نوشیدن شیر و پوسیدگی دندان

نوشیدن شیر و استفاده از لبنیات نه تنها برای سلامتی و بهداشت دهان و دندان ها بلکه برای سلامتی بدن و استخوان ها بسیار مفید است . مهمترین تاثیر لبنیات بر روی دندان اینگونه است که ترکیب کازئین با فسفر و کلسیم، در راستای معدنی شدن مجدد مینای دندان عمل کرده و لایه ای محافظ بر روی دندان ایجاد می‌کند. بدین ترتیب دندان از اسیدهای خورنده ای که پوسیدگی را سبب می شوند، محافظت می‌گردد. بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه افرادی که به صورت مداوم لبنیات مصرف می‌کنند، کمتر از سایرین با مشکلات پوسیدگی دندان و بیماری لثه مواجه می‌گردند.

تماس با مطب خورشید

مزایای مصرف شیر و لبنیات بر روی سلامت دندان ها

همانگونه که میدانیم تاثیر نوشیدن شیر و به طور کلی لبنیات بر روی سلامت دندان ها حائز اهمیت است . از جمله تاثیرات مهم آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- کاهش بیماری لثه

تاثیر لبنیات بر روی دندان اگرچه چشمگیر است اما نباید از نقش آن بر سلامت لثه غافل شد. مزیت اساسی این مواد برای سلامت دندان و لثه کاهش ریسک بیماری پریودنتال می‌باشد. این بیماری در صورت عدم درمان، از دست دادن دندان، بیماری قلبی و سکته مغزی را در پی داشته بعلاوه تشدید بیماری دیابت و پوکی استخوان را سبب می‌گردد. بر اساس تحقیقات، اسید لاکتیک موجود در لبنیات در تخفیف این بیماری نقش دارد.

۲- تقویت دندان

نوشیدن شیر به تقویت و سلامت دندان ها کمک میکند . دندان از جمله سخت ترین بافت ها در کل بدن می باشد. این محصولات حاوی سه ماده مغذی اساسی بوده که در تقویت دندان کمک کننده هستند. این مواد شامل:

تاثیر لبنیات بر روی دندان با کمک کلسیم

کلید دستیابی به استخوان های قوی همین ماده است. این ماده به پلاک های دندان چسبیده و تاثیر اسید را خنثی می سازد. تاثیر لبنیات بر روی دندان با کلسیم بیشترین حد خود را دارد.

 ویتامین D

جذب کلسیم در بدن به این ماده وابسته است. به همین علت غالبا محصولات لبنی را با این ویتامین غنی می‌کنند.

ارتباط فسفات با تاثیر لبنیات بر روی دندان

برقراری تعادل در دهان با فسفات میسر می گردد. ثبات PH، تقویت محتوای کلسیم، جذب پروتئین و مواد معدنی از عملکرد این ماده ناشی شده و بدون این فرایند باکتری ها در دهان فرصت رشد می یابند.

سفید ماندن دندان

دیگر تاثیر لبنیات بر روی دندان با رنگ آن مرتبط است. تمامی مواد مذکور درخشندگی دندان را به ارمغان می آورند. جویدن پنیر، تولید بزاق را تشویق کرده و به شکلی طبیعی ذرات غذا را از دهان پاک می کند. به واسطه این عملکرد نه تنها باکتری ها کاهش می‌یابند بلکه هر گونه لکه از روی دندان ها زدوده می‌گردد. علاوه بر دندان اثرات این ماده در افزایش سطح انرژی، دستیابی به وزن سالم، کاهش خطر بیماری های مزمن نیز شایان توجه است.

شیر چه اهمیتی برای سلامتی دندان ها دارد ؟

آیا برای دریافت کلسیم باید شیر بنوشید؟

با این که نوشیدن شیر به عنوان شناخته شده ترین منبع کلسیم مورد توجه است ، اما بسیاری از غذا ها به وفور از این ماده دارند. برخی از آن ها مثل جایگزین های گوشت و شیر بدون لبنیات، با کلسیم غنی شده اند. شیر جو دوسر و شیر نارگیل جایگزین های گیاهی خوبی برای شیر گاو هستند.

برخی از منابع کلسیم به غیر از لبنیات عبارتند از:

۱- ماهی :

ماهی های چرب، به ویژه آن هایی که استخوان هایشان هم مصرف می شوند، منبع خوبی از کلسیم هستند. میزان کلسیم ساردین (با استخوان) ۳۸۲ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم، ماهی سالمون ۲۶ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم و ماهی ماکرل ۱۲ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم است.

۲- شیر های گیاهی :

معمولا با کلسیم غنی شده اند ؛ زیرا به عنوان جایگزین شیر استفاده می شوند. شیر بادام شیرین نشده حاوی ۱۲۰ میلی گرم کلسیم در ۱۰۰ میلی لیتر، شیر جو دوسر ۱۳۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم و شیر سویا ۱۰۱ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم است.

۳- سبزیجات :

سبزیجات برگ سبز سرشار از کلسیم هستند. ۱۰۰ گرم کلم پیچ حاوی ۲۵۴ میلی گرم کلسیم، برگ چغندر ۱۱۷ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم و کلم بروکلی ۴۶ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم است.

۴- جایگزین های گوشت :

تمپه حاوی ۱۱۱ میلی گرم کلسیم در هر ۱۰۰ گرم و توفو ابریشمی حاوی ۳۶ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم است.

نوشیدن شیر به دلیل قابلیت جذب بالای کلسیم موجود در آن، نوشیدنی خوبی برای دندان تان محسوب می شود. شیر مثل سایر محصولات لبنی ، منبع خوبی برای کلسیم است به راحتی توسط بدن جذب می ‌شود. سایر محصولات لبنی مثل شیر و پنیر هم حاوی کلسیمی هستند که به راحتی جذب می شوند. فرآورده های لبنی کم چرب اغلب حاوی سطح مشابهی از کلسیم هستند.

اگر به شیر گاو حساسیت دارید یا نمی توانید لاکتوز را تحمل کنید، منابع جایگزین کلسیم از جمله نوشیدنی ها و مواد غذایی غنی شده با کلسیم ( مثل شیر سویا، شیر بادام، غلات )، سبزیجات با برگ سبز تیره (مثل کلم پیچ ، اسفناج) و سویا را مصرف کنید.

معایب نوشیدن شیر بعد از مسواک

نوشیدن شیر پیش از خواب عادت بسیار مفیدی محسوب شده که همواره سفارش گردیده است. اگرچه تاثیر لبنیات بر روی دندان در راستای سلامت دهان می باشد، اما مصرف آن پس از مسواک انتخاب مناسبی نیست. پس از مسواک زدن مینای دندان به طور موقت تضعیف شده و با مصرف شیر قند طبیعی موجود در آن، ایجاد پلاک بر روی روکش دندان را منتج می‌گردد.

این قندها توسط باکتری های موجود در دهان هضم و سپس اسید ایجاد می شود. برخورد این اسید با مینای ضعیف شده، پوسیدگی دندان را به همراه دارد. بنابراین قانون ۳۰ دقیقه ای برای مصرف خوراکی و نوشیدنی پس از مسواک زدن را همیشه رعایت کنید.

روزانه چه میزان لبنیات برای سلامت دندان مصرف کنیم ؟

مهم است که بدانید بر اساس اعلان وزارت کشاورزی ایالات متحده، توصیه می شود، بزرگسالان روزانه سه وعده و کودکان بسته به سن خود، ۲ الی ۲.۵ وعده لبنیات را به مصرف برسانند. این میزان، تاثیر لبنیات بر روی دندان و تمام بدن را تضمین می کند. نمونه های متداول وعده های انواع لبنیات شامل:

  • شیر ۱ فنجان
  • ماست ۱ فنجان
  • پنیر ۱ اونس

اما مهم است به این نکته توجه داشته باشید که مراجعات دوره ای و منظم به دندانپزشکی در کنار رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی میتواند ضامن سلامت دندان های شما باشد . پس حتما در این زمینه به نکات و دستورالعمل هایی که دندانپزشک به شما توصیه میکند ، عمل نمایید .

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید