هزینه عصب کشی دندان

هزینه عصب کشی دندان به عنوان یکی  از درمان های پرهزینه در دندانپزشکی شناخته میشود که متناسب با نوع درمان لازم بر روی آن میتواند هزینه های متفاوتی را برای شخص به همراه داشته باشد ، به همین دلیل است که همواره این سوال برای بسیاری از مراجعین و مخاطبین مطب دندانپزشکی خورشید مطرح بوده است که این هزینه ها به علل و عواملی بستگی دارد ، ما در این بخش از اطلاع رسانی های مطب دندانپزشکی خورشید بر آن شدیم تا به این سوال پاسخ دهیم

عصب کشی چیست؟

قبل از آنکه بخواهیم علل و عوامل موثر در هزینه عصب کشی دندان را بررسی کنیم ، بهتر است بدانید که عصب کشی دندان چیست ؟ عصب کشی دندان (Root Canal) یک پروسه دندانپزشکی است که شامل از بین بردن بخش داخلی و نرم دندان یا پالپ (pulp) است. پالپ از اعصاب، بافت همبند و عروق خونی ساخته شده است که به رشد دندان کمک می‌کند. در بیشتر موارد، متخصص  این امر را تحت بی حسی موضعی انجام خواهد داد. در شرایطی که پالپ دندان مرده باشد یا کاملا عفونی شده باشد، دندان را روت کانال می کنند. روت کانال یعنی حذف کامل پالپ دندان هم در بخش تاج و هم در بخش ریشه آن.

مزایای عصب کشی دندان چیست؟

اصلی‌ترین مزیت این روش، درمان مشکلات مربوط به دندان به منظور نجات دادن آن است. با این روش عفونت و پوسیدگی دندان از بین می‌رود، اگر این مشکل بر طرف نشود باعث تورم، تحلیل استخوان و لق شدن دندان و نهایت از دست دادن آن می‌شود.  پس مزیت مهم و اصلی این درمان حفظ دندان طبیعی برای فرد است، هرچند هزینه عصب کشی دندان بالا است ولی هزینه کردن برای نجات دندان بسیار ارزشمند است.

تماس با مطب خورشید

هزینه عصب کشی دندان به چه عواملی بستگی دارد ؟

اگر بخواهیم علت و اینکه هزینه عصب کشی دندان چرا برای هر دندان و یا حتی هر شخص متفاوت است ، لازم است تا موارد و نکات زیر را با هم بررسی کنیم ، با بررسی این عوامل میتوان به جواب اولیه پیرامون این موضوع رسید :

۱- تعداد کانال های ریشه هر دندان

شاید بتوان علت اولیه در هزینه عصب کشی دندان را به تعداد کانال های ریشه دندان ربط داد ، بهتر است این نکته را بدانید که هرچه تعداد کانال های ریشه یک دندان بیشتر باشد هزینه عصب کشی آن بالاتر خواهد رفت. از این حیث دندان های آسیاب که ۴ کانال ریشه و گاها ۵ کانال دارند قیمت عصب کشی بیشتری دارند و دندان های جلو که اغلب تک کاناله هستند هزینه های کمتری دارند.

۲- دولتی یا خصوصی بودن کلینیک

قطعا این نکته را میدانید که بخش اعظم از هرینه های دندانپزشکی را میتوان به میزان خدمات و حتی کیفیت کاری که برای شما انجام میشود اختصاص دارد ، پس باید این موضوع را نز بدانید که کلینیک ها و مراکز دولتی هزینه های کمتری برای پروسه های درمانی مانند کشیدن دندان، پر کردن دندان و یا عصب کشی دریافت می کنند.

اما کلینیک های خصوصی معمولا چند درصد بیشتر از مراکز دولتی هزینه دریافت می کنند.  در مراکز دولتی هزینه عصب کشی دندان هر ساله بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت تعیین می شود اما در مراکز خصوصی معمولاً بدون توجه به این بخش نامه ها تعرفه ها را تعیین می کنند.

باید ها و نبایدهای استفاده از دهانشویه ضد حساسیت حتما بخوانید : از دهانشویه ضد حساسیت چه می دانید ؟

۳- تخصص دندانپزشکی که درمان را انجام می دهد

تخصص دندانپزشک رابطه ای مستقیم با میران هزینه عصب کشی دندان دارد ، بهتر است بدانید که کار درمان ریشه می‌تواند توسط یک دندانپزشک عمومی و یا متخصص اندو انجام شود. طبیعتا تعرفه درمان ریشه دندان توسط دندانپزشکان کمتر از هزینه ای است که اندودنتیست دریافت می کند. زیرا یک اندودنتیست به صورت تخصصی و با درصد موفقیت بالا مشکلات ریشه دندان را برطرف می کند.

به دلیل اینکه متخصص اندو قادر است درمان های تخصصی زیر را برای بیماران انجام دهد هزینه عصب کشی دندان توسط این دندانپزشک بیشتر از دندانپزشکان عمومی است:

  • درمان اصولی ریشه دندان
  • تشخیص و درمان کامل ضایعاتی مانند آبسه‌ دندانی و فیستول های داخل یا خارج دهان
  • درمان مجدد عصب کشی دندان به صورت تخصصی
  • تشخیص دقیق منشاء تمامی دردهای ایجاد شده در داخل دهان و فک
  • انجام جراحی پری آپیکال
  • جراحی قطع ریشه
  • جراحی جداسازی ریشه‌ های دندانی
  • انجام درمان ریشه برای بیماران با شرایط خاص مانند افراد کم توان ذهنی، کودکان و نوجوانان، افراد مسن، افراد باردار و ….
  • درمان و جراحی کیست دندان و ضایعات مجاور ریشه دندان‌ ها
  • مدیریت دندان هایی که به شدت دچار آسیب دیدگی شده اند
  • انجام درمان ریشه برای بیمارانی که از دندانپزشکی هراس دارند.

آیا میدانید که هزینه عصب کشی دندان به چه عواملی بستگی دارد ؟

۴- تعداد دندان های نیازمند عصب کشی

و اما آخرین علت را میتوان در تعداد دندان هایی که نیاز به عصب کشی دارند ، دانست . این امکان وجود دارد که در آن واحد چند دندان به دلیل آسیب دیدگی شدید نیازمند درمان ریشه باشند. هرچه تعداد دندان های نیازمند به درمان ریشه بیشتر باشد هزینه ها افزایش پیدا می کند.

آیا راه حلی برای کاهش هزینه عصب کشی دندان وجود دارد ؟

شما این مورد یکی از سوالات شما باشد که آیا میتوان از روش و یا روشی هایی برای کاهش هزینه های درمان و از همه مهمتر هرینه عصب کشی دندان استفاده کرد ؟ در جواب به این سوال ما برخی از روش هایی که میتواند برای شما کمک کننده باشد را به شما معرفی میکنیم از جمله :

۱- کاهش هزینه با بیمه

خوشبختانه برخی بیمه های پایه بخش زیادی از هزینه درمان ریشه را کاهش می دهند، همچنین بیمه های تکمیلی ممکن است تمام هزینه عصب کشی را پرداخت میکنند. و نکته مهم تر آنکه باید بدانید مطب دندانپزشکی خورشید با برخی از بیمه ها طرف قرار داد است که این موضوع میتواند برای شما بعنوان مراجعه کننده نکته بسیار مهمی باشد .

۲- کاهش هزینه با مراجعه به دندانپزشک عمومی

همانطور که اشاره کردیم، دندانپزشکان عمومی هزینه های به مراتب کمتری برای ترمیم ریشه دندان دریافت می کنند. بنابراین به جای مراجعه به یک متخصص، می توانید جهت کاهش هزینه به دندانپزشک عمومی مراجعه کنید. هرچند این مراجعه و عدم توجه به درمان درست کانال های ریشه میتواند در مواردی مشکل ساز باشد ، بنابراین توصیه میکنیم از این روش چندان استفاده نکنید .

باید ها و نباید ها پیرامون اهمیت خمیر دندان فلوراید دار در چیست ؟ حتما بخوانید : اهمیت استفاده از خمیر دندان فلوراید دار چیست ؟

۳- استفاده از هدیه همکاری با مطب

یکی از ویژگی های مطب دندانپزشکی خورشید ، امکان استفاده از هدیه همکاری با مطب است بدین صورت که شما میتوانید با معرفی دوست و یا دوستان خود میزانی از هزینه های درمانی وی را برای خود و در حساب مطب ذخبره کنید و در صورت نیز به هر یک از درمان های دندانپزشکی از جمله عصب کشی درمان از این مبلغ برای کاهش هزینه عصب کشی دندان خود استفاده نمایید ، برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید اینجا کلیک کنید .

۴- مراجعه به مراکز دولتی

مراکز دولتی مانند دانشکده های دندانپزشکی، مراکز وابسته به جهاد دانشگاه، درمانگاه های خیریه و … هزینه های به مراتب کمتری از افراد دریافت می کنند. بنابراین یکی از روش های کاهش هزینه عصب کشی دندان می تواند مراجعه به این مراکز باشد. البته این نکته را نیز به خاطر داشته باشید ، ممکن است شلوغی این مراکز ، عدم استفاده از مواد با کیفیت و یا حتی بی تجربگی در برخی دندانپزشکان تازه کار در این مراکز چندان برای شما جالب نباید ولی این مورد هم یکی از نکات کاهش هزینه های درمانی است .

مراقبت‌های بعد از عصبی کشی

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که لازم است درمان عصب کشی را انجام دهید و یا آن را انجام داده اید ، بهتر است نکات زیر را به منظور طی کردن طول درمان به خوبی رعایت کنید :

  • به منظور کاهش درد، مسکن‌های تجویز شده توسط دندانپزشک خود را مصرف کنند.
  • تا چند روز بعد از عصب کشی از مصرف مواد غذایی سفت و چسبنده پرهیز کنند.
  • از مصرف غذا و نوشیدنی‌های بسیار داغ و بسیار سرد به منظور جلوگیری از ایجاد حساسیت در دندان عصب کشی شده اجتناب کنند.
  • از وارد کردن فشار به دندان عصب کشی شده پرهیز کنند.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است.

به خاطر داشته باشید

بعد از عصب کشی دندان در صورتی که مراقبت های پس از عصب کشی دندان را رعایت نمایید، در اغلب اوقات احتمال باقی ماندن دندان عصب کشی شده تا پایان عمر نیز وجود دارد. اما با این حال برخی از موقعیت‌ها می‌توانند سبب بروز مشکلاتی چند سال پس از عصب کشی دندان شوند.

اگر درمان توسط یک دندانپزشک غیر متخصص و یا بی‌تجربه صورت بگیرد، ممکن است در درمان تعداد کانال‌های دندانی محاسبه اشتباه داشته باشد که بعد از چند سال، شما مجدد نیاز به عصب کشی دندان پیدا خواهید کرد. این درمان اگر در زمان مناسب و توسط متخصص ریشه انجام گیرد، می‌تواند مانع از بروز مشکلات دهان و دندان و هزینه‌های آن در آینده شود.

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید