قیمت پروتز دندان

قیمت پروتز دندان در سال جدید ، مسائلی که باعث افزایش و یا کاهش هزینه پروتز دندان در طی سال ها می شوند، انواع روش های پرداخت قیمت پروتز دندان و … تماما مطالبی هستند سوالاتی هستند که برخی از مراجعین مطب دندانپزشکی خورشید از ما میپرسند و به عنوان یک دغدغه برای آنان مطرح است ، به همین دلیل تصیمیم گرفتیم تا در این زمینه با شما همراهان مطب دندانپزشکی خورشید صحبت کنیم .

پروتز دندان چیست ؟

قبل از آنکه بخواهیم در مورد قیمت پروتز دندان با هم صحبت کنیم ، بهتر است بانیم پروتز دندان چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟ بهتر است بدانید که در علم دندانپزشکی پروتز دندان به معنای دندان مصنوعی یا تعویض دندان بوده که دارای انواع مختلفی می باشد. پروتز دندان شامل یک روکش ساده برای ترمیم یک دندان یا پروتز کامل دندان خواهد بود. در کنار ایمپلنت دندان، بریج و پل دندانی، پروتز دندان می تواند یک روش مفید و کارآمد باشد. شاید یکی از جذاب بودن این روش، هزینه کم آن نسبت به دیگر روش های درمانی باشد.

انواع پروتز دندان کدام است؟

بهتر است بدانید که پروتز دندان انواع مختلفی دارد و متناسب با آن هزینه پروتز دندان نیز متفاوت خواهد بود . باید این نکته را بدانید که هزینه خدمات دندانپزشکی علی الخصوص ایمپلنت دندان بسته به شرایط بیمار، نوع برند و جنس انتخابی دارای قیمت و هزینه های مختلفی است. تنوع پروتزهای دندانی نیز سبب شده که هزینه پروتز دندان در سال جدید را با تغییراتی همراه باشد.

تماس با مطب خورشید

انواع مختلف پروتز دندان بسته به تعداد واحد دندانی و جنس انتخابی دارای نواساناتی می باشد. از انواع پروتز های دندانی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

۱- پروتز ثابت دندان

همانگونه که از اسم این پروتز مشخص می باشد یک پروتز ثابت و غیرمتحرک بوده که به اجزای بدن فیکس خواهد شد. این نوع پروتز می تواند برای یک دندان یا چند دندان و یا کل دندان ها مورد استفاده قرار گیرد. در نظر داشته باشید که ایمپلنت دندان نیز به نوعی پروتز ثابت محسوب می شود با این تفاوت که دیگر قابل برداشتن نمی باشد. البته فراموش نکنید که هزینه ایمپلنت دندان در سال جدید نسبت به قیمت پروتز دندان گران تر می باشد. پروتز های ثابت شامل موارد زیر است:

  • روکش های دندانی
  • روکس های موقت
  • ونیرها
  • اینله ها و انله ها
  • ایمپلنت ها

پروتز ثابت متکی بر ایمپلنت

ایمپلنت در نقش ریشه دندان عمل میکند. با جراحی در محل بی دندانی، پین ها یا همان ایمپلنت در استخوان فک کاشته می شود. یک فرد بی دندان کامل، فقط با هشت ایمپلنت در فک بالا و هشت ایمپلنت در فک پایین می تواند دندان های ردیف و زیبا داشته باشد. ایمپلنت دندان باعث میشود مانند یک فرد جوان از لحاظ زیبایی و کارایی جویدن باشید. در واقع به ازای هر دندان یک ایمپلنت نیاز نیست. تنها با چهارده الی شانزده عدد ایمپلنت می توان بیست و هشت عدد دندان را جایگزین کرد.

به عبارتی دیگر، درمان بازسازی کامل دهان به صورت ثابت بر پایه ایمپلنت زندگی دوباره به فرد می بخشد. لازم است بدانید ایمپلنت دندان فقط محدود به فک پایین نیست و در هر بخش از ناحیه بی دندانی قابل اجراست. در واقع اگر بخواهیم دسته بندی کنیم ایمپلنت دندان برای رای هر دو فک بالا و پایین و درمان بی دندانی قابل انجام است.

تخلیه آبسه دندان چگونه است ؟ حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با تخلیه آبسه دندان

ایمپلنت بهتر است یا بریج ؟

همانطور که گفتیم بریج روشی برای جایگزینی دندان از دست رفته است. در این روش با تراش و پایه کردن دندان های مجاور ناحیه بی دندانی درمان می شود. یکی از مشکلات بریج این است که عمر دندان های پایه کاهش پیدا میکند. فک نیز، در ناحیه بی دندانی دچار تحلیل میشود. دندان های تراش خورده ممکن است با گذشت زمان از بین بروند. در چنین حالتی استخوان فک یارای قبول کردن ایمپلنت را ندارد. در حالیکه با درمان ایمپلنت، آسیبی به دندان های مجاور وارد نمی شود. استخوان فک تحلیل نمی رود و حتی به حفظ آن کمک می شود. بنابراین میتوان به شکل قطعی گفت که ایمپلنت بر بریج ارجحیت دارد. از مشکلات بریج میتوان به این مورد اشاره کرد:

  • پوسیدگی دندانهای پایه و از دست رفتن آنها بعد از مدت حدود ده سال. به این ترتیب بعد از ده سال به جای یک دندان از دست رفته سه دندان از دست رفته خواهیم داشت و طول ناحیه بی دندانی افزایش میابد.

۲- پروتز دندان متحرک

قابلیت جابجایی و برداشتن دندان مصنوعی را پروتز دندان متحرک می گویند که می تواند یک تکه ای (پروتز پارسیل) و یا به صورت پروتز کامل (دنچر یا دست دندان مصنوعی) باشد. زمانی که از پروتز متحرک یک تکه ای استفاده می شود آن را بر روی دندانها تکیه می دهند. در نظر داشته باشید که برای ساخت پروتز متحرک کامل نیاز است که بیمار چندین جلسه به مرکز ایران ایمپلنت مراجعه داشته باشد. دندان مصنوعی که در لابراتوار ساخته می شود سبب می شود که قیمت پروتز دندان متحرک با قیمت پروتز دندان ثابت متفاوت باشد.

عوامل موثر در قیمت پروتز دندان کدام است ؟

قیمت پروتز دندان متاثر از چه عواملی است ؟

بهتر است بدانید که این موارد که باعث افزایش و یا کاهش در قیمت پروتز دندان می شوند، به شرح زیر هستند:

۱- هزینه لابراتوار

مهمترین عامل در قیمت پروتز دندان را میتوان هزینه لابراتوار دانست . از آنجایی که پروتز دندان در لابراتوار ساخته می شود، هموطنانی که می خواهند پروتز دندانی استفاده کنند، باید هزینه لابراتوار را نیز بپردازند.

۲- جنس مواد استفاده شده

دومین عامل در قیمت پروتز دندان را میتوان مواد اولیه دانست . مواد اولیه که برای پروتز استفاده می شود، مختلف هستند و به همین دلیل در صورتی که مواد اولیه با کیفیت برای پروتز دندان استفاده شود، هزینه پروتز دندان برای کسانی که می خواهند دندان های خود را ترمیم کنند، افزایش پیدا می کند.

۳- دستمزد دندانپزشک

سومین عامل در قیمت پروتز دندان را میتوان دستمزد دندانپزشک دانست . دستمزد هر دندانپزشک بر اساس تخصص و مهارت او در امور مورد نظر تعیین می گردد و توسط مصوبه های دولتی تعیین می شود. معمولا دندانپزشکانی که از تجربه، مهارت و تخصص بیشتری بهره مند هستند، دستمزد بیشتری نیز دارند.

هزینه تعمیر و تعویض پروتز دندان چقدر است؟

ممکن است بعد از مدت طولانی استفاده از پروتز های خود متوجه شوید دچار صدمه یا آسیب شده اند. این موضوع بیشتر در خصوص پروتزهای دندان مصنوعی آکریلیک سنتی دیده می شود زیرا آن ها می توانند شکننده شوند. مثلا اگر از ارتفاع بی افتند بر خلاف دندان های ژله ای ممکن است به راحتی دچار شکستگی شوند.

در چنین مواردی نیاز به تعویض یا تعمیر دندان ها خواهید داشت. همچنین ممکن است بر اثر تحلیل رفتن استخوان فک نیاز باشد تا پروتز اصطلاحا ریلاین شود که هر کدام از این موارد هزینه های در بر خواهد داشت. در اینجا نیز لازم است میزان آسیب دیدگی این پروتز ها بررسی و با توجه به آن هزینه های تعمیر مشخص شود .

علت هایی از سایش دندان که لازم است بدانید حتما بخوانید : همه چیز در رابطه با سایش دندان

نحوه مراقبت از پروتز دندان متحرک

با توجه به هزینه های مربوط به خدمات دندانی و بالا بودن هزینه های مربوط به دندانپزشکی و همینطور قیمت پروتز دندان ، توصیه میکنیم بعد گرفتن پروتز دندان خود طبق دستورالعمل و توصیه های زیر از این پروتز دندانی مراقبت نمایید تا بیشترین استفاده را از آن داشته باشید :

  • دوبار مسواک زدن در طول روز واجب است
  • در روزهای ابتدایی به هنگام خوابیدن پروتز دندان را از دهان خارج نکنید
  • به هنگام تمیز کردن آن دقت لازم را داشته باشید
  • برای تمیز کردن سطح خارجی آن بایستی از مسواک مخصوص دندان مصنوعی استفاده کرد
  • برای تمیز کردن دهان، لثه و مخاط داخلی دهان از مسواک نرم استفاده شود
  • در طول هفته، یکبار دندان مصنوعی یا پروتز دندان متحرک را در محلول ضدعفونی کننده به مدت ۸ ساعت نگه دارید
  • به هنگام عدم استفاده از پروتز دندان متحرک آن را در ظرف آب نمک قرار دهید
  • به هنگام حمام رفتن پروتز دندان را در محلول تمیزکننده قرار دهید
  • بعد از خوردن غذاهای رنگی حتما پروتز دندان متحرک را تمیز کنید

انواع روش های پرداخت قیمت پروتز دندان در سال جدید

قیمت پروتز دندان در سال جدید را می توان با روش های مختلفی پرداخت کرد. برخی از کلینیک ها برای اینکه در پرداخت هزینه پروتز به بیماران خود کمک کنند، این هزینه را به صورت اقساطی از او دریافت می کنند که دراین صورت برای پرداخت هزینه پروتز به بیمار فشار کمتری وارد می شود.

خوشبختانه باید گفت که قیمت پروتز دندان را با بیمه درمانی نیز می توان پرداخت کرد و اشخاصی که تحت پوشش انواع بیمه های درمانی هستند، می توانند به راحتی و بدون هیچ نگرانی از میزان هزینه پروتز، برای ترمیم دندان های خود اقدام کنند. زیرا بیمه بر اساس نوع آن از یک سوم الی تمامی هزینه را به بیماران پرداخت می کند

 

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید