لیزر یکسری مزایا دارد که عبارتند از کار با کیفیت بالاتر، محیط کاملا تمیز، روش دقیق، انجام عملیات سریع، خونریزی، تورم و احتمال عفونت و استفاده از آنتی بیوتیک کمتر می‌شود.لیزر دندانی کمتر دردناک است و نیاز به بی‌حسی را به حداقل می‌رساند، بهبود زخم بهتر صورت می‌گیرد و جای زخم خیلی کم باقی می‌گذارد. از آنجایی که لیزر یک وسیله بدون تماس است، ایجاد لرزش و صدا ندارد. لیزر با کاهش تعداد باکتری‌ها امکان استریل ساختن محیط را افزایش می‌دهد.

لیزر باعث بسته شدن مجاری عاجی شده و حساسیت دندان به سرما و گرما را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از کارهای لیزر توانایی در تحریک بازسازی عصب است و در مواردی که بی‌حسی ناحیه فک پایین در اثر کشیدن دندان عقل یا برداشتن ضایعات وسیع استخوان فک به‌ وجود می‌آید با لیزر می‌توان عصب آسیب دیده را تحریک کرد تا حس ناحیه مجددا برگردد.

از لیزر جهت سفید کردن دندان نیز استفاده می‌شود. لیزر در درمان دردهای مفصل جمجمه ای- فکی نیز موثر است. لیزر اضطراب بیمار را کم می‌کند. در هنگام برداشتن پوسیدگی بافت زیادی از دندان برداشته نمی‌شود. البته لیزر یکسری معایب هم دارد.

تماس با مطب

لیزر یکسری مزایا دارد که عبارتند از کار با کیفیت بالاتر، محیط کاملا تمیز، روش دقیق، انجام عملیات سریع، خونریزی، تورم و احتمال عفونت و استفاده از آنتی بیوتیک کمتر می‌شود.لیزر دندانی کمتر دردناک است و نیاز به بی‌حسی را به حداقل می‌رساند، بهبود زخم بهتر صورت می‌گیرد و جای زخم خیلی کم باقی می‌گذارد

متاسفانه بیشتر اعمال دندانپزشکی با لیزر درمان نمی‌شوند. لیزر نمی‌تواند ترمیم‌های شکسته قدیمی را بردارد. پوسیدگی‌های خیلی عمیق را نمی‌توان با لیزر برداشت. انجام اعمال درمان ریشه میسر نمی‌باشد.

در پوسیدگی‌های بین دندانی نمی‌توان از آن استفاده کرد. استفاده از بی‌حسی کاملا حذف نمی‌شود. جهت انجام روکش و بریج نمی‌توان از آن استفاده کرد. حتی بعد از برداشتن پوسیدگی با لیزر پس از ترمیم، بلندی دندان را نمی‌توان با لیزر اصلاح کرد و نیاز به روش‌های معمول و استفاده از توربین دندانپزشکی است.

هزینه لیزر بسیار بالاست به طور مختصر بایستی گفت حدود ۹۰ درصد اعمال دندانپزشکی با لیزرهای امروزی قابل انجام نیست. اصولا در استفاده از تکنولوژی دندانی جدید که جای روش‌های امتحان شده و رایج را می‌گیرند بایستی با احتیاط بیشتری برخورد شود.

تشخیص پوسیدگی با لیزر

کاربرد لیزر درتشخیص پوسیدگی دندان

تشخیص سریع پوسیدگی ها به خصوص در مراحل اولیه و تا زمانی که به تشکیل یک حفره وسیع در داخل دندان منجر نشده باشد اساس دندان پزشکی پیشگیرانه است. راه های متداول تشخیص این ضایعات همچون معاینات چشمی، آزمون وجود حفره با سوند و رادیوگرافی های بایت وینگ دارای محدویت های خاص است که امکان تشخیص ضایعات ابتدایی را مشکل می سازد. دستگاهDIAGNOdent یک سیستم فلورسانس لیزری است که از جذب و تغییر طول موج تابیده شده برروی دندان پوسیده برای تشخیص ضایعات استفاده می کند.

diagnodent

یکی از محصولات اصلی تولید شده از سوی باکتری های پوسیدگی زای دندان پورفیرین است که جاذب طول موج قرمز ۶۵۵ نانومتر به کار گرفته شده در DIAGNOdent می باشد.دندانی که پوسیده باشد این طول موج را بیشتر جذب کرده و فلورسانس بیشتری تولید می سازند. میزان باز خورد نور در دستگاه خوانده شده به شکل عددی در نشانگر دستگاه نمایان می گردد.اعداد ۰-۲۰ نماینده دندان بدون ضایعه پوسیدگی،اعداد۲۱-۲۹ نشانگر پوسیدگی محدود به مینا وعددهای بالاتر از۳۰ حاکی از ضایعات پوسیدگی گسترده به داخل عاج می باشند.این یک روش محافظه کارانه و سریع برای کاربرد بالینی است. مطالعات بسیاری برای تعین اعتبار این روش انجام شده است که با نتایج گوناگون حکایت از کارایی بالینی این دستگاه برای درمان زود هنگام ضایعات دندان های دایمی و شیری دارد.

جرم گیری دندان چیست حتما بخوانید : جرم گیری دندان و آنچیزی که باید بدانید

کاربرد لیزر در رفع بوی بد دهان

بوی بد دهان مشکل بسیار شایعی است که تاثیر نامطلوبی در روابط بین افراد می گذارد.تحقیقات نشان داده اند در ۸۵% موارد بوی بد دهان ناشی از عوامل موضعی است که به محیط دهان ودندانها مربوط می باشند. بهداشت ضعیف دهان وعفونت مزمن لثه به خصوص اگر همواره خونریزی از لثه ها باشد بوی زننده ای را ایجاد می کند. برخی از افراد بدون توجه به علت اصلی بروز این مشکل به طور مرتب از آدامس ها یا دهانشویه ها استفاده می کنند. علت التهاب لثه در بیشتر موارد پلاک میکروبی است .هرچند که مهمترین درمان برای رفع التهاب لثه برطرف کردن جرم وپلاک میکروبی دور دندان می باشد برای قطعی شدن پروسه درمان حذف باکتریها ضروری است .

لیزر، گزینه‌ای موثر و ایمن در دندانپزشکی(3)

در موارد پیشرفته بیماری درمان این عارضه تنها با جراحی های نسبتا وسیع لثه مقدور است که عوارض پس از جراحی های معمول بخصوص درد ناشی از آن موجب شکایت بیمار می گردد. حال آنکه امروزه با بکارگیری لیزر در درمان این مشکل درد و خونریزی و حتی بی حسی در حین عمل مرتفع می گردد.لیزر با خاصیت استریل کنندگی قوی این امر را به خوبی انجام می دهد و به درمان قطعی بوی بد دهان کمک شایانی می کند.

کاربرد لیزر در رفع حساسیت دندان

در برخی از افراد به دلیل سایش های ایجاد شده در دندانها به دلیل افزایش سن یا عادات دهانی درد وحساسیت به گرما وسرما در دندانها ایجاد می شود.متاسفانه گاهی بیماران به دلیل عدم تشخیص صحیح برای رهایی از درد دندان به درمان های بی دلیل ریشه و حتی جراحی های وسیع لثه تن می دهند.

لیزر، گزینه‌ای موثر و ایمن در دندانپزشکی(3)

یکی از کاربردهای منحصر بفرد لیزر در این زمینه می باشد و اخیرا لیزر را تنها راه برای رفع حساسیت دندانی دردراز مدت توصیه می کنند. لیزر با انسداد اعصاب دندانی بدون کوچکترین آسیب رسانی به دندان وریشه اطراف آن حساسیت دندانی را برطرف می سازد.

بیماری های شایع دهان و دندان حتما بخوانید : بیماری های شایع دهان و دندان

کاربرد لیزر در درمان های ریشه

درمان ریشه موفقیت آمیز به حذف میکرب های داخل کانالهای دندان بستگی دارد. مطالعات نشان داده اند که به روشهای متداول موجود، حذف کامل آنها امکان پذیر نمی باشد واین مسئله مهمترین عامل ایجاد درد والتهاب مجدد وگاهی کیست های انتهای ریشه حتی پس از درمانهای استاندارد می باشد.لیزرهای شناخته شده در دندانپزشکی توانایی استریل کردن کانالهای دندان را به طور کامل دارا هستند که امکان موفقیت درمانهای ریشه را به حداکثر می رسانندو در بسیاری از موارد نیاز به پروسه جراحی را حذف می کنند.

لیزر، گزینه‌ای موثر و ایمن در دندانپزشکی(3)

کاربرد لیزر در جراحی

لیزر درجراحی بافت نرم نظیر جراحی لثه ، افزایش طول تاج یا جراحی های حذفی داخل دهانی نظیر افزایش حجمهای لثه مانند چاقوی جراحی عمل می کند ولی نسبت به چاقو دارای مزایای قابل توجهی است :

اول آنکه در مسیر برش انعقادی ایجاد می کند که دید و در نتیجه دقت جراح را نسبت به ناحیه مورد جراحی بیشتر می سازد. این مساله همچنین برای عده ای که مشکلات انعقادی دارند یک مزیت مهم محسوب می شود.

دود اینکه التهاب ناشی از جراحی با لیزر بسیار کمتر از روش های معمول است و در نهایت بیمار ناراحتی های متعاقب اعمال جراحی مانند درد،تورم و خونریزی بسیار کمتری را تجربه خواهد کرد.به علاوه بدلیل خاصیت استریل کنندگی لیزر احتمال بروز عفونت پس از عمل تقریبا منتفی بوده .

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید