نوشیدنی مضر برای دندان

نوشیدنی مضر برای دندان و یا در یک عبارت کلی تر نوشیدنی هایی که میتواند برای دندان های ما مضر باشد . انواع نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های دارای رنگ مثل قهوه و انواع چای میتواند برای دندان های ما مضر باشد . جالب است بدانید اگر چه مرکبات و آب مرکبات بسیار غنی از ویتامین سی هستند و خواص بسیاری در خود دارند، اما آنها همچنین حاوی مقادیری از اسید هستند که می توانند بر مینای دندان تاثیرات منفی گذاشته باعث تخریب آن شوند.

در خانواده مرکبات پرتقال کم اسید ترین میوه این دسته است. در حالی که لیمو ترش و گریپ فروت بیشترین حجم اسید را در خود دارند. بنابراین هروقت به کودک خود مرکبات و یا آب مرکبات می دهید، حتما پس از آن اقدام شستشوی دهان کودک کنید.

تاثیر منفی مرکبات و آب مرکبات بر روی دندان ها

اگر چه مرکبات و آب مرکبات بسیار غنی از ویتامین سی هستند و خواص بسیاری در خود دارند، اما آنها همچنین حاوی مقادیری از اسید هستند که می توانند بر مینای دندان تاثیرات منفی گذاشته باعث تخریب آن شوند.

تماس با مطب خورشید

در خانواده مرکبات پرتقال کم اسید ترین میوه این دسته است. در حالی که لیمو ترش و گریپ فروت بیشترین حجم اسید را در خود دارند. بنابراین هروقت به کودک خود مرکبات و یا آب مرکبات می دهید، حتما پس از آن اقدام شستشوی دهان کودک کنید.

اثرات نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار یا نوشابه‌ها ذره‌ای فایده ندارند، حتی اگر کلمه‌ی “رژیمی” روی قوطی آنها نوشته شده باشد.  نوشیدن مقدار زیادی نوشابه‌ی گازدار، می‌تواند به همان اندازه برای دندان‌های شما ضرر داشته باشد که استفاده از متامفتامین و کوکائین کراک، مضر است. سدیم کربنات، پلاک را برای تولید اسید بیشتر برای حمله به مینای دندان فعال می‌کند.

بنابراین اگر شما به طور مداوم از نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌کنید، اساسا باعث غرق شدن دندان‌هایتان در اسید خواهید شد. علاوه بر این نوشابه‌ها نیز باعث خشکی دهانتان خواهند شد، به این معنی که بزاق کمتری خواهید داشت. یکی دیگر از مهمترین آسیب‌هایی که نوشیدنی‌های گازدار به دندان‌های شما وارد می‌کند، تغییر دادن رنگ دندان‌ها و یا ایجاد لکه روی آنها می‌باشد. توجه داشته باشید که بلافاصله پس از نوشیدن نوشابه‌های گازدار، دندان‌های خود را مسواک نزنید؛ این کار در واقع باعث تشدید پوسیدگی خواهد شد.

آیا لق شدن دندان کودکان را جدی بگیریم حتما بخوانید : لق شدن دندان کودکان را جدی بگیرید

اثر مثبت و منفی شیر بر روی دندان کودک:

حتی شیرخواران تازه دندان درآورده هم ممکن است دچار پوسیدگی دندان شوند. این نکته ای مهم و جالب توجه برای والدین است. این پوسیدگی به سبب شیر دادن هنگام شب به کودک است که با رویش دندان ها باعث تغییر رنگ آنها می شود.

ممکن است برخی افراد فکر کنند که این تغییر رنگ به قطره آهن مرتبط است. اما با اینکه قطره آهن روی دندان هاله سیاه رنگی ایجاد می کند، در اکثر موارد علت این سیاهی شیر دادن به کودک در طول شب است. به خصوص طی بازه زمانی بین چهار تا  شش ماهگی.

دندانپزشکان توصیه می‌کنند شیر دادن به کودک در شب ها بیشتر کنترل شده در دفعات کمتر و محدود به وی شیر داده شود. همچنین توصیه میشود بعد از شیر دادن دندان های کودک تمیز شود

در صورت عدم توجه به این موضوع پوسیدگی‌های وسیعی در دندان‌ها رخ داده که به سرعت باعث تخریب دندانها می شود. پس از آن به عصب می رسد و مشکلات زیادی به همراه خواهد آورد.

البته اگر پزشک متخصص اطفال تشخیص دهد که بایستی به کودک شیرخوار در هر زمان که نیاز باشد شیر داده شود، اولویت با این مسئله و حفظ سلامت کودک است.

نوشیدنی مضر برای دندان کدام است و نکاتی که باید بدانید

نوشیدنی های مفید برای دندان

در مقابل نوشیدنی مضر برای دندان نوشیدنی های مفید برای دندان به استحکام و دوام دندان کمک می کنند. همچنین منجر به جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان و بیماری های لثه و پریودنتال می شوند. علاوه بر این موارد در نظر داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک و نخ دندان در ردیف اول مراقبت های دندان قرار می گیرند.

۱- مزایای آب برای دندان

اولین و در دسترس ترین نوشیدنی که همه انسان ها برای بقا به آن نیاز دارند. آب فواید زیادی برای دندان ها دارد از جمله اینکه باعث شستشوی دهان شده و مواد غذایی باقیمانده لای دندان ها را پاک می کند و همچنین بوی بد دهان را کاهش می دهد و نیز با تولید بزاق مانع از پوسیدگی دندان خواهد شد.

۲- شیر و استحکام دندان

شیر به علت دارا بودن کلسیم برای استحکام دندان هایمان مفید است و توصیه می شود حتما مصرف آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. بهتر است یک لیوان شیر در هنگام صبح و یک لیوان شیر شب هنگام قبل از خواب میل کنید. نوشیدن شیر قبل از خواب علاوه بر این که برای داشتن خوابی راحت و آرام کمک کننده است به حفظ سلامت دندان ها نیز کمک می کند. پس از نوشیدن شیر حتما دندان ها مسواک بزنید و سپس بخوابید.

کیست دندان چیست و چه خطراتی که برای سلامتی دندان ها دارد حتما بخوانید : کیست دندان چیست و چه خطرارتی به همراه دارد ؟

۳- چای سبز و رفع بوی بد دهان و دندان

این نوشیدنی حاوی مواد پلی فنول و فلوراید می باشد. به همین دلیل از رشد میکروبهای داخل دهان جلوگیری کرده و باعث رفع بوی بد دهان می شود. و همچنین به علت داشتن فلوراید باعث استحکام دندان نیز خواهد شد.

به خاطر داشته باشید

نوشابه نه تنها موجب آسیب به دندان می شود بلکه قند موجود در این نوشیدنی با چاقی و مشکلات سلامتی همراه است. بهترین راه برای حفظ سلامتی، حذف کامل نوشابه از رژیم غذایی و جایگزینی آن با آب است. اما روش هایی برای آسیب رسانی کمتر نوشابه به دندان ها وجود دارد. برای نمونه می توانید از نی برای نوشیدن نوشابه استفاده کنید تا کمتر با دندان ها در تماس باشد. می توانید پس از نوشیدن نوشابه دهان خود را با آب بشویید تا قند و اسیدهایی که عامل پوسیدگی دندان ها بوده از بین بروند. سپس دهان را با دهانشوی فلوراید شستشو دهید زیرا فلوراید به تقویت مینای دندان کمک کرده و خطر پوسیدگی را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که حداقل تا یک ساعت پس از نوشیدن نوشابه از مسواک زدن اجتناب کنید.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید