مسواک برقی

مسواک برقی بگونه‌ای طراحی شده که با چرخیدن یا لرزیدن، اجرام انباشته شده روی دندان و لثه را پاک می‌کند. این لرزش باعث ارتعاش بیشتر مسواک، بخصوص موقع حرکت مسواک روی دندان می‌شود. همه می دانیم که روش مسواک زدن دارای اهمیت بسزایی می باشد و وارد آوردن فشار نامناسب بر روی دندان و لثه سلامت آن ها را در معرض خطر قرار می دهد.

گرچه یک مسواک ساده هم می تواند به شما در رعایت بهداشت دهان و دندان هایتان کمک کند اما اولویت با انتخاب مسواک برقی است. آنها با حرکت آسان و سرعت بالا و منظمی که دارند نقش مهمی را در رفع جرم و پلاک های دندانی ایفا می کنند.

مسواک دستی همیشه همراه است

برای شروع، بگذارید یک چیز را شفاف کنیم … می‌توانید دندان‌های خود را با مسواک دستی با موفقیت مسواک بزنید. در کل، باید به یاد داشته باشیم که مهم‌ترین چیز این است که شما دندان‌های خود را مسواک بزنید! مسواک دستی در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارد و توسط دست و مچ دست شما قدرت می‌گیرند. اگر چه ما برای بهداشت دهان و دندان خود مسواک برقی را به مسواک دستی ترجیح می‌دهیم، اما مزایا و معایبی برای استفاده از مسواک دستی وجود دارد.

تماس با مطب خورشید

مزایای مسواک دستی

• مسواک‌های دستی ارزان هستند و زمانی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد!
• انواع بسیاری از سبک‌ها، برس‌ها و سر‌ها وجود دارد که انتخاب کنید!
• برای مسافرت بردن راحت هستند.
• اگر آسیب ببینند یا گم شوند، به آسانی جایگزین می‌شوند
• بر اساس توصیه دندانپزشک تان برای مسواک زدن، به راحتی قابل حرکت هستند.
• هیچ باتری یا شارژی نیاز ندارند

معایب مسواک دستی

•    دستی‌تر (واضح است)
•    تایمر ندارد

مسواک برقی بیشتر برای چه افرادی کاربرد دارد؟

بیماران ارتودنسی اولین گزینه هایی می باشند که بیش از سایرین به مسواک برقی نیاز دارند. گزینه بعدی افرادی هستند که نمی توانند با مسواک های معمولی قسمت های بین دندان های خود را کاملا تمیز و پاک کنند. گرچه طبق تحقیقات انجام شده مسواک های معمولی و برقی هر دو به یک میزان سطوح بین دندان ها را پاکسازی می کنند.

اما نکته مهم اینجاست که شما نمی توانید فشاری ثابت و منظم را بر روی مسواک معمولی وارد نمایید. شما ممکن است خسته و خواب آلود باشید و فشار خیلی کمی به مسواک معمولی وارد کنید و یا تمرکزی بر روی حرکت و نظم حرکت مسواک بر روی دندان ها نداشته باشید. اینجاست که برقی بودن آنها بسیار کارآمد است.

گزینه بعدی کودکان هستند که با استفاده از مسواک های برقی بیشتر می توانند دندان های خود را تمیز نگه داشته و از حضور پلاک ها جلوگیری نمایند. استفاده از مسواک های برقی برای کودکانی که هنوز دارای مهارت و تجربه کافی برای نظافت کامل دندان ها را ندارد و همچنین برای کودکان کم توان کاربرد زیادی دارد.

مسواک انگشتی بچه ها چه ویژگی هایی دارد ؟ حتما بخوانید : مسواک انگشتی چه اهمیتی برای سلامتی دندان ها دارد

مزایا و معایب استفاده از مسواک برقی کدام است ؟

هرچند استفاده از مسواک برقی در روند بهداشت دهان و دندان نقش موثری دارد و در  این زمینه همه موافق هستند اما این وسیله دارای معایبی نیز است . مزایا و معایبی برای مسواک‌های برقی عبارتند از :

مزایای مسواک برقی

• برای افراد مبتلا به آرتروز و یا دچار شرایطی که باعث کاهش حرکت دست و بازو می‌شود، راحت است.
• برای کودکان جالب هستند
• بسیاری از مسواک‌های برقی، یک تایمر داخلی دارند و راحت‌تر می‌توان دو دقیقه مسواک زدن توصیه شده را رعایت کرد.
• تحقیقات نشان می‌دهد که مسواک‌های برقی (نوسان کننده یا تکنولوژی صوتی) در حذف پلاک و جلوگیری از بیماری پریودنتال (لثه) موثرتر از نوع دستی هستند.

معایب مسواک برقی

• باید آن شارژ کنید
• به میزان قابل توجهی گران‌تر از مسواک دستی هستند.
• سرهای جایگزین می‌توانند گران باشند
•  مدل و سرهای کم تنوع‌تر.
• به طور بالقوه شکننده – افتادن مسواک شما ممکن است زیان بار باشد!

مزایا و معایب استفاده از مسواک برقی کدام است ؟

مزایا و معایب استفاده از مسواک برقی کدام است ؟

نحوه صحیح استفاده از مسواک برقی

شیوه ی مسواک زدن از اهمیت بالایی برخوردار است و مسواک زدن بعضی از نقاط دندان ها که دور از دسترس هستند احتیاج به دقت بالایی دارد. سر مسواک برقی با سرعت حرکت بالایی که دارد و سبب تمیزی بهتر دندان ها می شود. هنگام استفاده از مسواک برقی، مسواک روی آخرین دندان قرار می گیرد و به آرامی به سمت جلو حرکت می کند همچنین سر مسواک باید زاویه ۷۰ درجه نسبت به لثه ها داشته باشد و این حرکت برای هر دندان حدود ۲ ثانیه طول می کشد.

در مسواک برقی نیازی به فشار دادن یا حرکت سر مسواک نیست زیرا خود مسواک عمل تمیز کردن را انجام می دهد. هنگام استفاده از مسواک باید از شکل دندان و لثه تبعیت شود یعنی باید زاویه قرار دادن مسواک روی دندان ها رعایت شود زیرا اگر بخشی از مسواک روی دندان و بخش دیگر روی لثه ها قرار گیرد، به لثه ها آسیب وارد می شود.

نحوه‌ گرفتن مسواک برقی

در هنگام استفاده از مسواک برقی نیاز نیست مسواک روی دندان‌ها فشار داده شود. فقط کافی است مسواک را هدایت کرده و مسواک خود عمل مسواک زدن را انجام می‌دهد. در حقیقت، برخی از مسواک‌های برقی به سنسور فشار مجهز هستند که وقتی فرد زیاد به مسواک فشار وارد کند، به او اخطار می‌دهند.

  • مرحله اول : ابتدا باید از شارژ بودن مسواک اطمینان حاصل کرد. بسیاری از مسواک‌های برقی چراغ نشان شارژ دارند، بنابراین می‌توان شارژ مسواک را مشاهده کرد.
  • مرحله دوم : مسواک زدن را باید از سطوح خارجی دندان‌ها شروع کرد. مسواک باید به آرامی از دندانی به دندان دیگر هدایت شده، روی هر دندان چند ثانیه مسواک نگه داشته شده و سپس سراغ دندان بعدی برود. باید با توجه به شکل هر دندان و انحنای لثه‌ها مسواک را حرکت داد.
  • مرحله سوم : باید مرحله دوم را برای سطوح داخلی دندان‌ها انجام داد.
  • مرحله چهارم : باید مرحله دوم را برای سطوحی از دندان‌ها که غذا را می‌جوند و همچنین برای پشتِ دندان‌های عقب نیز تکرار کرد.
  • مرحله پنجم : سر مسواک باید در امتداد خط لثه و روی لثه‌ها حرکت کند. اما نباید روی دندان‌ها فشار وارد کرد.
  • مرحله ششم : باید سعی کرد سر مسواک را از عقب به جلو در تمام قسمت‌ زبان و سقف دهان حرکت داد تا بوی دهان تغییر کرده و بوی مطبوعی پیدا کند.

با آگاهی از نحوه‌ی صحیح استفاده از مسواک برقی و کمی تمرین می‌توان با اعتماد به نفس کامل مسواک زد زیرا فرد می‌داند که دارد از تکنولوژی مسواک برقی که یک تکنولوژی اثبات شده‌ی بالینی است برای تمیز کردن دندان‌ها استفاده می‌کند‌.

ویتامین D چه نقشی در سلامت دندان ها دارد ؟ حتما بخوانید : نقش ویتامین D در سلامت دندان ها

ارتودنسی و مسواک برقی

یکی از مراحل مهم در درمان ارتودنسی مراقبت صحیح از براکت ها و رعایت بهداشت دهان و دندان است. به همین دلیل متخصص ارتودنسی توصیه می کند برای رعایت کامل بهداشت دهان و دندان از مسواک برقی استفاده کنید. حضور سیم ها بر روی دندان های افرادی که ارتودنسی کرده اند سبب می شود تا نتوانند پس از آن به طور صحیح و کامل پلاک و جرم های بین دندان ها را تمیز کنند، در نتیجه باقی مانده های غذایی در ناحیه پشتی براکت ها باقی می ماند.

یک مسواک برقی ضربات زیادی را در هر دقیقه برای تمیز نمودن جرم ها و آلودگی ها به دندان وارد می کند تا هیچ اثری از آن ها باقی نماند. لذا استفاده از آنها برای این دسته افراد ضروری است چرا که هم دارای حسگر فشار می باشند و هم برس هایی نرم و مخصوص برای تمیز نمودن دندان های ارتودنسی شده دارند.

چطور یک مسواک برقی مناسب انتخاب کنید

خرید مسواک خوب به اندازه داشتن دندان‌های سالم اهمیت دارد. هر چند مسواک سنتی به تنهای می‌تواند به مقدار زیادی سلامت دندان‌های شما را تضمین کند اما یک مسواک برقی خوب و مناسب هر آنچه که یک دندان‌پزشک برای جرم‌گیری در یک جلسه روی دندان‌های شما انجام می‌دهد را به مرور زمان و هر بار مسواک زدن اعمال می‌کند و به مقدار زیادی از جرم و پلاک‌های دندان را تمیز می‌کند؛ اما چه مسواک برقی برای شما مناسب است و چه نکاتی می‌بایست در خرید آن لحاظ کرد. موضوع امروز مطلب چی بپوشم در مورد خرید مسواک برقی خوب است، پس همراه ما باشید.

به خاطر داشته باشید

مسواک‌های برقی و معمولی، هر دو برای تمیز کردن پلاک و جرم موثر هستند، به شرطی که درست و به مدت کافی، استفاده شوند. بطور کلی، مسواک‌های برقی، پروسه‌ی مسواک زدن را راحت‌تر می‌کنند و پلاک‌های دندانی را بهتر نابود می‌کنند. اگر هنوز هم مطمئن نیستید که مسواک معمولی بهتر است یا مسواک برقی، نظر دندانپزشک خود را جویا شوید.

مهم است به خاطر داشته باشید بسیاری از دندان‌پزشکان بر این باورند که بهداشت دهان‌ودندان بیشتر از نوع مسواک به خود مسواک‌زننده بستگی دارد. درواقع اگر طرز صحیح مسواک‌زدن را بلد باشید، فرقی ندارد که از مسواک معمولی استفاده می‌کنید یا برقی، چون مسواک معمولی هم درصورت استفاده صحیح می‌تواند به‌اندازه مسواک‌های برقی در رفع پلاک‌ها و جرم‌های دندانی مؤثر باشد.

منتها اگر مبتلا به آرتروز یا سایر مشکلاتی هستید که کارگرفتن از دست‌ها را با محدودیت‌ مواجه می‌کنند، مسواک برقی گزینه مناسب‌تری است. ضمنا چه با مسواک معمولی و چه با مسواک برقی حداقل باید دو دقیقه برای مسواک‌زدن‌تان وقت بگذارید.

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید