نوشیدن چای و زردی دندان

چای و زردی دندان ها ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند . این نوشیدنی گرم محبوب ما ایرانی ها می توانند بـه مرور زمان رنگ دندان مـا را تغییر دهند. همه ی مـا میدانیم کـه شرط سلامت دهان و دندان رسیدگی بـه آن ها با کمک مسواک و نخ دندان اسـت. با این دو وسیله تا حدود زیادی دندان‌ها و لثه‌ها سالم می ماند اما شاید ندانید کـه رژیم غذایی تاثیر بیشتری از مسواک و نخ دندان دارد.

علت تغییر رنگ و زرد شدن دندان چیست؟

درحالیکه دلایل زیادی برای لکه‌دار شدن دندان‌ها وجود دارد(از ژنتیک گرفته تا نحوه مسواک زدن).اما یکی از بزرگ‌ترین عاملان زردی دندان‌ها مواد غذایی و نوشیدنی‌های دارای رنگ‌دانه بالا هستند. مصرف روزانه ی قهوه یا نوشابه ممکن است مانع از تلاش فرد برای سفید نگه‌داشتن دندان‌ها شود. غذاها و نوشیدنی‌هایی با اسید بالا و رنگ‌دانه‌های تیره می‌توانند روی دندان‌های فرد لکه بر جای بگذارند و باعث زرد شدن یا تغییر رنگ دندان ها شوند.

اگر مینای دندان سالم باشد، و زردی دندان‌ ها فقط به علت مصرف مواد غذایی باشد می شود با کاهش و پرهیز از مصرف آن مواد غذایی دندان‌ها را به حالت اول خود برگرداند. مینای دندان باعث ایجاد رنگ سفید در دندان‌ها خواهد شد و لایه‌ای که در زیر مینا قرار دارد عاج نام دارد که دارای رنگ زرد است. در شرایطی که علت زرد شدن دندان ها تخریب مینای دندان باشد حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

تماس با مطب خورشید

نوشیدن چای و زردی دندان چه ارتباطی با هم دارند ؟

همانطور که قطعا میدانید نوشیدن چای و زردی دندان ها دارای ارتباط مستقیمی با هم دارند ، بهتر است بدانید که نوشیدنی‌های کافئین داری مانند چای میتواند سطح اسید دهان را بالا ببرد و بـه این ترتیب مینای دندان را پوسیده کند. علاوه بر این، این نوشیدنی‌ها می توانند موجب بروز لک های زرد روی سطح رویی دندان‌ها شوند.

اما تنها نمیتوان نوشیدن چای و زردی دندان ها را تنها عامل این تغییر رنگ دانست برخی از خوراکی ها و نوشیدنی های دیگری نیز هستند که میتوانند باعث این تغییر رنگ دندان ها شوند ، از جمله این مواد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

نوشابه‌های شیرین؛ نابودکننده دندان

می توان با خاطرجمعی که نوشابه های شیرین و نوشیدن آن به اندازه نوشیدن چای و زردی دندان با این نغییر رنگ دندان ارتباط مستقیمی دارند . در واقع میتوان گفت کـه ۱۰۰ درصد قندی کـه در نوشیدنی‌های شکردار از جمله نوشابه و آبمیوه وجوددارد، از نوع قند ساده اسـت کـه باکتری‌های دهان آنرا می‌شکنند و با تولید اسیدهای مختلف باعث خوردگی مینای دندان یا بـه اصطلاح پوسیدگی آن میشوند. اتفاق مهمی کـه با نوشیدن این نوشابه‌ها می‌افتد

این اسـت کـه شـما بتدریج و همراه غذا آنرا می نوشید و بـه این ترتیب بـه قندها این فرصت را میدهید کـه بـه اسانی شکسته شده و بـه دندان‌ها آسیب بزنند. در بین انواع نوشیدنی‌های قنددار نوشیدنی‌های حاوی کربونات بیشترین آسیب رابه سلامت دهان و دندان میزنند و باعث پوسیدگی دندان میشوند.

بی‌خیال آبنبات شوید

حتماً میدانید کـه منبع مهم شکر در بین خوراکی‌ها آبنبات اسـت. این خوراکی شیرین اسید دهان شـما رابه شدت بالا میبرد و پوسیدگی را موجب میشود. در بین انواع آبنبات تافی‌ها و آبنبات‌های نیمه جامد با چسبیدن بـه دندان بدترین نوع آبنبات‌ها را شامل میشوند چون با اینکار حتی قدرت تمیزکنندگی طبیعی دهان را هم می گیرند.

نوشیدنش چای و زردی دندان ها با هم مرتبط هستند

به همین دلیل است که خوردن انواع آبنبات ها میتواند به اندازه نوشیدن چای و زردی دندان ها باعث تغییرات رنگ دندان ها شده و همواره توسط دندانپزشکان توصیه میشود که بعد از مصرف این شیرینیجات حتما لازم است دندان های خود را تمیز کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود .

سیب‌زمینی‌ها هم دندان‌ها را می‌پوساند

بهتر است بدانید که خوردن سیب زمینی هم به اندازه نوشیدن چای و زردی دندان ها با هم در ارتباط است . باید بدانید که خوراکی‌هایی کـه نشاسته دارند از جمله انواع پاستا، نان، برنج، بیسکویت و سیب‌زمینی بـه سرعت دندان‌ها را پوسیده می کنند. جالب اسـت بدانید کـه اگر این نشاسته بیشتر بپزد بیشتر بـه مینای دندان آسیب میزند. بـه این نکته توجه داشته باشید کـه سبزی‌ها هم نشاسته دارند اما چون نشاسته انها خام اسـت هیچ آسیبی بـه دندان‌ها وارد نمی کنند.

دارو نیز باعث تغیی رنگ دندان ها میشود

بهتر است بدانید تنها نوشیدن چای و زردی دندان ها با هم ارتباط مستقیم ندارند ، بلکه استفاده از برخی از داروها نیز میتواند باعث این تغییر رنگ دندان ها شود . هرچند داروها عامل چندان متداولی برای زرد شدن دندان ها نیستند اما باید دانست که برخی آنتی بیوتیک ها می‌توانند بر رنگی شدن دندان ها اثر بگذارند. به خانم های باردار توصیه می‌شود که از مصرف آنتی بیوتیک های خانوادۀ تتراسایکلین خودداری کنند، این توصیه برای بچه ها تا زمانی که هنوز دندان های دائمی شان شکل نگرفته است (حدود هشت سال)، نیز معتبر است.

یک آنتی بیوتیک که دیگر که خیلی زیاد مصرف می‌شود، آموکسی سیلین است، که این دارو هم می‌تواند دندان ها را زرد کند. اغلب این رنگی شدن، با گذشت زمان و مسواک زدن رفع می‌شود، اما برخی افراد ملاحظه می‌کنند که دندان شان به رنگ سابق برنگشته است. این احتمالات برای تمام بیماران وجود ندارد. از سوی دیگر این افراد باید نسبت به بیماری که باید توسط آنتی بیوتیک درمان شود هم حساس باشند! در این باره حتماً با پزشک تان مشورت کنید.

به خاطر داشته باشید

به خاطر داشته باشید که رنگ دندان های ما، مانند رنگ مو و رنگ پوست مان از طریق ژنتیک تعیین می‌شود. با این حال، کنار گذاشتن عاداتی که در مورد آن با هم صحبت کرده این ، به شما این امکان را می‌دهد که تا بیشترین حد ممکن، سفیدی طبیعی دندان های تان را حفظ کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان نیز می‌تواند مؤثر باشد. پلاک دندانی نیز زرد رنگ است. دو بار مسواک زدن در روز و جرم گیری دندان ها توسط دندانپزشک، دندان های شما را سفیدتر می‌کند.

بنابراین دو نکته دربارۀ مسواک زدن یادآور می‌شویم:

وقت بگذارید ، برای مسواک زدن، باید دو دقیقه کامل زمان بگذارید. محکم تر مسواک زدن طی مدت بیشتر، باعث حصول نتیجۀ بهتر نمی‌شود، این کار فقط به مینای دندان آسیب وارد می‌کند. اگر شما دندان های تان را فوراً بعد از غذا مسواک می‌کنید، در ابتدا باید حمله های اسیدی را کاهش دهید، برای کاهش حمله های اسیدی، جویدن آدامس یا نوشیدن یک لیوان آب توصیه می‌شود. در واقع، مینای دندان توسط اسیدها حساس شده است. اگر شما دندان های تان را مستقیماً بعد از غذا مسواک کنید، آسیب زیادی به مینای دندان وارد خواهد شد.

و در آخر

دانستن اینکه چه چیزی باعث ایجاد لکه دندان می‌شود هم برای درمان و هم برای پیشگیری مهم است. اگر فکر می‌کنید غذاهای خاصی دندان‌هایتان را لکه‌دار می‌کنند، از مصرف آن‌ها اجتناب کنید یا آن را محدود کنید. نوشیدنی‌ها را از طریق نی بنوشید تا تماس نوشیدنی‌ها با دندان‌هایتان کاهش یابد. از تنباکو استفاده نکنید و با پزشک متخصص خود در مورد داروها، بیماری‌ها یا آسیب‌های اخیر دندان صحبت کنید.

برای رفع زردی دندان، دندان‌های خود را در یک روز توسط یک دندانپزشک خوب بلیچینگ کنید. بلیچینگ دندان یک روش عالی، سریع و ارزان برای سفید کردن دندانهاست . در بین ویزیت های سالانه دندانپزشکی نیز باید مرتب مسواک بزنید، نخ دندان بکشید از دهان‌شویه سفیدکننده مانند دهان‌شویه سفید‌کننده فلوراید استفاده کنید.

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید