مراقبت از لمینت دندان

مراقبت از لمینت دندان به منظور افزایش عمر این روکش های کامپوزیتی و یا سرامیکی و کاهش ریسک و خطرات احتمالی بعد از لمینت دندان طراحی شده اند. دانستن روش های مراقبت از لمینت ها، نحوه صحیح مسواک زدن دندان لمینت شده و کارهای دیگری که می تواند به افزایش عمر لمینت دندان کمک کند ، میتواند نکته ای مثبت در نگهداری از آن بوده و به حفظ زیبایی و ماندگاری این کار کمک کند . فراموش نکنید عدم مراقبت از لمینت میتواند باعث شود که نیاز به ترمیم و مراجعه به دندانپزشک را پیدا کنید .

باید و نباید هایی که ار مراقبت از لمینت دندان باید بدانیم

یکی از جدیدترین، پر طرفدارترین و حرفه ای ترین روشهای ترمیمی و زیبایی ، لمینیت دندان می باشد .این روش برای بستن فاصله ها ، اصلاح رنگ ، فرم ، ترمیم مینای شکسته و در نهایت ایجاد یک لبخند زیبا مورد استفاده ی عموم مردم است امادر صورتی که چگونگی مراقبت از لمینت دندان را ندانیم ، میتواند در دراز مدت برای شما مشکل ساز شود .به همین دلیل است که تلاش کردیم تا نکاتی مفید را در مورد چگونگی مراقبت از لمینت دندان برای شما گرد هم آوریم .
تماس با مطب خورشید

چالب است بدانید

venner ماده ای است که به صورت یک لایه ی همرنگ و یا با یک درجه روشن تر به طور مستقیم بر روی دندان قرار میگیرد. انواع لمینیت در دو جنس کامپوزیتی و سرامیکی میباشد که نوع اول توسط  خود پزشک در مطب ساخته می شود ولی نوع سرامیکی حتما باید قالب گیری شده و در لابراتوار ساخته شود که بسیار مقاوم تر از نوع کامپوزیت است و هم چنین دارای ثبات رنگ بیشتر و قیمت گرانتر می باشد .
روش لمینیت برای تمامی موارد اصلاحی و ترمیمی و مشکلات خفیف تا متوسطی که مربوط به قسمت مینا است، کاربرد دارد .در برخی موارد نیاز به تراش دادن دندان اصلی فرد می باشد و البته این بستگی به فرم و طرح اولیه دارد و در این صورت تراش با دقت بسیاری انجام می شود تا به مینا آسیبی وارد نشود و فقط به میزان مورد نیاز از آن تراشیده شود .

نکات مراقبت از لمینت دندان کدام است ؟

به منظور مراقبت از لمینت دندان لازم است به توصیه های دندانپزشک خود عمل کنید و انجام آن ها را جدی بگیرید .نکات زیر درمورد مراقبت‌‌های بعد از نصب ونیر هستند. اگر این موارد را رعایت کنید ، میتوان این انتظار را داشت که سال‌ها دندان‌هایی سالم و زیبا خواهید داشت.

۱- به بهداشت و شستشوی دهانتان رسیدگی کنید

شستشوی مناسب دهان و دندان‌ها، یکی از موثرترین راه‌ها برای مراقبت از لمینت دندان است. اگر خوب به بهداشت دهانتان رسیدگی کنید، از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری می‌شود. هر دوی این موارد با طول عمر لمینت دندان تأثیر مستقیم دارند. برای اینکه دوام ونیرها را بیشتر کنید و از سلامت دندان‌هایتان مطمئن شوید، باید حداقل دوبار در روز، خیلی با دقت دندان هایتان را مسواک بزنید. 

کشیدن نخ دندان هم روشی بسیار ضروری است که باید حداقل روزی یک بار انجام شود. علاوه بر این، سعی کنید هر چند وقت یکبار برای چکاپ و جرم‌گیری به دندانپزشک مراجعه کنید در صورت بروز هرنوع مشکل خیلی زود آن را شناسایی و برطرف کند.

۲- محکم مسواک نزنید

درست است که مسواک زدن برای مراقبت از لمینت دندان لازم است اما اگر محکم دندان‌هایتان را مسواک بزنید، ممکن است ونیرها آسیب ببینند. اگر خیلی به دندان‌ها فشار بیاورید، از مسواک‌های زبر و سفت استفاده کنید یا خمیردندان‌های فرساینده بخرید، ممکن است باعث خش افتادن یا کَنده شدن وینرها شوید. برای اینکه از آسیب ونیرها جلوگیری شود، با استفاده از خمیردندانی نرم و فشار ملایم دندان‌هایتان را مسواک بزنید و از خمیردندانی استفاده کنید که ساختار دندان‌ها را از بین نبرد.

چه نکاتی در مورد روش نگهداری از مسواک لازم است بدانید حتما بخوانید : روش نگهداری از مسواک چگونه است ؟

۳- جویدن خوراکی‌های سفت یا اشیاء سفت

بعضی‌ها عادت دارند درب قوطی‌ها را با دندانشان باز کنند یا اینکه ناخن‌ دستشان را بجوند. این کار ممکن است باعث لب‌پر شدن یا خرد شدن ونیر شود و باید از آن خودداری کنید. یادتان نرود که دندان‌ها جعبه‌ ابزار شما نیستند! همچنین از جویدن غذاهایی مثل یخ، آب‌نبات‌های سفت و پاپکورن و ته دیگ پرهیز کنید. خوردن این خوراکی‌ها هم به ونیر آسیب می زند.

به خاطر داشته باشید نه تنها برای مراقبت از لمینت دندان بلکه برای حفظ سلامت همه دندان های خود لازم است از جویدن خوراکی های سفت خودداری کنید . همچنین این عادت که در میان برخی افراد زیاد است و از دندان های خود به عنوان وسیله ای برای باز کردن اشیاء استفاده میکنند نیز میتواند به دندان های شما آسیب های جدی وارد آورد ، پس مراقب سلامت دندان های خود باشید

۴- نوشیدنی‌های تیره را نخورید

نوشیدنی‌های تیره، بخصوص قهوه، چای سیاه و شراب قرمز ممکن است به صمغ (ماده‌ای که برای چسباندن ونیر به دندان استفاده شده) آسیب بزنند و درنتیجه باعث جدا شدن ونیر از دندان شوند. بعد از اینکه روی دندانتان ونیر نصب کردید، از خوردن نوشیدنی‌های تیره خودداری کنید تا دندان‌هایتان سالم و زیبا باقی بمانند. اگر عادت به خوردن این نوشیدنی‌ها دارید، از نی استفاده کنید تا نوشیدنی با دندان‌هایتان تماس پیدا نکند.

۵- استفاده از محافظ در هنگام ورزش

گاهی ممکن است در ورزش فک شما ضربه ببیند و درنتیجه به لمینت دندان یا حتی دندان‌های طبیعی‌تان آسیب برسد. بنابراین اگر هنگام ورزش یا فعالیت‌های فیزیکی دیگر از محافظ دندان استفاده کنید، از شکستن ونیرهای سرامیگی جلوگیری می‌شود.

۶- درمان دندان قروچه

دندان قروچه به معنای واقعی کلمه دشمن دندان شما و دشمن لمینت دندان شماست. دندان قروچه کردن عادتی است که افراد معمولاً در طول شب دندانهای خود را خرد می کنند. یکی از اصلی ترین روش ها برای محافظت از روکش های لمینت دندان، جلوگیری از دندان قروچه در شب است. دندانپزشک زیبایی شما می تواند یک محافظ دندان برای مراقبت از لمینت دندان به شما ارائه دهد که شب ها در دهان شما قرار می گیرد تا از بروز فشار به دندانهایتان جلوگیری کند. استفاده از محافظ دندان به طور مرتب می تواند برای افزایش طول عمر لمینت دندان کمک کند.

اگر دندانهای خود را بهم فشار می دهید و دندان قروچه دارید ، این عادت بدون در نظر گرفتن اینکه روکش لمینت دندان دارید یا نه باید متوقف شود. دندان قروچه و بهم فشردن دندان ها می تواند آسیب جدی به “لمینت دندان” وارد کند. اگر شما عادت دندان قروچه کردن دارید باید در مورد گزینه های درمانی با دندانپزشک خود صحبت کنید ، دندانپزشک می تواند به شما در جلوگیری از دندان قروچه قبل از آسیب رساندن به دندان یا لمینت دندان کمک کند.

۷- ترک سیگار

همه از قبل می دانند که سیگار کشیدن عادت بدی است و همچنین برای روکش های لمینت دندان نیز بد است.  سیگار کشیدن می تواند باعث لکه دار شدن و تغییر رنگ لمینت دندان شود. اگر می خواهید لمینت دندان بهترین ظاهر خود را حفظ کند ، باید سیگار نکشید.

برای مراقبت از لمینت دندان چه نکاتی را لازم است که بدانیم ؟

۸- مراجعه مکرر به دندانپزشک

هنگامی که لمینت سرامیکی دارید ، مهم است که برای مراقبت از لمینت دندان هر شش ماه یکبار با دندانپزشک خود ملاقات کنید. به این ترتیب لثه ها و دندان های شما سالم باقی می مانند و در صورت لزوم روکش های لمینت دندان شما ترمیم می شوند. برای افزایش طول عمر لمینت دندان قرارهای خود با دندانپزشک را از دست ندهید.

آیا میتواند لمینت دندان را ترمیم کرد ؟

تعویض لمینت شباهت زیادی به قرار دادن روکش های جدید دارد. اگر آسیب دیدگی شدیدی برای دندان های فرد رخ نداده باشد، قرار دادن روکش های جدید تنها به دو جلسه معاینه دندانپزشک در مطب نیاز دارد.

۱- برداشتن کامپوزیت دندان های جلو:

ابتدا دندانپزشک یا متخصص زیبایی شما باید روکش های قدیمی را از جای خود خارج کند. بدین منظور آن ها باید با دقت پورسلین قدیمی را از زیر جدا کنند تا دندان طبیعی شما در زیر آسیبی نبیند.

۲- آماده سازی دندان ها:

سپس دندانپزشک باید با تمیز کردن و صاف کردن سطح دندان، آن را جهت اتصال به ونیر های جدید به کمک چسب مخصوص آماده کند.

۳- گرفتن نمونه و قالب:

قالب های مختلف از دندان های طبیعی شما تهیه می شود تا مدل هایی برای طراحی روکش های ونیر موقت و دائمی وجود داشته باشد و اطمینان داشته باشند که به خوبی روی دندان ها سوار خواهند شد.

انواع مختلف تاج دندان کدام است حتما بخوانید : تاج دندان چیست ؟

۴- نمونه خط گاز:

انجام این کار می تواند شما از این موضوع مطمئن کند که روکش های ونیر در اثر عادات روزمره گاز زدن و جویدن ساییده نمی شوند و همچون دندان های طبیعی کارکرد دارند.

۵- روکش های ونیر موقت:

با استفاده از قالب های وکس، روکش های موقتی ونیر تهیه می شوند تا زمانی که روکش های دائمی پورسلین آماده شوند در دهان قرار دهید.

۶- باندینگ:

پس از این که لمینیت دندان شما آماده شد، متخصص لمینیت آن ها را به صورت تکی بر روی دندان ها باندینگ خواهد کرد تا دوباره لبخندی زیبا داشته باشید!

روکش لمینت دندان می تواند پیشرفت چشمگیری در ظاهر و اعتماد به شما ایجاد کند. با مراقبت مناسب از لمینت دندان برای سالها می تواند از دوام آنها اطمینان داشته باشید. برای مراقبت از لمینت دندان به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که لبخند شما همچنان روشن و زیبا به نظر می رسد.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید