پوسیدگی دندان حین ارتودنسی

پوسیدگی دندان حین ارتودنسی یکی از وحشتناک ترین اتفاقاتی است که برای دندان های ارتودنسی شده ممکن است به وجود بیاید ، در صورتی که فرد بهداشت دهان و دندان خود را در دوران ارتودنسی رعایت نکند ، در اطراف براکت های نصب شده بر روی دندان باکتری ها تجمع می کنند و پس از برداشته شدن پلاک از روی دندان با لکه های سفید روی دندان مواجه می شویم. این لکه های سفید علاوه بر ظاهر نامناسبی که دارند .

در صورت ادامه روند منجر به حفره پوسیدگی دندان خواهند شد و از این رو پر کردن آن ها اجتناب ناپذیر است. حفظ سلامت دندان ها در زمان انجام درمان ارتودنسی برای رسیدن به لبخند مطلوب اهمیت دارد. اما گاهی حتی با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان، ممکن است بیمار دچار پوسیدگی دندان شود. پر کردن دندان در حین ارتودنسی می تواند با هزینه و دشواری بیشتری برای بیمار همراه باشد.

چرا دچار پوسیدگی دندان حین ارتودنسی میشویم ؟

سالانه میلیون ها نفر در سراسر جهان دندان های خود را با انواع روش های ارتودنسی منظم، هماهنگ و تراز می کنند. هم بزرگسالان و هم کودکان می توانند با کمک یک متخصص ارتودنسی خوب به این مهم دست یابند و از سایر مزایای آن بهره مند شوند. سوای فواید بیشمار ارتودنسی دندان، اما این درمان ممکن است چالش هایی را نیز پیش روی  افراد قرار بدهد

تماس با مطب خورشید

هدف از دستگاه های ارتودنسی ثابت، متحرک و نامرئی جابجایی دندان ها در یک موقعیت مناسب و صاف کردن آن ها است. برای رسیدن به این هدف، از براکت ها و سیم ها استفاده میشود تا با وارد کردن نیرو به دندان، آن را به صورت آرام آرام جابجا کنند. صاف شدن دندان ها بدون این مکانیزم میسر نیست و اینکار هم بدون کمک گرفتن از سیم، براکت، بند، الاستیک و … انجام نخواهد شد. داشتن این دستگاه ها و اجزا روی دندان مسواک زدن را سخت میکند و اگر کسی به خوبی و بیشتر از همیشه مسواک نزند و بهداشت را رعایت نکند ممکن است با پوسیدگی دندان در ارتودنسی مواجه شود.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان حین ارتودنسی چه کارهایی لازم است ؟

ارتودنسی، درمانی به نسبت طولانی است. زمان درمان ارتودنسی نسبت به میزان بی‌نظمی و سن بیمار متفاوت است ولی به صورت میانگین ۱۴ ماه یا بیشتر طول می‌کشد. در طول این دوره، به دلیل نصب شدن ابزارهای ارتودنسی روی دندان، باقی‌مانده‌ی غذاها به آن‌ها گیر می‌کنند و در صورت عدم رعایت بهداشت صحیح دندانی، ممکن است دندان‌ها دچار پوسیدگی شده و یا حتی از دست بروند. اما این فرآیند اجتناب‌ناپذیر نیست. با رعایت توصیه‌های زیر در طول درمان، علاوه بر سالم‌ماندن دندان‌ها، طول دوره‌ی درمان ارتودنسی نیز کوتاه‌تر می‌شود و انتظارتان برای رسیدن به لبخندی زیبا و بی‌نقص، کم‌تر می‌شود

۱- استفاده از نخ دندان

براکت‌ها و باندهای لاستیکی می‌توانند باعث گیرکردن و باقی‌ماندن غذاها شوند. اگر دندان‌ها و ابزارهای ارتودنسی خود را به دقت تمیز نکنید، باکتری‌ها و جرم روی دندان‌ها تجمع می‌کنند. جرم‌های باقی‌مانده روی دندان‌ها می‌توانند باعث قرمزی و تورم لثه و همچنین پوسیدگی دندان‌ها شوند. علاوه بر آن، باقی‌ماندن جرم روی دندان‌ها، منجر به بدبو شدن دهان شما و آزار اطرافیان می‌شود. پس از مسواک‌زدن، باید از نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان را چندین بار بین دندان‌ها و بین دندان‌ها و براکت‌ها حرکت دهید تا سطح دندان‌ها را نیز تمیز کنید.

کراس بایت دندان چگونه درمان میشود ؟ حتما بخوانید : از کراس بایت دندان  چه میدانید ؟

۲- مسواک‌زدن پس از هر وعده‌ی غذایی

حفظ بهداشت صحیح دهان و دندان در دوره‌ی ارتودنسی، نیازمند خروج از عادت‌های قبلی و فراگیری عادت‌های جدید است. جرم‌ها می‌توانند روی براکت‌ها و سیم‌ها ارتودنسی تجمع کنند. عدم رعایت بهداشت دندانی در دوره‌ی درمان ارتودنسی، منجر به تشکیل جرم و پوسیدگی دندان می‌شود

برای جلوگیری از تجمع باکتری و جرم، باید روش صحیح مسواک‌زدن را یاد بگیرید. شانه‌های مسواک باید از بالا و پایین با دندان‌ها زاویه‌ی ۴۵ درجه‌ای بسازند. همچنین باید مسواک خود را به صورت دورانی و دایره‌ای نیز حرکت دهید. استفاده از مسواک بین‌دندانی مخصوص ارتودنسی نیز لازم است. این مسواک بین دندان‌ها و براکت‌ها را نیز تمیز می‌کند. مسواک را بین سیم و دندان خود قرار دهید و با حرکت آن به بالا و پایین، لبه‌های براکت را تمیز کنید.

مسواک “بین دندانی” برای تمیزکردن دندان‌ها و براکت‌ها ضروری است

در حالی که براکت روی دندان های شما قرار دارد، شما نمی توانید از نخ دندان معمولی استفاده کنید چون در این زمینه اثر بخش نیست. بسیاری از بیماران گزارش می دهند که به علت اینکه نمی توانند از نخ دندان استفاده کنند، دچار پوسیدگی دندان یا کرم خوردگی دندان می شوند. راه حل این مشکل ساده است: خرید یک مسواک بین دندانی، این وسیله می تواند بین دندان ها و دستگاه قرار گرفته بر روی دندان شما قرار گیرد و می تواند تقریبا به هر جایی که نخ دندان می رود، دسترسی پیدا کند و از این طریق ضمن خارج کردن باقیمانده مواد غذایی و تمیز کردن دندان از ابتلای به پوسیدگی دندان پیشگیری کند.

۳- رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

مصرف غذاهای مضر می‌توانند به دندان‌ها و براکت‌های شما ضربه بزند و باعث پوسیدگی دندان شود. خوردنی‌هایی مانند آجیل، شیرینی‌های ترد و سفت، ژله‌های چسبنده و خوردن یخ به شدت برای شما مضر است. همچنین باید میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف به قطعات کوچک خرد کنید و به جای گاز گرفتن، آن‌ها را تکه تکه مصرف کنید. همچنین باید از مصرف خوردنی‌های چسبنده مانند شکلات‌های کاراملی، پاستیل و آدامس خودداری کنید. این تنقلات بدون تردید به براکت‌های شما صدمه زده یا آن‌ها را می‌شکنند. این اتفاق منجر به طولانی‌شدن روند درمان و افزایش هزینه‌های شما می‌شود.

لیستی از خوردنی‌های مفید در طول درمان ارتودنسی جمع‌آوری کنید. غذاهای نرم مثل ماست، اوتمیل صبحانه، انگور، موز و میوه‌های نرم دیگر در این دوره بسیار مناسب و مفید هستند. اگر خیلی به شیرینی‌جات علاقه دارید، از شکلات‌های کاکائویی ساده (بدون مغز)، کیک و کلوچه‌های نرم استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که میزان شکر در این خوردنی‌ها بسیار زیاد است. در نتیجه، باید بلافاصله پس از مصرف آن‌ها، دندان‌های خود را به صورت کامل مسواک بزنید.

از پوسیدگی حین ارتودنسی و راه های پیشگیری از آن چه میدانید

در طول درمان ارتودنسی غذاهای نرم مصرف کنید

۴- ویزیت و چکاپ منظم

ویزیت‌های منظم دکتر ارتودنسی برای اطمینان از تنظیم صحیح ابزارها و فشار وارده روی دندان‌ها بسیار ضروری و حیاتی است. پوسیدگی دندان‌ها بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد زیرا آن‌ها بیشتر از نوجوانان و بزرگسالان احتمال دارد مسواک‌زدن و استفاده صحیح از نخ دندان را فراموش کنند. در چنین مواردی، بررسی وضعیت براکت‌ها و ابزارها توسط دکتر ارتودنسی متخصص برای اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها و پیش‌گیری از مشکلات دیگر بسیار مهم است.

۵- استفاده از دهانشویه را متوقف نکنید

دهانشویه باید استفاده شود. ممکن است به علت اینکه لثه ها تحت تاثیر دهانشویه قرار می گیرند احساس بدی داشته باشید ، اما شما هنوز هم باید این کار را انجام دهید، زیرا دهانشویه مایع است و می تواند به همه خلل و فرج ها رفته و بین براکت و سیم و دندان نیز حرکت کند. استفاده از دهانشویه به براکت ها، چسب (سیمان) مورد استفاده برای بستن آن و به دندان های شما آسیب نمی رساند.

با پوسیدگی دندان حین ارتودنسی چه کار کنیم ؟

در صورتی که طی درمان ارتودنسی با استفاده از بریس ها دندان های پوسیده یا کرم خورده داشته باشید می توانید به دنداپزشک مراجعه کنید تا با ارتودنتیست شما تماس بگیرد و راجع به وضعیت دندان های شما صحبت کنند و بهترین روش درمان را انتخاب کنند، تنها به این علت که این مشکل روی روند درمان ارتودنسی تأثیر نگذارد.

در صورتی که پوسیدگی دندان های شما شدید و خطرناک باشد، دندانپزشک باید هر چه زودتر آن را درمان کند. به این منظور پس از پاکسازی، باید دندان ها پر شوند و بسته به وخامت پوسیدگی، برای اصلاح دندان ها روی آنها روکش یا دیگر ترمیم های دندانی قرار بگیرد. این کار می تواند کمک کند سلامت و عملکرد دندان ها ارتقاء یابد.

از عفونت دندان روکش شده چه اطلاعاتی دارید ؟ حتما بخوانید : عفونت دندان روکش شدهچه نشانه و علایمی دارد ؟

در صورت استفاده از براکت های فلزی، در اکثر مواقع حفره ی دندان بدون برداشتن براکت ارتودنسی پر می شود. با این حال اگر دندانپزشک نتواند به پوسیدگی دندان دسترسی پیدا کند ممکن است نیاز باشد یک یا دو براکت به طور موقت از روی دندان ها برداشته شوند تا دندانپزشک قادر باشد کار پر کردن دندان را انجام دهد. این فرایند بسیار سریع انجام خواهد شد و هیچ تأثیری روی روند درمان ارتودنسی نخواهد داشت. پس از درمان، مجدداً براکت ها و سیم کمانی در جای خود قرار خواهند گرفت.

ابن نکات را به خاطر داشته باشید

اکثر دندانپزشک ها و ارتودنتیست ها ترجیح می دهند پیش از آغاز درمان ارتودنسی تمام اقدامات دندانپزشکی لازم را انجام دهند. زیرا با قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها انجام دیگر فرایندهای ضروری دندانپزشکی اندکی دشوارتر خواهد شد. برای کم کردن طول درمان ارتودنسی، باز هم نیاز است به طور منظم برای پاکسازی دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید- هرچند تا زمان برداشتن براکت ها از روی دندان ها، ممکن است روش فرایند پاکسازی را تغییر دهد.

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان همیشه مهم بوده اند، اما در طول درمان با براکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند. طی این دوره کشیدن نخ دندان اندکی دشوارتر است، اما سعی کنید روش های کشیدن درست نخ دندان را از ارتودنتیست خود یاد بگیرید! از آنجا که به طور منظم به ارتودنتیست مراجعه می کنید، مشکلات احتمالی شما به دقت پیگیری و درمان خواهند شد، هیچ مشکل دندانی نادیده گرفته نخواهد شد، به همین دلیل بعید است در طول زمان استفاده از براکت های ارتودنسی پوسیدگی دندان یا حفره های دندان پیشرفت کنند. با این حال، اگر این اتفاق رخ دهد، برای حل آن گام های درستی بر خواهیم داشت.

بنابراین انجام این نکات را در الویت قرار دهید :

  • حداقل دو مرتبه در روز و پس از هر وعده ی غذایی مسواک بزنید.
  • از نخ دندان مخصوص استفاده کنید تا تمام ذرات غذا و پلاک بین دندان ها و زیر لثه ها را خارج کنید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید.
  • آب زیاد بنوشید.
  • برای پاکسازی تخصصی دندان ها، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید