هزینه کشیدن دندان عقل

هزینه کشیدن دندان عقل به عنوان یکی از اعمال مهم دندانپزشکی به عنوان یکی از سوالات رایج در میان مراجعین و بیماران مطب دندانپزشکی خورشید است . این سوال که چرا هزینه های کشیدن این دندان متفاوت است و این تفاوت قیمت ها چه علتی دارد ، همواره به عنوان پرتکرارترین سوال در میان مراجعین ما بوده است و به همین دلیل ما بر آن شدیم تا علل و عواملی که روی این قیمت گذاری ها تاثیرگذار است را مورد بررسی قرار دهیم .

چرا دندان عقل در می آوریم ؟

وجود دندان های عقل با این همه مشکلی که ممکن است ایجاد نماید، ممکن است به نظر غیر منطقی برسد به خصوص که برای جویدن نیاز خاصی به آنها نداریم. اما در بسیاری از موارد این دندان ها جایگزین دندان های از دست رفته دیگر می شوند.

دندان های عقل از هفت سالگی شروع به رشد در فک می کنند و رشد آنها بر خلاف دندان های دیگر از پیش از تولد یا بدو تولد نیست. در طول تاریخ بشر، رژیم غذایی متداول انسان به گونه ای بود که باعث ساییدگی شدید دندان ها می شد.

در چنین شرایطی وجود دندان های عقل بسیار مفید بود تا جایگزین دندان های آسیاب دیگر شود که ساییده شده یا از بین رفته اند. اما با رژیم های غذایی امروزی که نرم تر هستند، دندان ها به این سرعت ساییده و تخریب نمی شوند بنابراین فضای خالی برای بیرون زدن دندان های عقل ایجاد نمی شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد فک های انسان های امروزی کوچکتر از انسان های نخستین است به همین علت دندان عقل با مشکل مواجه می شود.

تماس با مطب خورشید

انواع دندان عقل

بهتر است بدانید که  هر انسانی به طور معمول با رویش ۴ عدد دندان عقل در طول زندگی خود روبرو خواهد شد. فک بالا و فک پایین هر کدام دو عدد دندان را دارند که بسته به شرایط لثه و فک هر شخصی نوع رشد آن ها متفاوت است ، انواع دندان عقل یکی از مهمترین عللی است که میتواند در هزینه کشیدن دندان عقل نقش اساسی و مهمی داشته باشد ، انواع این دندان به شرح زیر است :

۱- دندان عقل سالم و کامل رشد کرده

در شرایطی که لثه بیمار در حالت نرمال و سالمی بوده و محدودیت فضایی برای رشد وجود نداشته باشد این دندان به طور کامل رشد می کند. در این نوع از دندان دیگر نیازی به تقبل هزینه جراحی دندان عقل وجود ندارد. اما در عوض نیاز به مراقبت بیشتر و رعایت بهداشت زیادتری خواهد داشت.

۲- دندان عقل نهفته

در شرایطی که از زمان معمول رشد دندان عقل گذشته باشد و بنا به دلایل مختلف رویشی انجام نشده باشد، هزینه جراحی دندان عقل یکی از گزینه های پیش رو برای فرد خواهد بود. در صورتی که بیمار از این جراحی سرباز زند در دراز مدت با عفونت لثه و دندان مواجه شده و احتمال بروز هزینه های دندانپزشکی دیگر پیش خواهد آمد. از نظر علم دندانپزشکی عدم هزینه جراحی دندان عقل نهفته در درازمدت باعث خواهد شد که کیست و یا تومور ایجاد شود.

۳- دندان عقل نیمه نهفته

یکی دیگر از هزینه جراحی دندان عقل مربوط به زمانی است که دندان عقل به صورت نیمه نهفته رویش کرده باشد. در این حالت دندان دندان عقل کامل رشد نکرده است و تنها بخشی از آن مانند تاج دندان از لثه بیرون آمده است. زمانی که دندان عقل به صورت نیمه نهفته رشد کرده است احتمال گیر غذایی بین دندان و لثه وجود دارد و به مرور زمان بیماری آبسه و سلولیت برای فرد پیش می آید. علاوه براین می تواند بر روی دیگر دندان های همجوار تاثیر گذارد و دندان ها کجا کند و فشار زیادی را به استخوان فک وارد کند.

مزایا و معایب لمینت متحرک دندان کدام است ؟ حتما بخوانید : لمینت متحرک دندان چیست ؟

با بالارفتن سن لثه محکم تر شده و رویش دندان عقل همراه با درد و سرگیجه است. البته در نظر داشته باشید همراه با این درد ، فشاری به دیگر دندان ها وارد می شود که باعث کج شدن دندان های مجاور می شود.

پس به طور خلاصه انواع دندان عقل شامل دندان کامل روییده، دندان عقل نیمه نهفته و دندان عقل نهفته می باشد که در این مورد استخوان فک فضای کافی برای رویش آن نداشته است. در این موارد دندان عقل خود را با علایمی همچون عفونت در دهان و لثه، گوش درد، درد در گردن و غدد لنفاوی، مفصل گیجگاهی و فک، سختی در جویدن و عدم توانایی در باز کردن دهان به صورت کامل خود را نشان می دهد.

چرا لازم است دندان عقل کشیده شود

شاید برای شما هم این سوال مطرح باشد که به چه علت و چرا لازم است این دندان کشیده شود ؟ در جواب به این سوال باید بگوییم در حالت عادی بسیاری از افراد هستند که به مدت طولانی مدت این دندان عقل را در کنار سایر دندان های خود در دهان داشته و با حضور این دندان در دهان مشکلی ندارند ، اما هستند افرادی که بنابر برخی علل و عوامل لازم است این دندان کشیده شود و عدم توجه به نکشیدن این دندان میتواند در بلند هزینه کشیدن دندان عقل مربوطه را برای بیمار زیاد کند ، پس در صورتی که یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد لازم است دندان عقل حتما کشیده و یا جراحی شود :

۱- عدم وجود فضای کافی

همانگونه که می دانید بیشتر ما در دهان خود تقریباً ۲۸ دندان داریم که تعداد دندان‌های ما قبل از رشد دندان عقل است. وقتی چهار دندان عقل به آن‌ها اضافه شود، ۳۲ دندان خواهیم داشت که سعی می‌کنند در فضای محدود موجود در فک جا بگیرند.

وقتی فک به اندازه کافی بزرگ نباشد، دندان‌های عقل ممکن است تحت فشار قرار بگیرند. در این صورت آن‌ها قادر به رشد کامل نیستند و یا به صورت اشتباهی رشد می‌کنند. در این حالت، کشیدن دندان‌های عقل باعث می‌شود که تمام دندان‌های شما فضای کافی داشته باشد.

۲- درد و یا عفونت لثه

 این درد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد که می‌تواند از دندان‌های عقل نیمه رشد کرده شما ناشی شده باشد. هنگامی که مواد غذایی و باکتری‌ها در این مناطق به دام می‌افتند، می‌توانند یک عفونت بسیار دردناک معروف به پریکورونییت را ایجاد کنند. کشیدن دندان‌های عقل در این حالت از بروز عفونت بیشتر جلوگیری می‌کند.

۳- رشد کج دندان عقل

 اگر دندان‌های عقل شما کاملاً رشد کنند اما به کج باشند، می‌توانند باعث شوند دندان‌های شما به مرور زمان تغییر و حرکت کنند. همچنین این احتمال وجود دارد که دندان‌های عقل کج بتوانند به دندان‌های اطراف خود آسیب برسانند. در این صورت اگر دندان عقل خود را بکشید، از سایر دندان‌های خود محافظت کرده‌اید.

هزینه کشیدن دندان عقل چگونه محاسبه میشود ؟

۴- وجود کیست

 این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که کیسه کنار دندان پر از مایع شود. وقتی این اتفاق بیفتد، می‌تواند ساختارهای اطراف آن مانند ریشه استخوان یا دندان را از بین ببرد. در موارد نادر، کیست درمان نشده می‌تواند منجر به توموری شود که ممکن است برای برطرف کردن آن به یک عمل جراحی جدی‌تر نیاز باشد.

عوامل تاثیرگذار در هزینه کشیدن دندان

بهتر است بدانید علل و عوامل بسیاری بر روی هزینه کشیدن دندان عقل تاثیرگذار هستند ، اما در این میان سه عامل اصلی را میتوان به عنوان عواملی که بیشترین تاثیرگذاری را دارند مورد نقد و بررسی قرار داد ، این عوامل مهم عبارتند از :

۱- پیچیدگی جراحی

لازم است در این مورد آگاهی لازم و کافی داشته باشید که کشیدن دندان عقل پیچیده‌تر از سایر دندان‌ها است و می‌توانید انتظار هزینه بیشتری برای آن داشته باشید. بنابراین اگر دندان عقل غیرنهفته داشته باشید ، که بوسیله بی‌حس کننده موضعی به راحتی کشیده می‌شود، در این شرایط شما هزینه کمتری را پرداخت خواهید کرد .

اما اگر دندان یا دندان عقل نهفته دارید، هزینه کشیدن دندان عقل و جراحی آن قطعا بیشتر خواهد بود . دلیل این امر این است که برخلاف مورد بالا در این جراحی وقت ، دقت و سختی عمل و حساس بودن آن بیشتر است و به همین دلیل هزینه جراحی و درمان نیز بیشتر خواهد بود

۲- تخصص دندانپزشک

یکی از مهم ترین علل در هزینه کشیدن دندان عقل را میتوان تخصص و تجربه دندانپزشک دانست . قطعا این موضوع طبیعی است که هزینه کشیدن دندان عقل توسط یک جراح دهان و دندان نسبت یک دندانپزشک عمومی بیشتر است. به همین ترتیب، یک دندانپزشک عمومی باتجربه که دندان‌های عقل زیادی را کشیده است، احتمالاً دستمزد بیشتری نسبت به یک دندانپزشک بی‌تجریه خواهد داشت.

۳- هزینه‌ های اولیه درمان

یکی از اشتباهاتی که اکثر افراد دارند این است که تنها هزینه کشیدن دندان عقل را مربوط به خدماتی میدانند که دندانپزشک ارائه میدهد در حالی که هزینه های دیگری مثل استفاده از داروهای بی حسی و یا حتی در مواردی بیهوش کننده ، هزینه عکسبرداری و یا مواد اولیه استفاده شده را در نظر نمیگیرند و به همین علت هزینه تمام شده برای آنان گران به نظر میرسد در حالی که این موارد نیز میتواند تاثیری مستقیم در قیمت گذاری و هزینه نهایی درمان داشته باشد

بایدها و نبایدهای جرمگیری دندان با ایرفلو حتما بخوانید : جرمگیری دندان با ایرفلو چگونه است ؟

۴- استفاده و یا عدم استفاده از بیمه های خدمات درمانی و یا تکمیلی

خوشبختانه در سال های اخیر این امکان به وجود آمده است که اشخاص از بیمه های خدمات درمانی و یا تکمیلی برای درمان برخی از مشکلات دندانی خود مانند جراحی دندان عقل استفاده کنند. به همین دلیل در صورتی که بیمار از انواع بیمه برای جراحی دندان عقل در سال ۱۴۰۱ استفاده کند مسلما قیمت و هزینه برای او بسیار کمتر خواهد بود.

۵- استفاده از تخفیف دندانپزشکی

برخی از مطب های دندانپزشکی از جمله مطب دندانپزشکی خورشید شرایطی ویژه برای مراجعین خود دارند ، از جمله اینکه در مطب ما این امکان برای مراجعین وجود دارد تا از تخفیفات و شرتیط ویژه تخفیفی در درمان های خود استفاده کنند ، برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط تخفیف میتوانید با مطب دندانپزشکی خورشید تماس بگیرید

اهمیت مراجعات دوره ای در هزینه کشیدن دندان عقل

شاید بسیاری از افراد هنوز به این موضوع باور نداشته باشند و یا حتی در مواردی مراجعات دوره ای به دندانپزشکی را کم اهمیت بدانند ، اما لازم است بدانید با مراجعات منظم و چک کردن وضعیت دندانها میتواند بطور قابل توجهی از بروز مشکلات مربوط به بهداشت دهان و دندان جلوگیری کنید ، این موضوع شامل هزینه کشیدن دندان عقل نیز میشود ، چرا که بسیاری از افراد به علت عدم توجه به وضعیت رشد و سلامت این دندان دچار مشکلات بسیاری میشوند که میتواند هزینه درمان را برای آنان گزاف کند ، پس مجددا تاکید میکنیم با توجه به توصیه دندانپزشک خود و به منظور حفظ بهداشت و سلامت دندان ها حتما مراجعات دوره ای را جدی بگیرید .

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید