پاپیلا چیست ؟

پاپیلا بین دندانی ، بخشی از بافت لثه است که در فضای بین دندان ها وجود دارد. به محافظت از ریشه دندان کمک می کند و باعث می شود غذا بین دندان های شما گیر نکند و منجر به پوسیدگی نشود. به دلیل موقعیت مکانی ، در معرض تحلیل رفتن و آسیب ناشی از بی توجهی یا مسواک زدن نامناسب و نخ دندان نزدن است. همچنین به دلایل ذکر شده بسیار مستعد ابتلا به عارضه های دندانی مانند التهاب لثه است.

ساختار پاپیلا

پاپیلاها ساختارهایی از لثه ها هستند که بین دندان ها قرار دارند. ساختار پاپیلای بین دندانی بافت متصل کننده متراکمی است که توسط اپیتلیوم دهان پوشانده شده است. در شکاف بین دندان های شما، پاپیل های بین دندانی به شکل هرم درآمده اند. آنها در دندانهای عقبی گسترده تر هستند. پاپیلا های بین دندانی سالم، به رنگ صورتی مرجانی هستند. آنها محکم به دندان های شما متصل شده اند ، بدون اینکه شکافی ایجاد شده باشد. به شکل مثلث هستند و اندازه ای متناسب با دندان ها دارند.

اگر یکی از این عارضه پسرفت کند، با یک مثلث سیاه مواجه خواهید شد. اگر دچار التهاب شده باشند، ممکن است به حالت متورم، دردناک و یا قرمز رنگ دیده شوند و  یا خونریزی کنند. مانند تمام بافت های لثه ای ، در صورت تحلیل رفت ناشی از مسواک زدن نادرست، پاپیلای بین دندانی قادر به بازسازی یا رشد مجدد نیست. اگر تخریب شود، برای همیشه از بین می رود. ترمیم این عارضه در اطراف ایمپلنت های دندانی همواره یک چالش برای پریودنتیست ها است.

علائم تورم پاپیلا چگونه است ؟

اولین مرحله برای هر درمان شناخت علایم و نشانه های آن بیماری است ، دانستن این علایم به شما کمک خواهد کرد تا از گسترش بیشتر بیماری جلوگیری و در همان مراحل ابتدای مشکل را برطرف و یا درمان های پیشگیرانه را برای آن انجام شود . از جمله مهم ترین علایم این تورم میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- زخم دهان

زخم های دهان را میتوان بعنوان اولین و مهم ترین علل و نشانه های تورم پاپیلای زبان دانست . معمولا گسترش باکتری هاست که موجب زخم دهان میشود که این زخم می‌تواند منجر به التهاب ویروسی شود و این علت  را میتوان به عنوان یکی از علل شایع بزرگ شدن پاپیلا زبان دانست . البته باید بدانیم یکی دیگر از علل زخم دهان ضعف سیستم ایمنی بدن است و به همین دلیل لازم است در هنگام بروز این نشانه حتما با دندانپزشک مشورت داشته باشید .

نشانه‌های مرسوم زخم دهان در تورم پاپیلا

• جای زخم‌هایی دردهان که خاکستری یا سفیدرنگ هستند و لبه قرمزرنگی دارند.
  • احساس سوزش و مورمور شدن پیش از بروز زخم دهان
  • زخم‌های دردناک درون دهان و یا بر روی زبان
  • جای زخم در بخش پشتی دهان و یا درون گونه‌ها
  • ضعف و سستی فیزیکی

۲- سرطان دهان

باید به این نکته توجه داشته باشید که تورم پاپیلا در اکثر موارد خطرناک نیست ولی در پاپیلا از نوع ورقه‌ای در کناره زبان میتواند مشکوک به سرطان دهان باشد. شایع‌ترین نوع سرطان دهان قابل‌گسترش در زبان نوع سرطان سلولی فلسی است.

در مورد نحوه شناخت و بررسی سرطان ها باید به این نکته مهم و کلیدی توجه داشته باشید که سرطان دهان ممکن است گاهی در پشت زبان باشد که به راحتی قابل تشخیص نیست و ممکن است تا قبل از دردناک شدن محسوس باشد.

نشانه‌های شایع سرطان دهان در تورم پاپیلا

• درد مداوم دهان
  • احساس یک توده و یا شئ که در زبان شما گیرکرده است.
  • سختی در بلع و یا جویدن
  • سختی درحرکت فک یا زبان
  • بی‌حسی در زبان یا هرکجای دهان
  • گلودرد مداوم یا گرفتگی
  • تغییر در صدا

نکته مهمی که لازم است در مورد این موارد به آن توجه داشته باشید این است که در صورتی که حتی یکی از موارد بالا را در دهان خود احساس کردید حتما فورا به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

علائم تورم پاپیلا چگونه است ؟

تحلیل و پسرفت پاپیلا

وقتی پاپیلای بین دندانی کم شده یا از بین رفته باشد ، فرم مثلثی خود را از دست می دهد. از سویی دیگر، در طی درمان ارتودنسی ، رشد بیش از حد لثه به دلیل استفاده از دارو یا بیماری پریودنتال ، پاپیلا های بین دندانی ممکن است برجسته و پف کرده ظاهر شوند. یک متخصص پریودنتیست یا یک متخصص لثه می تواند جراحی انجام دهد که می تواند به گونه ای قابل پیش بینی لثه را بازسازی کند، اگرچه به دست آوردن دوباره پاپیلا مشکل است.

در شرایطی که پاپیلا های بین دندانی تحلیل می روند پریودنتیست قادر به انجام جراحی لثه برای برداشتن بافت لثه در نقاط اضافی مانند مناطقی که نیاز به افزایش طول تاج دندان ( لیفت لثه ) دارند و ساخت مجدد ناحیه پاپیلا است. به گونه ای پیوند زدن.  با این حال ، این روش ها ممکن است دشوار و گران باشد. پاپیل های بین دندانی مستعد التهاب لثه هستند ، که یک نگرانی جدی در مورد دندان است. یکی از راه های اصلی پیشگیری از التهاب لثه ، مراقبت خوب از دندان ها است.

پاپیلای تحلیل رفته پاپیلا با رشد بیش از حدالتهاب لثه

التهاب لثه نوعی برگشت پذیر از بیماری لثه است که فقط بر روی بافت لثه متصل و آزاد که دندان های شما را احاطه کرده است ، تأثیر می گذارد. این یک بیماری دندان قابل بهبود است که می تواند به خوبی با تمیز کردن های حرفه ای برای از بین بردن جرمها و پلاک های جمع شده در اطراف دندان ها (جرمگیری به کمک دندانپزشک) ، همراه با مراقبت و بهداشت منظم در خانه ، درمان شود. مراقبت و بهداشت در منزل ممکن است شامل یک دهانشویه ضد باکتری برای دهان باشد که به عنوان کلرهگزیدین گلوکونات شناخته می شود.

یک دندانپزشک قادر است میزان بیماری لثه شما را مشخص کرده  و بنابراین بر اساس آن درمان مناسب را برنامه ریزی کند. با این حال ، در صورت عدم درمان یا درمان نادرست ، التهاب لثه می تواند ایجاد شود و به پیشرفت پریودنتیت ادامه دهد ، که حتی جدی تر است. پریودنتیت ، برخلاف التهاب لثه ، بهبود ناپذیر است و اغلب منجر به از دست دادن دندان می شود.

انجام ویزیت های منظم دندانپزشکی می تواند به کنترل بیماری لثه کمک کند یا آن را به طور کامل از بین ببرد. اگر نگران التهاب لثه یا سایر مشکلات دندانی هستید ، حتماً در قرار بعدی دندانپزشکی خود با دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان در مورد این موضوع صحبت کنید.

پیشگیری از تورم پاپیلا زبان

از جمله مهم ترین عواملی که میتواند از تورم پاپیلا پیشگیری کند ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• اجتناب از غذا و نوشیدنی‌های تند و داغ
  • دوری از سیگار و جویدن تنباکو
  • افزایش مصرف ویتامین B12 و آهن
  • اجتناب از خارش دادن و مالش بیش‌ازحد پاپیلای زبان
  • حفظ بهداشت دهان و دندان

اگر پس از استفاده از روش های گفته شده بهبودی حاصل نشد و یا پس از چند هفته مجدد علائم تورم پاپیلای ظاهر شد حتما به پزشک متخصص مراجعه نمائید. تورم پاپیلای مشکل خاص و حادی نیست و به راحتی قابل درمان است. هریک از روش هایی که در بالا ذکر کردیم به بهبودی تورم و کاهش درد کمک میکند ولی به طور کلی رعایت بهداشت عمومی دهان و دندانها بهترین روش پیشگیری از بروز این عارضه است.

به خاطر داشته باشید

لازم است بدانید که ، پاپیلای زبان اصلا چیز خطرناکی نیست، زیرا زبان همه ما انسان‌ها دارای پاپیلا‌های متعددی می‌باشد. پاپیلای زبان فقط در زمان تورم می‌تواند برای شما نگران کننده باشد که آن هم در اغلب مواقع خطر چندانی ندارد. در بیشتر موارد به دلیل جراحت، التهاب و استرس ایجاد می‌شود اما همانطور که گفتیم موارد دیگری همچون مشکلات گوارشی و عدم توازن هورمونی نیز می‌تواند در شکل گیری پاپیلای زبان دخیل باشد. بنابراین بهتر است برای اطمینان خاطر بیشتر به یک پزشک مراجعه نمایید.