تبخال چیست ؟

تبخال در بارداری از جمله مواردی است که موجب نگرانی مادران باردار میشود ، تب خال که تاول تب نیز نامیده می شود، تاول های پر از مایعی است که روی لب یا اطراف لب ایجاد می شود. تب خال ممکن است تکی یا خوشه ای ایجاد شود. علیرغم اسمش، تب خال هیچ ارتباطی با سرماخوردگی ندارد. تب خال معمولا توسط ویروس تب خال ساده یا هرپس سیمپلکس (herpes simplex virus) ایجاد می شود. ویروس تب خال ساده نوع ۱ معمولا علت تب خال است و ویروس هرپس سیمپلکس یا ویروس تب خال نوع ۲ عامل ایجاد تب خال تناسلی است؛ هر چند هر دو می توانند در صورت یا پرینه و ناحیه تناسلی زخم ایجاد کنند.

راه های انتقال انواع ویروس تبخال

ویروس تبخال شامل دو نوع می باشد :

ویروس تبخال نوع ۱ :

معمولاً از طریق تماس با بزاق آلوده منتقل می شود (برای مثال از طریق بوسیدن، خوردن از یک ظروف و یا به اشتراک گذاری موارد شخصی). مرتبط با عفونت دهان، لب و صورت است.

ویروس تبخال نوع ۲ :

از طریق تماس جنسی منتقل می شود و با زخم یا زخم تناسلی مرتبط است. عفونت منجر به تب خال تناسلی در دهان و تب خال تناسلی در ناحیه تناسلی می شود، و ممکن است از طریق تماس دهانی یا جنسی ایجاد شود.ویروس حتی زمانی که زخم و نشانه ها دیده نمی شوند، می تواند منتقل شود.

مراقبت از دندان در دوران بارداری و اهمیت آن حتما بخوانید : مراقبت های درمانی از دندان در دوران بارداری

علائم تب خال لب چیست ؟

بسیاری از افراد به ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا هستند اما علامتی از آن را نمی‌بینند. آنها فقط زمانی متوجه آلودگی از طریق این ویروس می‌شوند که تبخال ظاهر شود. اولین باری که تب خال، به‌عنوان بخشی از یک عفونت اولیه، ظاهر می‌شود ممکن است شدید باشد. بعد از آن، تب خال‌ها نشانه‌ای از ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ و ۲ هستند. تبخال به‌عنوان تنها علامت عود این ویروس در بدن است. در اغلب موارد، هیچ نشانه یا علائم قابل ‌تشخیص دیگر از عفونت هرپس وجود ندارد. علائم شدید بیشتر بر کودکان تأثیر می‌گذارند زیرا بدن کودکان هنوز زمان کافی برای ساخت پادتن‌های دفاعی را نداشته است. علائم ممکن است شامل این موارد باشند:

• زخم، تاول، زخم زبان و دهان
  • سردرد و سوزش دهان یا زبان
  • تورم لب
  • مشکلات بلع
  • گلودرد
  • تورم غدد
  • درجه حرارت بالا بدن
  • کم‌آبی بدن

عوارض تب خال کدام است ؟

تبخال مسرى است. ویروس تب خال مى‌تواند از طریق پوست با پوست از شخصى به شخص دیگر منتقل شود. ویروس “هرپس سیمپلکس” مى تواند حتى زمانى که تاول‌ها ظاهر نشده‌اند مسرى باشد، اما بیشترین خطر عفونت در زمانى است که تاول ها ظاهر مى‌شوند تا زمانى که آنها کاملاً خشک مى‌شوند و کبره مى‌بندند.

اگر به تب خال مبتلا هستید، از تماس با نوزادان، افراد مبتلا به اگزما (التهاب پوستى ناشى از آلرژى) یا افراد دچار اختلال دستگاه ایمنى مثل مبتلایان به سرطان، ایدز یا گیرنده پیوند عضو خوددارى کنید. عفونت تبخالى چشم که باعث ایجاد جوشگاه بر روى قرنیه مى شود یکى از علل مهم کورى است. این عارضه نیاز به مداخله فورى پزشکى دارد.

آیا تبخال لب مشکل آفرین است ؟

آسیب های ویروس تبخال برای زنان باردار

افرادی که به دلیل تب خال، ضایعات گوشه لب دارد با تماس مستقیم با فرد سالم او را مبتلا می‌کند و نوشیدن از لیوان مشترک هم می‌تواند عامل بیماری باشد. پس از ابتلا به تبخال، ویروس در بدن نهفته می‌ماند و در موارد استرس و… می‌تواند دوباره فعال شود. نوع یک این ویروس، عوارضی را در دهان ایجاد می‌کند که همه با آن آشنا هستیم ولی تیپ دو این بیماری منتقل‌شونده از راه جنسی است و فقط در نواحی تناسلی ایجاد ضایعه می‌کند و اگر مادری در بارداری مبتلا شود، ممکن است آن را به جنین هم انتقال دهد.

ابتلا به تب خال در سه ماهه اول خطر سقط را ایجاد می‌کند، در سه ماهه دوم که زمان ارگانوژنز است با اختلال چشم و مغز و گوش همراه است و بعد از ۲۰ هفته خطر خاصی ندارد. در شرایطی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد ـ مثل دوران بارداری ـ خطر ابتلا به این نوع ویروس برای مادر وجود دارد. اما در این مورد هم مانند سایر بیماری‌ها، ابتلای اولیه در دوران حاملگی اهمیت دارد.این ویروس باعث می‌شود جنین ورم کند و شکم آب بیاورد.

همچنین ابتلا به این ویروس با کاهش شنوایی حسی عصبی، اختلال یادگیری، عقب‌ماندگی ذهنی و… همراه است. هنوز هم واکسنی برای آن ساخته نشده است. پس اگر خانمی نمی‌داند قبلا مبتلا به این ویروس شده یا خیر، در دوران حاملگی از تماس با افرادی که علائم بیماری را دارند باید خودداری کند

چگونه از بروز تب خال پیشگیری کنیم؟

از تماس فیزیکی با افرادی که ضایعات فعال دارند خودداری کنید. به هنگام تب خال، برای جلوگیری از انتقال ویروس، دستان خود را مرتب بشویید. با مالیدن روزانه داروی آسیکلوویر می توان بیماری درمان کرد.

داروی بی حسی در دوران بارداری چه تاثیری بر جنین دارد حتما بخوانید : داروی بیحسی و عوارض آن بر بانوان باردار

درمان تب خال چیست؟

۱. مایعات خنک بنوشید یا بستنی یخی بجوید تا ناراحتی کمتر شود.

۲. در ۲۴ ساعت اول پس ظاهر شدن ضایعات پوستی، یک تکه یخ را تا حدود یک ساعت روی محل قرار دهید. این کار ممکن است باعث تسریع بهبودی شود.

۳. به هیچ وجه چشم دچار عفونت هرپسی را نمالید.

۴. برای پیشگیری از عود مجدد بیماری، زمانی که قرار است مدت زیادی را در بیرون از خانه بگذارنید، روی لبهای خود پماد اکسید روی یا کرم ضدآفتاب بمالید.

۵. استفاده از کرم ضد ویروس آسیکلوویر و قرار دادن لایه نازکی از آن با استفاده از گوش پاک کن بر روی تب خال هر شش ساعت در بهبود آن موثر است.

۶. دستکاری نکردن ضایعات یکی از راههای درمان بیماری است.

۷. از خود درمانی چشم دچار عفونت با ویروس هرپس اجتناب کنید.

۸. در این حالت مسواکی نو برای شستشوی دندانها انتخاب کنید و بعد از بهبود بیماری حتماً آن را دور بیندازید.

۹. مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات ، کاکائو ، غلات ، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.

۱۰. در نهایت ورزش ، تمدد اعصاب و دورکردن افکار منفی و کاهش فشار عصبی و استرس در درمان و پیشگیری از تب خال موثرند.