مسواک انگشتی

مسواک انگشتی در واقع همان مسواک عادی است که به منظور استفاده نوزادان و خردسالان طراحی می‌شود. ویژگی اساسی آن انگشتی بودن آن است که به مادر یا سرپرست این امکان را می‌دهد تا با مسواک انگشتی را به انگشت خود متصل کنند. کنترل کامل مسواک برای تمیزکاری در اختیار شماست.

نوزاد بدون دندان متولد می شود ولی هیچ وقت برای به فکر کردن به سلامت دندان های نوزاد زود نیست. علاوه بر ایجاد عادات خوب از ابتدا، مراقبت از دهان نوزاد نیز می تواند برای سلامت دندان های او مفید باشد. حتی قبل از اولین ویزیت دندان پزشک که باید در یک سالگی و یا در عرض ۶ ماه پس از رشد اولین دندان انجام شود وظیفه ی شما به عنوان والدین نوزاد، حفظ سلامت دهان و دندان خواهد بود.

مسواک زدن نوزاد را از کی شروع کنیم؟

به محض اینکه اولین دندان کودک نیش زد باید مسواک زدن و مراقبت از دندان نوزاد را آغاز کرد. برای این منظور می توان از مسواک های انگشتی یا گاز استریل استفاده کرد و بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب، دندان شیرخوار را تمیز کرد. برای شستن دندان نوزاد کافی است مسواک را با آب خیس کنید. از مسواکی که زبر باشد اصلا نباید استفاده کرد. بعد از هر ۲-۳ ماه نیز به دلیل اینکه روی مسواک باکتری جمع می شود باید آنرا عوض کرد.
دندانپزشکان اطفال توصیه می کنند بعد از هر بار تغذیه کودک برای پیشگیری از رشد باکتری ها و حفظ بهداشت دهان کودک حتی قبل از آنکه اولین دندان ها شروع به رشد کنند لثه کودک را با مسواک انگشتی سیلیکونی یا پارچه ای نرم شست و شو دهید.

تماس با مطب خورشید

چرا باید لثه های نوزاد خود را مسواک بزنم؟

هیچ وقت برای شروع مسواک زدن دهان نوزاد زود نیست. حتی قبل از رشد اولین دندان، باکتری ها در دهان نوزاد رشد می کنند. باکتری ها از کجا می آیند؟ قندهای موجود در مکمل ها و شیر مادر، مقصرهای اصلی این مشکل هستند. زمانی که قندها بر روی لثه های نوزاد قرار می گیرند، می توانند باعث تجمع باکتری ها شوند. در حالی که همه ی افراد مقداری باکتری در دهان خود دارند، هدف شما باید پیشگیری از تجمع وسیع باکتری ها باشد چراکه این امر می تواند در آینده منجر به مشکلات سلامت دندان شود.

در طی ماه های اولیه مهم است که از خوابیدن نوزاد با بطری شیر یا آبمیوه نیز جلوگیری کنید. زمانی که کودک شما در حین نوشیدن به خواب می رود، نوشیدنی ها زمان بیشتری در دهان او باقی مانده و باعث افزایش باکتری های موجود در دهان و مشکلات بعدی می شوند.از مسواک انگشتی علاوه بر تمیز کردن دندان می توان برای تمیز کردن لثه ی کودک نیز استفاده کرد.

سیلیکون در زمان رشد دندان های نوزاد می تواند گزینه ی بسیار مناسبی باشد چرا که مسواک های معمولی باعث آسیب به لثه ها شده و کودک نسبت به مسواک زدن حس بدی پیدا می کند. همچنین می توانید مسواک انگشتی سیلیکونی را درون فریزر قرار داده و از آن به عنوان روشی عالی و ملایم برای تسکین ناراحتی های زمان رشد دندان استفاده کنید. همه ی مسواک های سیلیکونی قابلیت ضدعفونی در آب جوش را دارند.

اولین دندان نوزاد شما بین ۶ ماهگی تا ۱ سالگی رشد خواهد کرد با این حال این زمان ممکن است در کودکان مختلف متفاوت باشد. اولین مسواک استفاده شده برای نوزاد باید از جنس سیلیکون بوده و یا موهای آن از جنس نایلون نرم باشند.

آیا دندان‌های شیری هم نیاز به مراقبت دارند؟

آیا دندان‌های شیری که قرار است با دندان‌های اصلی جایگزین شوند نیاز به مراقبت دارند؟ بهتر است اندکی در این موضوع تامل کنیم.  دندان لایه‌ای نازک و چسبناک است که در در واقع محل تجمع میلیون‌ها باکتری زنده و میکروب است. این لایه روزانه تشکیل می‌شود و در صورتی که به آن توجه نکنیم نه تنها دندان را تخریب می‌کند بلکه باعث آسیب به لثه‌ها می‌شود. تحقیقات نشان داده که مسواک زدن تا ۸۰ درصد پلاک‌های دندانی را از بین می‌برد. مسواک سیلیکونی انگشتی راه‌ حلی اثرگذار و امن برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان کوچولوی عزیز ما است. بنابراین خرید یک مسواک مناسب سن کودک از اهمیت بالایی برخوردار است.

مزایای استفاده از مسواک انگشتی

برخی‌ مزایای مسواک‌ انگشتی‌ عبارتند از:

  • پس از استفاده‌ قابل شست‌وشوست.
  • در آب جوش و نمک استریل می‌شود.
  • از حجم کمی‌ برخوردار است.
  • به راحتی قابل حمل است.

همچنین لازم است بدانید که مسواک‌ انگشتی‌ برای‌ مدت سه تا چهار ماه قابل استفاده است و پس از آن باید تعویض شود.

مسواک انگشتی بچه ها چه ویژگی هایی دارد ؟

نحوهٔ استفاده از مسواک انگشتی کودک

همواره این موضوع را به مراجعین مطب دندانپزشکی خورشید و والدین کودکان تاکید کرده ایم که ، بهداشت دهان و دندان کودکان را قبل از رویش دندان‌هایشان شروع کنید. اگر می‌خواهید از مسواک انگشتی استفاده کنید، ترتیب زیر را رعایت کنید:

  • دست‌هایتان را تمیز بشویید و خشک کنید.
  • کودک‌ را درحالی‌که سرش به سمت بدن شما و پاهایش از شما دور باشد در آغوش خود بخوابانید.
  • برای‌ باز کردن دهان کودک‌ بهتر است انگشت سبابهٔ خود را به گونهٔ نوزاد به آهستگی‌ فشار دهید تا فک‌ پایین باز شود.
  • مسواک انگشتی را روی‌ انگشت اشاره قرار دهید و به آرامی‌ و با حرکات ملایم دهان کودک‌ را تمیز کنید.
  • فشار به اندازهٔ کافی‌ وارد کنید تا پلاک‌ میکروبی‌ برداشته شود.
  • برای‌ ماساژ لثه روی‌ ناحیه‌ای که دندان در حال رویش است، با حرکات ملایم چرخشی‌ استفاده کرد که از درد و ناراحتی‌ دندان درآوردن کودک‌ نیز کم خواهد کرد.
  • این کار را بهتر است دو بار در روز بعد از اولین و آخرین وعدهٔ غذایی یا شیر خوردن کودک‌ انجام دهید که روی هم دو دقیقه هم بیشتر طول نمی‌‌کشد.

مسواک انگشتی بهتر است یا مسواک معمولی؟

باید بگوییم که هر دو نوع مسواک کاربرد و عملکرد خود را دارند. به طور مثال مسواک انگشتی بیشتر برای کودکان زیر دو سال که هنوز دندان ندارند یا دندان‌هایشان در حال درآمدن است، مناسب خواهد بود. اما بعد از درآمدن دندان‌ها و در سنین بالاتر از دو سال، بهتر است از مسواک معمولی با برس‌های محکم‌تر برای مسواک زدن دندان کودکان استفاده شود. زیرا دیگر مسواک‌های انگشتی توان به درستی تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌های کودک را ندارند و بیش از حد نرم هستند.

تفاوت مسواک انگشتی و مسواک عادی چیست؟

خب شاید متوجه شدید که تفاوتی از نظر عملکرد بین مسواک سیلیکونی انگشتی و عادی وجود ندارد. یک تفاوت از نظر ظاهری و نحوه استفاده که باید در انگشت فرو برود. البته پرزها از جنس سیلیکون است که حس خوشایندی به نوزاد می‌دهد. فلوراید هم طبق آکادمی اطفال آمریکا ایمن معرفی شده ولی شما سعی کنید از خمیردندان بدون فلوراید استفاده کنید.

آیا نوزادان می‌توانند از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنند؟

این سوال جزو پرتکرارترین سوالاتی است که والدین از ما میپرسند ، در جواب به این سوال باید بگوییم که ، خمیردندان حاوی فلوراید توسط آکادمی اطفال آمریکا (AAP) ایمن و مؤثر اعلام شده است. اما مقدار استفاده بسیار کم توصیه شده و در صورت استفاده مقادیر بیشتر ممکن است مسمومیت و مشکلات معده را برای کودک به همراه داشته باشد. به همین دلیل بهتر است از خمیردندان‌های گیاهی یا بدون فلوراید استفاده شود تا در صورت استفاده مقادیر بیشتر نیز، کودک دچار مشکل و مسمومیت نشود.

به خاطر داشته باشید

رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان از همان بدو تولد موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. عدم توجه به بهداشت دهان و دندان کودکان در کودکی و به خصوص بی توجهی به دندان های شیری میتواند باعث آسیب های جدی به دندان های دایمی کودک شود . پس این موضوع مهم را به خاطر داشته باشید که حفظ و نگهداری و همچنین رعایت نکات مراقبتی و بهداشت دهان و دندان لازم است از همان ابتدا مورد توجه قرار گیرد .

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید