لثه سالم

لثه سالم دارای قوای محکمی بوده و کاملاً بر روی استخوان چسبیده است. همچنین در محل تماس با دندان کاملاً صاف و دارای لبه تیز می باشد. رنگ لثه سالم صورتی است،‌ ولی در برخی افراد که رنگ چهره تیره دارند،‌ روی لثه آنها هم لکه های قهوه ای رنگ دیده می شود. اگر سایر علایم لثه سالم مشاهده می گردد و فقط رنگ آن قهوه ای است این لثه هم سالم می باشد.

لثه ها قهرمان دهان هستند زیرا قادرند دندان ها را سالم نگه دارند، از استخوان های دهان محافظت کنند، و مدام با باکتری ها مبارزه کنند. هرچند همه ما معمولاً به دقت مراقب دندان های خود هستیم و به صورت روزانه به شکل درست آنها را تمیز می کنیم، اما معمولاً مراقبت از لثه ها را فراموش می کنند.

لثه بیمار چه ویژگی دارد ؟

شاید بهتر باشد قبل از صحبت و بررسی در مورد لثه سالم در مورد لثه بیمار هم کمی اطلاعات داشته باشید . تورم و جداشدگی لثه‌ها از دندان، خونریزی لثه‌ها، طعم ناخوشایند دهان، بوی بد دهان، درد دندان هنگام غذاخوردن (گرم، سرد، شیرین)، لقی دندان و خروج چرک از دور دندان. این التهاب، نوع پیشرفته بیماری لثه محسوب می‌شود. به طوری که حفره‌هایی پر از پلاک بین دندان‌ها و لثه‌ها تشکیل می‌شود و به مرورزمان آنقدر این حفره‌ها بزرگ می‌شوند که مقادیر بیشتری از پلاک را به دام می‌اندازند. وقتی پلاک به زیرخط لثه گسترش یابد، التهاب دوردندان مسجل می‌شود.

در آغاز بیماری، لثه قرمز رنگ و پرخون شده و همچنین لبه های تیز لثه حالت تورم پیدا کرده و برجسته می شود. قوام لثه نیز شل می گردد و در هنگام خوردن میوه های سفت و یا مسواک زدن خونریزی میکند. معمولاً در این مواقع فرد از مسواک زدن خودداری می کند،‌که این مسأله باعث شدیدتر شدن بیماری لثه می گردد. در این حالت به بیماری لثه، التهاب لثه یا ژنژیویت می گویند.

وقتی بیماری ادامه پیدا کند،‌ لثه شروع به تحلیل رفتن می کند. منظور از تحلیل رفتن لثه،‌این است که لثه به طرف ریشه دندان کشیده می شود. به تدریج بیماری از لثه عبور کرده و به نواحی زیرین یعنی استخوانهای دور دندان سرایت می کند و باعث تحلیل رفتن استخوان نیز می شود. با شروع تحلیل استخوان، دندانها بتدریج لق شده تا زمانی که با کوچکترین فشاری دندان کنده می شود.

پلاک چه عوارضی برای لثه سالم دارد ؟

پلاک میکروبی لایه‌ای است نازک از میکروب‌ها که به طور دایمی، بر سطح دندان‌ها می‌نشیند و در داخل دهان تمام افراد بالغ وجود دارد. این لایه دارای مواد پروتئینی و سلول‌های پوششی و موادی دیگر با منشا بزاقی است.اما ساختمان اصلی این پلاک از میکروب‌ها تشکیل شده است. اگر یک گرم پلاک را به صورت خشک تهیه نماییم، دارای دویست میلیارد باکتری است. این لایه با شستشوی آب برطرف نمی‌شود و باید با مسواک زدن آن را تمیز نمود.

پریودنتال نام دیگر بیماری لثه یا التهاب لثه است حتما بخوانید : پریودنتال یا بیماری لثه چیست ؟

با سخت شدن تدریجی پلاک میکروبی، لایه‌ای به نام جرم تشکیل می‌گردد که به علت داشتن سطح زبر، مقادیر بیشتری پلاک میکروبی را بر سطح خود نگه می‌دارد و همین پلاک سخت شده باعث میشود لثه سالم تحت تاثیر قرار گیرد و دچار انواع بیماری های لثه شویم.

لثه بیمار چگونه درمان میشود ؟

برای داشتن یک لثه سالم لازم است در صورت داشتن لثه بیمار آن را مداوا کنید . همانطور که گفته شد و حتما شما نیز میدانید ، بیماری‌های لثه با تجمع جرم و پلاک‌ها اطراف دندان آغاز می‌شوند که باعث آلودگی بافت لثه و تورم و قرمزی آن می‌شوند. بی توجهی به لثه و سلامت آن باعث می‌شود با گذشت زمان لثه از دندان جدا شده و در نهایت باعث از بین رفتن دندان می‌شود. بیماری‌های لثه به بیمار‌های خاموش معروف هستند و نه تنها بر سلامت دندان‌ها بلکه بر روی سلامت کل بدن تاثیر می‌گذارند. علائمی مانند خونریزی لثه، قرمزی و تورم لثه، جدا شدن دندان از لثه و مزه و بوی بد دهان از جمله علائم بیماری‌های لثه می‌باشند.

۱- مسواک کردن دندانها

مسواک کردن مرتب و به روش صحیح ،‌ همانگونه که باعث سلامت دندانها می شود،‌ سلامت لثه ها را نیز تأمین می کند. برخلاف تصور برخی از مردم که با شروع بیماری لثه و خون ریزی از آن در هنگام مسواک کردن،‌ استفاده از مسواک را ترک می کنند،‌باید گفت در این هنگام مسواک کردن را بایستی بادقت و توجه بیشتری انجام داد. حتی لازم است تعداد دفعات مسواک کردن را ببیشتر کرد. معمولا در خیلی ار موارد مسواک کردن صحیح باعث بهبود بیماری لثه می شود

۲- نخ دندان

استفاده از نخ دندان در سلامت لثه ها بسیار مفید است و با استفاده از نخ دندان میتوان اطمینان داشت که لثه سالم و عاری از هر گونه بیماری خواهید داشت . استفاده از نخ دندان برای داشتن یک لثه سالم بسیار مهم است ریال  زیرا پلاک میکروبی در نواحی بین دندانی تجمع بیشتری دارد و برداشتن آنها توسط نخ دندان،‌به سالم ماندن لثه ها کمک می کند.

چگونه یک لثه سالم را از لثه بیمار تشخیص داد

۳- استفاده از خمیردندان مناسب

استفاده از یک خمیردندان مناسب می‌تواند به شما در داشتن یک لثه سالم کمک کند.به همین دلیل توصیه میکنیم که سعی کنید خمیردندانی را انتخاب کنید که حاوی فلوراید باشد، چرا که فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان و بهداشت لثه‌ها کمک می‌کند.

۴- دهانشویه

استفاده از دهان شویه ها میتواند برای سلامت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است . البته شستن دندانها با آب نمک همراه با ماساژ لثه ها نیز میتواند برای سلامت لثه هامؤثر می باشد. پس اگر به دنال لثه سالم هستید حتما از دهانشویه استفاده کنید. البته در مورد اینکه نوع دهانشویه مناسب برای شما کدام است لازم است با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید.

۵- جرمگیری دندان

یکی از نکاتی که به داشتن لثه سالم به شما کمک میکند ، جرمگیری دندان ها است .اگر بر روی دندانها جرم تشکیل شده باشد، لازم است حتماً دندانها جرم گیری شوند. برخی از مردم جرم گیری را برای مینای دندان مضر می دانند . ولی برخلاف تصور آنها،‌جرم گیری نه تنها برای دندان ضرری ندارد، بلکه با برداشتن مواد خشن و پلک میکروبی از سطح دندان ، به سلامت لثه ها نیز کمک می کند.

۶- مراجعه منظم به دندانپزشکی

توصیه شده که هر فرد حداقل هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کند. چرا که بسیاری از بیماری‌های لثه فقط توسط دندانپزشک قابل تشخیص بوده و مورد درمان قرار می‌گیرند. همچنین مراجعه به دندانپزشک باعث جلوگیری از بروز مشکلاتی از جمله بیماری‌های لثه، التهاب و پوسیدگی می‌شود.

روکش سرامیکی چه مزایا و معایبی دارد ؟ حتما بخوانید : روکش سرامیکی چه ویژگی هایی دارد ؟

عدم توجه به لثه سالم و التهاب آن چه مشکلاتی ایجاد میکند ؟

به‌ تدریج لثه‌ها از دندان فاصله می‌گیرند و دندان‌ها سست و لق خواهندشد. معمولا این التهاب بدون درد است اما وقتی عفونت به آن اضافه شود، آبسه تولید می‌شود و به‌دنبال آن درد و تحلیل استخوان پیش می‌آید. در صورت بروز چنین حالتی فقط باید به دندان‌پزشک مراجعه کرد چون با اقدام به موقع، احتمال ترمیم لثه‌ها بیشتر خواهد بود. درمان هم شامل جرمگیری و صاف کردن سطوح ریشه و در مراحل پیشرفته، جراحی است.

به خاطر داشته باشید

خیلی‌ها وقتی به دندانپزشک مراجعه می‌کنند که دندان درد داشته باشند یا ترمیمی نیاز داشته باشند درحالی که متخصصان توصیه می‌کنند هر چند وقت یک‌بار هم باید نگاهی به سلامت دندان‌ها انداخت. سلامت لثه در طول عمر دندان‌ها و زیبایی آنها بسیار موثر است. پس هر تغییر شکل و خونریزی در آن باید درمان شود. مراجعات دوره ای دندانپزشکی برای بسیاری افراد امری غیر ضروری تصور میشد و همین عدم توجه به بهداشت دهان و دندان و سلامت آنها باعث بروز مشکلات جبران ناپذیر و صرف هزینه های بالای دندانپزشکی است .