مراجعات دوره ای دندانپزشکی

مراجعات دوره ای دندانپزشکی یکی از نکات مراقبتی و بهداشتی به منظور حفظ سلامتی دهان و دندان است که توسط متخصصین ما در مطب دندانپزشکی خورشید توصیه می شود . بهتر است بدانید انجام چکاپ های منظم برای سلامت دندان های شما بسیار اهمیت دارد . بسیاری از مراجعین هنگامی برای درمان های خود اقدام میکنند که پوسیدگی های دندانی به طور قابل توجهی پیشروی داشته و علاوه بر اذیت های بسیار برای بیمار با هزینه ای هم به همراه دارد .

در حال حاضر بر کسی پوشیده نیست که هزینه های درمانی به خصوص در حوزه درمان دهان و دندان و در صورتی که شما نیاز به درمان های ویژه ای داشته باشید ، میتواند بسیار سنگین و هزینه بر باشد ، به همین دلیل است که ما در مطب دندانپزشکی خورشید به تمامی مراجعین خود توصیه میکنیم تا با جدی گرفتن مراجعات دوره ای و منظم از تجمیل شدن هزینه های درمانیسنگین برای خود جلوگیری کنند ، چرا که بسیاری از درمان های دندانپزشکی در صورتی که در مراحل اولین شناسایی شوند ، هزینه زیادی به همراه ندارند .

اهمیت مراجعات دوره ای دندانپزشکی

شاید این حرف را از دندانپزشک خود شنیده اید که اگر کمی زودتر برای درمان دندان و یا دندان های اقدام کرده بودید ، شدت و عمق پوسیدگی دندانی شما بسیار کمتر بود ، این یکی از مهمترین دلایلی است که مراجعات دوره ای دندانپزشکی را دارای اهمیت میکند . بسیاری از افراد دندان هایی حساس به شیرینی ها دارند و یا شاید حتی در مواجه به سرما و گرما احساس اذیت داشته اند ، این ها نشانه هایی از وجود پوسیدگی در دندان است ، شما بعد از به وجود آمدن درد در ناحیه دندانی متوجه مشکلات مربوطبه آن میشوید

در حالی که این پوسیدگی در مراحل ابتدایی به راحتی میتوانند توسط دندانپزشک شما تشخیص داده شوند ، پوسیدگی های سطحی به راحتی با ترمیم های جزیی قابل درمان هستند ، اما هرچه این پوسیدگی های دندانی بیشتر باشد ، میتواند باعث ایجاد آزار و اذیت بیشتری شود ، درمان سخت تر و حتی ممکن است نیاز به عصب کشی و یا جراحی های تخصصی تری برای بهبود وضعیت دندانی خود داشته باشید . در اینجاست که میتوان اهمیت مراجعات دوره ای دندانپزشکی و اهمیت آن را به راحتی متوجه شد و به آن اهمیت لازم را داد

تماس با مطب خورشید

اهمیت مراجعات دوره ای دندانپزشکی برای کودکان

نکته مهمی که ما بارها به مراجعین مطب دندانپزشکی خورشید به خصوص مراجعینی که کودکان خود را برای درمان مراجعه میکنند ، همواره توصیه میکینم که ویزیت های دوره ای و منم دندانپزشکی در مورد کودکان باید از همان ابتدای رویش دندان های آنان شروع شود . چرا که  سلامت دهان و دندان بخش مهمی از سلامت عمومی است که در کیفیت زندگی افراد جامعه به ویژه کودکان نقش چشمگیری دارد ولی اغلب به دلیل عدم توجه کافی والدین و کودکان به این امر، میزان پوسیدگی دندان ها بالا رفته است.

یکی از اقدامات موثر در بهبود وضعیت سلامت دهان و دندان کودکان انجام معاینات دوره ای دهان و دندان است. برای مراجعات دوره ای دندانپزشکی ، نباید منتظر بروز درد و مشکلات دندان کودک باشیم.بهتر است از زمان رویش اولین دندانهای شیری، به صورت منظم هر شش ماه یکبار، کودک را برای معاینه نزد دندان‌پزشک ببرید. این مراجعات کمک می‌کند هم والدین اطلاعات و مشاوره‌های مناسب در مورد چگونگی حفظ سلامت دندان‌های کودک را دریافت کنند و هم کودک با محیط مطب و کارکنان آن آشنا شده و قبل از ایجاد پوسیدگی، درد یا آبسه در دندان‌هایش، چند تجربه خوشایند از دندان‌پزشکی بدست آورد. در این صورت، کودک برای جلسات درمانی احتمالی در آینده همکاری بیشتری خواهد کرد.

ترس از دندانپزشکی یکی از علل پوسیدگی دندان عقل  حتما بخوانید : پوسیدگی دندان عقل چه علت هایی دارد ؟

اهمیت و توجه به دندانهای کودک از چه سنی لازم است ؟

مراجعات دوره ای دندانپزشکی و مراقبت دندانپزشکی صحیح حتی قبل از ظاهر شدن اولین دندان‌های کودک شروع می‌شود. به خاطر بسپارید که چون دندان‌های کودک‌تان را نمی‌بینید بدین معنا نیست که آنها وجود ندارند. دندان‌ها اغلب در سه‌ ماهه دوم حاملگی شکل می‌گیرند. در زمان تولد ۲۰ دندان شیری در استخوان‌های فک نوزاد شما جای گرفته‌اند.پاک کردن لثه‌های کودک شیرخوار متعاقب مصرف مواد غذایی به‌خصوص قطره‌ آهن بسیار موثر است. با رویش اولین دندان شیری در دهان شیرخوار، شما می‌توانید با مسواک نرم مخصوص اطفال یا با یک گاز مرطوب آنها را تمیز کنید.

شیرخواران ممکن است به دلیل عادات تغذیه‌ای بد در خانه دچار پوسیدگی دندانی شدید شوند. خواباندن کودک با شیشه‌ شیر در دهان او به شدت به دندان‌های او آسیب می‌رساند. همچنین مواد قندی که از شیر یا آبمیوه روی دندان‌های شیرخوار برای ساعت‌ها باقی می‌مانند و در طولانی‌مدت به مینای دندان صدمه می‌رسانند. تغییر رنگ و حفره‌های کوچک از علائم پوسیدگی با شیشه شیر است .در موارد شدید حفره‌های عمیق همراه با درد زیاد و آبسه بر روی دندان‌های قدامی ایجاد می‌شود که منجر به کشیدن دندان‌های کودک شما می‌شود و می‌تواند آسیب روحی به کودک وارد کند.

از شش ماهگی سعی کنید نوشیدن با فنجان و استفاده از قاشق را برای شیرخوار خود شروع کنید، زیرا استفاده‌ دائم از شیشه حتی در طول روز به دندان‌های کودک شما آسیب می‌رساند. دندانپزشک کودکان عمدتا بر روی پیشگیری از پوسیدگی تاکید می‌کند. با مراجعه‌ مرتب به دندانپزشک و مراقبت‌های صحیح روزانه، فرزند دلبند شما از تجربه‌ تلخ دندان‌درد و ترس از دندانپزشکی به دور خواهد بود

مراجعات دوره ای دندانپزشکی چه الزاماتی دارد ؟

 

نگهداری و مراقبت از دندان کودکان تحول چشمگیری داشته است

امروزه تکنولوژی و مواد جدید به دندانپزشکان اطفال گزینه‌های بیشتری برای انتخاب ترمیم و بازسازی دندان‌های کودکان ارائه می‌دهد. گرچه هنوز نقره قسمت اعظم پرکردگی‌ها را در دندان‌های دائمی تشکیل می‌دهد، کامپوزیت‌های رنگی نیز به بازار آمده‌اند که برای فیشورسیلنت در اطفال استفاده می‌شوند. در حالات شکستگی، پوسیدگی عمیق یا فرم‌های غیرطبیعی دندان کودک، دندانپزشکان اغلب روکش‌های S.S.C را انتخاب می‌کنند. این‌گونه تاج‌ها (Crown) از دندان نگهداری و از انتشار پوسیدگی جلوگیری می‌نمایند. در کودکان درمان ارتودنسی می‌تواند خیلی زودتر از آنچه در گذشته انجام می‌شد آغاز می‌شود.

دندانپزشکان اکنون دریافته‌اند که درمان ارتودنسی در سنین پایین‌تر بسیار آسان‌تر و موثرتر خواهد بود؛ دندان‌های نوجوانان را می‌توان با ارتودنسی مرتب کرد و از مشکلات شدیدتر در آینده که منجر به جراحی فک می‌شود، جلوگیری نمود. همان‌طور که کودک شما رشد می‌کند معاینات دوره‌ای دندانپزشکی او را از سه ماه یک بار تا سالی یک بار انجام دهید. محدود کردن مصرف مواد قندی و همچنین توجه به مسواک زدن و نخ کشیدن مرتب، سلامتی دندان‌های فرزندتان را تضمین می‌کند.

تفاوت روکش زیرکونیا با PFM در چه مواردی است ؟  حتما بخوانید : تفاوت روکش زیرکونیا با PFM چه ویژگی هایی دارد ؟

مراجعات دوره ای را نمی روید چون نگران هستید ؟

اگر از رفتن به دندانپزشکی میترسید و یا به هر دلیلی محیط دندانپزشکی برای شما اضطراب آور است و به همین دلیل مراجعات دوره ای دندانپزشکی را برای چکاپ دندانهای خود ندارید بهتر است این موارد را در نظر داشته باشید که :

۱-بهتر است نگرانی و اضطراب خود را با دندانپزشک درمیان بگذارید. زیرا به او این امکان را می دهد که از روش درمانی مطلوب و مناسب نیاز شما استفاده و حتی با تجویز دارو از اضطراب شما بکاهد.

۲-سعی کنید زمانی را برای رفتن به دندانپزشکی انتخاب کنید که احساس فشار کمتری می کنید .از این رو برخی افراد روز تعطیل یا ساعات اولیه روز را برای این امر اختصاص می دهند.

۳- در حین کار دندانپزشکی که دندانپزشک مشغول درمان شماست سعی کنید در شرایطی قرار گیرید که بتوانید تصویر خود را که به طوری آرام روی صندلی استراحت می کنید را مشاهده کنید. ( اگر بر روی یونیت دندانپزشکی ,دوربین و مانیتور وصل شده باشد.)

در بزرگسالان دندانپزشکان معاینات دوره ای هر ۶ ماه یک مرتبه برای برسی لثه و دندان ها توصیه می کنند.

۴- اگر صدای خالی کردن دندان شما را آزار می دهد یک رادیو ضبط پرتابل و هدفون امپی تری پلیر به همراه داشته باشید و به موسیقی مورد علاقه ی خود در حین کار گوش کنید

۵- گاهی حضور یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان می تواند آرامبخش و موجب اطمینان خاطر بیشتر شما شود .

۶- دندانپزشک برای اینکه هنگام بی حسی دردی نداشته باشید محل تزریق را با پنبه آغشته به اسپری یا ژل بی حسی , بی حس می کند

۷- به طور کلی افراد با ریسک بالای پوسیدگی دندان , هر ۳ تا ۴ ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند و افراد با ریسک کم تر , هر ۶ تا ۹ ماه یک بار .

به خاطر داشته باشید

مراجعات دوره ای دندانپزشکی یکی از روشها و اصول های مراقبتی به منظور حفظ سلامتی و بهداشت دهان و دندان لازم و ضروری است و توسط دندانپزشکان توصیه می شود . در این مراجعات شما میتوانید نکات مهمی در زمینه نحوه صحیح مسواک زدن ، چکونگی استفاده از نخ دندان به منظور برداشتن جرم ها از دندان ها را از دندانپزشک خود بیاموزید .

همچنین با این مراجعات دوره ای میتوانید بسیاری از پوسیدگی های سطحی دندان را در همان ابتدا درمان کرده و از گسترگی بیشتر آن جلوگیری نمایید . پس حتما با توجه به سابقه درمانی خود از دندانپزشک خود بخواهید زمانهای مراجهات دوره ای شما را برایتان مشخص کند و حتما در آن زمانها برای بررسی دندانها با مطب هماهنگی بفرمایید .

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید