نوشیدن قهوه و تغییر رنگ دندان

نوشیدن قهوه به عنوان یکی از محبوب ترین نوشیدنی های روز دنیا است . بسیاری از ما صبح خود را با نوشیدن قهوه آغاز می‌کنیم، به بهانهٔ قهوه با دوستان قرار ملاقات می‌گذاریم یا از آن به‌عنوان منبع انرژی بعد از کار و ورزش استفاده می‌کنیم اما این نوشیدنی پرطرفدار مشکلاتی برای سلامتی دندان های ما دارد که در صورت عدم توجه به آن میتواند مشکل ساز باشد .

سفیدی دندان از چیست؟

مینای دندان‌ها عنصری است که باعث ایجاد رنگ سفید دندان‌ها می‌شود. لایه‌ای که زیر مینای دندان قرار دارد «عاج» نامیده می‌شود و رنگ آن زرد است. اگر علت زردی دندان‌ها به دلیل تخریب مینای دندان باشد لازم است که به دندان‌پزشک مراجعه کنید. اما اگر مینای دندان ایرادی نداشته باشد و زردی دندان‌ها به دلیل لک شدن آن‌ها از طریق مصرف مواد غذایی باشد می‌توانید با کاهش مصرف و یا پرهیز از برخی مواد غذایی رنگ دندان‌ها را به حالت اول برگردانید.

کدام مواد غذایی باعث تغییر رنگ دندان ها می شوند

هرچند نوشیدن قهوه یکی از علل مهم تغییر رنگ دندان ها است ، اما تنها عامل محسوب نمیشود ، از جمله علل رایج تغییر رنگ دندان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- قهوه

قهوه یکی از نوشیدنی‌های تیره‌رنگی است که باعث لک شدن و زردی دندان‌ها می‌شود. لایه بیرونی که روی دندان‌ها را می‌پوشاند پوشیده از منافذ متعدد است و به همین دلیل به‌سادگی رنگ قهوه را به خود می‌گیرد. در نتیجه دندان‌ها زرد می‌شوند. پس میتوان به راحتی نتیجه گرفت یکی از مهم ترین علل تغییر رنگ دندان ها ، نوشیدن قهوه است .

۲- چای

اکثر مردم تصور می‌کنند که چای به‌اندازه‌ی نوشیدن قهوه نمی‌تواند باعث زردی و لک شدن دندان‌ها شود. اما باید بدانید که برخی از انواع چای‌های سیاه به‌اندازه‌ی قهوه امکان زرد کردن زودهنگام دندان‌ها را دارند. واقعیت این است که چای حاوی «تانین» است.

آبسه لثه چه علایم و نشانه هایی دارد ؟ حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با آبسه لثه

این ترکیبات به‌راحتی به مینای دندان می‌چسبند. با این وجود چای حاوی خواص مفیدی برای سلامتی است و حذف کردن آن توصیه نمی‌شود. بهتر است از چای‌هایی که رنگ روشن‌تری دارند مانند چای سبز استفاده کنید و یا به آن کمی شیر اضافه کنید.

۳- سس سویا

سس‌هایی مانند سس سویا که به‌عنوان چاشنی غذاها استفاده می‌شوند رنگ تیره‌ای دارند و به این ترتیب باعث لک و زرد شدن دندان‌ها می‌شوند. این نوع سس‌ها طعم خاصی به غذاهای مختلف می‌دهند اما بهتر است در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید.

فراموش نکنید یک قانون مهم وجود دارد: هر ماده‌ی غذایی که لباستان را لک می‌کند می‌تواند دندان‌هایتان را نیز زرد کند.

۴- سس گوجه‌فرنگی

سس گوجه‌فرنگی محبوب همه‌ی ما که برای خوش‌طعم کردن ساندویچ‌ها و انواع غذاها استفاده می‌کنیم نیز عاملی برای زردی زودهنگام دندان‌ها است. به خاطر اینکه این سس‌ها حاوی میزان زیادی اسید هستند که باعث تخریب مینای دندان و در نهایت زردی آن‌ها می‌شود.

اگر عاشق سس‌های قرمز هستید و بدون آن‌ها غذا برایتان دل‌چسب نمی‌شود توصیه می‌کنیم برای کاهش اثرات اسید موجود در آن‌ها، یک پیش‌غذای حاوی اسفناج یا بروکلی مصرف کنید و از همه مهم تر بعد از مصرف این مواد حتما دهان خود را با آب بشویید .

۵- قره قاط یا سیاه گیله

قره قاط یا سیاه گیله یکی از میوه‌های فوق‌العاده برای سلامتی محسوب می‌شود به خاطر اینکه حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان است. با این حال، رنگ آبی تیره‌ی این میوه امکان ایجاد لکه روی دندان‌ها را بالا می‌برد که به سختی از بین می‌رود.

بنابراین بهتر است بعد از مصرف این میوه و همچنین توت‌های قرمز، شاه‌توت و غیره بلافاصله دهانتان را بشویید. همچنین می‌توانید بعد از مصرف زیاد این میوه‌های رنگی دندان‌ها را با جوش‌شیرین مسواک بزنید. این کار باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شود.

۶- چغندر قرمز

بدون شک تاکنون چغندر مصرف کرده‌اید و می‌دانید که چه رنگ فوق‌العاده‌ای دارد. به‌طوری‌که حتی می‌توانید با آن تخم‌مرغ رنگ کنید. باید بدانید که همین رنگ قرمز به راحتی باعث ایجاد لکه در دندان‌ها می‌شود. این امکان در صورت استفاده از آب چغندر بیشتر می‌شود.

البته باید بدانید که چغندر یکی از بهترین مواد غذایی موجود برای سلامتی بدن است. در نتیجه نیازی نیست خودتان را از خواص آن محروم کنید. بهتر است بعد از مصرف چغندر دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

نوشیدن قهوه یکی از علل تغییر رنگ دندان است

۷- ادویه‌ی کاری

رنگ قرمز و زرد پودر کاری نیز یکی از عوامل اصلی زردی دندان‌ها محسوب می‌شود. با این حال بهتر است به مصرف این ادویه‌ی پرخاصیت که طعم فوق‌العاده‌ای به غذاها می‌دهد و برای سلامتی مفید است ادامه دهید. برای کاهش تأثیر منفی این ادویه روی دندان‌ها بهتر است دهانتان را آب بکشید و دندان‌ها را شستشو دهید.

راه های جلوگیری از تغییر رنگ دندان بعد از نوشیدن قهوه

توصیه میکنیم حتما بعد از نوشیدن قهوه و یا در صورتی که علاقه مند به نوشیدن قهوه هستید ، نکات زیر را با دقت مطالعه و آن را رعایت نمایید :

۱- به قهوه‌ی خود شیر اضافه کنید

رنگ قهوه‌ی مصرفی شما، تاثیر زیادی روی تاثیر آن در ایجاد بدرنگی دندان‌های شما دارد. زمانی که به قهوه‌ی خود شیر اضافه می‌کنید، رنگ آن کم‌تر می‌شود و در نتیجه دندان‌های شما مقاومت بیش‌تری در برابر اسید قهوه پیدا می‌کنند. همچنین، شیر دارای پروتئین‌های زیادی است که به پلی‌فنول‌های قهوه می‌چسبند و از چسبیدن آن‌ها به دندان‌های شما جلوگیری می‌کند.

درنتیجه، پلی‌فنول‌ها بدون درگیری با دندان‌های شما، مصرف می‌شوند و هضم می‌شوند. بسیار مهم است بدانید که فقط شیر حیوانات قادر به انجام این کار است. شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، پروتئین‌های این‌چنینی ندارند و نمی‌توانند دندان‌های شما را در برابر لکه‌دار شدن محافظت کنند. بسیاری بر این باور هستند که هرچه مقدار چربی شیر شما بیش‌تر باشد، قدرت محافظت آن بیش‌تر می‌شود.

۲- نحوه‌ی مصرف خود را تغییر دهید

نحوه نوشیدن قهوه‌ ای که مصرف می‌کنید را تغییر دهید، باید بدانید اگر قهوه با دندان‌های شما تماس نداشته باشد، نمی‌تواند باعث ایجاد بدرنگی شود. ممکن است فکر کنید که در حال مصرف عادی تماسی بین قهوه و دندان‌های شما اتفاق نمی‌افتد. اما اگر آن را از فنجان می‌نوشید، باید بدانید که در این حالت قبل از بلعیده شدن، از روی دندان‌های شما و به خصوص دندان‌های جلویی عبور می‌کند.

نوشیدن قهوه با نی روش خوبی برای جلوگیری از تماس مستقیم قهوه و دندان‌های شما است. در این حالت امکان تماس با دندان‌ها را ندارند و در نتیجه، نمی‌توانند باعث ایجاد لکه‌های زرد و قهوه‌ای ‌رنگ شوند. ممکن است در ابتدای تغییر نحوه‌ی مصرف، نوشیدن قهوه با نی مقداری عجیب باشد، اما اگر می‌خواهید از دندان‌های خود محافظت کنید، استفاده از نی یک روش بسیار موثر به شمار می‌رود.

۳- قهوه‌هایی با مقدار کافئین کم‌تر مصرف کنید

کافئین یکی از اصلی‌ترین دلایل تمایل شما به مصرف روزانه‌ی قهوه است. اما همین مقدار کافئین موجود در قهوه است که تعیین می‌کند چه مقدار لکه روی دندان‌های شما ایجاد شود. قهوه‌های با کافئین کم‌تر یا بدون کافئین، لکه‌های کم‌تری روی دندان‌های شما ایجاد می‌کنند.

درنتیجه، اگر قهوه‌ای انتخاب کنید که کافئین کم‌تری نسبت به قهوه‌های معمول داشته باشد، از مقدار زیادی از لکه‌های قهوه خلاصی می‌یابید. میزان کافئین قهوه ارتباط مستقیمی با میزان پلی‌فنول‌های موجود در آن دارد و در نتیجه، هرچه مقدار کافئین آن کم‌تر باشد، مقدار پلی‌فنول‌های آن نیز کم‌تر است و تاثیر کم‌تری روی دندان‌های شما دارد.

۴- مسواک بهتری انتخاب کنید و پس از نوشیدن قهوه مسواک بزنید

یکی از بهترین راهکارهای جلوگیری از ایجاد لکه‌ی قهوه، شستن باقی‌مانده‌های آن قبل از ایجاد لکه‌ی دائمی روی دندان‌ها است. این کار را می‌توانید با مسواک‌زدن پس از مصرف قهوه انجام دهید. اگر امکان انجام آن را ندارید، به جای آن با مقدار اندکی آب یا شیر دهان خود را تمیز کنید. شستن دهان با آب یا شیر مقدار زیادی از پسماند‌های قهوه را از روی دندان‌های شما می‌شوید. دندان‌های خود را یک ساعت پس از نوشیدن قهوه مسواک بزنید.

عوامل موثر در قیمت پروتز دندان کدام است ؟ حتما بخوانید : قیمت پروتز دندان در سال جدید

برای مسواک زدن از یک مسواک با پرزهای سفت استفاده کنید و باقیمانده‌ی قهوه‌ی روی دندان‌های خود را پاک کنید. اما دلیل این وقفه‌ی یک ساعته چیست؟ اسید موجود در قهوه می‌تواند مینای دندان‌های شما را نرم کند. اگر بلافاصله پس از مصرف قهوه مسواک بزنید، در حقیقت مینای دندان‌های خود را می‌شویید! برای اطلاع از بهترین زمان مسواک‌زدن، با دندانپزشک یا ارتودنتیست متخصص خود مشورت کنید.

۵- دندان‌های خود را به صورت تخصصی جرم‌گیری کنید

جرم‌گیری تخصصی دندان‌ها همیشه موثرتر از روش‌های خانگی جرم‌گیری و استفاده از خمیردندان‌های جرم‌گیری است. حتی اگر دندان‌های شما لکه‌دار نیستند، جرم‌گیری مرتب دندان‌ها توسط متخصص می‌تواند به حفظ زیبایی دندان‌های شما کمک کند. درمان‌هایی که پزشکان متخصصان به شما ارائه می‌دهند، دوام بیش‌تری دارند و پس از انجام آن‌ها دندان‌های شما مدت بیش‌تری سفید باقی می‌مانند.

به این معنی که اگر دندان‌های شما در حال حاضر لکه‌دار است، سفیدکردن تخصصی آن‌ها می‌تواند از ایجاد لکه‌های جدید جلوگیری کند. به خاطر داشته باشید که سفید‌کردن مکرر دندان‌ها مضر است و لایه‌ی محافظ طبیعی دندان را از بین می‌برد. استفاده از خدمات تخصصی جرم‌گیری دندان‌ها در ترکیب با روش‌های دیگر ارائه شده بهترین نتیجه و محافظت در برابر لکه‌های قهوه را برای شما به ارمغان می‌آورد.

به خاطر داشته باشید

اگر قهوه جزئی از برنامه غذایی روزانه شما است، می توانید همچنان دندان های سفید و بی نقصی داشته باشید. فقط کافی است تعادل را در نوشیدن آن رعایت کنید. توصیه دندانپزشکان، نوشیدن حداکثر دو فنجان قهوه در روز است. به علاوه، باید دندان هایتان را با مسواک و نخ دندان به خوبی تمیز کنید و برای چکاپ دوره ای، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید.

می توانید برای کاهش تماس قهوه با دندان ها، هنگام نوشیدن از نی استفاده کنید. در این صورت، احتمال ایجاد لک بر روی دندان ها کاهش می یابد و نکته مهم تر آنکه حتما برای ویزیت های دوره ای به دندانپزشکی مراجعه کنید تا وضعیت دندانی شما بررسی و در صورت لزوم اقدامات لازم برای تغییر رنگ احتمالی دندان های شما صورت پذیرد.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید