مسواک زدن کودکان

مسواک زدن کودکان یکی از نکات مهمی است که لازم است والدین به آن توجه ویژه ای داشته باشند ، توجه به بهداشت دهان ، دندان و لثه های کودکان از همان بدو تولد و نوزادی باید شروع شود ، همکاران ما در مطب دندانپزشکی خورشید همواره به مراجعین محترم و والدین عزیز توصیه و تاکید کرده اند که عدم توجه به دندان های کودکان به خصوص دندان های شیری میتواند در بلند مدت و به خصوص نحوه رویش و کیفیت دندان های دایمی تاثیرات مستقیمی داشته باشد.

شاید جالب باشد که بدانید مطالعات اخیر نشان می‌دهند بیش از ۴۰ درصد از کودکانی که به مدرسه می‌روند از مشکل پوسیدگی دندان رنج می‌برند. این آمار، آمار بسیار زیادی است و این حقیقت را نشان می‌دهد که والدین به بهداشت دهان و دندان کودکان خود اهمیتی نمی‌دهند.

اولین راه برای مبارزه با پوسیدگی دندان مسواک زدن است. به همین دلیل ما بر آن شدیم تا به موضوع مسواک زدن کودکان بپردازیم تا شما بتوانید دید بازتری به این موضوع داشته باشید  و د برای آموزش کودک خود تصمیم بگیرید. اگر کودک دارید خواند این موضوع ارزشمند را از دست ندهید!

شروع مسواک زدن

از زمانی که اولین دندان شیری کودک رویش نماید باید والدین با یک قطعه گاز مرطوب روی دندان‌ها را تمیز نمایند و لثه‌های کودک ماساژ داده شود. علاوه بر گاز مرطوب می‌توان از مسواک‌های انگشتی نیز برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده نمود. باید در نظر داشت یکی از عوامل اصلی پوسیدگی دندان کودکان تکرر شیر خوردن شبانه می‌باشد زیرا شیر در اطراف دندان‌ها جمع می‌شود و با توجه به کاهش جریان بزاق در خواب محیط مناسبی برای رشد میکروب‌های پوسیدگی‌زا ایجاد می‌گردد لذا پس از دوسالگی شیر خوردن شبانه باید متوقف شود.

تماس با مطب خورشید

اهمیت به بهداشت دهان و دندان در یک سالگی 

همکاران ما  همواره به این موضوع تاکید می‌ورزند که با دندان در آوردن کودک، بهداشت دهان و دندان کودکان آغاز می‌شود. با توجه به اینکه دندان درآوردن در سن یک یا دوسالگی آغاز می‌شود، کودکان در این سن نمی‌تواند به خوبی از عهده تمیز کردن دهان خود برآیند.

با اینکه مسواک زدن در این سن برای کودکان دشوار است و شاید بسیاری از افراد به این موضوع اشاره کنند که مسواک زدن کودکان در این سن ضرورت ندارد، اما مطالعات نشان می‌دهند که اهمیت به بهداشت دهان و دندان کودک از همین زمان به طور رسمی آغاز می‌شود.

والدین باید روزی دو بار، (بهتر است زمان آن صبح و شب قبل از خوابیدن باشد)، با مسواک نرم مخصوص کودکان و آب دندانهای کودکان را بشویند تا از تجمع باکتری و آلودگی در دهان کودک جلوگیری به عمل آورند. برای انجام اینکار کودک را در بغل خود بگیرید و سر او را در دستتان نگه دارید. ممکن است کودک در این حالت به مسواک چنگ بزند.

چه نوع مسواکی بخریم؟

مسواک مناسب برای کودکان مسواکی است که الیاف آن نرم و سر آن کوچک باشد و شکل و اندازه دسته آن با سایز دست کودک تناسب داشته باشد. بهتر است مسواک دارای تصاویر یا رنگی بر روی دسته باشد که برای کودک ترغیب‌کننده باشد. بسیاری از انواع مسواک‌ها توسط کارخانه سازنده برای گروه‌های سنی مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند که در موقع خرید باید دقت شود. مسواک کودکان باید به‌طورمعمول هر ۳ ماه یکبار تعویض شود گرچه برخی از کودکان سر مسواک را می‌جوند و ممکن است در این شرایط مسواک زودتر مستهلک شود.

مراحل رویش دندان کودکان چگونه است ؟ حتما بخوانید : مراحل رویش دندان کودکان چگونه است ؟

چه نوع خمیردندانی بخریم؟

خمیردندان باید برای کودکان بالای سه سال استفاده شود و برای کودکان زیر سه سال صرفاً از مسواک نرم و مرطوب بدون خمیردندان استفاده می‌گردد. حتی اگر کودک تمایل داشته باشد از خمیردندان بزرگسالان استفاده نماید نباید این کار انجام شود. هرکدام از خمیردندان‌های استاندارد موجود در بازار که مخصوص کودکان ساخته‌شده‌اند در طعمی که باسلیقه کودک سازگار باشد می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

سن مناسب استفاده از نخ دندان

به‌محض این‌که فواصل بین دندان‌ها بسته شد حدود ۳ سالگی باید علاوه بر مسواک زدن از نخ دندان نیز استفاده شود. برای اغلب والدین نخ دندان کشیدن کودک در موقعیت ایستاده مشکل است لذا توصیه می‌گردد برای این کار کودک در موقعیت دراز کشیده قرار بگیرد تا رد کردن نخ دندان از فواصل بین دندان‌ها تسهیل گردد. می‌توان از نخ دندان‌هایی که به دسته نگهدارنده مخصوص متصل گردیده است و در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد استفاده نمود.

آموزش مسواک زدن کودکان از سن ۳ سالگی

حالا که اطلاعاتی کامل در مورد نوع مسواک ، خمیر دندان و حتی نخ دندان به دست آورده اید لازم است بدانید که چه سنی برای مسواک زدن کودکان مناسب است ، لازم است بدانید که از سن ۳ سالگی می‌توانید از کودک خود بخواهید خودش مسواک بزند. برای انجام اینکار بهتر است خودتان به طور مرتب جلو فرزندتان مسواک بزنید. از او بخواهید که به طور مرتب اینکار را انجام دهد و اگر به خوبی از عهده اینکار برآمد او را تشویق کنید.

بهتر است از مسواک‌هایی استفاده کنید که دارای شخصیتهای کارتونی هستند تا کودک به استفاده از آن ترغیب شود. هرگز کودک را به خاطر مسواک نزدن تنبیه نکنید. سعی کنید داستانهایی را برای کودکان خود بخوانید که در آنها به اهمیت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن کودکان توجه شده است. تمامی این کارها سبب می‌شوند کودکان یاد بگیرند که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهند.

آاین نکته را میدانید که شروع مسواک زدن کودکان از چه سنی است ؟

چگونگی و زمان مسواک زدن دندان های نوزاد

هر چند بهترین زمان برای شروع مسواک زدن کودکان به طور مستقل از سه سالگی است اما بیاید روش صحیح مسواک زدن کودکان در مراحل نوزادی را با هم بیشتر بررسی کنیم . به همین منظور و همانطور که قبلا گفتیم مراقبت از بهداشت دندان ها باید از زمانی که دندان ها ظاهر می شود شروع شود . این زمان از نوزادی تا نوزاد دیگر متفاوت است. در برخی از نوزادان اولین دندان در حدود ماه پنجم در می آید، اما در برخی ممکن است زودتر یا دیرتر دندان در بیاید.  پس این نکات را به خاطر داشته باشید :

  • هنگامی که دندان های شیری را می بینید، باید از مسواک استفاده کنید. مسواک نوزاد مسواک با سر کوچک و نرم و یک دسته بزرگ برای نگهداری آسان است.
  • در سن یک سالگی، می توانید دندان های نوزاد را با استفاده از خمیر دندان مسواک بزنید. فقط به اندازه یک نخود خمیر دندان بردارید و به آرامی دندان ها را بشویید. در سن دوسالگی می توانید از خمیر دندان فلوراید استفاده کنید.
  • با استفاده از حرکات دایره ای کوچک و ملایم، دندان های فرزند خود را با دقت مسواک کنید.
  • مطمئن شوید پس از مسواک زدن کودک خمیر دندان را بیرون می ریزد و سپس به آرامی دهان را بشویید.
  • اگر کودک دوست ندارد شما دندان هایش را مسواک بزنید، مسواک را به خودش بدهید. این مسئله باعث میشود مسواک بیشتر تحت کنترل او باشد.
  • اگر کودک شما فعال است، می توانید از مسواک در حالتی که کودک دراز کشیده است استفاده کنید. بهترین راه برای شروع این کار روی تخت است.
  • هر سه تا چهار هفته مسواک کودک را عوض کنید.

چه زمان کودکمان را به مطب دندانپزشکی ببریم؟

کودکان باید با رسیدن به سن ۱۲ ماهگی یا بیرون آمدن اولین دندان با دندانپزشک ملاقات کنند. این کار امکان آشنایی کودک با دندانپزشک را فراهم می کند. همچنین، این اقدام به والدین و دندانپزشک فرصت صحبت کردن درباره نیاز های کودک و برنامه ریزی مراقبت دندانی او را ارائه می دهد. زمان ملاقات های بعدی را باید از دندانپزشک پرسید. دندانپزشکان معمولا هر ۶ تا ۱۲ ماه را مدت مناسبی برای بازگشت جهت بررسی سلامت دندان ها می دانند. امکان دارد، کودکان بسته به نیاز خود، فرصت ملاقات با دیگر متخصصان زمینه سلامت دندان را نیز کسب کنند. این افراد شامل درمانگران دندان، متخصصان بهداشت دندان و دندانپزشکان متخصص همچون دندانپزشک کودکان می شوند.

آیا می دانید پر کردن دندان کودکان چه باید هایی دارد ؟ حتما بخوانید : باید ها و نباید های پر کردن دندان کودکان

این نکات را به خاطر داشته باشید

هر چند مسواک زدن کودکان یک روش مناسب برای حفظ بهداشت دهان و دندان است اما بهتر است بدانید که به غیر از مسواک زدن، برخی از نکات مهم دیگر نیز وجود دارد که باید به خاطر محافظت از دندان های کودک به آن ها توجه کنید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • از تغذیه نوزاد با غذاهای شیرین اجتناب کنید به خصوص مواد غذایی حاوی مواد مغذی شیرین کننده. غذاهای شیرین باید حداکثر چهار بار در روز باشند.
  • هنگام انتخاب میان وعده های غذایی از سبزیجات و پنیر یا سایر غذاهای غیر شیرین استفاده کنید.
  • شیر بطری به طور کلی باعث پوسیدگی دندان می شود – شیر مادر یا شیر خشک (بهترین شیر خشک برای وزن گیری) را استفاده کنید.
  • از شیرهای طعم دار، آب میوه ها، سس ها و دیگر نوشیدنی ها باید اجتناب شود.
  • برای کودک خود رژیم سالم و متعادل فراهم کنید و از ارائه غذاهای فرآوری شده و بسته بندی مانند رشته فرنگی، ماکارونی و شکلات اجتناب کنید.

توجه داشته باشید که

  • پیش از اینکه کودک توانایی جمع کردن و بیرون ریختن آب دهان را کسب نکرده به هیچ وجه از خمیر دندان برای مسواک زدن دندان هایش استفاده نکنید.
  • هیچ وقت به زور دهان کودک را برای مسواک زدن باز نکنید یا او را مجبور به مسواک زدن نکنید، زیرا این کار بعدها باعث بیزاری او از مسواک زدن خواهد شد.
  • اگر کودک خواست مسواک را بجود یا آن را بگیرد، از این کار ممانعت نکنید، و بگذارید کنجکاوی کند. سپس به مسواک زدن ادامه دهید. در کل مراقبت از کودک نیازمند حوصله، صبر، و شکیبایی است.

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید