لبخد لثه ای چیست ؟

لبخد لثه ای به حالتی گفته می شود که در آن دندان ها هنگام لبخند زدن دیده می شوند. در این حالت دندان ها و نحوه لب های فرد به گونه ای است که فرد در هنگام لبخند زدن و حتی صحبت کردن نمی تواند لثه های خود را مخفی نگه دارد.

دندان های زیبا و لثه های سالم نقش بسیار مهمی برای سلامتی بدن فرد دارند و علاوه بر اینکه در اعمالی مثل جویدن غذا و حتی صحبت کردن دخیل هستند، می توانند از نظر روحی نیز باعث افزایش اعتماد به نفس افراد شوند. در این بین، یکی از مشکلات شایعی که در ظاهر لثه ها می تواند وجود داشته باشد، عارضه لبخند لثه ای می باشد.

علت لبخد لثه ای چیست ؟

در حالت عادی حدود ۱ تا ۲ میلی متر از لثه ها هنگام لبخند زدن دیده می شوند، اما در لبخد لثه ای ، این میزان تا ۷ میلی متر نیز افزایش می یابد. لبخند لثه ای بیشتر از اینکه باعث ایجاد مشکلات جسمانی برای فرد شود، از نظر روحی و روانی برای فرد ایجاد مشکل می نماید. فردی که دارای این مشکل است احساس می کند در هنگام صحبت کردن یا لبخند زدن، ظاهر زشتی پیدا می کند و اغلب در این گونه موارد دچار خجالت از دیگران و گوشه گیری می شود.

تماس با مطب خورشید

در لبخد لثه ای به دلیل موقعیت لثه ها، فرد در هنگام غذا خوردن و یا حتی در هنگام مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها، امکان دارد که به قسمت انتهایی و چسبیده به دندان لثه ها آسیب وارد کند. بدین ترتیب باعث التهاب و خونریزی در لثه شود.

روش های درمان لبخد لثه ای

خیلی از افرادلبخد لثه ای دارند، این افراد در هنگام لبخند زدن مقدار زیادی از بافت لثه آن ها پیدا می شود، امروزه دو روش کلی برای اصلاح طرح این نوع از لبخند وجود دارد، که گاهی نیاز است از هر دو این روش ها استفاده شود از جمله این روش ها شامل :

۱- افزایش طول تاج دندان

اولین روش به منظور درمان لبخد لثه ای ، افزایش طول تاج دندان است . در طی این روش دندانپزشک زیبایی لازم است تغییر شکل لثه ها را ایجاد کند . در صورتی که طول تاج دندان کوتاه باشد، در این صورت بلند تر به نظر می آید و لبخند لثه ای از بین می رود .

۲- پایین آوردن لب

یکی دیگر از روش های درمان لبخد لثه ای پایین آ.ردن لب است . وقتی طول تاج دندان به اندازه کافی بلند باشد دیگر نیاز به تغییر نیست ،در این افراد می توان با پایین آوردن لب که لازم است یک جراحی پلاستیک خفیف انجام شود ، قسمتی از لب پایین بیاید و روی لثه را بپوشاند تا وقتی بیمار میخندد لثه ی او دیگر پیدا نباشد .

برای آنکه هر کدام از این روش ها در حالت ایده آل خود انجام شود، در هر بیمار متناسب با شرایط او انتخاب می شود . بیمارانی که تاج دندانی کوتاه دارند و بافت لثه ای بزرگی دارند ، حتی اگر طول تاج دندان را افزایش دهیم ، ممکن است نتیجه ندهد و احتمالا در این بیماران نیاز است هر دو روش با هم انجام شود.

برای مراقبت از لمینت دندان چه نکاتی را لازم است که بدانیم ؟ حتما بخوانید : مراقبت از لمینیت دندان و باید ها و نبایدهایی که باید بدانید

۳- درمان با ارتودنسی

در مواقعی که عارضه لبخد لثه ای بر اثر کوتاهی دندان ها یا ناهنجاری های فکی تشخیص داده می شود، و سن بیمار کم باشد ارتودنسی برای درمان این ناهنجاری به کاربرده می شود. استفاده از تکنولوژی TADs معمولا در درمان ارتودنسی لبخند لثه ای کاربرد دارد. همچنین با درمان ناهنجاری فک بالا و حتی فک پایین در پایان درمان مشکل لبخند لثه ای رفع خواهد شد.

۴- جراحی فک همراه با درمان ارتودنسی

در بعضی از موارد بهتر است برای کوتاه‌تر کردن دوره درمان، کاهش احتمال بازگشت نتایج و افزایش دوام و ماندگاری نتایج به دست آمده از درمان ارتودنسی این روش درمانی همراه با جراحی فک انجام شود. به خاطر داشته باشید که فردی که عمل جراحی فک انجام می‌دهد همیشه باید قبل و بعد از این عمل، یک دوره ارتودنسی را هم طی کند. معمولاً هر بیمار قبل از عمل جراحی فک به مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه و بعد از آن به مدت ۶ تا ۱۲ ماه، دوره ارتودنسی خواهد داشت. با این حال شرایط برای هر بیمار کاملاً منحصر به فرد است و برنامه درمانی او به صورت اختصاصی بر اساس نیازها و علایق او تنظیم می‌شود.

۵- لیزر دیود بافت نرم

لیزر نیز یکی از روش های درمان موفق لبخد لثه ای است . از این روش در مواردی استفاده می‌شود که بخواهیم از رشد مجدد بافت‌های نرم جلوگیری کنیم. در صورتی که برای اصلاح طرح لبخند لثه‌ای، تنها نیاز به برداشتن قسمت کوچکی از بافت لثه باشد، عمل فرم‌دهی لثه‌ها با استفاده از لیزر دیود معمولاً در حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. اما برای برداشتن مقادیر زیادی از بافت لثه باید حتماً یک عمل جراحی به نام افزایش طول تاج دندان بر روی بیمار انجام شود.

چگونه میتوان لبخد لثه ای را اصلا ح کرد ؟

در این روش، یک متخصص بیماری‌های لثه (پریودنتیست) که در زمینه اصلاح ساختار لثه و دندان‌ها تخصص دارد، بافت اضافی لثه را از طریق جراحی حذف می‌کند و موقعیت استخوان دندان را اصلاح می‌کند تا قسمت بیشتری از ساختار دندان و قسمت کمتری از بافت لثه، نمایان باشد. این جراحی معمولاً بر روی بیش از یک دندان انجام می‌شود تا خط لثه یکنواخت و طبیعی برای بیمار حاصل شود.

۶- کانتورینگ لثه

کانتورینگ نوعی عمل جراحی برای برداشتن بافت لثه اطراف دندان است که موجب می‌شود دندانها بیشتر خودشان را نشان بدهند. این عمل جراحی نسبت لثه به لب را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. متداول ترین روش اصلاح طرح لبخند لحظه ای کانتورینگ لثه است که به آن کانتورینگ ژنژیوال یا لیفت لثه نیز میگویند. فرآیند کانتورینگ لثه نسبتاً ساده است و می تواند تاثیر بسیار زیادی در ظاهر لبخند و افزایش اعتماد به نفس افراد داشته باشد.

درمان لبخد لثه ایبدون استفاده از جراحی

روش های غیر جراحی برای درمان لبخد لثه ای در اغلب موارد به صورت سرپایی می باشد. این روش ها در مطب دندانپزشکی قابل انجام است و فرد در کوتاه ترین زمان ممکن به کارهای روزمره خود باز می گردد.

یکی از روشهای دیگر استفاده از بوتاکس می باشد. در این روش، عضلاتی که در فرآیند لبخند زدن، باعث کشیده شدن لب ها می شوند، به وسیله سم رقیق شده بوتولینیوم دچار فلج کنترلی می شوند. در نتیجه هنگام لبخند، عضلات لب به درستی عمل نکرده و لبخند لثه ای درمان می شود. توجه کنید این روش بر اساس تشخیص متخصص ارتودنسی برای گروه درمانی خاصی کاربرد دارد.

دقت داشته باشید :

نکته ای که در هنگام تزریق بوتاکس باید به آن توجه ویژه ای داشت، میزان دوز سم بوتاکسی می باشد که قرار است به داخل عضلات اطراف دهان تزریق شود. در صورتی که مقدار سم پایین تر از حد مورد انتظار باشد، اثر بخشی لازم را نخواهد داشت و در صورتی که این مقدار سم تزریقی به صورت کنترل نشده و خود به خود تزریق شود، می تواند باعث به هم ریختگی توازن اجزای صورت و فلج غیر ضروری عضلات اطراف دهان شود.

علت استفاده از دستگاه لایت کیور در دندانپزشکی حتما بخوانید : لایت کیور در دندانپزشکی چه کاربرد دارد ؟

روش دیگر برای درمان لبخد لثه ای تزریق ژل می باشد. در این روش برای حجیم تر کردن لب ها و در نتیجه پوشش بیشتر لثه ها هنگام خندیدن، از تزریق ژل به داخل لب ها استفاده می شود. از انواع مواد تزریقی و ژل های اسید هیالورونیکی برای تزریق استفاده می شود. گاها تزریق چربی نیز می تواند به عنوان یک گزینه مد نظر متخصص ارتودنسی باشد.

البته در هنگام تزریق ژل نیز در صورتی که فرد تزریق کننده مهارت لازم را نداشته باشد، می تواند باعث ایجاد هماتوم و خونریزی شدید در ناحیه لب ها شود. آلرژی و کبودی نیز از دیگر عوارض احتمالی لبخند لثه ای می باشند. این روش نیز برای تعداد خاصی از بیماران بر اساس نظر متخصص ارتودنسی انجام می شود.

به خاطر داشته باشید

لبخند یکی از مهم‌ترین بخش‌های شخصیت فردی است که بیانگر اعتماد و زیبایی است. در بیشتر مواقع، وقتی که در مورد لبخند صحبت می‌کنیم به اندازه دندان‌ها، رنگ و طول آنها فکر می‌کنیم. لثه هم یکی از اجزای مهم لبخند است. اگر در هنگام خندیدن مقدار زیادی از لثه شما نمایان شود باعث می‌شود که دندان‌های شما کوچک‌تر به نظر برسند یا صورت درازتر دیده شود و تناسب صورت شما به هم بخورد. به همین دلایل، برخی از مردم اعتماد و زیبایی خود را مخفی می‌کنند.

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که از داشتن لبخند لثه­ای رنج برده و به دنبال اصلاح طرح لبخند خود هستید، در قدم اول می‌بایست از یک دندانپزشک زیبایی مشاوره بگیرید و در صورت تشخیص دندانپزشک زیبایی مبنی بر عمل جراحی، اقدام به جراحی و اصلاح طرح لبخند لثه‌ای نمایید.

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید