کلسیم و سلامت دندان ها

 

کلسیم برای حفظ بدنی سالم ضروری است. نه تنها باعث ایجاد استخوان‌ها و دندان‌های محکم می‌شود، بلکه برای عملکرد عضلانی و عصبی نیز حیاتی است. کلسیم حتی به لخته شدن خون کمک می‌کند! پس قطعا باید بدانیم که کمبود کلسیم می تواند برای سلامت دندان های فرد زیان بار باشد.

کمبود کلسیم باعث می شود استخوان ها ضعیف و کم تراکم شوند. زمانی که این اتفاق بیفتد، احتمال از دست رفتن دندان ها افزایش می یابد. محققان ارتباط مستقیمی میان کمبود کلسیم و افتادن دندان ها یافته اند. کسانی که به میزان کافی کلسیم دریافت نکنند، بیشتر ممکن است دچار مشکلات دندانی شوند. با ما همراه باشید تا در مورد این ماده معدنی مهم بیشتر با هم صحبت کنیم

کلسیم چیست

بیایید قبل از آنکه در مورد این ماده و اهمیت آن برای سلامتی بدن ، استخوان ها و دندان ها صحیت کنیم ، این موضوع که کلسیم چیست را با هم بررسی کنیم . لازم است بدانید که کلسیم یک عنصر شیمیایی ( ماده معدنی ) است که برای زنده ماندن اندام ها یا ارگانیسم ها ضروری است. این ماده ۳۹% از مواد معدنی بدن را شامل می شود،  ۹۹% این ماده موجود در بدن، در استخوان ها و بدن است و ۱% باقی مانده در بافت ها و اندام های دیگر قرار دارد هم چنین این ماده در بسیاری از غذاها وجود دارد.

تماس با مطب خورشید

ما نیاز داریم مقدار معینی از این ماده را برای ساختن استخوان و حفظ سلامتی مصرف کنیم. چون استخوان ها خود کلسیم نمی سازند و در صورت کمبود، این ماده در استخوان کم می شود.

بیشترین میزان جذب این ماده در انسان به منظور تقویت استخوان تا سن ۲۰-۲۵ ادامه دارد که آن زمان اوج تشکیل توده استخوانی است، بعد از آن سن، این ماده به جلوگیری از اتلاف تدریجی ظرفیت استخوان  کمک می کند که این یک بخش طبیعی از پردازش افزایش طول عمر است.

نقش کلسیم در بدن چیست ؟

همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم ، این ماده تاثیر بسیار زیادی در سلامت بدن دارد ،  نقش کلسیم در بدن می تواند موارد زیر را شامل شود:

۱- سلامت استخوان

حدود ۹۹ درصد از کلسیم بدن انسان در استخوان ها و دندان ها است. این ماده برای رشد و نگهداری استخوان ضروری است. همانطور که کودک در حال رشد، این ماده به رشد استخوان های آنها کمک می کند. پس از متوقف شدن رشد فرد نیز این ماده به حفظ استخوان ها و تراکم آن کمک می کند. البته به خاطر داشته باشید که ویتامین D همچنین برای سلامت استخوان ها ضروری است و به جذب کلسیم در بدن کمک می کند.

۲- انقباض عضلانی

این ماده به تنظیم انقباض عضلانی کمک می کند. وقتی عصب، عضله ای را تحریک می کند، بدن کلسیم را آزاد می کند و این ماده به پروتئین های موجود در عضله کمک می کند تا کار انقباض را انجام دهند. به همین دلیل استفاده از این ماده و ضرورت آن بسیار مورد تاکید است .

ویتامین D چه نقشی در سلامت دندان ها دارد ؟ حتما بخوانید : نقش ویتامین D در سلامت دندان ها

۳- سیستم قلبی عروقی

شاید باور آن برای شما کمی دشوار باشد اما این ماده برای سیستم قلبی و عروقی نیز بسیار مفید است . این ماده نقش کلیدی در لخته شدن خون دارد. فرآیند لخته شدن پیچیده است و دارای چندین مرحله است. این شامل طیف وسیعی از مواد شیمیایی از جمله کلسیم است.

۴- کاهش دهنده ی فشار خون

این ماده برای افرادی که دارای فشار خون هستند نیز بسیار توصیه میشود . جالب است که بدانید کلسیم، ماهیچه ی صاف دیواره ی رگ های خونی را  شل می کند. مطالعات مختلف ارتباط احتمالی بین مصرف این ماده و کاهش فشار خون را نشان داده اند.

۵- کوفاکتور آنزیمی

کوفاکتور نام یکی از آنزیم های مهم بدن است که این ماده نقش موثری در عملکرد آن دارد . لازم است بدانید که کلسیم یک عامل کمکی برای بسیاری از آنزیم ها است. بدون کلسیم، برخی از آنزیم های کلیدی نمی توانند به طور موثر کار کنند.

کلسیم و اهمیت ویژه آن برای دندان ها

۶- بهبود کلسترول

اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که مشکل کلسترول دارند ، لازم است بدانید که کلسیم میتواند به عنوان یک راه چاره برای شما باشد . افرادی که دارای کلسترول هستند لازم است سطح کلسیم بدن خود را بررسی و در صورت کمبود اقدام به جبران این کمبود کنند

۷- کاهش خطر آدنوم کلورکتال (تومور غیر سرطانی روده)

آدنوم کلورکتال نام یک تومور غیرسرطانی روده است که گاها میتواند برای افراد مشکلاتی را ایجاد نماید . لازم است که بدانید وجود کلسیم در بدن و تامین به اندازه این ماده میتواند به طور چشمگیری خطر ابتلا این مشکل را کاهش دهد . پس حتما وضعیت این ماده را در بدن خود بررسی نمایید

اهمیت کلسیم برای سلامت دندان ها

اکثر رژیم‌های غذایی دارای کلسیم پایینی هستند. اما آنچه اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد این است که افرادی که رژیم می‌گیرند، با عدم دریافت مقدار کافی در هر روز، دندان‌ها و استخوان‌های خود را در معرض خطر جدی قرار می‌دهند. هنگامی که بدن از این ماده به اندازه کافی ندارد، این ماده را از دندان‌ها و استخوان‌ها می‌گیرد، که می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

۹۹ درصد از ذخایر این ماده در بدن در استخوان‌ها و دندان‌ها قرار دارد، بنابراین وقتی اندازه این ماده در بدن کم است، این مناطق از بدن رنج خواهند برد. رژیم‌های غذایی که کمبود این ماده را دارند نیز خطر بیماری پریودنتال (لثه) را افزایش می‌دهند. سلامت استخوان فک شما نیز بدون مقدار مناسب از این ماده در معرض خطر خواهد بود. سطوح پایین این ماده می‌تواند موجب تضعیف  و لق شدن دندان‌ها شود که خطر ابتلا به بیماری لثه را حتی بیشتر می‌کند.

علائم کمبود کلسیم

حالا که با موارد اهمیت این ماده آشنا شدید وقت آن است که علایم کمبود این ماده در بدن را بشناسید . بهتر است بدانید که تشخیص علائم کمبود کلسیم در ابتدا ممکن است سخت باشد. با این حال، موارد زیر ممکن است رخ دهد:

  • بی حسی اطراف دهان
  • بی حسی در دست ها یا پاها
  • دشواری در بلع
  • ناخن های ضعیف یا شکننده
  • پوسیدگی دندان
  • دشواری در بلع
  • افسردگی
  • علائم پوکی استخوان (کمر درد، حالت خمیده)

پوکی استخوان می تواند فک (استخوان آلوئول) را تحت تاثیر قرار دهد و باعث علائم ذکر شده، مانند لق شدن دندان ها و شاید حتی از دست دادن دندان، و همچنین پروتزهایی شود که ممکن است به خوبی روی هم قرار نگیرند.

مزایا و معایب استفاده از مسواک برقی کدام است ؟ حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با استفاده از مسواک برقی

چگونه کلسیم مورد نیاز را تامین کنیم ؟

اشکال خاصی از کلسیوم که به طور مستقیم روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، می‌تواند مینای دندان را تقویت و ترمیم نماید و اثرات سودمند فلوراید را افزایش دهد. اما، بیشتر این مواد معدنی که شما برای دندان‌ها و استخوان‌هایتان فراهم می‌کنید، به طور مستقیم از رژیم غذایی شما به دست می‌آید. لیست زیر به شما کمک می‌کند منابع خوبی از نیازهای روزانه خود پیدا کنید:

  • غذاهای لبنی: شیر، پنیر، ماست
  • ماهی: به خصوص ساردین و ماهی سالمون (با استخوان )
  • سبزیجات برگ دار: کلم، کلم بروکلی، گل کلم
  • آبمیوه ها و نان غنی از کلسیم
  • پودینگ

مواردی وجود دارد که برای دریافت ای ماده مورد نیاز باید در نظر گرفته شود. مراقب میزان نوشابه‌های گازداری که مصرف می‌کنید باشید. این کار نه تنها برای سلامت دندان‌ها و بدن مناسب نیست بلکه مصرف زیاد نوشابه‌ها باعث افزایش سطح فسفات در خون می‌شود که می‌تواند کلسیوم را از استخوان‌های شما گرفته و از جذب مقادیر جدید این ماده معدنی جلوگیری کند.

همچنین لازم است از میزان مصرف ویتامین D کافی اطمینان حاصل کنید. این ماده توسط بدن جذب می‌شود و تنها در صورتی استفاده می‌گردد که ویتامین D کافی در سیستم بدن شما باشد. یک رژیم متعادل باید منبع کافی از ویتامین D را از منابعی مانند تخم مرغ و آب پرتقال غنی شده فراهم کند. نور خورشید نیز به بدن در جذب طبیعی ویتامین D کمک می‌کند و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، منابع غذایی اضافی ممکن است ضروری نباشد.

چه زمان باید به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کرد؟

در صورت از دست دادن دندان، شکستگی استخوان یا نشان دادن علائم مربوط به کمبود کلسیم، بهتر است به دندانپزشک و پزشک مراجعه نمایید. کسانی که مبتلا به پوکی استخوان هستند، باید تحت نظر دندانپزشک باشند؛ چراکه به راحتی ممکن است دندان های خود را از دست بدهند.

به خاطر داشته باشید با مراجعات دوره ای و منظم و بررسی های لازم پیرامون بهداشت و سلامت دهان و دندان ها میتوان بسیاری از مشکلات را در همان مراحل ابتدایی شناسایی و درمان های لازم به منظور بهبود و یا تحت کنترل در آوردن آن مشکل را انجام داد ، پس حتما فراموش نکنید که برای سلامتی دندان ها و همچنین گرفتار نشدن در هزینه های درمانی دندان حتما به مراجعات دوه ای خود اهمیت دهید .

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید