لیفت لثه

لیفت لثه یا ژنژیوکتومی به عنوان یکی از روش های ساده می باشد که با کمک آن خط لثه را تغییر می دهند. در حقیقت با استفاده از این روش کانتورینگ لثه حاصل می گردد. با استفاده از این روش درمانی مقدار کمی از بافت لثه را جهت تغییر بافت بر می دارند تا لثه ظاهری جذاب تر به خود بگیرد. در برخی موارد نیز لیفت لثه را برای اهداف سلامت دندان به کار می برند.

کانتورینگ لثه را با هدف های مختلفی انجام می دهند. به عنوان مثال این روش درمانی را برای افرادی به کار می برند که بعد از رویش دائمی دندان ها لثه ها عقب نشینی نمی کنند. بنابراین با استفاده از لیفت لثه ظاهر بهتری برای دندان ها ایجاد می کنند. افرادی که به بیماری پریودنتال مبتلا هستند امکان دارد بر اثر این بیماری نیاز به تغییر شکل دادن لثه ها پیدا کنند. با استفاده از این روش ها بافت های آسیب دیده را بر می دارند.

لیفت لثه چیست ؟

اصلاح طرح لبخند، یکی از نکات بسیار مهم در زیبایی چهره است که مورد توجه افراد بسیار زیادی به خصوص خانم ها قرار دارد. در واقع، اغلب مردم دوست دارند لبخندی زیبا داشته باشند. برخی از افراد به دلیل اینکه خط لثه شان بسیار پایین تر و یا بالاتر از حد معمول است، زیبایی لبخندشان را از دست می دهند و این امر تا حدود بسیار زیادی باعث کاهش اعتماد به نفس در آن‌ها می شود.

تماس با مطب خورشید

اما خوشبختانه، با پیشرفت تکنولوژی این مشکل به راحتی قابل حل است. لیفت لثه، یکی از خدمات مربوط به ترمیم و همچنین زیبایی دندان است که برای حل این مشکل به کار می رود. با استفاده از این روش درمانی، مشکل عدم تناسب خط لثه از بین رفته و زیبایی لبخند به چهره شخص باز می گردد. جراحی لیفت لثه معمولاً برای زیبایی هرچه بیشتر انجام می شود و نمی توان آن را از شمار عمل های ضروری دانست.

عدم تناسب لثه‌ ها

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می توانند در عدم تناسب خط لثه مؤثر باشند. به عنوان مثال عواملی همچون وجود برخی از بیماری ها، مصرف بعضی از دارو ها، مشکلات ژنتیکی و … ممکن است باعث شوند که لثه‌ها قسمت بسیار زیادی از دندان‌ ها را بپوشانند.

در صورتی که این اتفاق برای دندان ها رخ بدهد، دندان‌ ها کوچکتر دیده می شوند و همین باعث می شود لثه‌ها به صورت نامتناسب در دهان قرار بگیرند. البته گاهی ممکن است عکس این قضیه نیز اتفاق بیفتد، یعنی لثه‌ها بخش کمتری از دندان‌ها را مورد پوشش قرار دهند که در این صورت نیز تناسب لثه‌ها از بین رفته و زیبایی لبخند از چهره فرد سلب می شود.

در این حالت هنگامی که فرد شروع به صحبت کردن می کند، دندان‌های جلویی کاملاً پیدا هستند و حالت بدی به چهره فرد می دهند. عقب نشینی بافت لثه باعث خواهد شد که ریشه دندان‌ها دیده شوند که در این صورت دندان‌ها بلندتر دیده شده و در طولانی مدت باعث افتادن دندان‌ها و یا کرم خوردگی آن‌ها شود. این مشکل نیز ممکن است به دلایل مختلفی همچون بیماری پریودنتیت اتفاق بیفتد.

بایدها و نبایدهایی که باید از سیم کشی دندان بدانید حتما بخوانید : مراحل سیم کشی دندان چگونه است ؟

جراحی لیفت لثه مناسب چه افرادی است؟

عمل جراحی لیفت لثه برای افرادی که دارای مشکلات زیر هستند مناسب است:
  • کوتاه بودن لب بالا
  • تحلیل لثه
  • عدم تناسب فرم استخوان فک
  • پیشروی در قسمت بافت استخوان دندانی
  • پوشش بیش از اندازه بافت لثه ای در اطراف دندان ها
انجام عمل جراحی لیفت لثه، لیفت لثه برای کامپوزیت و اطلاح طرح لبخند،علاوه بر زیبایی لبخند مناسب افرادی است که دارای بیماری‌های لثه هستند. لیفت لثه با برداشتن “بافت بیمار لثه” از پیشروی بیشتر لثه جلوگیری می‌کند.

مزایا و معایب لیفت لثه

این نکته برای هر درمانی قابل تصور است که هر درمان دارای مزایا و معایبی است که لازم است شما در مورد آن آگاهی داشته باشید ، از جمله مزایا و معایب این درمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

مزایای انجام این عمل

مهم‌ترین و برجسته ترین مزیت انجام این عمل بهبود طرح لبخند است. برخی دیگر از مزایای این روش عبارتند از:

  • بهبود و حتی ارتقاء سطح اعتماد به نفس
  • بهبود زیبایی صورت حین لبخند زدن
  • لذت بردن از نتایج طولانی مدت و حتی دائمی لیفت لثه
  • تراز شدن خط لثه
  • به چشم آمدن بیشتر دندان ها
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری های لثه

معایب انجام  لیفت لثه

دقیقا مشابه تمام اعمال جراحی، این عمل نیز می تواند جوانب منفی خودش را داشته باشد. برخی از معایب یا جوانب منفی این عمل عبارتند از:

  • تاثیرات منفی بی حسی روی برخی از افراد حساس که می توانند دچار آلرژی شوند
  • شکست خوردن عمل و احتمالا برگشتن لثه ها به حالت سابق

مراحل انجام لیفت لثه چگونه است ؟

نحوه انجام لیفت لثه چگونه است ؟

قبل از اینکه هرگونه عمل لیفت لثه انجام شود، دندان پزشک به صورت کامل با بیمار مشاوره کرده و سخنان بیمار را گوش می دهد. در نهایت نظر خود را در خصوص لیفت لثه بر روی آن شخص بیان کرده و یک دید کلی از نتیجه لیفت لثه بر روی بیمار به او ارائه می کند تا بیمار در تصمیم گیری خود با اطمینان بیشتری عمل کند.

در نهایت در یک جلسه درمانی با بی حس کردن موضعی بافت های نرم دهان، لیفت لثه بر روی بیمار آغاز می شود. پس از بی حسی، دندانپزشک اقدام به تراش دادن و همچنین شکل دهی لثه‌ها می کند که ممکن است این کار با استفاده از تیغ جراحی و یا لیزر انجام شود.

عمل لیفت با لیزر یکی از روش های پرطرفدار برای این کار است که علت محبوبیت آن نیز بهبود سریع تر بافت ها نسبت به روش های دیگر است. لازم به ذکر است گاهی پس از اتمام این فرایند ها دندان پزشک لازم می داند لثه‌ها را از استخوان‌ها جدا کرده و اقدام به تراش دادن استخوان‌ها کند و پس از آن مجدداً لثه‌ها را بالاتر از مکان قبلی شان قرار دهد.

خوشبختانه، پس از انجام لیفتینگ لازم نیست بیمار چند روزی را به استراحت بپردازد و یا از دارو ها و مسکن های قوی استفاده کند. حتی در صورتی که پس از لیفت ، لثه‌ها درد داشته و یا ورم کرده باشند باز هم بیمار مشکلی برای خوردن و یا آشامیدن نخواهد داشت.

هزینه درمان لیفت لثه چه میزان است ؟

هیچ قیمت تعیین شده‌ای برای فرآیند لیفت لثه وجود ندارد. بستگی به میزان مشکلات فرد دارد. این موضوع بدان معناست که لازم است در مرحله اولیه توسط دندانپزشک ویزیت شده و وضعیت لثه و میزانی که لازم است جراحی بر روی لثه شما انجام شود مشخص شود ، همچنین تخصص و تجربه دندانپزشک نیز در این هزینه بی تاثیر نیست ، برای مشاوره و تعیین وقت شما میتوانید با مطب دندانپزشکی خورشید تماس بگیرید.

همه چیز در رابطه با لاک دندان حتما بخوانید : دریاره لاک سفید کننده دندان چه می دانید ؟

مراقبت های لازم بعد از انجام لیفت لثه

زمان بهبودی پس از لیفت لثه برای اکثر بیماران حداقل است. پس از عمل لیفت لثه، بیماران می‌توانند اندکی ناراحتی و تورم‌های خفیف را انتظار داشته باشند اما این اثرات به سرعت برطرف می‌شوند. استفاده از فناوری لیزر خونریزی را به حداقل می‌رساند، اما هنوز هم احتمال کمی ‌برای خونریزی اولیه در خط لثه وجود دارد. بیماران می‌توانند داروی مسکن برای مقابله با هرگونه ناراحتی مصرف کنند. در صورت آشکار شدن عوارض جانبی، معمولا طی چند روز آینده برطرف می‌شوند.

دندانپزشک به بیماران توصیه می‌کنند که چند روز اول بعد از عمل رژیم خاصی را دنبال کنند. بیماران معمولاً به رژیم غذایی مبتنی بر مایع و غذاهای نرم پایبند هستند. حساسیت اولیه نسبت به غذاهای گرم و ترد وجود خواهد داشت و باید در چند روز اول محدود شوند یا از مصرف آنها اجتناب شود.

بیمارانی که دستورالعمل‌های خاص مراقبت‌های ویژه مانند اجتناب از مصرف برخی مواد غذایی برای کاهش احتمال عفونت را دنبال می‌کنند و همچنین کسانی که بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنند، نتایج طولانی مدتی را مشاهده می‌نمایند. بیمارانی که عادت‌های بهداشتی ضعیفی دارند، با خطر بیماری لثه یا عفونت مواجه هستند.

به خاطر داشته باشید

بعد از جراحی استراحت کافی داشته باشید و فعالیت های سنگین را انجام ندهید. غذاهای خنک و نرم بخورید و از استفاده غذاهای سفت و چسبنده امتناع کنید. از نخ دندان استفاده نکنید و به آرامی دندان ها را مسواک بزنید. برای ضد عفونی کردن لثه‌ها از دهانشویه با توصیه پزشک استفاده کنید.

و اما پاسخ به یک سوال پرتکرار که مراجعین مطب دندانپزشکی خورشید از همکاران ما در مورد این عمل جراحی میپرسند . در جواب به سوال اینکه ” آیا لیفت لثه دائمی است؟”  باید گفت: بافت لثه مجددا رشد نمی‌کند و نیاز به ویزیت های متعدد ندارد. توصیه میکنیم نکات مراقبتی گفته شده را با دقت رعایت کرده تا بهترین نتیجه را از عمل جراحیخود به دست آورید .

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید