مسواک ارتودنسی

مسواک ارتودنسی یا بین دندانی به مسواکی گفته می شود که برای تمیز کردن فاصله بین دندان ها و بین براکت ها از آن استفاده می شود. بیمارانی که از درمان ارتودنسی استفاده می کنند بیش از افراد عادی باید به سلامت دهان و دندان های خود اهمیت بدهند.

چراکه این افراد به دلیل وجود دستگاه ارتودنسی در دهان نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض بیماری هایی چون پوسیدگی و تغییر رنگ دندان ها هستند. این نوع مسواک یکی از وسیله هایی است که در سالم نگه داشتن دندان ها در طول درمان مورد استفاده قرار می گیرد.

مسواک ارتودنسی چیست ؟

همانگونه که در ابتدای این بحث گفتیم مسواک ارتودنسی ،  مسواکی است که برای تمیز کردن فاصله بین دندان‌ها و بین براکت‌ها کاربرد دارد. بریس‌ها هرچند دندان‌ها را به جای صحیح خود هدایت می‌کنند، اما آنها را به شدت در معرض پوسیدگی و تغییر رنگ قرار می‌دهند.

دستگاه ارتودنسی هم نظافت صحیح و کامل دندان‎ها را دشوار می‌کند، هم زیر سیم‌ها و براکت‌های آن محل مناسبی برای تجمع باکتری محسوب می‌شود. این اتفاق در شرایط وخیم‌تر می‌تواند به ایجاد التهاب در لثه و بافت دهان و حتی عفونت دهانی هم منتهی شود.

تماس با مطب خورشید

به همین دلیل افرادی که ارتودنسی دندان دارند، باید نحوه مسواک زدن ارتودنسی را جدی بگیرند و ترجیحا برای اینکار از ابزار مناسب آن استفاده کنند. توجه داشته باشید که منظور از مسواک زدن ارتودنسی در طول درمان، موارد زیر است:

  • تمیز کردن فاصله بین دندان‌ها (هم فاصله طبیعی، هم فاصله‌های بیشتر در افرادی که فواصل بین دندانی دارند)
  • تمیز کردن بخش‌هایی از دندان‌ها که سیم روی آنها قرار دارد
  • تمیز کردن سیم‌ها و براکت‌های دستگاه ارتودنسی
  • تمیز کردن لثه‌ها و ماساژ آنها برای کاهش التهاب
  • و همچنین تمیز کردن پیچ‌های ایمپلنت و پروتز

البته افراد عادی هم می‌توانند از مسواک مخصوص ارتودنسی برای ماساژ لثه و تمیز کردن حداکثری دندان‌های خود استفاده کنند.

قیمت لمینیت دندان در سال جدید چگونه است ؟ حتما بخوانید :  قیمت لمینیت دندان چه میزان است ؟

دلایل استفاده از مسواک ارتودنسی

هر چند در بالا کمی به اختصار در مورد دلایل استفاده از مسواک ارتودنسی توضیح دادیم اما لازم است تاکید کنیم که تفاوت نمی‌‌کند که شما از چه ارتودنسی برای درمان دندان‌هایتان استفاده کرده‌اید. ممکن است بعضی افراد از بریس‌های پلاستیکی برای این کار استفاده کنند یا بعضی دیگر ترجیح دهند از راکت و سیم کشی جهت درمان بهره‌ مند شوند. در هر صورت تکه‌های غذا در بین آن گیر خواهد کرد. این موضوع باعث می‌شود مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها ایجاد گردد که این باکتری‌ها موجب پوسیده شدن دندان می‌گردند.

پس بهتر است زمانی که بریس روی دندان قرار دارد برای تمیز کردن دندان از مسواک ارتودنسی استفاده کنید تا دندان‌ها با دقت بیشتری تمیز شوند‌. و از بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان یا عفونت لثه جلوگیری گردد. البته در بعضی از موارد تنها استفاده از مسواک ارتودنسی کافی نمی‌باشد و معمولا دندانپزشک شما روش‌های دیگری را نیز برای تمیز کردن دندان‌ها توصیه می‌کند. مثلا استفاده از محلول‌های شستشوی دهان یکی از بهترین روش‌ها برای ضدعفونی کردن می‌باشد. اگر بریس استفاده شده متحرک باشد در این زمان شما می توانید دندان‌ها را به صورت جداگانه تمیز کنید اما از تمیز کردن بریس‌ها غافل نشوید.

روش صحیح مسواک زدن حین ارنودنسی دندان

از مسواکی با پرزهای نرم استفاده کنید و تنها مقدار کمی خمیردندان روی آن بمالید. هنگامی که دندان‌های خود را مسواک می‌کنید، با حرکات دایره‌وار و کوچک روی دندان‌ها حرکت کنید تا مسواک بتواند تمام ذرات غذا را که ممکن است زیر خط لثه شما گیر کرده باشد، خارج کند. مسواک را با زاویه‌ای مناسب نگاه داشته و به آرامی و دقیق مسواک بزنید، تا تمام نواحی بین دندان‌ها، بریس‌ها و سطح هر دندان پوشش داده شود. مسواک زدن کامل دندان‌ها چندین دقیقه طول می‌کشد.

بایدا و نبایدهای استفاده از مسواک ارتودنسی

دندان‌های ردیف پایین را به سمت بالا و دندان‌های ردیف بالا را به سمت پایین مسواک کنید، البته فراموش نکنید که سطح داخلی، خارجی و جویدنی دندان‌های جلویی و عقبی خود را نیز مسواک بزنید. پیش از آبکشی زبان و سقف دهان خود را نیز مسواک کنید. می‌توان از تجهیزات اضافی، همچون مسواک بین دندانی  استفاده کرد تا باقیمانده غذا و جرم‌ها را از بین ببرد.  این تجهیزات و سایر تجهیزات مشابه را می‌توان در داروخانه محلی خود نیز بیابید.

بویژه در دوره درمان ارتودنسی باید دندان‌های خود را روزی چهار بار مسواک بزنید تا از جمع شدن ذرات غذا در دندان‌ها و بریس‌ها جلوگیری نمایید. این چهار نوبت عبارتند از:

  • در صبح بعد از صبحانه
  • بعد از ناهار یا بلافاصله پس از مدرسه
  • پس از شام
  • هنگام خواب

این نکات را حین استفاده از مسواک ارتودنسی به خاطر داشته باشید

استفاده از این مسواک‌ها بسیار آسان است و فقط باید حین استفاده از آن ها کمی احتیاط کرد. برای اینکه بین دندان ها و دستگاه های ارتودنسی خود را با این مسواک تمیز کنید می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • قبل از هرچیزی یک مسواک ارتودنسی متناسب با وضعیت دندان ها و دستگاه های ارتودنسی خود بخرید
  • بهتر است قبل از اینکه به روش عادی مسواک بزنید، لابلای دندانی های خود را با مسواک بین دندانی تمیز کنید
  • فرچه مسواک را به آرامی به فضای بین دندانی خود وارد کنید
  • برای وارد کردن فرچه به هیچ عنوان زور و فشار بیش از حد استفاده نکنید
  • مسواک را به آرامی در جهت عقب و جلو به حرکت در بیاورد و اینکار را برای تمام فضاهای بینی دندانی انجام دهید.
  • تلاش کنید که قبل از هر بار مسواک زدن، از فرچه بین دندانی استفاده کنید اما در هر صورت می توانید دست کم ۱ بار در شبانه روز از مزیت مسواک اینترادنتال برای تمیز کردن بین دندان ها و دستگاه های ارتودنسی خود استفاده کنید.
باید ها و نبایدهای بلیچینگ در خانه که باید بدانید حتما بخوانید : بلیچینگ در خانه چگونه است ؟

نکات طلایی

این نکات طلایی را به منظور حفظ سلامتی دندان های خود به خصوص حین درمان ارتودنسی دندان با دقت رعایت کنید :

  • پس از هر وعده غذایی حتی پس از خوردن تنقلات باید دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید.
  • در روز های ابتدایی مسواک زدن با این شرایط دندان ها و حضور براکت ها کمی دشوار است که پس از تمرین های بسیار به راحتی می توانید دندان های خود را تمیز کنید.
  • مدت زمان مسواک زدن باید حدود دو دقیقه به طول انجامد.
  • توجه داشته باشید که هنگام مسواک زدن به میزان لازم به مسواک فشار وارد کنید.
  • در این دوران حتما از خمیردندان هایی که حاوی فلوراید هستند استفاده کنید.
  • دو الی سه وعده در روز باید دندان های خود را مسواک بزنید.
  • به نواحی تماس براکت ها با دندان ها بیشتر توجه کنید تا پس از مسواک زدن تکه هایی از خوراکی ها در بین آن ها قرار نگرفته باشد.

نخ دندان را فراموش نکنید

برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که استفاده از نخ دندان هیچ گونه تاثیری بر روی تمیزی دندان های ارتودنسی شده ندارد در صورتی که نحوه صحیح استفاده از نخ دندان تاثیر بسزایی بر روی تمیزی دندان ها در این دوران دارد. توجه داشته باشید که از نخ دندان مخصوص دندان های ارتودنسی شده در این دوران استفاده کنید.

چنانچه نتوانید از این مسواک ها استفاده کنید و یا استفاده از آن ها موجب خونریزی و حساسیت بیش از حد لثه شما شده می توانید به فکر یک وسیله جایگزین باشید. بهترین جایگزین این مسواک ها نخ دندان است. شما می توانید از نخ دندان نیز برای تمیز کردن فضاهای بین دندانی استفاده کنید اما کارایی نخ دندان به اندازه فرچه بین دندانی نیست. اما در کل و در در بهترین حالت بهتر است که از مسواک معمولی، مسواک ارتودنسی باریک و نخ دندان با هم استتفاده شود.

باز هم تاکید میکنیم با مراجعات دوره ای و منظم و بررسی وضعیت سلامت دندان ها چه در حین و انجام عمل ارتودنسی دندان و یا حتی در شرایطی که نیاز به درمان خاصی ندارید میتوانید از بسیاری مشکلات که تنها با معاینه دندان های شما توسط دندانپزشک مشخص می شود ، مطلع شده و درمانی به موقع را داشته باشید

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید