دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته ، می توانند منجر به شلوغی دهان و رشد غیر طبیعی دندان های مجاور شوند. همچنین ممکن است داخل و اطراف این دندان دچار عفونت شود. این دندانها درجات مختلفی دارند. بعضی از آنها ممکن است نیمه نهفته بوده و قسمتی از تاج دندان قابل رؤیت باشد. نکته مهم دیگر در مورد این دندان این است که در سن ۱۷ تا ۲۵ سالگی در انتهایی ترین بخش دندان‌های فک بالا و پایین تشکیل می‌شوند. اگر فضای کافی برای خروج این دندان وجود نداشته باشد، فرد ممکن است دچار فک درد، دندان درد، بیماری‌های لثه، کیست و شکستگی استخوان فک شود.

چرا باید به داد دندان‌ نهفته رسید؟

دندان های نیش بالا معمولا در سن ۱۳ تا ۱۴ سالگی باید رویش پیدا کنند. میانگین سنی رویش دندان‌های عقل نیز سن ۲۰ سالگی می‌باشد و باید تا سن ۲۵ سالگی رویش آنها پایان یافته باشد. چنانچه دندان های نیش و عقل در این سنین رویش پیدا نکنند، احتمال نهفته بودن این دندان ها در لثه وجود دارد و فرد باید برای آگاهی از وجود دندان نهفته به پزشک مراجعه کند. دندان نهفته از طریق معاینات رادیو گرافیکی و کلینیکی قابل تشخیص است.

اگر دندان عقل در فک نهفته باقی بماند و خارج نشود، ممکن است مشکلات زیادی برای فرد به وجود آورد. دندان های نهفته از طریق جراحی و خارج کردن دندان قابل درمان است.  فراموش نکنید که دندان عقل پس از ۲۰ سالگی خیلی کمتر امکان رویش خواهد داشت، پس اگر تا این سن رویش پیدا نکرده بود باید به فکر جراحی آن باشید. جراحی دندان‌های عقل در این زمان به علت جوانی بیمار همراه با ‌ترمیم سریع خواهد بود.

بهترین سن برای خارج کردن دندان های نهفته ۲۰ تا ۲۵ سالگی است. با بالا رفتن سن، جراحی استخوان فک سخت تر است و التیام زخم ناشی از جراحی هم به مراتب طولانی تر می شود. در سنین بالای ۴۰ سال که دندان به طور کامل در داخل استخوان نهفته و از لحاظ رادیو گرافیکی و کلینیکی عارضه ای برای فرد درپی نداشته باشد، در این گونه مواقع نیاز به جراحی نیست و فرد تنها باید سالی یک مرتبه برای چکاب به دندانپزشکی مراجعه کند.

ممکن است دندان عقل در برخی افراد هیچ گاه تشکیل نشود، ولی فرد برای اطمینان از وجود یا نبود آن باید به پزشک مراجعه کند.

چرا دندان عقل می روید ؟

از آن جایی که دندان عقل با درد و دردسر زیادی همراه است و نقشی هم در جویدن غذا ایفا نمی کند ، به همین دلیل دندانپزشکان به شدت به دنبال درک وظیفه و عملکرد این دندان ها می باشند . دندان عقل رشد خود را در فک در هفت سالگی آغاز می کند . دندان های عقل در گذشته در بعضی از شرایط قابل استفاده بودند ، مثلا از آن ها به عنوان جایگزینی برای دندان آسیای بزرگ استفاده می کردند که دیگر از بین رفته است . اکنون رژیم های غذایی افراد نرم تر شده است و در نتیجه به دندان ها فشاری وارد نمی شود و نیازی نیست که جای خالی دندانی را با دندان عقل پر کرد .

دندان اضافه کودکان چه مشکلاتی را میتواند ایجاد کند حتما بخوانید : دندان اضافی مانعی برای اعتماد به نفس کودکان

دندان عقل نهفته چه خطراتی دارد؟

بهتر است بدانید در صورت عدم توجه به دندان عقل نهفته و یا هر دندان نهفته دیگری در دهان میتواند مشکلات زیر را با خود به همراه داشته باشد :

1. بروز بیماری‌های لثه
  2. تحلیل استخوان در دندان‌های مجاور دندان نهفته
  3. پوسیدگی دندان‌های مجاور
  4. عدم امکان پر کردن دندان‌های مجاور
  5. تحلیل ریشه دندان مجاور به علت فشار دندان نهفته
  6. مزاحمت دندان نهفته برای روکش‌ها یا بریج یا حتی دست دندان
  7. پیدایش کیست‌ها یا تومورها که درمان آنها گاهی با برداشتن قسمتی از استخوان فک همراه خواهد بود
  8. دردهای عصبی صورت
  9. شکستگی فک پایین در ناحیه دندان نهفته در اثر ضربه به فک پایین، به دلیل کمبود استقامت استخوان
  10. چرخش دندان‌های مجاور
  11. نامرتب شدن دندان‌ها
  12. بیماری‌های مفصل گیجگاهی–‌فکی و صداهای ناشی از آن

دندان عقل یکی از علت های گوش درد

دندان عقل تماس های نابجایی با دندان های مقابل خود دارد بدین معنی که دندان فک بالا تماس درست و صحیح با فک پایین ندارد. که این امر موجب رسیدن آسیب به مفصل فک می شود و فرد در ناحیه مفصل و گوش احساس درد می کند بنابراین علت اصلی برخی گوش دردها ناشی از دندان عقل است.دندان های نهفته عقل نیز موجب درد گوش می شوندپس اگر شرایط مطلوبی دارید ، دندان عقلتان را بکشید.

دندان عقل نهفته را چرا باید جراحی کرد ؟

جراحی دندان عقل نهفته راهکاری برای درمان است

دندان عقل نهفته ممکن است کج دربیاید و منجر به درد ، عفونت یا ورم خط لثه و ورم صورت شوند . در صورت بروز هر کدام از این مشکلات ، دندانپزشک ممکن است کشیدن دندان عقل را ضروری بداند . کشیدن دندان عقل یک روش جراحی برای خارج سازی این دندان است .

در صورتی که دندان عقل فضایی برای رشد نداشته باشد ، منجر به درد ، عفونت و یا مسائل دندانی دیگری میشود که به احتمال زیاد جراحی و کشیدن گزینه مناسبی است که توسط دندانپزشک توصیه میشود . کشیدن دندان عقل نهفتهیا دیگر دندانها یک پدیده تقریبا متداول است ، معمولا به دلایلی که گفته شد این جراحی تجویز میوشد .

مراقبت‌های پس از کشیدن دندان

اگر دندان های عقل به درستی درنیایند و باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد شوند، امکان دارد دندانپزشک توصیه کند با استفاده از جراحی این دندان ها را خارج کنند. این جراحی نیز مانند هر جراحی دیگری دوره بهبودی دارد. بهترین راه برای بهبودی جراحی دندان عقل پیروی منظم از دستورالعمل های جراح است. عدم رعایت دستورات دندانپزشک جراح ممکن است روند بهبودی را دردناک کرده و منجر به بروز حفره خشک شود. این حفره پس از کشیدن دندان عقل نهفته باقی مانده و دلمه نبسته است و لذا دیر خوب می شود.

مینای دندان چه اهمیتی در حفظ بهداشت و سلامتی دندانها دارد؟ حتما بخوانید : مینای دندان چه اهمیتی دارد ؟
  • محکم فشار دادن (گاز زدن) پانسمان به مدت حداقل یک ساعت
  • عوض نکردن زود به زود پانسمان و نگهداشتن هر پانسمان به مدت حداقل ۲۰ دقیقه. تعویض سریع پانسمان از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.
  • خودداری از شستشوی شدید دهان یا تف کردن به مدت حداقل ۲۴ ساعت
  • سر کشیدن ساده مایعات از لیوان و استفاده نکردن از نی
  • چند بار شستشو دادن ملایم دهان با محلول آب نمک گرم پس از ۲۴ ساعت
  • استراحت کردن در منزل
  • اجتناب از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین، خوردن نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ تا پایان روز جراحی. این کار احتمال خونریزی را به حداقل می‌رساند.
  • بیمار باید در صورت خونریزی داشتن گاز پانسمان تمیزی را روی زخم بگذارد و آن را ۳۰ دقیقه فشار دهد.

توصیه غذایی برای جراحی کشیدن دندان نهفته

اگر به خوردن بستنی علاقه دارید برای شما خبری خوبی داریم. یکی از روش های بهبودی پس از عمل دندان نهفته خوردن بستنی است زیرا در روز اول به بیماران توصیه می شود بیشتر از خوراکی های مایع ( ماست،میلک شیک، پودینگ) استفاده کنند. دقت کنید که نباید نوشیدنی ها را با نی میل کنید زیرا مکیدن باعث شل شدن لخته های خونی می شود.

سپس برای چهار تا پنج روز رژیم غذای نرم را باید داشته باشید: پوره سیب زمینی، تخم مرغ پخته و پاستا. از خوردن هر چیزی که به جویدن زیاد نیاز دارد، خودداری کنید، پس استیک نباید بخورید. و غذاهای سردتری که تسکین دهنده نیز هستند را انتخاب کنید. و در هنگام جویدن مراقب باشید. اجازه دهید کارد و چنگال برای شما این کار را برای شما انجام دهند.