ماملون دندان چیست

ماملون دندان نوعی برجستگی روی دندان است. این برجستگی روی دندان وجود دارد زیرا دندان باید در کودکی یا اوایل نوجوانی مسیر خود را در طول لثه طی کند و از آن بیرون بزند. اما حتما از خود می پرسید چرا روی دندان های پیشین به وجود آمده است؟

برای پاسخ به این سوال باید آناتومی و نحوه شکل گیری و رشد دندان ها را بشناسید. دندان های پیشین در ابتدا به شکل چند لوب متعدد هستند. سپس به یکدیگر متصل می شوند و یک دندان یکپارچه را شکل می دهند. این اتصال چند گانه باعث می شوند که دندان های پیشین فک فوقانی دارای برجستگی های متعدد باشند.

ماملون دندان چگونه به وجود می آید ؟

هنگامی که دندان های دائمی کودک شما بیرون میزند، ممکن است برجستگی های ناهموار روی دندان های ثنایا شود. به این برجستگی ها ماملون دندان میگویند و جای نگرانی ندارد. دندان های ثنایا دندان های نازک و مستقیمی هستند که در جلوی دهان قرار دارند و برای گاز گرفتن و پاره کردن تکه های کوچک غذا استفاده میشوند. این ماملون ها شبیه دندان های روی چاقوی استیک هستند. ماملون معمولا برای مدت طولانی دوام نمی آورد. این برجستگی های کوچک معمولا با گذشت زمان از بین میروند زیرا کودک شروع به استفاده از دندان های خود برای جویدن میکند.

تماس با مطب خورشید

اگر رویش دندان به تعویق بیفتد یا کودک دارای ناهماهنگی اکلوژن باشد که نیش او بطور ساییده نشود، ممکن است ماملون ها در بزرگسالی از بین نروند. ما اکلوژن نیاز به درمان ارتودنسی دارد. با این حال، ممکن است بخواهید به دلایل زیبایی، خمیرهای خود را بردارید. برداشتن دندان نیاز به یک روش زیبایی به نام تراشیدن یا اصلاح مجدد دندان دارد.

طول عمر ماملون دندان چقدر است ؟

معمولاً ماملون دندان مدت زیادی دوام نمی آورند. والدین اغلب زمانی متوجه مامون می شوند که دندان های جلویی دائمی ردیف بالا و پایین برای اولین بار در بافت لثه شروع به روییدن می کنند. این برآمدگی های کوچک معمولاً به مرور زمان با شروع استفاده از دندان ها برای جویدن، از بین می روند.

دندان های شیری، دندان های اولیه کودکان هستند که اولین دندان های هر شخص می باشد. دندان ها در مرحله جنینی شروع به رشد می کنند و حدود ۶ ماه پس از تولد از لثه خارج می شوند. هر ۲۰ دندان به طور معمول تا سن ۲ سالگی رشد می کنند و در حدود ۶ سالگی شروع به افتادن می کنند، که ۳۲ دندان بزرگسال (دائمی) جایگزین آنها می شود.

دندان ها یکی از قوی ترین قسمت های بدن هستند. آنها از پروتئین هایی مانند کلاژن و مواد معدنی مانند کلسیم ساخته شده اند. علاوه بر جویدن سخت ترین غذاها، آنها همچنین به شما کمک می کنند تا واضح صحبت کنید. اگر رویش دندان به تأخیر بیفتد یا کودک دچار انسداد شود که در آن یش او به طور طبیعی ساییده نمی شود، مملون ها ممکن است در بزرگسالی از بین نروند، یک سوء انسداد نیاز به درمان ارتودنسی دارد.

چرا بزرگسالان در دندان های جلوی خود ماملون ندارند ؟

معمولا این برجستگی ها یا همان ماملون دندان فقط برای یک مدت کوتاه دیده می شوند. از آنجا که برجستگی ها ناهموار و نازک هستند، خیلی سریع با جویدن مواد غذایی توسط کودک از بین می روند. با این وجود هیچ چیزی صد در صد نیست. برخی بزرگسالان نیز ممکن است در دندان های جلوی خود این برجستگی ها را داشته باشند. اگر در شخصی در هنگام جویدن مواد غذایی دندان های بالا و پایین یکدیگر را لمس نکنند، احتمال فرسایش نیافتن آنها زیاد است. بزرگسالانی که هنوز این برجستگی ها را حفظ کرده اند و از ظاهر خود ناراضی هستند، می توانند با مراجعه به دندان پزشک آنها را صاف کنند و ظاهر بهتری به دست بیاورند.

از ماملون دندان چه اطلاعاتی دارید ؟

چرا عده ای تمایل به حذف ماملون دندان دارند ؟

بهتر است بدانید که ماملون دندان مضر نیستند آنها همچنین با سلامت دهان و دندان و عادات جویدن تداخل ندارند. با این حال، ممکن است بخواهید آنها را به دلایل زیبایی حذف کنید. اگر شما ماملون دارید و از ظاهر آنها خوشتان نمی آید، با دندانپزشک خود در مورد برداشتن آنها صحبت کنید. ماملون های شما پس از برداشتن دوباره رشد نمی کنند و حذف آنها دائمی است.

حذف ماملون دندان چگونه است ؟

اگر شما هم جزو آن دسته افراد هستید که از ماملون دندان خود کلافه شده اید ، کافی است در این زمنیه با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید ، برداشتن و از بین بردن این حالت چندان کار دشواری نیست و در صورتی که مشکل خاصی در میان نباشد با تراشیدن لبه های دندان های شما میتوان این مشکل را به راحتی برطرف کرد

اگر جزو آن دسته از بیمارانی هستید که بنا بر هر علتی از دندانپزشکی به علت درد و مشکلات احتمالی آن گریزانید باید بگوییم روش درمانی این مشکل کار چندان سختی نیست و دردی هم ندارد ، دندانپزشک با استفاده از سوهان ، دیسک و یا مته برای برداشتن و صاف کردن لبه های دندان شما استفاده میکند و برای انجام آن هیچ نیازی به بی حس کردن دندان ها نیست .

و شاید یک مورد مهم که برای شما باشد بررسی قیمت و هزینه های انجام این کار است ، در این مورد نیز میتوانیم حیال شما را راحت کنیم و این اطمینان را به شما بدهیم که این روش درمانی به عنوان یک روش پرهزینه شناخته نمیشود و هزینه درمانی زیادی ندارد پس اگر از این وضعیت ناراضی هستید حتما در اولین فرصت ممکن با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید.

به خاطر داشته باشید

اگر فرزند شما روی دندان های دائمی جلو دارای برجستگی هایی است، نگران نباشید. این حالت کاملا طبیعی است و در اوایل رشد دندان ها در تمام افراد دیده می شود. برای خلاصی از دست این برجستگی ها تنها باید زمانی مراجعه کرد که فرد در بزرگسالی هنوز تغییری در دندان های خود نمی بیند. با این وجود تاکید می کنیم که وجود ماملون به خودی خود مسئله ای غیر طبیعی نیست و صاف کردن ناهمواری های روی دندان توسط دندان پزشک صرفا به دلیل زیبایی و با درخواست بیمار انجام می شود.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید