پر کردن دندان در بارداری امکان دارد ؟

۱۴۰۰/۳/۲۰ ۴:۲۲:۱۲

پر کردن دندان در بارداری

پر کردن دندان همچون بسیاری از درمانهای دندانپزشکی در دوران بارداری دارای اهمیت بالایی است و دقت در استفاده از مواد پرکردنی سازگار و مناسب برای این دوران و همچنین تجربه دندانپزشک از مواردی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت . فرآیند پوسیدگی با خارج کردن بخش پوسیده دندان و پر کردن آن متوقف می شود. در مواقعی که پوسیدگی وسیع باشد، به طور موقت دندان پر می شود تا حساسیت دندان نسبت به درمان مشاهده شود. اگر بعد از چند روز علائم نامطلوبی وجود نداشت، ترمیم موقت برداشته شده و ترمیم دائمی جایگزین می شود.

نوع ماده ای که برای پر کردن استفاده می شود؛ به محل و نوع دندان بستگی دارد. دندان های آسیای بزرگ بیشترین عمل را انجام می دهند و فشار زیادی را در جویدن متحمل می شوند بنابراین نسبت به دندان های جلویی به ماده با دوام تری نیاز دارند.

دلایل دچار شدن به درد دندان در طول دوره بارداری

مشابه سایر زنان، خانم‌های باردار نیز مستعد ابتلا به مشکلات مختلف دندان مثل پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه، مشکلات مربوط به رشد دندان عقل، ترک خوردن دندان، یا سایر مشکلات مانند آن هستند.علاوه بر این، عوامل خاص می‌توانند احتمال ابتلا به مشکلات دندان را در طول دوره بارداری افزایش داده و به این ترتیب درد دندان شدید را برای فرد به همراه داشته باشند. مهم‌ترین دلایل دچار شدن به دندان درد در دوران بارداری عبارت‌اند از:

۱- ابتلا به ژنژیویت بارداری:

تغییرات هورمونی در طول دوره بارداری در بدن خانم‌ها می‌تواند باعث التهاب و ورم لثه‌ها شود. در اصطلاح به این مشکل ژنژیویت بارداری گفته می‌شود و در صورت عدم درمان مناسب آن، این مشکل می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های لثه، عفونت شدید لثه و آبسه لثه شود. توجه داشته باشید این شرایط می‌توانند برای فرد بسیار دردناک باشد و بیش از ۵۰% تمام زنان باردار با علائم ژنژیویت بارداری مواجه می‌شوند.

تماس با مطب خورشید

۲- تغییر در رژیم غذایی:

عوامل هورمونی و روانی می‌توانند باعث ایجاد تغییرات در رژیم غذایی فرد در طول دوره بارداری شوند. در حقیقت بسیاری از خانم‌ها به خاطر شرایط بارداری میزان مصرف شکر را در رژیم غذایی خود افزایش می‌دهند و این شرایط می‌تواند خطر ابتلا به درد دندان را به خاطر ایجاد پوسیدگی دندان افزایش دهد.

۳- فقر کلسیم:

زنان باردار نیاز به افزایش سطح کلسیم مصرفی خود داشته و این ماده در تشکیل استخوان‌های کودک نقش کلیدی دارد. در حقیقت کاهش سطح کلسیم بدن مادر می‌تواند چرخه طبیعی تامین مواد معدنی مورد نیاز مینای دندان را ضعیف کرده و در عمل باعث افزایش خطر دچار شدن به پوسیدگی و درد دندان شود.

مراقبت از دندان در دوران بارداری و اهمیت آن حتما بخوانید : مراقبت از دندان در دوران بارداری و اهمیت آن

۴- ویار بارداری:

افزایش حالت تهوع در طول دوره بارداری می‌تواند باعث التهاب لثه‌ها به خاطر قرارگیری آن‌ها در معرض اسید معده و از بین رفتن مواد معدنی مینای دندان شود. این شرایط در نهایت می‌تواند ابتلای به بیماری لثه و پوسیدگی دندان را برای فرد به همراه داشته باشد.

۵- عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان:

زنان باردار گاهی اوقات نسبت به بو یا مزه خمیردندان حساس شده و به همین خاطر از مسواک زدن خودداری می‌کنند. به این ترتیب با عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان، فرد در معرض خطر ابتلا به مشکلات دندان و نیز دچار شدن به درد دندان در طول دوره بارداری قرار می‌گیرد.

نادیده گرفتن دندان درد در بارداری

اجتناب از درمان دندانپزشکی در دوران بارداری به خاطر حفاظت از جنین می‌تواند خطرات جدی برای سلامت مادر و جنین ایجاد کند. در این رابطه لازم است به نکات زیر توجه شود:

  • نادیده گرفتن شرایط ژنژیویت بارداری می‌تواند باعث گسترش شرایط بیماری و دچار شدن فرد به عفونت شدید لثه و پریودنتیت شود. در واقع وجود عفونت فعال در بدن مادر می‌تواند به‌طور بالقوه سلامت مادر و جنین را به‌طور جدی تهدید کند و در نتیجه نباید درمان این مشکل به بعد از زایمان موکول شود.
  • درد دندان در طول دوره بارداری نشانه‌ای از وجود مشکلات خاص دندان بوده و در عمل نیازمند استفاده از روش‌های دندانپزشکی مناسب برای رفع مشکل می‌باشد. در حقیقت مشکلات درمان‌نشده دندان می‌تواند آسیب دائمی برای دندان‌ها و لثه‌های فرد ایجاد کرده و در نهایت باعث از دست دادن دندان، تحلیل لثه، و ایجاد مشکلات خاص برای استخوان فک شود.
  • خانم‌های باردار مبتلا به بیماری پریودنتال چهار تا هفت برابر در مقایسه با سایر خانم‌ها با خطر به دنیا آمدن زودتر از موعد کودک و نیز وزن پایین کودک در هنگام تولد مواجه می‌شوند.
  • درد مداوم دندان در صورت درمان نشدن باعث افزایش سطح فشار وارد شده به مادر خواهد شد.

پر کردن دندان در بارداری با مشکلاتنی همراه است ؟

موادی که برای پر کردن دندان استفاده می شود

انواع موادی که برای پر کردن دندان از آنها استفاده میشود ، عبارتند از :

۱- پر کردن دندان با آمالگام

آمالگام احتمالاً قدیمی ترین ماده ای است که برای پر کردن دندان به کار برده می شود و به دلیل رنگ نقره ای به سادگی قابل تشخیص است. آمالگام ترکیبی از چند فلز، از قبیل نقره، جیوه و قلع است. از آنجایی که جیوه موجود در آمالگام سمی دانسته می شود، این ماده کم کم محبوبت خود را از دست می دهد.

به هر حال آمالگام هنوز یکی از ارزان ترین و مقاوم ترین مواد پر کردن دندان است که به دلیل تیره شدن رنگ فلز به مرور زمان طرفدار زیادی ندارد. به علاوه برای استفاده از آمالگام باید بخش سالم دندان نیز تراشیده شود تا بتوان ماده را به خوبی به دندان چسباند. همچنین چون آمالگام از فلز ساخته می شود، احتمال بروز حساسیت به سرما و گرما را نیز به دنبال دارد.

۲- پر کردن دندان با کامپوزیت

کامپوزیت ظاهری شبیه به دندان طبیعی ایجاد می کند و در صورت استفاده از آن لازم نیست بخش سالم دندان برای چسباندن آن تراشیده شود. کامپوزیت برخلاف فلز دچار خوردگی یا تغییر رنگ نمی شود. چسباندن این ماده به دندان آن را مقاوم تر می کند و انتخابی مناسب برای ترمیم پوسیدگی های کوچک به شمار می آید.

اما نقطه ضعف کامپوزیت این است که برای ترمیم پوسیدگی های بزرگ مناسب نیست و هزینه پر کردن دندان با کامپوزیت بیشتر از آمالگام است. از این گذشته پر کردن دندان با کامپوزیت زمان بیشتری می برد و این ماده در برابر لک شدن با چای و قهوه آسیب پذیرتر است.

مراقبت بعد از کشیدن دندان حتما بخوانید : مراقبتهای بعد از کشیدن دندان یا جراحی دهان و دندان

آیا پر کردن دندان در بارداری ضرر دارد؟

تمام مواد پر کردنی دندان ها که به رنگ تیره (نقره ای رنگ) هستند، آمالگام نام دارند. در حدود ۵۰ درصد از مواد تشکیل دهنده آمالگام جیوه است. گرچه در بیشتر کشورهای دنیا استفاده از آن برای پر کردن دندان ممنوع شده است، اما با توجه به دوامی که دارد، هنوز در بیشتر کشور های دنیا به عنوان ماده اصلی در پر کردن و ترمیم دندان های پوسیده استفاده می شود. جیوه موجود در دندان های پر کرده به مرور از آن ساتع شده و توسط بدن جذب می شود و در سلول ها تجمع می یابد. جذب و تجمع جیوه ساتع شده از آمالگام بیش از همه در سلول های کبد، مغز، کلیه، دستگاه گوارش و شش ها انجام می شود.

جویدن مواد سخت توسط دندان های پر کرده می تواند به آزاد سازی بیشتر جیوه موجود در آمالگام و جذب آن توسط سلول ها کمک کند. البته بیشترین مقدار آزاد سازی جیوه موجود در دندان های پر کرده، در هنگام خالی کردن و برداشتن مواد پر کردنی صورت می گیرد. به همین علت توصیه می شود که بانوان باردار به هیچ وجه اقدام به خالی کردن و یا خارج کردن آمالگام موجود در دندان های پر کرده خود نکنند. این موضوع که بدن شما چقدر تحت تاثیر اثرات سمی ناشی از بخارات جیوه موجود در آمالگام قرار بگیرد، به عواملی همچون ژنتیک، سن، نوع رژیم غذایی و … بستگی دارد. یک نکته مهم در این زمینه تعداد دندان موجود در دهان شما هستند که بوسیله آمالگام ترمیم شده اند، بدون شک هرقدر تعداد آنها بیشتر باشد، بدن شما تحت تاثیر مقادیر بیشتری از جیوه قرار خواهد گرفت.

رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری

بهترین شیوه مراقبت از دهان و دندان در دوران بارداری همانند دیگر مراحل زندگی است. دندان‌ها را باید دو بار در روز مسواک زد، یک بار نخ کشید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمود.

  • دندان‌ها را حداقل دو بار در روز با خمیردندان فلوراید مسواک بزنید. سه بار در روز مسواک زدن به مقابله با پلاک‌ها کمک بیشتری می‌کند.
  • بین دندان‌ها را هر روز نخ بکشید.
  • برای جرم گیری و معاینه به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • استفاده از دهانشویه ضدمیکروبی به از بین بردن پلاک‌ها کمک می‌کند.
  • اگر از حالت تهوع صبحگاهی رنج می‌برید و استفراغ می‌کنید، دهان را با محلول تهیه شده از یک قاشق چایخوری جوش شیرین و آب بشویید.
  • مواد غذایی مفید برای لثه‌ها میل کنید که حاوی موادی مانند کلسیم، B12 و ویتامین ث باشد.

بهترین زمان برای پر کردن و عصب کشی دندان در بارداری

دندان عفونی یا با پوسیدگی گسترده نیاز به درمان سریع دارد. پر کردن و عصب کشی یکی از متداول ترین درمان های این عارضه است. از آنجایی که احتمال دارد وضعیت نامناسب دهان و دندان به جنین آسیب بزند، عصب کشی باید در صورت ضرورت انجام شود. عصب کشی در برخی موارد ضروری است و به نفع مادر و جنین است. پس از عصب کشی مانند هر درمان دیگری احتمال بروز عوارض وجود دارد، هر چند عصب کشی حداقل خطر را برای مادر و جنین دارد. مانند تمامی درمان های دندانپزشکی بهتر است پر کردن و عصب کشی دندان را نیز در سه ماهه دوم انجام دهید، اگر در سه ماهه سوم هستید درصورت امکان و با صلاح دید پزشک انجام ان را به بعد از زایمان موکول کنید.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید

 

ثبت ديدگاه

بیست − هفت =