نخ بخیه

نخ بخیه به عنوان یک روش پزشکی برای ترمیم کردن قسمت های جراحی شده دندان و لثه در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخیه کمک می‌کند که فرآیند بهبود با سرعت بیشتری انجام گیرد و همچنین از زخم و یا جراحت در مقابل عفونت و آلودگی ها محافظت می‌کند. نخ بخیه در دندانپزشکی به دو شکل قابل جذب و غیر قابل جذب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم است بدانید که نخ بخیه دندانپزشکی با توجه به خواصی مانند جذبی یا غیرجذبی، تک رشته ای یا چند رشته ای بودن نخ بخیه، روکش دار یا بدون روکش بودن نخ بخیه، رنگ شده و فاقد رنگ و طبیعی یا مصنوعی بودن نخ تقسیم می‌شوند.

آیا استفاده از نخ بخیه در تمامی جراحی‌های دهان ضروری است؟

در ابتدا باید اشاره کرد که، در جراحی‌های دندان‌پزشکی، ممکن است از روش‌هایی مانند الکتروسرجری استفاده شود. در این شرایط معمولا فلپ‌ها (بافت بریده شده) با نخ بخیه بسته نمی‌شوند. چرا که دستگاه مورد استفاده در این متد، نیاز به بخیه را برطرف می‌کند. اما استفاده از الکتروسرجری در تمامی انواع جراحی دهان و لثه امکان‌پذیر نیست،‌ بنابراین همچنان باید نخ بخیه را عضوی جداناشدنی از این نوع جراحی دانست.

تماس با مطب خورشید

نپیش از بررسی انواع نخ بخیه دندانپزشکی مورد توجه قرار گیرد، لزوم بخیه زدن فلپ‌ها یا بافت شکافته و بریده شده لثه است. بخیه‌ها به‌‌منظور بهبود سریع‌تر زخم، کاهش و توقف خونریزی پس از جراحی، پیشگیری از عفونت، بهبود درد ناشی از جراحی و حفظ بافت و حاشیه لثه است. درواقع بخیه کمک می‌کند تا زخم بدون دردسر بهبود یابد و لثه نیز فرم و حالت لازم را حفظ کند. هرچه بخیه‌ها بهتر زده شوند و در تعداد لازم باشند، این بهبود سریع‌تر و بیشتر حاصل خواهد شد.

ویژگی های نخ بخیه خوب چیست ؟

بهتر است بدانید برای انتخاب یک نخ بخیه مناسب و باکیفیت باید یک سری نکات مورد توجه قرار گیرد ، از جمله نکات مهمی که در این انتخاب لازم است به آن توجه شود ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- شکل فیزیکی

اولین نکته توجه به ظاهر فیزیکی نخ بخیه میباشد و لازم است در این شکل ظاهری نکات زیر مورد توجه قرار گیرد :

  • یک رشته ای یا چند رشته ای
  • تابیده یا بافته شده

۲- استحکام کششی

این نکته که نخ بخیه باید دارای استحکام قابل قبولی باشد نکته بسیار مهمی است ، عدم توجه به این مورد میتواند بعد از بخیه زدن ناحیه جراحی شده ، مشکلاتی را به همراه داشته باشد ، پس به موارد زیر توجه ویژه ای داشته باشید”

  • وزن لازم برای پاره شدن بخیه، تقسیم بر قطر سطح مقطع آن
  • با تعداد مختلفی صفر شناسایی می شود

۳- استحکام گره

گره زدن نخ بخیه برای روند بهبود ناحیه جراحی شده بسیار مهم است ، پس نکات زیر را با دقت به خاطر داشته باشید :

  • مقدار فشار لازم برای سر خوردن گره
  • نسبت ضریب همبستگی شکست مواد

از نخ بخیه و ویژگی های آن چه اطلاعاتی دارید ؟

مزایای استفاده از انواع نخ بخیه دندانپزشکی چیست ؟

هدف اصلی از بخیه زدن توسط انواع نخ بخیه دندانپزشکی، ثابت نگه داشتن بافت های لثه است. بهبود زخمشاید مهم ترنی مزیت استفاده از این نخ ها باشد .  بخیه زدن کمک می کند که سریع تر بافت ها به استخوان متصل شود و جلوگیری میکند از این که مواد خارجی ( بزاق ، باکتری ، غذا و .. )  وارد قسمت خالی نشود .

همچنین استفاده از این نخ ها کمک می کند فاصله هایی که بین قسمت های خالی به وجود آمده است به حداقل میزان فاصله برسد.وجود بخیه ها به مقاومت زخم ها کمک می کند و یکی از مهم ترین عملکرد بخیه است. همچنین این نخ کمک می کند که خون ریزی زخم ها کاهش یابد یعنی زمانی که دندان را کشیدید و روی آن را بخیه زدید بخیه ها کمک می کند بافت های نرم به هم فشرده شوند و این فشرده شدند باعث می شود خون ریزی بعد از جراحی کم شود.

دسته بندی انواع نخ بخیه دندانپزشکی

انواع نخ بخیه دندانپزشکی با توجه به ویژگی های زیر دسته بندی می شوند :

  • قابل جذب بودن یا غیر قابل جذب بودن آن
  • طبیعی یا مصنوعی بودن آن
  • تک رشته ای یا چند رشته ای بودن آن
  • روکش دار ، رنگ شده یا بدون روکش ، رنگ نشده آن
  • واکنش ناپذیر بودن یا واکنش پذیر بود آن
  • استفاده سخت یا آسان آن
آیا استفاده از خلال دندان کار درستی است ؟ حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با خلال دندان

استفاده از انواع نخ بخیه جذبی در دندانپزشکی :

بخیه جذبی در انواع بخیه دندانپزشکی بعد از جراحی خود به خود جذب می شود و نیاز به کشیدن آن نیست.بدن توانایی این را دارد که آن ها را جذب کند و این نخ بخیه ها هم ۲ نوع هستند طبیعی و مصنوعی که مدت زمان جذب آن ها متفاوت است.

۱)انواع نخ بخیه قابل جذب طبیعی :

این نخ بخیه ها که طبیعی هستند از روده حیوانات که معمولا از روده گوسفند تشکیل می شود. مدت زمان جذب بخیه جذبی دندان تقریبا ۵ تا ۱۴ روز طول می کشد

۲)انواع نخ بخیه قابل جذب مصنوعی :

این نوع مصنوعی هستند و از پلی دی اکسائون ، پلی گلیکولیک اسید و… تشکیل می شود . جذب این نوع تقریبا ۲ تا ۴ هفته طول می کشد

باز شدن نخ بخیه در جراحی های دندان

گاهی پیش می‌آید که نخ بخیه در مواردی باز شود، در این شرایط بهترین راه این است که در کمترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند با معاینه دقیق قسمت بخیه شده تصمیم بگیرد که لازم است دوباره بخیه انجام شود و یا اینکه اجازه دهند روند بهبود سپری شود.

به طور کلی پس از انجام جراحی های دندان و انجام بخیه اغلب به منظور جلوگیری از مشکلاتی مانند بازشدن بخیه دندان پزشک توصیه می‌کند که بزاق دهان را خارج نکنید و آن را قورت دهید. همچنین از خوردن مایعات داغ و مواد غذایی سفت خودداری کنید و حتی مایعات را به وسیله نی بنوشید. علاوه بر این داروهای تجویز شده را به موقع مصرف کنید و از دهان‌شویه استفاده کنید. پس از ده روز نیز مجدداً برای بررسی بخیه ها به پزشک مراجعه کنید.

آیا بخیه دندان عقل را باید کشید ؟

یکی از مهمترین انواع جراحی های دندان ، کشیدن دندان عقل است و در این جراحی از یکی از انواع نخ بخیه استفاده میشود ، با توجه به نوع نخ بخیه استفاده شده توسط پزشک این مسئله تشخیص داده می‌شود که آیا پس از گذشت مدت زمان تعیین شده لازم است نخ بخیه کشیده شود یا نیازی نیست. زیرا گاهی پزشکان از نخ قابل جذب استفاده می‌کنند که این نخ نیازی به کشیدن ندارد و پس از گذشت مدت زمان مشخصی و با سپری شدن روند بهبود به صورت خود به خود جذب می‌شود.

اما در صورتی که پزشک از نخ غیر قابل جذب استفاده کند حدود یک هفته بعد باید برای کشیدن بخیه دندان عقل به پزشک مراجعه کنید. کشیدن این نخ دردناک نیست زیرا پزشک بعد از استفاده از دهانشویه به آرامی قسمتی از نخ را با پنس می‌گیرد و با تیغ آن را برش می‌دهد.

عوارض دیر کشیدن بخیه دندان

بعد از انجام بخیه، پزشک با توجه به شرایط شما زمانی را مشخص می‌کند که برای کشیدن بخیه باید مجدداً به مطب یا کلینیک مراجعه کنید. در صورت عدم توجه به این موضوع، دیر کشیدن نخ بخیه می‌تواند عوارضی مانند جذب مواد غذایی به وسیله نخ بخیه و ایجاد عفونت و التهاب را به دنبال داشته باشد که تأثیر مستقیمی بر روند بهبود خواهد داشت.

علاوه بر این نیز پس از کشیدن بخیه دندان باید سعی کنید از قسمت جراحی شده مراقبت کنید زیرا پروسه بهبود کامل بیش از ۵ هفته طول خواهد کشید. بنابراین بهتر است بهداشت دهان خود را رعایت کنید و از غذاهای بسیار سفت، تند و اسیدی پرهیز کنید. همچنین از لمس قسمت جراحی شده نیز خودداری کنید.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید