مینای دندان چیست ؟

مینای دندان سخت‌ترین ماده‌ی موجود در نه تنها دهان و دندان، بلکه در کل بدن است. این لایه‌ی بیرونی از مواد معدنی مثل هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده است و تمام دندان‌ها را پوشش می‌دهد. مینا نقش بسیار مهمی در حفظ و نگهداری دندان‌ها دارد. این لایه می‌تواند دندان را در مقابل عواملی که باعث پوسیدگی می‌شوند حفاظت کند. همچنین از ایجاد پلاک روی دندان‌ها که باعث بروز بیماری لثه خواهد شد، جلوگیری می‌کند.

نقش مینای دندان در دهان چیست ؟

این لایه در محافظت و نگهداری دندان نقش مهمی دارد و از تشکیل پلاک روی دندان که منجر به بیماری لثه میشود جلوگیری می کند. به عنوان لایه ای از لایه های درون دندان در مقابل مواد غذایی بسیار گرم و سرد محافظت  می کند و هنگام نازک شدن آن دندان شما حساس می شود. مینای دندان در برابر عادت های معمول مانند جویدن، خرد کردن و عاداتی مانند دندان قروچه از دندان محافظت می کند. مینا دندان استحکام بالایی دارد اما ممکن است ترک برداشته و یا شکسته شود.

تماس با مطب خورشید

مینای دندان در برابر حرارت بالا و مواد شیمیایی نیز از دندان محافظت می نماید. زمانی که دندان ترک خورده و یا می شکند بر خلاف دیگر قسمت های بدن نمی تواند خود را ترمیم نماید و آسیب وارد شده دائمی می باشد. آسیب وارد شده قابل بازسازی نبوده و باید با روش های مختلف آن را ترمیم نمود. در مینای دندان سلول زنده ای وجود ندارد که باعث بازسازی آن گردد. بنابراین لازم است که در حد امکان از پوسیدگی پیشگیری نماییم. تشخیص به موقع نشانه های پوسیدگی مینای دندان باعث کمتر شدن هزینه های درمان شده و مانع خراب شدن دندان می شود.

علائم خرابی مینا دندان چیست ؟

در صورت تشخیص زود هنگام علائم فرسایش مینای دندان‌ها هر چه سریع تر باید آن را درمان کرد تا از فرسایش بیش از حد مینای دندان‎ها جلوگیری کرد و در کاهش هزینه درمان صرفه جویی کرد. با توجه به پیشرفت فرسایش این علائم متفاوت است: 

۱- تغییر رنگ:

با فرسایش مینای دندان‌ها عاج دندان در معرض آسیب قرار می گیرد و دندان ممکن است زرد به نظر برسد.

۲- بریدگی:

روی دندان ممکن است صاف و صیقل نباشد و دندان نامنظم و بریده به نظر برسد.

لثه سالم چه ویژگی هایی دارد حتما بخوانید : لثه سالم چه نشانه هایی دارد ؟

۳- ترک خوردن دندان:

با فرسایش آن ممکن است دندان ترک خورده به نظر برسد و ظاهر آن نامنظم شود.

۴- حساسیت شدید دندان:

با نازک شدن بیش از حد لایه مینای دندان، دندان حساس می شود و نسبت به سرد و گرم شدن دندان، ممکن احساس درد داشته باشید و دندان شما تیر بکشد.

۵- نقاط براق روی سطح دندان:

نقاط براق روی سطح دندان نشان می دهد که این دندان در حال فرسایش مینای دندان است. همچنین سطوح براق نشان می دهد که مواد معدنی دندان در حال از بین رفتن است.

۶- نازک شدن دندان:

زمانی که مینای‌ دندان‌ در حال فرسایش باشد، دندان نازک تر می شود و دندان حالتی کدر به خود می گیرد زیرا سطوح براق دندان از بین رفته است.

۷- افزاش پوسیدگی دندان:

در صورت فرسایش مینای دندان‌ها لایه محافظتی از بین رفته و دندان پوسیده می شود در صورت درمان نکردن آن اینپوسیدگی بیشتر می شود.

مینای دندان و حفظ و نگهداری آن برای سلامتی دندانها لازم است

برای جلوگیری از پوسیدگی بیش از حد دندان باید سریعا به دندانپزشک مراجعه  نمود.

فرسایش مینای دندان چگونه است ؟

مینای دندان به یکباره از بین نمی‌رود. در مرحله‌ی اول لایه‌ی بیرونی دندان دچار تغییر رنگ می‌شود و این تغییر رنگ ابتدا به صورت لکه‌های سفید خود را نشان می‌دهد. اگر در این مرحله متوجه تغییر حالت دندان شوید می‌توانید به راحتی با رعایت نکات بهداشتی مثل فلورایدتراپی، فرسایش مینای دندان را به حداقل میزان خود برسانید و فرسایش را متوقف کنید. در مرحله‌ی بعدی که حادتر از مرحله‌های اولیه است، رنگ دندان‌ها زرد می‌شود و در آخر ممکن است رنگ دندان قهوه‌ای شود. این میزان از آسیب دیدگی مینای دندان برای دندان بسیار مضر است و می‌تواند باعث پوسیده شدن دندان‌ها و بعد از بین رفتن آن‌ها شود.

پلاک روی فرسایش مینای دندان تاثیر میگذارد؟

پلاک یک لایه چسباننده است که بر اثر مواغذایی و باکتری و بزاق و سایر موارد تشکیل می شود. گاهی اوقات باکتری های پلاک دندان نشاسته موجود در مواد غذایی را به اسید تبدیل می کنند. در این هنگام اسید تشکیل شده شروع به خوردن مواد معدنی سالم موجود در مینا دندان‌ها می کند که این عمل باعث فرسایش مینای دندان می شود. با گذشت زمان و پیشگیری نکردن از آن باعث می شود که این فرسایش بیشترشود و از نظر تعداد و اندازه این فرسایش افزایش میابد.

راه‌های پیشگیری از فرسایش مینا دندان چگونه است ؟

مینای دندان قابلیت بازسازی ندارد و اگر دچار فرسایش شود، تنها راه درمان آن ترمیم توسط دندان پزشک است. بهترین راه در محافظت از دندان جلوگیری از فرسایش آن می باشد. با رعایت چند نکته می توانید از دندان های خود مراقبت نمایید. آب میوه ها و نوشیدنی های شیرین باعث خراب شدن دندان های شما می شوند. برای پیشگیری از فرسایش مینای دندان به جای این نوشیدنی ها از آب استفاده نمایید. هنگام خوردن نوشیدنی شیرین و گازدار آن را در دهان نگه ندارید و دور دندان ها نچرخانید. این کار سبب می شود اسید آن ها به دندان آسیب بزند.

قطره آهن چه مشکلاتی را برای سلامتی دندان کودکان ایجاد میکند حتما بخوانید : قطره آهن چرا باعث سیاهی دندان کودکان میشود ؟

اگر رفلاکس معده دارید برای پیشگیری از این مشکل هر چه زودتر نزد دندانپزشک بروید و بیماری خود را درمان کنید زیرا اسید معده با برخورد به دندان ها به سرعت آن ها را پوسیده خواهد کرد. کمتر میان وعده بخورید و پس از هر وعده غذایی دهان خود را آب بکشید و یک ساعت بعد از غذا آن را مسواک بزنید. چای بنوشید و آدامس بدون قند بجویید تا اسید باقی مانده در دهان شما خنثی شده و دفع گردد. مسواک زدن صحیح دندان ها و استفاده دهانشویه حاوی فلوراید را نیز فراموش نکنید.

در حالت کلی برای پیشگیری از فرسایش میتوان گفت :

  • شستن دهان بعد از خوردن غذا
  • مسواک زدن دندان‌ها یک ساعت بعد از خوردن غذا
  • افزایش مصرف لبنیات
  • کاهش مصرف میان وعده
  • حداقل کردن مصرف نوشیدنی‌های شیرین
  • استفاده از دهانشویه و خمیر دندان‌های حاوی فلوراید
  • مصرف چای سبز و سیاه
  • مراجعه‌ی منظم به کلینیک دندانپزشکی جهت معاینه
  • مراجعه به پزشک برای درمان مشکلاتی مثل مشکلات گوارشی که در درازمدت روی مینای دندان تاثیرگذار خواهند بود.

به خاطر داشته باشید :

متاسفانه در صورت بروز هرگونه مشکلی برای مینای دندان، راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد زیرا مینا دندان فاقد سلول زنده می‌باشد. بنابراین باید از فرسایش آن جلوگیری کرد. اما در مواردی که این فرسایش در مراحل اولیه است، می‌توان با رعایت نکاتی مثل استفاده از دهانشویه، جلوی پیشرفت فرسایش را گرفت. در صورتی که این فرسایش شدت داشته باشد، راهی جز پرکردن تاج دندان، روکش کردن و باندینگ وجود ندارد.

و در آخر و مهم ترین نکته اینکه بهتر است به مراجعات دوره ای و منظم به دندانپزشکی جدیت داشته باشید ، با مراجعات منظم خود به دندانپزشک میتوان از بروز بسیاری از این مشکلات جلوگیری کرد و آن را در مراحل ابتدای تشخیص داده و آن را حل نمود.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید