کرونا ویروس چیست ؟

کرونا ویروس جدید (CoV) نوعی جدید از ویروس است که در حال حاضر کل جمعیت جهان را درگیر خود کرده و هر روزه در اخباردر مورد آمار جان باختگان و همینطور شیوع آن میشنویم . بیماری ایجاد شده بااین ویروس که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. CO مخفف کرونا، VI مخفف ویروس و D به معنی بیماری (در انگلیسی).

ویروس COVID-19 ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی مرتبط است.

علائم کرونا ویروس کدام است ؟

بیماری کرونا دارای علائمی است که توجه به آن‌ها می‌تواند برای شناسایی اولیه فرد دارای اهمیت باشد؛ ولی باید دقت داشته باشید که ممکن است این علائم با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا اشتباه گرفته شوند و فقط تست‌های آزمایشگاهی، می‌توانند بروز این بیماری را در فرد قطعی اعلام کنند.

رونا ویروس، علائمی مثل سرماخوردگی عادی تا تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی دراد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. کروناویروس ، برخلاف سارس، نه تنها دستگاه تنفس بلکه ارگان‌های حیاتی دیگر بدن مثل کلیه و کبد را نیز درگیر می‌کند. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌است که این مورد می‌تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

آیا ویروس کرونا چقدر خطرناک است؟

هر چند این روزها بحث بیماری کرونا به یک خبر مهم در جهان تبدیل شده ولی بهتر است بدانید، خطر این بیماری آنقدرها هم که در جامعه نگرانی ایجاد کرده، زیاد نیست. این نوع از کرونا، نسبت به نسل قبلی خود مانند سارس، مرس و حتی آنفولانزا کشندگی کمتری دارد؛ اما آنچه باعث شده است تا نگرانی از بابت این ویروس زیاد باشد، شیوع سریع و راحت‌تر آن است. به گونه‌ای که ممکن است هر یک نفر، بتواند هزاران نفر را درگیر این بیماری کند.

از سوی دیگر، کرونا ابتدا با علائمی ساده شروع می‌شود که ممکن است فرد به آن بی‌توجه باشد و همین عامل سبب همه گیر شدن آن در شهرهایی مانند ووهان چین شد.

به طور کلی می‌توان گفت، خطر بیماری برای افرادی جدی است که در سنین بالای ۵۰ سال هستند و زمینه بیماری‌های مختلفی مانند دیابت، تنگی نفس، بیماری‌های حاد تنفسی و قلبی دارند یا دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند.

چگونه میتوان مشکل شیرین شدن دهان را حل کرد حتما بخوانید : شیرین شدن دهان چه علتی دارد ؟

این ویروس چگونه انتقال پیدا میکند ؟

بسته به نوع کرونا ویروس، روش‌های انتقال آن متفاوت است. در برخی از موارد روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند.

در تمامی این موارد بهترین روش برای جلوگیری از انتقال این بیماری رعایت نکات بهداشتی فردی است از جمله شستن مرتب دستان با آب و صابون ، استفاده از ماسک و همچنین دستکش است . با توجه به ناشناخته بودن این ویروس پیشگیری بهتر از درمان است

آیا کرونا ویروس روی کودکان تأثیر می گذارد؟

واقعیت این است که این ویروس جدید است و ما هنوز نمی‌دانیم که چه تأثیری بر کودکان یا زنان باردار و در کل افراد جامعه خواهد گذاشت. می‌دانیم که امکان دارد افراد در هر سنی به این ویروس آلوده شوند، اما تاکنون موارد نسبتاً کمی از COVID-19 در بین کودکان گزارش شده است. ویروس در موارد نادر کشنده است، و تاکنون بیشتر موارد منجر به مرگ در میان افراد پیرتر با بیماری‌های زمینه‌ای دیده شده است.

اما در صورتی که فرزند شما نشانه های این بیماری را داشت حتما درمان پزشکی را شروع کنید، ولی به خاطر داشته باشید که اکنون در نیمکره شمالی فصل آنفولانزا است و علائم COVID-19 از قبیل سرفه یا تب می‌تواند مشابه علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی که بسیار هم شایع هستند، باشد.

رعایت نکات بهداشتی دست‌ها (شستشوی مرتب دست‌ها) و بهداشت تنفسی را ادامه دهید و واکسیناسیون کودکان خود را به موقع انجام دهید تا کودک‌تان درمقابل سایر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا در امان باشد.

چگونه از کرونا ویروس جلوگیری کنیم ؟

در مورد سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی از قبیل آنلفولانزا، اگر خودتان یا کودکتان علائمی دارد، از همان ابتدا کمک پزشکی بگیرید و سعی کنید که از حضور در اماکن عمومی (محل کار، مدارس وسایل نقلیه عمومی)خودداری کنید، تا از سرایت به دیگران جلوگیری شود.

آیا کرونا از طریق مادر باردار به جنین منتقل میشود ؟

همانگونه که قطعا تاکنون به آن آگاه شده اید این ویروس جنبه های ناشناخته بسیار دارد و هنور اطلاعات دقیق و کاملی در مورد نحوه عملکرد و مشکلات آن در دست نیست . در این مورد هنوز نتایج قطعی نیست که آیا این ویروس میتواند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شود یا تأثیر بالقوه این بیماری بر روی کودک وجود ندارد. این موضوع در حال حاضر در دست بررسی است. زنان باردار بایستی موارد احتیاطی مقتضی برای محافظت از خود در برابر این ویروس را به عمل بیاورند و چنانچه علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس در خود مشاهده کردند، سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

آیا مادر کرونایی میتواند به فرزندش شیر دهد ؟

تمام مادران در مناطق آلوده و پرخطر که علائمی چون تب، سرفه یا تنگی نفس دارند، بایستی هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند و دستورالعمل‌هایی که پزشک می‌دهند را رعایت کنند. با توجه به مزایای تغذیه با شیر مادر و نقش کمرنگ شیر مادر در انتقال ویروس‌های تنفسی، مادر می‌تواند ضمن رعایت کلیه راهکارهای احتیاطی لازم همچنان به شیردهی ادامه دهد.

درمورد مادرانی که علائم بیماری را دارند شیردهی مشکلی ندارد، مشروط بر این که به هنگام در آغوش گرفتن کودک و نزدیک بودن به کودک (ازجمله هنگام شیردهی) ماسک بزنند، دست‌ها را قبل و بعد تماس با کودک (ازجمله هنگام شیردهی) بشویند و سطوح آلوده را تمیز و ضدعفونی کنند – همانند همه مواردی که وقتی کسی مشکوک به COVID-19 و یا بیماریش تأیید شده باشد در تعامل با دیگران از جمله با کودکان بایستی انجام دهد.

اگر مادر به شدت بیمار باشد، بایستی وی را به دوشیدن شیر و دادن آن به کودک با فنجان تمیز و/یا قاشق تشویق کرد، و در تمامی این مراحل همان روش‌های جلوگیری از عفونت فوق‌الذکر را نیز رعایت نماید.

عوارض تبخال لب در بارداری چیست ؟ حتما بخوانید : آیا تبخال در بارداری خطرناک است ؟

روش صحیح شستن دستان چیست ؟

شستن دستان آن هم به روش صحیح و اصولی مورد توصیه ویژه پزشکان است و با این کار میتوانید درصد بسیار زیادی از احتمال به این بیماری را در خود و اطرافیان خود کاهش دهید ، روش صحیح شستن دستان اینگونه است که :

۱. شیر آب را باز کنید و دست‌ها را زیر آن بگیرید

۲. تمام دست‌تان را به صابون آغشته کنید

۳. تمام سطوح دست‌ها را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با صابون بمالید، از جمله پشت دستها، میان انگشتان و زیر ناخن‌ها

۴. دست‌ها را کاملاً با آب بشویید

۵. دست‌ها را با دستمال تمیز یا حوله یک‌بار مصرف خشک کنید

۶. دست‌ها را مرتب بشویید، به خصوص قبل از خوردن، بعد از فین کردن، سرفه یا عطسه و دستشویی.

۷. اگر آب و صابون در دسترس ندارید، از ژل شستشوی دست الکلی با حداقل ۶۰ الکل استفاده کنید. اگر دستان‌تان به صورت مشهود کثیف هستند، حتماً با آب و صابون بشویید.

فراموش نکنید

ویروس کرونا ممکن است تا یک هفته به صورت نهفته در بدن وجود داشته باشد و پس از یک هفته علائم بیماری بروز کند در نتیجه ممکن است، افرادی که علائم بیماری را ندارند نیز، ناقل ویروس نهفته کرونا باشند، بنابراین در دوران شیوع این ویروس مطلقا از دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری کنید.