دهان شویه چیست ؟

دهان شویه‌ ها از وسایل بهداشتی هستند که امروزه طرفدارن زیادتری دارد؛ حتی اشخاصی که حوصله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ندارند ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند . اگر شما هم تاکنون برای خرید دهانشویه به هایپر مارکت یا داروخانه رفته اید مطمئنا می‌دانید که این محصول گونه های مختلفی دارد؛ از سفید کننده گرفته تا خوشبو کننده، ضدعفونی کننده و انواع درمانی آن. اما همه چیز به این عبارت‌های وسوسه‌انگیز ختم نمی‌شود! انتخاب اشتباه دهانشویه و اشتباه در شیوه مصرف آن می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و حتی باعث افزایش زردی دندان‌ها و احتمال سرطان دهان شود! پس حتما قبل از استفاده در مورد نحوه مصرف و چگونگی مصرف از دندانپزشک خود اطلاعات کامل بگیرید .

تماس با مطب خورشید

دهان شویه ها چه کاربردهایی دارند ؟

استفاده دهانشویه ها برای بهداشت دهان و دندان بسیار ضروری است ، با کمی بررسی در این زمینه میتوانید به نتایج زیر دست بیابید :

۱- بوی بد دهان را کاهش دهد

یکی از شناخته شده‌ترین حقایق راجع به دهانشویه، قابلیت آن در کاهش بوی بد دهان است. در اصطلاح پزشکی به بوی بد دهان هالیتوز می‌گویند. با وجود این، امروزه مطالعات بسیاری این ادعا را ثابت کرده‌اند که دهانشویه واقعا می‌تواند بوی بد دهان را کاهش دهد. علت ایجاد بوی بد دهان برخی باکتری‌هایی است که درون دهان زندگی می‌کنند. دهان شویه حاوی ترکیبات فعالی نظیر کلرهگزیدین و ستیل‌پیریدینیوم است که به کاهش میزان باکتری‌های موجود در دهان کمک می‌کنند. دی‌اکسید کلر و روی (زینک) به خنثی کردن بوی بد که عامل بوی بد دهان است، کمک می‌کنند. دهانشویه با ترکیب چنین موادی قادر است بوی بد دهان افراد را کاهش دهد.

۲- از پوسیدگی دندان پیشگیری، از مینای دندان محافظت، و با پلاک‌ها مبارزه کند

دهانشویه‌ فلوراید می‌تواند از پوسیدگی دندان پیشگیری و با آن مبارزه کند. نحوه‌ی عملکرد فلوراید در محافظت از مینای دندان به این ترتیب است که این عنصر می‌تواند باعث جذب دوباره‌ی مواد معدنی به دندان‌ها شود. فلوراید هم‌چنین به مقاوم‌سازی دندان‌ها در برابر باکتری‌ها و قند نیز کمک می‌‌کند. این کارکرد فلوراید برای سلامت دندان بسیار مهم است، زیرا هنگام مصرف خوراکی‌های اسیدی، مینای برخی از دندان‌ها در فرایندی ناشی از تاثیر قند و پلاک‌ها به مرور فرسایش می‌یابند. به علاوه، دهانشویه برای آن دسته از افرادی که در معرض خطر پوسیدگی‌های دندان قرار دارند، بسیار مفید است.

بوی بد دهان در بزرگسالان میتواند نشان از نوعی بیماری باشد حتما بخوانید : بوی بد دهان چه علتی دارد ؟

نکته‌ی بسیار خوب در رابطه با فلوراید این است که باعث می‌شود دهان شویه‌ی حاوی این عنصر عملکرد چند منظوره داشته باشد؛ بنابراین این دهانشویه‌ها می‌توانند به پیشگیری از بروز بیماری‌های لثه نیز کمک کنند. به علاوه، دهانشویه‌ی حاوی فلوراید برای افرادی که به خشکی دهان مبتلا هستند نیز مناسب است،  زیرا تاثیری بر کاهش تولید بزاق دهان نمی‌گذارد. هم‌چنین دهانشویه‌ی حاوی فلوراید به عنوان عاملی جهت محافظت از دندان‌های بریج یا دندان‌های روکش‌دار شناخته می‌شود.

۳- احتمال بروز التهاب لثه را کاهش دهد

ژنژیویت یا التهاب لثه یکی از بیماری‌های خطرناک لثه است که اگر درمان نشود می‌تواند باعث لق شدن و ریزش دندان‌ها و هم‌چنین ضعیف شدن استخوان‌ها شود. به همین دلیل نیز، نه تنها مسواک و نخ دندان برای سلامت دندان‌ها ضروری است، بلکه استفاده از آن نیز حائز اهمیت است. استفاده از دهانشویه‌ی ضد باکتری می‌تواند تجمع پلاک‌ها را کاهش دهد، و هم‌چنین باکتری‌های آن ناحیه را از بین ببرد.

۴- از خشکی دهان پیشگیری میکند

دهانشویه‌های بدون الکل نه تنها برای افراد مبتلا به سوء مصرف الکل بسیار مفید است، بلکه استفاده از آن‌ها برای آدم‌هایی که دچار علائم خشکی دهان هستند نیز بسیار کاربردی است؛ زیرا الکل یک عامل خشک کننده به شمار می‌رود و می‌تواند خشکی دهان را بیش‌تر کند. هم‌چنین دهانشویه‌ی بدون الکل بر خلاف دهانشویه‌های حاوی الکل (اتانول)، باعث ایجاد احساس سوزش در دهان نمی‌شود.

به علاوه، دهانشویه‌ی بدون الکل برای افراد دارای لثه‌های حساس نیز مفید است، زیرا بر خلاف دهانشویه‌ی حاوی الکل، باعث سوزش لثه‌ها نمی‌شود. علاوه بر این‌ها، دهانشویه‌های بدون الکل تاثیر بهتری بر حفظ استحکام، رنگ، و براقی طبیعی دندان‌های ترمیم شده با کامپوزیت دارند.

۵-  باعث التیام زخم‌های دهانی میشود

دهانشویه‌ های حاوی آب اکسیژنه (یا پراکسید هیدروژن) می‌توانند به التیام زخم‌ها و آفت‌های دهانی کمک کنند. به علاوه، با استفاده از آب اکسیژنه در حفظ بهداشت مناسب دهان و دندان به راحتی می‌توانید بوی بد دهان‌تان را نیز از بین ببرید؛ زیرا آب اکسیژنه به عنوان یک ماده‌ی ضد عفونی کننده‌ی ملایم شناخته می‌شود. این دهان شویه‌ی ضد عفونی کننده با انتشار اکسیژن باعث از بین رفتن مخاط از داخل دهان و پاکسازی این ناحیه می‌شود. از دیگر فواید استفاده از دهانشویه‌ی حاوی آب اکسیژنه می‌توان به تاثیر آن بر درمان سریع التهاب حاد لثه اشاره کرد.

۶- می‌تواند باعث سفید شدن دندان‌ها شود

به علاوه، دهان شویه‌ی حاوی آب اکسیژنه طی فرایند ضد عفونی کردن دهان باعث سفید شدن دندان‌ها نیز می‌شود. هم‌زمان، ترکیب فعال کلرهگزیدین موجود در این دهانشویه‌ها می‌تواند لکه‌های ناشی از مصرف نوشیدنی‌ها را از روی دندان پاک کند. نوشیدنی‌هایی نظیر قهوه، چای، و نوشابه حاوی تانین هستند. ترکیبات فعال موجود در دهانشویه به تانین می‌چسبند و به پاک شدن لکه‌ها از روی دندان‌ها کمک می‌کنند. فقط کافی است حدود یک دقیقه دهانشویه را داخل دهان‌تان بچرخانید تا از تمام فواید آن به طور کامل بهره‌مند شوید.

مصرف نادرست دهان شویه میتواند باعث بروز مشکلات شود

۷- سایر کاربردهای

دهانشویه نه فقط برای سلامت دهان و دندان مفید است، بلکه در حوزه‌های دیگر نیز کاربرد دارد. برخی افراد برای کاهش آکنه (جوش) از دهانشویه‌های حاوی الکل استفاده می‌کنند. به علاوه، دهان شویه می‌تواند بوی بد پا را نیز از بین ببرد؛ فقط کافی است مقداری دهانشویه را درون یک تشت پر از آب بریزید و پاهای‌تان را در آن قرار دهید. دهانشویه به دلیل خواص ضد باکتری‌اش می‌تواند بوی بد پا را کاهش دهد؛ زیرا بوی بد پا ناشی از تجمع بیش از اندازه‌ی باکتری در سطح پوست است.

مضرات دهانشویه

هرچند استفاده از دهانشویه ها دارای فواید بسیاری است ولی در کنار نکات مثبت استفاده آن ، نکات منفی نیز وجود دارد

۱. خطر ابتلا به سرطان دهان و دهان خشک

دهانشویه های الکلی از یک سو باعث خشکی دهان شده و از سوی دیگر به نظر می رسد خطر ابتلا به سرطان دهان را نیز افزایش می دهند. اگرچه تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و این مورد هنوز تایید نشده اما توصیه می شود قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

۲. افزایش فشار خون

برخی مطالعات نشان داده استفاده منظم از دهانشویه به دلیل از بین بردن برخی باکتری های دهانی خاص باعث افزایش فشار خون می شود، از جمله این باکتری ها می توان به باکتری های تولید کننده اکسید نیتریک اشاره کرد که از سیستم قلبی عروقی محافظت می کنند.

۳. بیماری های روده

همان طور که قبلا اشاره کردیم دهانشویه همه باکتری ها اعم از باکتری های خوب و ضروری را از بین می برد و به همین دلیل استفاده منظم از این محلول خطر ابتلا به عفونت هایی همچون اچ پیلوری و عفونت ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل را افزایش می دهد.

دهان شویه های ضد باکتریال از عوامل موثر در بروز التهاب روده هستند که در نهایت باعث افزایش نفوذپذیری روده ای شده و به عدم تحمل غذا در روده، آلرژی های غذایی و حتی برخی بیماری های خود ایمنی روده ای منجر می شود.

لیزر در دندانپزشکی حتما بخوانید : لیزر در دندانپزشکی چه کاربردی دارد ؟

روش استفاده از دهانشویه

برای استفاده صحیح از دهانشویه بهتر است مراحل زیر را به درستی انجام دهید

  • دستور مصرف روی دهانشویه، در مورد مقدار استفاده و مدت زمان نگه داشتن در دهان را دقیقاً رعایت کنید.
  • دهانشویه را عموماً باید یک مدت مشخص پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن غرغره کنید.
  • از دندانپزشک معالج خود بخواهید تا بهترین دهانشویه را به شما معرفی کند.
  • دهانشویه را ننوشید!
  • استفاده از دهانشویه برای کودکان کوچکتر از ۷ سال مناسب نیست، چون ممکن است آن را قورت بدهند.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید