لمینت دندان

لمینت دندان استفاده از یک لایه مواد همرنگ روی دندان‌هاست. لمینت یکی از روش‌های زیباسازی دندان‌هاست که مزایای بیشتری نسبت به ارتودنسی دارد. بسیاری از افراد از داشتن دندان‌هایی نامرتب و بد رنگ ناراحت هستند و همین امر موجب کاهش اعتماد به نفس در این افراد گشته است اما امروزه علم دندانپزشکی تقریبا جای هیچ‌گونه نگرانی را باقی گذاشته است. شاید فکر کنید تنها روشی که می‌توان به وسیله آن دندان‌ها را مرتب و زیبا جلوه داد ارتودنسی باشد اما این تنها راه نیست و روش‌های دیگری هم مثل لمینت دندان برای این کار وجود دارد.

لمینت چیست؟

لمینت دندان (لامینت) یا ونیر لایه‌ای از مواد همرنگ دندان یا مواد سفید رنگ هالیوودی است که برای اصلاح فرم، شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شود. به علت تراش بسیار کم و ایجاد زیبایی فوق‌العاده ونیر‌ها اولین طرح درمان در دندان‌های قدامی محسوب می‌شوند. درواقع این لایه همرنگ دندان‌ها بوده که باعث اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها شده و اگر دندان‌ها با فاصله در کنار هم باشند فاصله را بسته و بر روی دندان‌هایی که شکستگی دارند انجام می‌گیرد.
تماس با مطب خورشید

انواع لمینت دندان

لمینیت ها ( ونیرها )  از نظر جنس و ساخت متفاوت است و به دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می شود.

۱- لمینت سرامیکی دندان ( روش غیر مستقیم ) :

لمینت سرامیکی از جنس سرامیک یا در اصطلاح عامیانه تر از جنس چینی هستند. دارای ظاهری زیباتر بوده، ثبات رنگ بیشتری داشته و نسبت به لمینت های کامپوزیتی مقاوم ترند. این ونیرها پس از قالب گیری در لابراتوار ساخته میشوند. هزینه ی لمینت دندان با این روش در مقایسه با روش دیگر بیشتر است.

۲- لمینت کامپوزیتی ( روش مستقیم ) :

در مقابل لمینت سرامیکی ، کامپوزیت دندان قرار دارد که نسبت به لمینت سرامیکی تراش کمتری به دندان داده میشود (و حتی در مواردی که شرایط دندانی مناسب باشد بدون تراش انجام میشود) ، میزان پایش پذیری (براق تر شدن سطح) و عبور نور کامپوزیت دندان بیشتر است و تنوع رنگ بیشتری داشته (پس میتواند کاملا همرنگ  دندانهای دیگر باشند). همچنین قیمت لمینت دندان با این روش ارزان تر از روش دیگر است.

اصلاح طرح لبخند چیست حتما بخوانید : اصلاح طرح لبخند چیست ؟

مزایا و معایب لمینتهای دندان

افرادی مناسب برای لمینت هستند که دندان های دو رنگ دارند و یا دندانهایشان کج است و طول آن کوتاه می باشد و یا قسمتی از دندانهایشان ساییده شده و هم ردیف یکدیگر نیستند . ولی همین روش نیز دارای مزایا و معایبی می باشد :

۱- مزایای لمینت کردن دندان ها

  • بدون نیاز به بی حسی
  • انجام درمان تنها در ۲ جلسه
  • زیبایی چشمگیر و طبیعی
  • عدم رنگ پذیری
  • مقاومت بسیار بالا

۲- معایب و عوارض لمینت کردن دندان ها

  • بعد از چسباندن لمینت بر روی دندان رنگ و شکل آن قابل تغییر نیست
  • هزینه نسبتا گرانی دارد
  • در صورت شکستن باید تعویض شود
  • اگر کمی تراش زیادتر از حد باشد لمینت ممکن است زودتر بیفتد
  • کاربردی در دندان ها با پوسیدگی وسیع و یا پر کردگی های قدیمی ندارد

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است ؟

تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی

یکی از ایرادات لمینت های کامپوزیتی تغییر رنگ حتمی آنهاست که البته با انجام مراقبت های دوره ای و پولیش هر ۶ ماه یکبار مشکلات کمتر می شود و مجددا به رنگ اولیه خود برمیگردد ، از طرفی لمینت های کامپوزیتی نسبت به لمینت های سرامیکی از مقاومت به مراتب کمتری برخوردارند وشکننده تر هستند اما از لحاظ ظاهری ، شما را به مطلوبیت لازم خواهند رساند که البته نیاز به نگهداری و مراقبت های دوره ای دارند.

لمینت های سرامیکی که در این مرکز مورد استفاده قرار می گیرند علی رغم ضخامت کمتر ﺩارای استحکام فوق العاده بالایی هستند و به راحتی دچار آسیب نمی شوند ، ضخامت ونیر های سرامیکی بسیار کمتر و ظاهر و نمای آن به نسبت کامپوزیتی شفاف تر و طبیعی تر به نظر می رسد . این خصوصیت به ماهیت ذاتی سرامیک ها نسبت به کامپوزیت مربوط می شود که درخشنده تر و شفاف تر هستند. لمینت های سرامیکی همچنین بسیار به ندرت دچار تغییر رنگ و سایش می شوند و از طرفی نیازی به پولیش مداوم و مراقبت های دوره ای نسبت به کامپوزیت ها  ندارند.

لمینت برای چه کسانی مناسب نیست؟

۱-  کسانی که پوسیدگیهای وسیع روی دندانهایشان دارند. در این صورت انجام لمینت سرامیکی دندان و کامپوزیت دندان برای این افراد به بعد از برطرف کردن پوسیدگی یا عفونت لثه هایشان موکول میشود.

۲- کسانی که سایش مینای دندان شدیدی دارند و بافت مینای دندان آنها کافی نیست. برای این گونه افراد معمولا به جای لمینت کردن دندان مجبور به استفاده از انواع روکش دندان هستیم.

۳- افرادی که دندان قروچه دارند، این عادت باعث شکستگی لمینت دندان شده و به مرور به آن آسیب میرساند.

داروی بی حسی و آمپول بی حسی در دوران بارداری چه تاثیری دارد حتما بخوانید : عوارض داروی بی حسی برای بانوان باردار

تغییر رنگ لمینت به چه علت است؟

تغییر رنگ لبه ای لمینیت با گذشت زمان ، بسیار بستگی به مواد رنگی مصرف شده توسط فرد دارد. مثلا چایی، قهوه ، کشدن سیگار، و قلیانبه به مرور زمان باعث تغییر رنگ دادن لبه های دندان مشود. میتوان با کم کردن مصرف این مواد رنگی از تغییر رنگ آن پیشگیری کرد. این تغییر رنگ یا رنگ پذیری در درمان لمینت سرامیکی دندان کمتر از کامپوزیت دندان است. همچنین جنس لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان استفاده شده برای درمان و میزان مرغوبیت آنها در این رنگ پذیری تاثیر دارد. مواد مرغوب تر دیرتر تغییر رنگ میدهند.

مراقبت از لمینت دندان

پس از انجام درمان لمینیت ، فرد باید بهداشت دهانی و رسیدگی به دندان های خود را بیش از پیش جدی بگیرد. همچنین استفاده نامناسب و زیاد از دهان شویه های حاوی فلوراید میتواند روی لمینت دندان تاثیر بگذارد. پیشنهاد ما این است قبل از استفاده از دهانشویه با دندانپزشک خود مشاوره لازم را انجام دهید تا ایشان راهنمایی های لازم را انجام دهند.

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

قیمت لمینتهای دندان این روزها بسیار بستگی به مواد اولیه آن دارد و اینکه با چه کیفیتی این مواد ارائه می‌شود. شما نیز قبل از اینکه تصمیم به این کار بگیرید حتما با یک دندانپزشک متخصص مشورت‌های لازم را در این خصوص انجام دهید. لامینت دندان کامپوزیتی دارای ثبات رنگ کمتری بوده و کیفیت آن نسبت به مدل سرامیکی کمی پایین‌تر است. برای همین منظور در قیمت نهایی نیز مدل کامپوزیتی نسبت به مدل سرامیکی ارزان‌تر است. معمولا شش دندان جلو لمینت می شوند و قیمت لمینت دندان این روزها بسیار بستگی به مواد اولیه آن دارد و اینکه با چه کیفیتی این مواد ارائه می شود اما انجام لمینت دندان بین ۴۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون تومان هزینه در پی دارد.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید