیت دندان ها در بارداری

بارداری همه ابعاد زندگی یک زن مانند سلامت دهان و دندان وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. التهاب لثه در بارداری (التهاب لثه) اغلب بیماران تغییراتی را روی لثه‌های خود مشاهده می‌کنند. لثه‌ها قرمزتر و متورم به نظر می‌رسند و در موقع مسواک زدن دچار خونریزی می‌شوند. این علائم می‌تواند از ماه دوم بارداری آغاز شود. التهاب در ماه هشتم بارداری به شدیدترین حد خود می‌رسد و پس از زایمان به تدریج از بین می‌رود.

التهاب لثه اغلب اوقات در جلوی دهان قابل مشاهده است. علائم شبیه التهاب لثه معمولی است ولی برخی علل بروز آن متفاوت است. هورمون‌ها یکی از علت‌هاست. سطح هورمون پروژسترون ده برابر حد نرمال افزایش می‌یابد. سیستم ایمنی طی دوران بارداری متفاوت عمل می‌کند که این می‌تواند تعیین ‌کند چطور بدن فرد به برخی باکتری‌های ایجاد کننده التهاب لثه واکنش نشان ‌دهد.

ایمپلنت دندانی چه روشی می باشد ؟

ایمپلنت‌های دندانی، روشی است که امروزه آن را برای جایگزین کردن دندان‌های از دست ‌رفته ترجیح می‌دهند. هرکدام از بیمارانی که از سلامتی خوبی برخوردار هستند می‌توانند تحت این عمل قرار بگیرند. برای حفظ لبخندی سالم و جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان‌ها و دیگر مشکلات دهان و دندان باید کاشت‌های دندانی را فوراً جایگزین دندان‌های از دست رفته کرد.

زنان باردار در حین بارداری دچار تغییرات هورمونی چشمگیری می‌شوند. ازآنجایی‌که سطح استروژن در بدن کاهش می‌یابد، دهان نسبت به عفونت‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شود. نه ‌تنها خونریزی لثه بیشتر می‌شود بلکه دندان‌ها ممکن است پوسیده شوند  و نیز می‌تواند دچار بیماری لثه شود که ممکن است منجر به لق شدن و از دست دادن دندان گردند. اگر نتوان دندان‌ها را حفظ کرد، استفاده از کاشت دندان برای زنان باردار گزینه‌ای بسیار مناسب است اگرچه این عمل بنابر علل خاصی نباید در دوران بارداری انجام بگیرد.

مراقبت از دندان در دوران بارداری و اهمیت آن حتما بخوانید : مراقبت از دندان در دوران بارداری و اهمیت آن

چرا ایمپلنت در بارداری مشکل دارد ؟

تقریباً همه‌ی دندانپزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند که انجام هرگونه روش دندانپزشکی انتخابی و تقریباً غیرضروری مثل کاشت دندان و ایمپلنت را به بعد از وضع حملشان موکول کنند. دلایلی که باعث شده تا چنین توصیه ای داشته باشند ، عبارتند از :

۱- کودکان کلسیم را به خود جذب می‌کنند

یکی از دلایل اصلی برای منع استفاده از ایمپلنت در زنان باردار این است که کودک در حال رشد تقاضای زیادی را بر بدن مادر تحمیل می‌کند. بطور خاص، در صورتی که مادر به اندازه کافی کلسیم مصرف نکند، کودکان برای رشد خود کلسیم را از استخوان‌های مادر دریافت خواهند کرد. زوجی که با اثر منفی نوسان هورمون‌ها مشکل دارند می‌توانند مشکل سلامت دهان و دندان داشته باشند و در این صورت جوش خوردن ایمپلنت در استخوان فک بصورت مناسب در دهان زن باردار بسیار چالش برانگیز می‌باشد.

۲- افزایش خطر عوارض ایمپلنت در دوران بارداری

بارداری یک منع مطلق در برابر ایمپلنت دندان ایجاد نمی‌کند اما از آنجایی که یک روش جراحی است، بهتر است که فرزند خود را در خطر قرار ندهید مگر اینکه یک نیاز پزشکی فوری وجود داشته باشد. ایمپلنت دندان یک پست تیتانیوم کوچک است که به منظور نگه داشتن دندان مصنوعی با عمل جراحی وارد استخوان فک می‌شود. استخوان فک قبل از نصب دندان مصنوعی نیاز به زمانی برای بهبودی و جوش خوردن دارد. هر عمل جراحی در دوران بارداری عوارض فراوانی دارد و اگر قصد انجام کاری را دارید بهتر است از آن اجتناب کنید.

۳- آسیب تابش اشعه ایکس

قبل از انجام فرآیند جراحی به منظور تعیین دقیق موقعیت ایمپلنت، به اشعه ایکس نیاز خواهید داشت. با اینکه رادیوگرافی از دندان‌ها برای زنان باردار در طول سه ماهه‌ی اول و سوم بارداری بی‌خطر است، اما قرار گرفتن یک کودک متولد نشده در برابر مقادیر کم پرتوهای رادیولوژی می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد. حتی اگر اشعه ایکس تشخیصی دندان تنها بر روی دهان متمرکز باشد، بسیاری از افراد کلا از انتخاب اشعه‌ی ایکس در دوران بارداری به منظور ایمن بودن اجتناب می‌کنند.

کاشت دندان و جراحی ایمپلنت در دوران بارداری امکان پذیر است ؟

۴- داروی بیهوشی

گرچه مطالعات نشان می‌دهد که درمان دندانپزشکی با بیهوشی موضعی در طول بارداری ایمن است، توصیه می‌شود که از بیهوشی عمومی یا بی‌حسی در طول این ۹ ماه که به شما حس بیهوشی می‌دهد اجتناب کنید. بیهوشی‌ها داروهای قدرتمندی هستند که باید از آنها اجتناب کنید، بنابر این به طور بالقوه سبب آسیب رساندن به فرزند متولد نشده شما نمی‌شوند.

۵- استرس

سطح اضطراب بالا در یک مادر باردار می‌تواند بر رشد کودک تأثیر بگذارد. جراحی انتخابی احتمالا موجب تحریک نگرانی غیر ضروری در طول زمان پر استرس بارداری می‌شود. هورمون‌ها، در این زمان می‌توانند تغییرات خلقی و افسردگی ایجاد کنند که از کنترل شما خارج است. آرام باشید و روی نوزاد جدید خود تمرکز کنید، و به نگرانی‌های خود اضافه نکنید، بعد از زایمان برای ایمپلنت آماده خواهید شد.

۶- خشکی دهان

خیلی از خانم های باردار دچار خشکی دهان می شوند و از این مسئله شکایت دارند. این موضوع با نوشیدن آب و جویدن آدامس برطرف می شود.

۷- تومور حاملگی در لثه

تومور حاملگی معمولا در لثه های بالایی ایجاد می شود ولی ممکن است در قسمت های دیگر دهان هم دیده شود. این تومورها خیلی راحت خونریزی می کنند و باعث ایجاد زخم دهان فرد می شوند. هنوز درمورد علت ایجاد این تومورها مطمئن نیستیم ولی می دانیم که عدم شستشوی مناسب دهان یکی از اصلی ترین عوامل آن است. از عوامل دیگر ایجاد این تومورها می توان به نابسامانی رگ های خونی، هورمون ها و وجود ویروس داخل بدن اشاره کرد.

خانم هایی که تومور حاملگی می گیرند، معمولا دچار التهاب شدید لثه می شوند. این تومورها اغلب خودشان بعد از زایمان برطرف می شوند ولی اگر آنقدر حاد باشند که در صحبت کردن یا غذاخوردن فرد اختلال ایجاد کنند، باید قبل از زایمان به آن ها رسیدگی کنید. طبق آمار نیمی از زنانی که تومور حاملگی‌شان را برداشته‌اند، تا انتهای بارداری دوباره به آن مبتلا شده‌اند.

چه زمانهایی برای مراجعه مناسب نیست ؟

اگر می خواهید در دوران بادرای به دندانپزشکی مراجعه کرده و از بروز بیماری جلوگیری کنید، بهترین زمان برای این کار سه ماه دوم بارداری است. اگر دندانپزشک تشخیص داد که به جراحی احتیاج دارید، باید آن را به بعد از زایمان موکول کنید. در سه ماه اول بارداری و همچنین نیمه دوم سه ماه دوم (اواسط ماه پنجم تا ششم) انجام فرایندهای دندانپزشکی توصیه نمی شود. همچنین، در ماه های آخر بارداری نشستن روی صندلی دندانپزشکی برای خانم ها دشوار است. به همین خاطر بهتر است خیلی قبل تر این کار را انجام دهید.

بیماریهای دهان و دندان کدامند حتما بخوانید : بیماری های دهان و دندان کدام است ؟

روش‌های جایگزین ایمپلنت دندان در دوران بارداری

در حالی ‌که منتظر زمان مناسب برای انجام ایمپلنت دندانی هستید، باید بهداشت دهان و دندان را به خاطر سلامت خود و کودکتان رعایت کنید. بهداشت دهان و دندان شامل مسواک زدن و نخ کشیدن دندان می‌باشد. همچنین انجام معاینات دندانپزشکی منظم و جرم‌ گیری و تمیز کردن حرفه‌ای دندان توصیه می‌شود، در حین این معاینات، دندانپزشکی می‌تواند سلامت دهان و دندانتان را ارزیابی و از بروز و پیشرفت مشکلاتی پیشگیری کند.در هنگام ضرورت، ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که در حین بارداری، به خاطر یک یا چند دلیل، نیاز به جایگزین کردن دندان‌ها داشته باشید. نکاتی وجود دارند که می‌توانید برای محافظت از خود و کودکتان انجام دهید.

اگر امکان آن وجود داشته باشد، انجام هر درمان دندانپزشکی را تا بعد از سه‌ماهه‌ی اول بارداری‌تان به تأخیر بی اندازید. در این مرحله، رشد کودکتان سریع می‌باشد. برای اطمینان از ایمن و بی‌خطر بودن هر دارو یا مسکنی که برای شما تجویز می‌شود با پزشک خود مشورت کنید. بجای دریافت ایمپلنت دندانی، با متخصص دندانپزشکی خود درباره‌ی راه‌حل‌های موقتی دیگر صحبت کنید. به‌طور مثال، دندانپزشک می‌تواند روکشی موقت روی دندانی که نیاز به جایگزینی دارد، قرار دهد و سپس جراحی ایمپلنت را بعد از زایمان انجام دهد.

این نکته را فراموش نکنید

اگر مجبور به جراحی ایمپلنت در دوران بارداری خود هستید ، بهتر است که بدانید بهترین زمان هنگامی‌ است که وارد سه ‌ماهه‌ی دوم بارداری شدید. در این مرحله می‌توانید با گرفتن وقت مشاوره، برای جراحی ایمپلنت دندانی اقدام کنید. انجام عکس‌برداری رادیولوژی در این مرحله از بارداری بی‌خطر است و دندانپزشکی می‌تواند سلامت و کیفیت استخوان فکتان را ارزیابی کند و تعیین کند که آیا قبل از ایمپلنت به جراحی پیوند استخواننیاز دارید یا خیر.

چگونه سلامت دندانهایمان را در بارداری حفظ کنیم

بعضی از افراد فکر می کنند جنین وقتی کلسیم کافی نداشته باشد، کلسیم موردنیاز برای رشدش را از دندان های مادر تامین می کند ولی این فرضیه اشتباه است و درواقع افسانه‌ای بیش نیست. اگر خوب به بهداشت دهانتان رسیدگی کنید و دندان هایتان را تمیز نگه دارید، هیچ گاه در دوران بارداری دچار پوسیدگی دندان نمی شوید.

چطور باید در دوران بارداری به بهداشت دندان هایم رسیدگی کنم؟

سعی کنید غذاهای متعادل و مقوی بخورید که از مقدار زیادی پروتئین، کلسیوم و ویتامین آ، سی و دی تشکیل شده باشد. همچنین دندان هایتان را حداقل دوبار در روز مسواک بزنید. همچنین از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید و نخ دندان بکشید. یکی دیگر از روش های شستشوی دهان، استفاده از دهان‌شویه است که به از بین بردن باکتری های دهان کمک می کند.