لمینت متحرک دندان

لمینت متحرک یا “اسنپ ‌آن ‌اسمایل” که برخی به آن کامپوزیت متحرک هم نیز می گویند، کاور یا روکش نازکی می باشد که روی دندان قرار گرفته و مثل یک پوشش تا حدی می تواند نواقص و ایراد دندان ها را پنهان نماید و ظاهر زیبایی به دندان ها و لبخند شما خواهد داد.

این ابزار در اصل یک پلاک متحرک می باشد که از یک نوع پلیمر غیرسمی یا صمغ دندان با تکنولوژی خاصی در لابراتوار مطابق با شکل و قالب هر دندان تهیه می شود. ولی تازگی ها لمینت های متحرکی در بازار وارد شده اند که به شکل آماده و از پیش ساخته و با قیمت خیلی ارزان به فروش می رسد که چندان مورد توصیه دندانپزشکان نیست و لازم است از لمینت هایی که مختص شما ست ، استفاده کنید .

لمینت متحرک یا اسنپ آن اسمایل چیست؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم ، لمینت متحرک دندان (Snap-On Smile) با نام دیگر پلاک زیبایی دندان شناخته می شود. این نوع لمینت دندان در واقع یک روکش متحرک است که روی دندان ها قرار گرفته و مانند دندان های مصنوعی قابلیت جا به جایی دارد و عیوب ظاهری آن ها را می پوشاند. با استفاده از اسنپ آن اسمایل میتوانید دندانهای خود را یکنواخت کرده، آسیب های وارد شده به آنها را پوشانده و دندان هایی یکدست و سفید داشته باشید.

تماس با مطب خورشید

استفاده لمینت دندان متحرک بسیار آسان بوده و تنها کافیست آن را روی دندان ها قرار داده و کمی فشار دهید تا بر سر جای خود قرار گیرند. لمینت دندان متحرک از جنس رزین دندانپزشکی ساخته می شود و کاملاً بهداشتی است. این محصول به کمک جدید ترین تکنولوژی های روز دنیا ساخته می شود و علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری می تواند خط لبخند را نیز طراحی کند. همان طور که اشاره شد اسنپ آن اسمایل با فناوری بسیار پیشرفته ای ساخته شده و می تواند به راحتی دندان ها را کاور کند و ظاهری کاملاً طبیعی از آن ها در معرض نمایش بگذارد.

لمینت متحرک دندان برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت متحرک می تواند برای تمام کسانی که از مشکلات ظاهری دندان مانند بدرنگی دندان ها،‌ به هم ریختگی،‌ فواصل بین دندانی، شکستگی و بد فرمی دندان ها رنج می برند،‌ مناسب باشد. لازم به ذکر است که تاثیر این لمینت ها موقتی است و تنها جنبه زیبایی دارد. پس برای افرادی که از مشکلاتی چون خرابی ریشه ها و پوسیدگی دندان رنج می برند،‌ نمی تواند روش درمانی مناسبی باشد. علاوه بر موارد بالا لمینت متحرک برای افرادی که می خواهند در زمانی کوتاه و با کمترین هزینه دندان های زیبا داشته باشند،‌ بهترین گزینه می باشد.

اسنپ اسمایل برای چه افرادی مناسب نمی‌باشد؟

دندانپزشک اسنپ آن اسمایل را برای افراد زیر توصیه نمی‌کند:

  1. افرادی که دچار بیماری‌های شدید لثه می‌باشند.
  2. کسانی که تعداد زیادی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند.
  3. افرادی که تمام دندان‌های خود را از دست داده و از دندان مصنوعی استفاده دارند.
  4. افرادی که دارای فک پایین بیش از اندازه جلو می‌باشند.
  5. کسانی که ساختار دندان‌های طبیعی آنها ناکافی می‌باشد.
  6. افرادی که بخش انتهایی دندان‌های آنها پهن می‌باشد.
علایم و نشانه های دندان درد عصبی که لازم است بدانید حتما بخوانید : بایدها و نبایدهای دندان درد عصبی

انواع لمینت متحرک دندان

بهتر است بدانید که لمینت متحرک دندان به دو صورت سفارشی و آماده موجود میباشد که شناخت هر یک از این انواع به شما در انتخاب این لمینت کمک بسزایی خواهد داشت :

۱- لمینت متحرک سفارشی :

برای نصب اسنپ آن اسمایل سفارشی باید به دندانپزشک مراجعه کنید. او پس از معاینه نظر خود را درباره اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای نصب لمینت دندان متحرک هستید یا نه میگوید. اگر این نوع لمینت دندان برای شما مناسب بود باید رنگ روکش را انتخاب کنید و سپس فرآیند قالب گیری انجام می شود و با نهایت ظرافت و دقت از دندان های شما قالب گیری شده و این قالب ها را به لابراتوار فرستاده میشود .

زمان آماده سازی لمینت متحرک سفارشی ممکن است یک الی دو هفته به طول انجامد. بعد از آماده شدن روکش ها دندانپزشک آنها را روی دندان بیمار امتحان کرده تا اندازه و راحتی آنها را ارزیابی کند. یکی از معایب دندان لمینت متحرک سفارشی، مشکل در خوردن غذا است. این روکش ها امکان نوشیدن آب و سایر مایعات را فراهم میکنند اما برای خوردن غذا باید آنها را از دهان خود خارج کنید. لمینت متحرک سفارشی راحت است اما به اندازه لمینت دندان دائمی، طبیعی به نظر نمی رسند. آنها همچنین بیشتر مستعد تشکیل پلاک هستند و ممکن است به مرور زمان با ساییده شدن مکرر به بافت لثه شما آسیب برسانند.

۲- لمینت متحرک آماده :

همان طور که از نام آن مشخص است، لمینت متحرک آماده از قبل ساخته شده و برای تمام افراد یک استاندارد رعایت شده است. چیزی که با عنوان لمینت دندان متحرک یا اسنپ اسمایل در رسانه های اجتماعی تبلیغ می شود، اغلب آماده است و دندانپزشکان به هیچ وجه این روکش ها را توصیه نمیکنند زیرا این پوسته ها کیفیت بسیار پایینی دارند و اکثر افرادی که از آنها استفاده کرده اند ناراضی بوده اند.

مزایا و معایب لمینت متحرک دندان کدام است ؟

مزایا و معایب استفاده از لمینت متحرک دندان

باید به این نکته توجه داشته باشید که هر روش درمانی دارای نقاط مثبت و منفی است که باید قبل از انجام درمان در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشید. اما نکته مهم تر آنکه این مزایا و معایبی که در اینجا در مورد آنها صحبت میکنم مربوط به لمینت های متحرک سفارشی است چون در مورد لمینت متحرک آماده هیچ بحثی نیست. چرا که از نظر ما لیمنت های غیر سفرشی فقط یک بازی تبلیغاتی است و توسط هیچ دندانپزشک و متخصصی تایید نمی شود. از جمله مزایا و معایب استفاده از این روش درمانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

مزایای لمینت متحرک دندان (یا کامپوزیت متحرک)

  1. لمینت متحرک سفارشی قیمت پایین تری نسبت به لمینت دندان دائمی دارد.
  2. این لمینت ها می توانند به طور موقت عیوب و مشکلات جزئی دندانی مانند بدرنگی و شکستگی های دندانی را برطرف کنند
  3. فرآیند لمینت متحرک بدون عمل، بیحسی و تراش دادن سطح دندان صورت می گیرد.

معایب لمینت متحرک دندان (یا کامپوزیت متحرک)

  1. به لثه آسیب می رساند و ممکن است باعث ایجاد زخم و عفونت در لثه شود.
  2. ممکن است دندان ها دچار پوسیدگی شوند.
  3. برای استفاده طولانی مدت مناسب نیست.
  4. ماندگاری و طول عمر آن کوتاه است.
  5. در هنگام غذا خوردن باید آن را درآورید و این مساله در مهمانی ها شاید چندان خوشایند نباشد.
  6. جنبه درمانی ندارد و راه حل دائمی برای مشکلات دندانی نیست.
  7. ممکن است در حرف زدن دچار مشکل شوید.
  8. احتمال شکستن پلاک متحرک در هنگام گذاشتن و برداشتن وجود دارد.
  9. ممکن است بعد از مدتی دچار تغییر رنگ شوند.
  10. ممکن است در دهان شما آلرژی ایجاد کند.

قیمت لمینت متحرک دندان

یکی از مسائلی که باعث می شود افراد به سمت بهره گیری از این نوع لمینت ها سوق پیدا کنند، قیمت آنهاست. قیمت لمینت متحرک دندان در مقایسه با سایر روش های موجود ارزانتر است. هر چند جنس مواد اولیه برای ساخت و مراحل قالب گیری می‌تواند قیمت ها را دستخوش تغییراتی کند. در نهایت هم پیشنهاد ما به شما استفاده از درمان‌های جایگزین مانند ارتودنسی، لمینت، کامپوزیت و ایمپلنت است.

بایدها و نبایدهای جرمگیری دندان با ایرفلو حتما بخوانید : جرمگیری دندان با ایرفلو چه مزایایی دارد ؟

مراقبت از لمینت متحرک دندان

پس از قرار گرفتن لمینت متحرک روی دندان ها،‌ این لمینت روی دندان محکم شده و شل نمی شود. سوال اغلب کسانی که از این نوع لمینت استفاده می کنند این است که آیا می توان با لمینت متحرک غذا خورد؟ با لمینت متحرک می توان به راحتی انواع نوشیدنی ها را بنوشید. اما هنگام استفاده از این لمینت ها، باید از خوردن غذاهای سخت یا چسبناک خودداری کنید،‌ چراکه ممکن است پلاک این لمینت ها دچار شکستگی شوند.

همچنین باید از خوردن غذاها و نوشیدنی های رنگدانه دار مانند قهوه و چای خودداری کنید، چراکه باعث تغییر رنگ در لمینت متحرک می شود. از دیگر نکات مهم برای مراقبت از لمینت متحرک می توان به استفاده از مسواک نرم به صورت مداوم و صحیح به همراه خمیر دندان مناسب اشاره نمود.

سوالات متداول لمینت متحرک دندان

سالاتی هستند که معمولا در بین مراجعین ما مشترک هستند ، سوالاتی که ممکن است جواب آنها و دانستن در مورد آن به شما نیز در انتخاب روش درمانی کمک بسزایی داشته باشد ، از جمله این سوالات میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- ماندگاری لمینت متحرک دندان چقدر است؟

ماندگاری لمینت متحرک دندان می تواند با توجه به نحوه مراقبت بیمار از آن متغیر باشد. بسته به نوع لمینت و نحوه استفاده از آن،‌ لمینت متحرک بین ۲ تا ۵ سال ماندگاری خواهد داشت.

۲- لمینت متحرک دندان از چه جنسی ساخته می شود؟

لمینت متحرک اغلب از رزین دندانپزشکی ساخته می شود که بسیار نازک است تا دندان ها را حجیم نکند. امروزه لمینت های متحرک را از انواع پلیمر های غیر سمی نیز می سازند که ضد حساسیت می باشند.

۳- قیمت لمینت متحرک دندان چقدر است؟

لمینت های متحرک دندان انواع مختلفی دارند که توسط برند های مختلف ساخته می شوند. از همین رو قیمت این لمینت ها با توجه به نوع و برند آن ها متفاوت است.

۴- تنوع رنگ در لمینت متحرک به چه صورت است؟

تنوع رنگی در لمینت متحرک دندان کم است و اغلب در رنگ های روشن ساخته می شود.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید