لمینت دندان کودکان

لمینت دندان کودکان یکی از روش های مهم درمانی است که در مقایسه با ارتودنسی بدون درد بوده و پروسه درمانی آن نیز کوتاه است. اما موضوع مهم نصب این ونیرهای دندانی برای کودکان، مراقبت‌های ثانویه بعد از نصب است؛ چرا که عدم رعایت بهداشت احتمال عفونت لثه‌ها و پوسیدگی دندان‌ها را بیشتر می‌کند. البته تشخیص انجام این کار و استفاده از این خدمات دندانپزشکی برای کودکان به دندانپزشک و شرایط دهان و دندان کودک بستگی دارد.

هرچند لازم است به این نکته توجه داشته باشید که برخی از دندانپزشکان لمینت را برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌کنند، چرا که تا قبل ۱۸ سالگی همچنان رشد استخوانی فک صورت می‌گیرد و موقعیت دندان و لثه‌ها تغییر می‌کند. به همین دلیل ممکن است مدتی پس از نصب، لمینت‌ها با لثه ناهماهنگ شوند.

لمینت دندان چیست ؟

بیایید قبل از آنکه در مورد لمینت دندان کودکان با هم صحبت کنیم در مورد اینکه لمینت دندان چیست و  اصلاح طرح لبخند با لمینت دندان چگونه است بیشتر با هم صحبت کنیم .قطعا شما نیز با ما موافق هستید که لبخند زیبا و جذاب، چهره را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند. امروزه افرادی که به سلامتی و زیبایی دندان‌های خود اهمیت می‌دهند، به دنبال روش‌هایی هستند که به کمک آن‌ها جذابیت چهره خود را دوچندان کنند.

لمینت دندان یکی از روش‌های دندانپزشکی زیبایی است که این روزها توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. با لمینت دندان، دیگر لازم نیست نگران بهم ریختگی دندانی، فواصل باز بین دندانی یا ترک‌های دندان خود باشید و به‌سادگی می‌توانید لبخندی خاص و بی‌نقص داشته باشید! لمینت دندان ، پوسته نازکی است که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، شکل و فرم آن‌ها را اصلاح می‌کند و زیبایی طبیعی دندان‌ها را آشکار می‌سازد.

شاید بپرسید لمینت دندان برای چیست و لمینت برای چه دندان‌هایی مناسب است؟ اصلی‌ترین کاربرد لمینت در اصلاح لبخند و زیباسازی هر چه بیشتر دندان‌هایی است که به دلیل ترک‌خوردگی، شکستگی یا بدرنگی دندان نیاز به زیبایی و اصلاح دندان دارند. لمینت دندان یک لایه نازک از مواد همرنگ دندان است که بر اساس نیاز افراد روی دندان‌های قدامی و خلفی قرار می‌گیرد. از لمینت برای اصلاح ظاهری دندان‌ها استفاده می‌شود از جمله:

  • تغییر رنگ و رفع بدرنگی دندان
  • بهبود شکل، اندازه یا طول
  • رفع فواصل باز بین دندانی

لمینت دندان به دو دسته لمینت دائم و لمینت متحرک تقسیم می‌شود که در بخش مقالات سایت دندانپزشکی خورشید در مورد انواع لمینت و بسیاری نکات مهم دیگر پیرامون آن با شما صحبت کرده ایم . این درمان به دندانپزشک کمک می‌کند تا طول، رنگ و شکل دندان‌ها را اصلاح کند.

تماس با مطب خورشید

آیا می توان از روش لمینت دندان کودکان استفاده کرد ؟

کودکان اهمیت چندانی به بهداشت و پاکیزگی دندان‌های‌شان نمی‌دهند. به همین دلیل بیشتر در معرض آسیب دیدگی، پوسیدگی و نامنظمی قرار خواهندگرفت. درصورتی که به بهداشت دهان‌شان بی‌توجهی شود می تواند منجر به عفونت لثه و خرابی دندان‌های اصلی او شود. گاهی والدین بر سر دوراهی لمینت و ارتودنسی برای کودکان‌شان می‌مانند. پس باید بدانید کودکان بعد از انجام لمینت درد کمتری را نسبت به ارتودنسی تحمل خواهدکرد.

کدام کودکان نمی توانند از لمینت استفاده کنند؟

با تمام ویژگی‌های مثبت و منحصر به فردی که لمینت برای کودکان دارد، بازهم این کار در همه کودکان توصیه نخواهدشد. کودکانی دارای شرایط زیر هستند، نباید لمینت را روی دندان‌های خود داشته باشند:

  • بیماری‌های دهان و لثه
  • عفونت‌های لثه مانند پریودنتال
  • رشد بیش از اندازه دندان
  • کودکانی که عادت به دندان قروچه دارند
  • کودکانی که از سلامت عمومی پایینی برخوردارند

انواع لمینت دندان کودکان را بیشتر بشناسید

بطورکلی برای لمینت دندان کودکان از دو جنس استفاده خواهد شد که هر کدام از این نوع دارای ویژگی هایی است که در ادامه به بررسی هر یک از این انواع میپردازیم :

۱- لمینت دندان سرامیکی برای کودکان

به این نوع لمینت ونیر یا پرسلن لمینت هم می‌گویند. قیمت این مدل نسبت به نوع سرامیکی بالاتر بوده و برای نصب باید ۱ الی ۲ میلی متر از مینا دندان تراشیده شود. ضمن اینکه مدت زمان بیشتری هم در دهان باقی خواهدماند.

۲- لمینت دندان کامپوزیتی برای کودکان

اگر کودک‌تان تمایلی به مراجعه به دندان پزشکی ندارد، لمینت‌های کامپوزیتی را توصیه نمی‌کنیم. چرا که با توجه به قیمت مناسب‌تر آن، باید برای پولیش و حفظ درخشندگی سالانه به دندانپزشکی مراجعه کنید. برخلاف لمینت سرامیکی نیازی به تراشیدن دندان نخواهدداشت.

نوشابه تا چه اندازه برای سلامتی و بهداشت دندان ها مضر است ؟ حتما بخوانید : نوشابه و خطرات آن برای سلامتی دندان ها

مزایا و معایت لمینت دندان کودکان

لمینت دندان کودکان نیز همانند هر روش درمانی دیگر دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی این مزایا و عوارض میپردازیم

مزایای لمینت دندان برای کودکان

از جمله مهم ترین مزایای لمینت دندان برای کودکان که لازم است از آن اطلاع داشته باشید ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • رفع مشکلات دندانی جزئی مثل زردی، لب‌پرشدگی، شکستگی سطحی، کج و نافرم بودن دندان‌ها
  • نصب سریع و طول درمان کوتاه
  • ظاهر طبیعی شبیه دندان‌های واقعی

عوارض و خطرات لمینت دندان برای کودکان

معایب و عوارض لمینت دندان کودکان را نباید نادیده گرفت. کودکان در سن رشد هستند و فک و لثه‌ها هم به‌خاطر رشد تغییر می‌کنند. این اتفاق باعث اختلال در لمینت‌ها می‌شود. به‌علاوه اینکه کودکان معمولا توجهی به مراقبت از دندان‌ها ندارند، و روکش‌های لمینتی مراقبت ویژه می‌طلبند. بنابراین احتمال بروز عفونت و خونریزی لثه و آسیب لثه‌ای در کودکان زیاد می‌شود و حساسیت دندان‌ها بالا می‌رود.

زیرا پوسیدگی دندان و لمینت دندان با هم مرتبط هستند. این را هم درنظر بگیرید که برخلاف لمینت متحرک، این نوع لمینت‌ها ثابت هستند و نمی‌توان آن‌ها را برداشت. معمولا در کودکان دوام لمینت دندان کاهش پیدا می‌کند. برای اطلاع از عوارض این روش زیبایی برای کودکان باید با دندانپزشک مشورت کنید.

دوام لمینت دندان کودکان  چقدر است؟

دندانپزشکان، برای لمینت دندان کودکان ، از روش های کمی متفاوت تر استفاده می کنند. برای مثال، هنگام استفاده از لمینت، قسمت بیشتری از مینای دندان را دست نخورده باقی می گذارند. این کار از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا قرار است در چند سال آینده تغییرات زیادی در دندان ها رخ دهد. لمینت هایی که اکنون کاملاً مناسب دندان ها هستند، احتمال دارد بعد از گذشت چهار سال یا بیشتر، به تعویض نیاز داشته باشند.

برای مثال، اگر برای دندان های کودک شما در سن ۱۴ سالگی از لمینت استفاده شود. این لمینت ها حتما در سن ۱۸ سالگی تعویض می شوند. علاوه بر این، تعویض لمینت در نوبت بعد، باید تقریباً در ۲۲ سالگی انجام شود. احتمال می رود که لمینت های دندان در نوبت سوم، با فرض نگهداری صحیح، بین ۱۵ تا ۲۰ سال دوام داشته باشند.

همه چیز در رابطه با سن مناسب برای لمینت دندان کودکان

آمادگی برای لمینت دندان کودکان

از آنجایی که رشد استخوان و دندان‌ها در سن پایین همچنان ادامه دارد این روش را نمی‌توان جزء خدمات دندانپزشکی مفید برای کودکان دانست. اما اگر بنا به دلایل، دندانپزشک تشخیص داد که باید از ونیر لمینت برای دندان کودک استفاده کند ابتدا باید پوسیدگی‌های اولیه و التهاب لثه‌ای را کامل برطرف کند و بعد سراغ تراشیدن مینای دندان و کارگذاشتن روکش‌ها برود.

از لمینت های متحرک برای لمینت دندان کودکان استفاده کنید

البته با توجه به اینکه کودکان با این مدل از لمینت کنار نخواهند آمد، بااین حال باز هم می‌تواند گزینه مناسبی برای آن‌ها باشد چراکه حداقل مطمئن خواهید شد به شکل دندان‌های اصلی و لثه آسیبی وارد نخواهدشد. از جمله کاربردهای این نوع از لمینت دندان کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلاح دندان‌های فرسوده: برای اینکه فرزندتان مجبور نشود دندان های شیری اش را بکشد یا اینکه به مجبور به استفاده از لمینت نباشد، باید آموزش مسواک زدن به کودک را از همان روزهای اول آغاز کنید.
  • اصلاح دندان‌های زرد یا تغییر رنگ یافته: کودکانی که در سن رشد هستند باید از داروهای مختلفی استفاده کند. به همین دلیل ممکن است لکه‌های رنگی روی دندان‌ها بیفتد.
  • دندان شکسته و لب پرشده: بسیاری اتفاق افتاده که بعداز زمین خوردن کودکان یا در اثر بی‌احتیاطی، دندان‌های‌شان شکسته یا لب پر شود. در این شرایط لمینت یکی از بهترین گزینه‌ها خواهدبود.
  • دندان‌های نامرتب و نامنظم: بخشی از زیبایی چهره مربوط به وجود دندان‌های مرتب خواهدبود. به همین خاطر با استفاده از لمینت ظاهر دندان‌های نامرتب را بهبود می‌بخشد.
  • از بین بردن فاصله بین دندانی: علاوه بر اینکه ظاهر ناخوشایندی به چهره کودک نخواهد داد، باعث باقی ماندن ذرات غذا لابه لای آن‌ها شده و در نتیجه بعد از مدت کوتاهی باعث آسیب و خرابی دندان خواهدشد.

مراقبت های بعد از لمینت دندان کودکان

یکی از اصول مهم برای افزایش طول عمر و ماندگاری ونیر لمینت، مراقبت بعد از لمینت دندان کودکان است. کودکان به‌تنهایی اهمیتی به بهداشت دهان و دندان خود نمی‌دهند. اگر برای کودک خود لمینت سرامیکی یا کامپوزیتی نصب کرده‌اید باید شیوه مراقبت از این ونیرها را هم به کودک آموزش دهید.

مسواک‌زدن، استفاده مرتب از دهان‌شویه و نخ‌دندان برای این کودکان لازم و ضروری است. نوع خمیردندان و جنس مسواک هم بسیار مهم است تا باعث فرسایش ونیرها نشوند. نخ‌دندان از تجمع آلودگی و میکروب در فواصل بین دندانی و عفونت و التهاب لثه جلوگیری می‌کند.

جایگزین لمینت دندان کودکان در سنین پایین و نوجوانان چه روشی است ؟

شاید برای شما هم این سوال مطرح باشد که آیا روش و یا روش های دیگری به منظور جایگزینی روش لمینت دندان کودکان وجود دارد یا خیر و ما مجبور هستیم تنها از این روش درمانی استفاده کنیم ، در پاسخ به سوال شما باید بگوییم بله روش های دیگری نیز وجود دارد که شما میتوانید با مشورت و صلاح دید دندانپزشک آن را جایگزین لیمنت دندان کودکان کنید که از مهم ترین آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- ارتودنسی

اولین و مرسوم ترین روش برای درمان بی نظمی های مربوط به دندان که میتواند به عنوان یکی از مهم ترین جایگزین های لمینت دندان کودکان استفاده شود ، ارتودنسی دندان کودکان است . بهترین سن برای ردیف کردن دندان‌ها با انجام ارتودنسی بین سنین ۱۰ تا ۱۴ سالگی است. زیرا دهان و فک در سنین ۱۰ تا ۱۴ سالگی هنوز در حال رشد هستند و فک و ناحیه اطراف دهان در این دوره زمانی گسترش یافته و رشد می‌کند.

۲- کامپوزیت دندان

روش دومی که میتوان آن را به عنوان جایگزینی مناسب برای لمینت دندان کودکان معرفی کرد ، کامپوزیت دندان است ، این روش یکی از روش های محبوب برای برطرف کردن برخی مشکلات دندانی است و نکته مهمی که در مورد این روش لازم است بدانید این است که با استفاده از این روش به مینای دندان آنها آسیب وارد نشده و تراشیده نمی‌شود.

۳- سفید کردن دندان‌ها

تغییر رنگ دندان ها نیز یکی از مهم ترین مشکلاتی است که باعث میشود بسیاری از والدین از روش لمینت دندان کودکان برای اصلاح این بدرنگی ها استفاده کنند ، اما باید بدانید که مشکلات جزئی مانند تغییر رنگ دندان‌های سالم کودکان را می‌توان با سفید کردن دندان‌ها درمان کرد.

به خاطر داشته باشید در مورد انتخاب هر یک از این روش های درمانی لازم است از مشورت و توصیه دندانپزشک کودک خود استفاده کنید . چرا که با بررسی برخی شرایط و وضعیت های دندانی میتوان درمان مناسب را برای آن وضعیت انتخاب و انجام داد .

بهترین برندهای ایمپلنت کره ای موجود در ایران کدام است ؟ حتما بخوانید : ایمپلنت های کره ای چه ویژگی هایی دارند ؟

تطبیق رنگ لمینت دندان کودکان

یکی از سوالات پرتکرار و همینطور نگرانی والدین در مورد لمینت دندان کودکان ، تطابق رنگ آن با رنگ دندان کودکان است ، در پاسخ به این نگرانی باید بگوییم که اگر نگران ترکیب رنگ لمینت با رنگ سایر دندان هایتان هستید، بهتر است که نگران نباشید. زیرا می توان چینی لمینت را برای هماهنگ کردن رنگ آن با دندان های اطراف، رنگ آمیزی کرد. پس از اتمام کار، هیچ کس بجز شما، کودکتان و تیم دندانپزشکی تفاوت لمینت و دندان های اطراف آن را متوجه نخواهند شد

پاسخ به سوالات شما در یک نگاه

در این مقاله سعی کردیم تا به سوالات شما در مورد لمینت دندان کودکان پاسخ دهیم و همچنین اطلاعاتی جامع در مورد باید ها و نبایدهای این روش در اختیار شما قرار دهیم در ادامه نیز به ۴ سوال پرتکرار پیرامون این روش درمانی بطور خلاصه پاسخ میدهیم تا شما این امکان را داشته باشید که بطور کوتاه نیز از این پاسخ ها استفاده نمایید :

۱. لمینت دندان از چه سنی است؟

در پاسخ به سوال لمینت دندان برای چه سنی مناسب است باید گفت که نظرات متفاوتی وجود دارد، بهتر است در این مورد با دندانپزشک خود مشورت داشته باشید تا بهترین روش درمانی را برای شما توصیه و اجرا نمایند .

۲. هزینه ی لمینت دندان چگونه است؟

هزینه لمینت متحرک نسبت به لمینت دائمی پایین‌تر بوده و محدودیت‌هایی مثل لزوم رعایت سن مناسب لمینت دندان را ندارد.

۳. لمنیت متحرک برای چه نواقصی در دندان ها مناسب است؟

لمینت متحرک دندان، می‌تواند با پنهان کردن دندان‌های اصلی، لبخندی کاملاً جدید به شما بدهد. این گزینه به شما امکان می‌دهد، نواقصی مانند بدرنگی دندان، فواصل باز بین دندانی، ترک‌های دندان، شکستگی دندانی و بهم ریختگی دندانی و شکاف‌ها را بپوشانید.

۴. آیا لمینت دائم برای سن زیر ۱۸ سال ممنوع است؟

معمولاً لمینت دندان برای نوجوانان و افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود. لمینت برای سنین زیر ۱۸ سال تنها در موارد نادر و خاص یا یک مشکل ساختاری جدی انجام می‌شود. ترک‌های دندان، شکستگی دندانی، هم ریختگی دندانی و یا دندان خرگوشی مثال‌هایی از این مشکلات ساختاری جدی هستند. اما در این مورد نیز لازم است از توصیه های دندانپزشک کودک خود استفاده نمایید .

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید