پر کردن دندان

پر کردن دندان زمانی انجام میشود که دندان پوسیده میشود . به طور معمول اگر پس از گرفتن عکس دندان مشخص شود که پالپ یا همان مغز دندان (بافت نرم) دچار آسیب دیدگی شده، در اغلب اوقات اقدام به پر کردن میکنند.

فعالیت مداوم باکتری میتواند به مرور زمان باعث بروز عفونت و در نتیجه آسیب دیدگی این بخش دندان شود. چنانچه چنین مساله مهمی مورد توجه قرار نگیرید و در اسرع وقت رسیدگی نشود، عفونت ممکن است گسترش یافته و باعث پوسیدگی دندان شود. بعد از چنین وضعیتی دندانپزشک به افراد توصیه میکند که دندان پوسیده خود را پر کنند.

چرا پر کردن دندان لازم است ؟

زمانی که دندان شما دچار عفونت و پوسیدگی شود، احتمالا یا به کشیدن آن نیاز دارید و یا لازم است پر کردن دندان برای شما انجام شود . برای اینکه متوجه شوید که چه زمانی نیاز به پر کردن داخل دندان خود دارید بهتر است ابتدا با علایم عفونت و پوسیدگی دندان آشنا باشید.

تماس با مطب خورشید

بارزترین نشانه پوسیدگی دندان میتواند احساس درد و یا تیرکشیدن دندانها حین خوردن و جویدن غذاهای سرد و گرم باشد. اگر به صورت مداوم و چند روزی است که این وضعیت را تجربه میکنید، برای چک کردن دندان خود بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا با دقت دهان و دندان های شما تحت معاینه قرار بگیرد.

معمولا برای پر کردن دندان ها از مواد مختلفی استفاده میشود. که هر کدام کاربرد خاصی دارند و به منظور و هدف خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. نکته قابل توجه در این خصوص، این است که، موارد پر کننده مورد استفاده برای دندان های آسیاب، باید از استحکام بیشتری برخوردار باشند. از آنجایی که حین جویدن غذا بیشترین فشار به بخش خلفی دهان و دندان های آسیاب وارد میشود، لذا اگر از مواد بی کیفیت و فاقد استحکام در این دندان ها استفاده شود، به زودی دوباره نیاز به پر کردن آن ها خواهد بود.

درمان ریشه دندان چگونه صورت میگیرد حتما بخوانید : درمان ریشه چیست و چگونه انجام میشود ؟

پر کردن دندان چگونه است ؟

برای اینکه دندان خود را پر کنید به محض مشاهده عارضه در دندان بهتر است هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید و نسبت به پر کردن اقدام کنید. چرا که اگر شکستگی و پوسیدگی بیشتر شود ممکن است دندان از دست برود. ابتدا پزشک میزان پوسیدگی را بررسی می کند و در صورت نیاز از دستگاهی مانند مته یا لیزر برای از بین بردن پوسیدگی استفاده می کند.

در نهایت با استفاده از ماده ای آن را پر می کند. دندان هایی که پوسیدگی آنها به ریشه نرسیده باشد بهتر درمان می شوند تا آنهایی که به ریشه رسیده اند. زمانی که پوسیدگی به ریشه دندان برسد نیاز است که از ماده ای مانند رزین یا امثالهم برای حفاظت از عصب استفاده نماید.

پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام ؟

ماده سفید یا کامپوزیت دندان و ماده سیاه یا آمالگام دو نوع ماده ترمیمی هستند که بیشتر از سایر مواد در دندانپزشکی، به کار می روند. برای پر کردن دندان در وهله اول دندانپزشک باید تصمیم بگیرد که از مواد سفید یا کامپوزیت استفاده شود و یا از مواد سیاه یا آمالگام. اما بهتر است که تفاوت های ماده سیاه و سفید برای پر کردن مشخص شود، که بعد از اعلام طرح درمان از سوی دندانپزشک بیمار بتواند درک بهتری از درمان خود داشته باشد.

فواید آمالگام نسبت به کامپوزیت برای پر کردن دندان

ماده سیاه یا آمالگام با یکی از قدیمی‌ترین مواد ترمیم دندان در علم دندانپزشکی می باشد. این ماده که از در هم آمیختن جیوه با فلزات دیگر مانند: نقره، قلع، مس و… بوجود می آید که در حدود ۲۰۰ سال از تولید اولیه آن می گذرد و اصول صحیح استفاده از ماده سیاه برای پر کردن و ترمیم دندان به عنوان یک ماده‌ی مناسب همچنان در دانشکده‌های دندانپزشکی ایران و جهان تدریس می‌ شود.

مقاومت زیاد در برابر سایش، دوام بالا و پوسیدگی کمتر از جمله ویژگی های مثبت این ماده سیاه می باشد. و علاوه بر این ها قیمت مناسب آن نسبت به ماده سفید رنگ یا کامپوزیت باعث گردیده تا افراد بیشتری بتوانند دندان های خود را ترمیم کنند و از مزایای آن بهره ببرند.

پر کردن دندان با کامپوزیت یا آمالگام ؟

مضرات ماده سیاه یا آمالگام نسبت به کامپوزیت برای پر کردن

ماده سیاه، چسبندگی به دندان ندارد و باید بسیار تراش داده شود تا حفره ای به شکل گیردار ایجاد شود اما ماده سفید یا کامپوزیت نیاز به تراش بیش از حد دندان ندارد و به شکل دیگری به دندان چسبانده می شود. این در صورتی است که استحکام ماده سیاه بیشتر است، ولی در پر کردن دندان قدرت چسبندگی به دندان مهم تر از استحکام می باشد.

علاوه بر این ها وجود جیوه در ساختار ماده سیاه تا مدت های طولانی محل بحث موافقین و مخالفین استفاده از این ماده بوده است، هرچند که ورود جیوه از ماده سیاه یا آمالگام سخت شده به بدن انسان تاکنون تایید نشده و از این ماده سیاه همچنان به عنوان یک ماده‌ی مناسب برای ترمیم دندان استفاده می شود، اگر چه جیوه‌ ی موجود در این ماده سیاه باعث آسیب به محیط زیست به علت دفع نامناسب آن می شود اما برای بدن انسان کاملا بی‌خطر است. و بالاخره اینکه رنگ کاملا متضاد آن با دندان که در موارد بسیاری موجب نارضایتی افراد می باشد، مهمترین ویژگی نامطلوب آن به حساب می آید.

چرا دندان پر شده میشکند ؟

دندانی که ترمیم می گردد مسلماً مثل حالت اولی که سالم و دست نخورده و بدون پوسیدگی بوده مقاومت ندارد و همانند چینی بند زده شده است و احتیاج به مراقبت بیشتری دارد. ضمناً به دلیل اینکه آمالگام به دندان نمی چسبند نیاز به حفره گیردار دارد. رعایت بهداشت دهان ودندان و دستوراتی که دندانپزشک می دهداز موارد شکست می کاهد.

عدم رعایت موازین بهداشتی و توصیه های مراقبتی باعث عود پوسیدگی در نسج دندانی باقیمانده می شود. علاوه بر این فشارهای زیاد سیستم جونده، رفتن یک جسم سخت مثل سنگ روی پرکردگی به هنگام غذا خوردن و ضعیف بودن دیواره های حفره سبب ساز می باشند. مقدار نسج باقیمانده، وسعت و عمق حفره، محل آن و دندان درگیر نیز از مواردی هستند که در دوام و عمر دندان ترمیم شده دخالت دارند.

دندان چه زمانی نیاز به ترمیم مجدد دارد ؟

با اینکه پر کردگی ها بدون ترمیم هم می توانند سال ها دوام بیاورند اما ممکن است به مرور زمان به دلیل جویدن غذا ها فرسوده شوند. در صورتی که عاداتی مانند دندان قروچه و سایش دندان ها را دارید پر کردگی هایتان زودتر دچار فرسودگی می شوند و باید ترمیم شوند.

اگر نشانه هایی از فرسودگی مانند ترَک در پر کردگی ها مشاهده کردید به سرعت به پزشکتان مراجعه کنید تا پر کردگی تان ترمیم شود. در صورتی که پس از فرسوده شدن پر کردگی به پزشک مراجعه نکنید و با همان دندان غذا بجویید، ممکن است دندانتان دچار تَرَک شود و نیازمند ترمیم های پیچیده تر باشد که هزینه ی بیشتری نیز دارد. اگر اطراف پر کردگی ها پوسیده یا کرم خورده شود، ممکن است دندان پزشکتان برای ترمیم آن دندان از روکش به جای پر کردگی دوم استفاده کند.

رفلاکس معده چه تاثیری بر دندان ها دارد حتما بخوانید : رفلاکس معده چه تاثیری بر دندان ها دارد ؟

هزینه پر کردن چه میزان است ؟

به طبع هزینه پر کردن دندان وابسته به نوع موادی است که برای پر کردن استفاده میشود ، مسلما پر کردن دندان با طلا نسبت به امالگام گرانتر هست،همچنین قیمت پر کردن با مواد کامپوزیتی به علت پیچیده تر بودن فرایند کاری و مواد گران قیمت تیر نسبت به امالگام گران تر است،

بنابراین هزینه پر کردن دندان به عوامل مختلفی وابسته میباشد:

  • موقعیت دندانی که پر کردن بر روی آن انجام میشود
  • متد استفاده شده توسط دندانپزشک
  • بیمه بیمار
  • میزان پوسیدگی دندان

به خاطر داشته باشید

دندان هایی هم که ترمیم می شوند نیاز به نگهداری دارند. بهتر است بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و از مواد بهداشتی استفاده کنید که برای دندان های حساس می باشد. پس از اینکه دندان شما ترمیم شد نیازی به استفاده از چرک خشک کن نیست و بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید. پس از اینکه ترمیم به اتمام رسید گاهی با طی کردن مدت خاصی ممکن است دوباره نیاز به ترمیم مجدد باشد. در صورتی که ترمیم قبلی دچار شکستگی و پوسیدگی شود نیاز به ترمیم مجدد است.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید