ترس کودکان از دندانپزشکی

ترس کودکان از دندانپزشکی چگونگی برخورد والدین با این ترس از جمله مواردی است که باعث نگرانی خانواده های این کودکان و هم دندانپزشک میشود ، عدم برخورد صحیح با کودک و همچنین دخالت در نحوه رفتار دندانپزشک توسط والدین میتواند باعث بروز مشکلاتی در چگونگی وضعیت روانی و احساسی کودک میشود . به همین دلیل لازم است که والدین موارد و نکاتی در این مورد را بدانند .

ترس کودکان از دندانپزشکی طبیعی است

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که ترس کودکان از دندانپزشکی طبیعی است خیلی عادی است که هر آدمی به‌ویژه بچه‌ها در بدو ورود به محیطی جدید با افراد و حتی وسایل جدید، مقداری ترس و اضطراب داشته باشند؛ بنابراین به هیچ‌وجه نباید ترس کودک را تحقیر و تمسخر کرده یا نادیده گرفت. البته میزان این ترس و اضطراب در افراد مختلف متفاوت است، اما با انجام چند کار می‌توان استرس او را کاهش داد تا عکس‌العمل بهتری داشته باشد.

تماس با مطب خورشید

یکی از این کار‌ها طراحی فضای داخلی جذاب برای کودک است که متخصصان دندانپزشکی اطفال باید در نظر داشته باشند؛ حتی پرسنل دندانپزشکی کودکان می‌توانند با پوشیدن لباس‌هایی متفاوت از روپوش‌های سفید و معمول پزشکان بیمارستان و تکنیسین‌های خانه بهداشت (که با خاطره واکسن‌زدن در ذهن بعضی بچه‌ها می‌ماند)، این احساس را به کودک القا کنند که وارد فضای جدیدی شده است.

اولین تجربه کودکان از رفتن به دندانپزشکی

شاید بتوان یکی از راه های مهم برای کنترل ترس کودکان از دندانپزشکی را نحوه و برخورد او در اولین تجربه دندانپزشکی دانست مهمترین نکته ای وجود دارد این است که کودکان باید احساس کنند بر ترس خود غلبه می کنند. این موضوع فقط در اولین تجربه آنها در مراجعه به دندانپزشکی به وجود می آید.

کوچکترین تصاویر، حرکات، اتفاقات و رفتار ها در ذهن کوک ثبت می شود. همه ما نیز خاطرات زیادی از کودکی به یاد داریم. خاطراتی که امروزه ما را از انجام برخی از کار منع می کند. برخی از بزرگسالان از رفتن به دندانپزشکی هراس دارند، اگر از آنها بپرسید حتما می گویند در کودکی تجربه بدی از رفتن به دندانپزشکی کسب کرده اند.

پس اولین ملاقات با دندانپزشک در مقابله با ترس کودکان از دندانپزشکی بسیار قابل اهمیت است. توصیه ما به شما این است، قبل از آنکه مشکلی برای دندان های کودک تان به وجود بیاید او را به دندانپزشکی ببرید. زیرا در این صورت دندانپزشک درمان خاصی روی دندان های کودک ندارد و به راحتی می تواند با او ارتباط دوستانه برقرار کند. 

دندان قروچه کودکان چرا و به چه علتی ایجاد میشود ؟ حتما بخوانید : علت دندان قروچه کودکان چیست ؟

این جلسه می تواند برای کودک زمینه ساز احساسات خوبی نسبت به دندانپزشک باشد. اما اگر در هنگام درد یا مشکلات دیگر، کودک را به دندانپزشکی ببرید به طور حتم تجربه خوبی از رفتن به دندانپزشکی کسب نخواهند کرد. از یک طرف درد و از طرف دیگر ترس از درمان کودک را کلافه می کند که این امر ترس وی را به چندین برابر می رساند.

فریاد زدن، جیغ کشیدن، گریه کردن، تکان دادن دست و پا و دیگر اعضای بدن واکنش کودکان نسبت به دندانپزشک است. در نتیجه نه تنها درمانی انجام نمی شود بلکه احساسات بدی در کودک نیز به وجود می آید که باعث می شود در جلسات دیگر نیز کودک واکنش ها عصبی و ترس خود را تکرار کند.

دلیل ترس کودکان از دندانپزشکی ها و دیگر پزشکان چه می تواند باشد؟

متاسفانه باید گفت علت ترس زیاد کودکان از پزشکان، والدین هستند. والدین به صورت ذاتی عادت به ترساندن کودکان دارند تا به این ترتیب آنها را از انجام برخی از کار های نادرست و خطرناک بهراسند. اما این ترساندن می تواند زمینه ساز مشکلات جدی در کودکان شود. همین که آنها حاضر نیستند به هیچ پزشکی مراجعه کنند بزرگترین مشکل والدین است.

پس بهتر است با منطق کودکانه با آنها صحبت کرد، ترساندن کودک از آمپول، دکتر، سرم و هر چیز دیگر دلیل اصلی ترسیدن آنها از رفتن به دندانپزشکی است. به همین دلیل اسا که همواره توصیه میکنیم چه برای غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی و یا هرگونه احساس ترس و ناامنی آنها را از شخص و یا وسیله ای خاص نترسانید چرا که تدر مواردی که کودک ملزم به استفاده و یا برخورد با این افراد و یا آن وسایل است ، میتواند برای وی تجربه ای سخت را رقم بزند .

 بیهوشی راهی برای جلوگیری از ترس کودکان از دندانپزشکی

یکی از روش های رایج در جلوگیری و یا کاهش ترس کودکان از دندانپزشکی بسیار مورد توجه قرار گرفته است ، درمان تحت بیهوشی کودکان است . زمانی که کودک تحت هیچ شرایطی استرس و ترسش کاهش نیابد، دندانپزشک برای اینکه کودک دچار آسیب ها روانی نشود و خاطره بدی از دندانپزشکی در ذهنش باقی نماند از روش بیهوشی یا سدیشن استفاده می کند.

در دندانپزشکی تحت بیهوشی کودک بیهوش شده و تحت درمان قرار می گیرد. در این روش و با توجه به میزان نیاز دندانی کودک برای درمان و با نظارت متخصص بیهوشی ، کودک تحت خواب رفته و در این مدت درمان های لازم برای وی صورت میگیرد و به این ترتیب میتوان به طور چشمگیری از ترس کودکان از دندانپزشکی را کاهش داد

چگونه با ترس کودکان از دندانپزشکی برخورد کنیم

البته بهتر است بدانید همه مطب ها و کلینیک ها نمیتوانند این عمل را به خاطر حساسیت آن انجام دهند ، به همین دلیل ممکن است متخصص دندانپزشک کودک با حضور در بیمارستان و اتاق عمل و در کنار تیم تخصصی بیهوشی حضور پیدا کرده و این عمل را در بیمارستان انجام میدهند .

کودک چرا باید بیهوش شود؟

در مواردی که کودک ناتوان ذهنی یا جسمی باشد، توانایی درک حرف دیگران را نداشته باشد یا در سنین زیر ۵/۱ سالگی که هنوز مفهوم دوستی را درک نمی‌کند، دندانش دچار حادثه‌ای شده باشد که نیاز به مداخله اورژانسی دندانپزشک داشته باشد، دندانپزشکی بیمارستانی و بیهوشی تجویز می‌شود. اما در مواردی که کودک از نظر جسمی و ذهنی سلامت است و دچار حادثه اورژانسی نشده، بدون در نظر گرفتن سن او (دو ساله یا ۱۰ ساله!) با همان تکنیک‌های کنترل رفتاری و بدون نیاز به بیهوشی می‌توان به مرور اضطرابش را کم کرد و کار‌های مورد نیاز را برایش انجام داد.

در مواردی که بچه خاطره بدی از دندانپزشکی دارد، هم دندانپزشک و هم والدین باید صبر و حوصله بیشتری داشته باشند تا به مرور اعتماد کودک جلب شود و بتواند به دندانپزشک اعتماد کند.

به خاطر داشته باشید

بهترین کار برای سالم نگهداشتن دندان‌های کودک، آموزش نحوه تمیزکردن و مسواک‌زدن‌شان، همزمان با رویش اولین دندان‌هاست که در این جلسه، پزشک و یکی از والدین در کنار هم می‌نشینند تا دندانپزشک بتواند به اولین دندان‌های کودک نگاهی سطحی کرده و نحوه تمیزکردنش را به والدین آموزش دهد. احتمالا کودک هم کمی گریه و بیقراری خواهد کرد، اما از آن‌جا که کار دردناک و خاصی انجام نمی‌شود و سن کودک هنوز بسیار کم است، اتفاق مهمی نیست.

پوسیدگی دندان کودکان چه مشکلاتی را با خود به همراه دارد ؟ حتما بخوانید : پوسیدگی دندان کودکان را جدی بگیرید

در این زمان والدین یاد می‌گیرند که مثلا با یک تکه کوچک گاز استریل نمدار، یکی دو دندان تازه روییده کودک را تمیز کنند تا میکروب‌هایش از بین برود. به مرور که تعداد دندان‌ها بیشتر می‌شود و مثلا به ۱۰ تا می‌رسد، می‌توانند از مسواک انگشتی و مسواک‌هایی با سر کوچک و مو‌هایی نرم استفاده کنند. بعد کم‌کم که سن کودک هم بیشتر می‌شود و تخلیه آب دهان را یاد می‌گیرد، می‌توان کمی خمیردندان مخصوص کودک روی مسواکش قرار داد و به همین ترتیب کم‌کم مراقبت‌های دندانی او کامل‌تر می‌شود.

معمولا از دو سالگی به بعد می‌توان کودک را برای چکاپ و معاینه دندانی به دندانپزشکی برد؛ در مواقعی که بچه در موارد اورژانسی برای اولین‌بار وارد دندانپزشکی می‌شود، نمی‌توان زمان کافی برای آشنا کردن او با محیط و لوازم به کار برد و ممکن است ترس از دندانپزشکی در وجودش شکل بگیرد؛ بنابراینبه خاطر داشته باشید اعتماد به دندانپزشک و رعایت دستورات و نکاتی که به شما آموزش میدهد کمک خواهد کرد که هم ارتباط بچه ها با دندانپزشک خوب باشد و هم سلامت و بهداشت دندان ها رعایت گردد .

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید