لاک دندان

لاک دندان یکی از روش های زیبایی در دندانپزشکی است که می تواند تا حدودی به سفید شدن دندان ها و از بین رفتن عواملی مانند جرم یا پلاک که موجب زرد شدن دندان ها شده اند، کمک کند.  با وجود اینکه، بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است اما متاسفانه برخی افراد آن را جدی نمی گیرند.

افرادی که هم به این موضوع توجه دارند، به نظر می رسد که به نتایج مورد نظر خود در مورد سفید شدن دندان هایشان نمی رسند زیرا یا دخانیات استعمال می کنند و یا غذاها و نوشیدنی های رنگی زیادی مصرف می نمایند. 

به این ترتیب، جای تعجب نیست که بسیاری از افراد پس از مدتی برای سفید کردن دندان های خود به استفاده از روش های مختلف روی می اروند. لاک سفید کننده دندان نیز به علت کاربرد راحتی که دارد، این روزها مورد توجه قرار گرفته و استفاده از آن متداول شده است.

اما سوال مهم اینجاست که آیا این لاک یا قلم سفید کننده واقعا کارایی لازم را دارد و سوال مهمتر اینکه آیا انجام این عمل واقعا جایگزینی مناسب برای روش های سفید کننده دندان در مطب های دندانپزشکی است یا خیر ، سوالاتی که بسیاری از کاربران و مراجعین مطب دندانپزشکی خورشید از ما میپرسند و ما بر آن شدیم تا به این سوالات پاسخ دهیم .

علت تغییر رنگ دندان ها چیست ؟

قبل از آنکه بخواهیم در مورد لاک دندان و باید ها و نبایدهای آن صحبت کنیم بهتر است بدانیم چرا دندانها دچار تغییر رنگ می شوند ، همانطور که با بالا رفتن سن ما موهایمان سفید می شود، به مرور در طی این زمان دندانهایمان به مرور زردتر یا خاکستری تر میشود. از طرفی عوامل رنگ کننده دندانها مثل سیگار ، چای ، قهوه، نوشیدنیهای رنگی، شکلاتها و…، نیز میتوانند باعث تغییر رنگ دندانها شوند.

تماس با مطب خورشید

گاهی آب به شدت فلوراید دار ، نواقص دندانی مادرزادی یا تغییر رنگهای دارویی در زمان شکل گیری دندانها و جود دارد. تشخیص علت بد رنگی دندان شما ، فقط و فقط با کمک دندانپزشک شما صورت میگیرد. بسیاری موارد فرد نمی داند که علت تغییر رنگ دندان او تنها از یک پوسیدگی ساده است. گاهی جرم دندانها بسیار سنگین است و لثه ها بشدت بیمار  بدون تردید هیچ گونه سفید کننده دندان اعم از لاک دندان، ژلهای متعدد ، دهانشویه های سفید کننده دندان، انواع خمیردندانهای سفید کننده دندان و… نمیتوانند این مشکل را بر طرف کنند. 

در واقع شما برای پرداخت هزینه کمتر ، متحمل یک هزینه بی دلیل جهت سفید کردن دندان خود شده اید.  در واقع محصولات داروخانه ای سفید کننده دندان ( لاک دندان، برچسب سفید کننده دندان، محصولات گیاهی سفید کننده دندان و ژل سفید کننده دندان ) نیز باید تحت نظر دندانپزشکتان مورد استفاده قرار بگیرد.

 لاک دندان چیست؟

مهمترین ماده تشکیل دهنده این نوع لاک ها، ماده ای به نام کاربامید پروکساید است؛ یک عامل سفید کننده در محصولات دندانپزشکی. هنگامی که این ماده برروی دندان قرار می گیرد، به هیدروژن پروکساید و اوره تجزیه می شود که عمل سفید کنندگی دندان را هیدروژن پروکساید ازطریق واکنش با لکه ها و رنگ های موجود برروی دندان و تغییر ساختار شیمیایی آن ها انجام می دهد، به طوری که دیگر اثری از لکه ها و رنگ های به وجود آمده برروی دندان ها نخواهد بود. سفید کردن دندان ها با هیدروژن پروکساید به حذف لکه ها و تغییر رنگ های عمده برروی دندان ها کمک می کند.

نحوه عملکرد لاک دندان چگونه است ؟

کاربامید پروکساید، یک ماده سفید کننده موجود در لاک های سفید کننده دندان است که واکنش آهسته ای داشته و شما می توانید با توصیه دندانپزشکتان در خانه از آن ها استفاده کنید. در ملاقات اول، دندانپزشکتان وضعیت دهان و دندان هایتان را بررسی کرده و اگر قصد سفیدکردن دندان ها را در خانه دارید، معمولا در جلسه دوم نوع لاک و مقدار مصرفی مناسب برای شما را تعیین خواهد کرد. معمولا مقدار کاربامید پروکساید در لاک های سفیدکننده ای که در منزل به کار برده می شوند، ۱۰ درصد است که به ۳.۵ درصد هیدروژن پروکساید تجزیه می شود.

بایدها و نبایدهایی که باید از سیم کشی دندان بدانید حتما بخوانید : مراحل سیم کشی دندان کدام است ؟

نوعی لاک یا ژل سفید کننده دندان با واکنش سریع نیز وجود دارد که غلظت بالاتری از هیدروژن پروکساید داشته و تنها دندانپزشکان در مطبشان از آن استفاده می کنند. غلطت این نوع لاک ها، ۲۵ الی ۴۰ درصد هیدروژن پروکساید است. معمولا نیم ساعت پس از استفاده از چنین لاک هایی، حدود نیمی از تاثیر آن ها اعمال می شود و بنابراین فرآیند سفید کردن دندان در دندانپزشکی معمولا بیش از یک ساعت طول نمی کشد.

نحوه استفاده از لاک سفید کننده دندان

از آنجایی که کاربرد لاک سفید کننده دندان بسیار راحت است در طی سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. این محصول تنها در عرض دو روز می تواند دندان های شما را روشن تر کند. تنها کاری که باید انجام دهید، پیچاندن قلم و بعد استفاده روی دندان ها است. هنگامی که قلم را به اندازه کافی پیچاندید، خواهید دید که ژل سفید کننده در انتهای قلم، جایی که درپوش را برداشته اید، بیرون زده است. پس از مشاهده ژل، به راحتی لایه نازکی از آن روی سطح هر دندان بمالید.

اطمینان از تماس ژل با سطح هر دندان بسیار مهم است. پس از استعمال ژل لازم نیست که آن را فورا بشویید بلکه باید منتظر تأثیر آن بمانید. دستورالعمل های لاک سفید کننده دندان ممکن است از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت باشد اما در اکثر موارد، ژل باید به مدت دو ساعت یا بیشتر روی دندان های شما بماند. به طور کلی استفاده از قلم های سفید کننده دندان بسیار راحت بوده و با نتایج سریعی نیز همراه هستند.

مرایا و معایت استفاده از لاک دندان

همانگونه که گفتیم ، لاک دندان معمولاً از کاربامید پروکساید تشکیل می‌شود. زمانی که این ترکیب شیمیایی با سطح دندان برخورد می‌کند، دچار یک واکنش شیمایی، و پس از آن تبدیل به اوره می‌شود. این واکنش شیمیایی می‌تواند باعث از بین رفتن جرم‌های موجود بر روی سطح دندان شود و به سرعت رنگ دندان سفید شود. اما این روش دارای مزایا و معایبی است که عبارت است از :

مزایای استفاده از لاک  دندان

لاک دندان دارای مزایای زیادی است که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • نخستین موردی که می‌توان به عنوان یکی از مزایای لاک دندان معرفی کرد، قیمت مناسب آن است. به طور کلی خدمات دندانپزشکی، بخصوص در زمینه زیبایی، هزینه نسبتاً بالایی دارد. هرچند هر ارازنی بی دلیل نیست
  • استفاده آسان یکی دیگر از مزایای لاک دندان است. افراد به سادگی می‌توانند در خانه از لاک دندان برای سفید کردن رنگ آن استفاده کنند.
  • لاک دندان به شکلی طراحی شده است که بیشترین میزان انعطلاف‌پذیری را دارد و به سادگی می‌توان آن را بر روی سطح دندان‌ها کشید.

بایدها و نبایدهایی که لازم است از لاک دندان بدانید

معایب استفاده از لاک دندان

لاک دندان در کنار مزایای زیادی که دارد، دارای معایبی نیز هست، که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

۱- نامشخص بودن ترکیبات لاک دندان نخستین مشکل آن است. در ابتدا اشاره کردیم که لاک دندان از کاربامید پروکساید تشکیل شده است. اما این لاک در ترکیبات خود دارای مواد شیمیایی دیگری است، که نوع آنها برای دندانپزشکان به طور کامل مشخص نیست. به همین دلیل گاهی ممکن است باف لثه آسیب ببیند.

۲- ایجاد تغییر رنگ میان دندان‌ها یکی دیگر از مشکلات لاک دندان است. گاهی نیز ممکن است پس از استفاده از لاک دندان برای کودکانی که هنوز دندان‌های دائمی آنها رشد نکرده است، پس از آشکار شدن دندان‌های دائمی، تفاوت رنگ بسیار زیادی میان دندان‌های کودک ایجاد شود.

۳- در برخی از موارد ممکن است با استفاده مداوم از لاک دندان، مینای آن دچار آسیب جدی شود.

موارد منع استفاده از لاک سفید کننده دندان

لاک های سفید کننده دندان، لکه های روی دندان ها را از بین می برد، اما این ماده برای همه مناسب نیست. والدین نباید پیش از رویش دندان های دائمی جلویی کودکان، از لاک سفیدکننده برروی دندان های آن ها استفاده کنند، زیرا در این صورت، رنگ دندان هایی که بعدا درمی آیند، با رنگ دندان های پیشین متفاوت خواهد بود.

علت استفاده از دندان مصنوعی در جوانی چیست ؟ حتما بخوانید : استفاده از دندان مصنوعی در جوانی امکان دارد ؟

علاوه بر این، دندانپزشکان ترجیح می دهند که بیماران، پیش از اینکه از لاک سفیدکننده استفاده کنند، به آن ها مراجعه کنند. درضمن برروی دندان هایی که لکه های تیره دارند و یا پر شده اند، نباید از لاک سفید کننده استفاده کرد، زیرا نتایج چندان خوبی دربرندارد. بهتر است که پیش از استفاده از لاک با دندانپزشک خود مشورت کنید

این نکات را به خاطر بسپارید

هرچند استفاده از لاک دندان ، چندان مورد تایید نیست و عوارض احتمالی آن میتواند برای فرد مشکلاتی را ایجاد کند ، اما هستند افرادی که به استفاده از لاک های سفید کننده اصرار دارند ، به همین دلیل توصیه میکنیم این موارد را حتما به خاطر داشته باشید :

۱- پیش از استفاده از لاک دندان حتماً باید دندان‌های خود را مسواک کرده و از نخ دندان نیز استفاده کنید.

۲- سعی کنی تا لایه بسیار نازکی از لاک را بر روی دندان خود بکشید.

۳- اجازه دهید ۱۵ الی ۲۰ دقیقه لاک بر روی دندان بماند.

۴- دهان و دندان خود را به طور کامل با آب بشویید.

۵- پس از شستن دندان‌ها تا حدود ۲ ساعت از مصرف مواد غذایی حاوی رنگ و مصرف سیگار خودداری کنید.

مجددا به این موضوع تاکید میکنیم که افرادی که تصمیم دارند تا از لاک دندان برای سفید کردند دندان‌های خود استفاده کنند، حتماً با نظر دندانپزشک اقدام به تهیه لاک سفید کننده دندان کنند، زیرا ممکن است که با توجه به نوع و شرایط دندان‌ها، دندانپزشک استفاده از لاک دندان را توصیه نکند.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید