فیشور سیلنت یا شیارپوش

فیشور سیلنت (فیشور سیلانت) یا شیارپوش به عنوان یکی از روش های مهم و کاربردی در پیشگیری از پوسیدگی دندانهای کودک شناخته میشود . فیشورسیلنت دندان های دائمی درمان بسیار موثری است که توانسته است نقش ویژه و موثری در کاهش پوسیدگی ها ایجاد کند.

شاید نقش مهم و قابل توجه این روش را نه تنها در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها شناخت بلکه میتوان آن را به عنوان یک روش موثر پیشگیری از بروز مشکلات دندانی در کودکان و حتی بزرگسالان دانست که میتواند به طور چشمگیری در کاهش هزینه های دندانپزشکی به ایفای نقش بپردازد ، هر چند بسیاری از افراد از اهمیت این روش درمانی آگاه نیستند و به همین دلیل ما بر آن شدیم تا توضیحاتی جامع در مورد این روش در اختیار همراهان مطب دندانپزشکی خورشید قرار دهیم .

فیشور سبلنت چیست ؟

فیشور سیلنت به معنی مهر و موم کردن و بستن درز و شیار دندان است. فیشورسیلانت ماده ترمیمی و همرنگ دندان است که توسط آن شیارهای عمیق سطح جونده دندان‌ها پوشیده شده و بدین ترتیب شیارها کم عمق می‌شوند. استفاده از این روش به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

به طور معمول اولین دندان دایمی که در دهان کودک رویش می‌کند، دندان شماره شش یا اولین دندان آسیای بزرگ است. در برخی از کودکان، سطح جونده دندان شش تازه رویش یافته، دارای شیارها و فرو رفتگی‌های عمیقی است که با مسواک زدن تمیز نمی‌شود و خرده‌های مواد غذایی و میکروب‌ها در داخل این شیارها قرار می‌گیرد و باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

برای از بین بردن این مشکل، قبل از اینکه این شیارهای عمیق پوسیده شوند، دندانپزشک شیارهای عمیق را با مواد فیشور سیلانت کم عمق می‌کند، به طوریکه با مسواک زدن سطح جونده دندان براحتی تمیز شود و بدین ترتیب از تجمع خرده‌های مواد غذایی و میکروب‌ها در داخل شیارها و ایجاد پوسیدگی جلوگیری می‌شود.

تماس با مطب خورشید

از جمله دلایل اهمیت فیشور سیلنت میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مسواک زدن و نخ دندان بهترین راه برای کمک به پاکسازی دندانها و جلوگیری از پوسیدگی ها است.
  • اما همیشه تمیز کردن تمام حفره ها و درزهای دندان  اطراف آن آسان نیست.
  • به خصوص دندان های عقبی که برای جویدن استفاده می کنید (به نام مولر).
  • مولرها (دندان های آسیا) خشن، ناهموار و مکانی مطلوب برای مخفی شدن اضافه غذاها و باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی هستند.
  • به غیر از مسواک زدن راه کار ایمنی دیگری برای تمیز نگه داشتن آن دندان ها وجود دارد که به آن فیشورسیلنت گفته می شود.
  • فیشورسیلنت یک پوشش محافظ نازک (ساخته شده از پلاستیک یا سایر مواد دندانپزشکی) است که به سطح رویی دندان های پشتی شما می چسبد.
  • سیلنت ها جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان نیستند، اما می توانند از تشکیل پوسیدگی جلوگیری کنند.
  • حتی ممکن است در مراحل اولیه پوسیدگی کاری کند که از تبدیل شدن به یک پوسیدگی عمیق جلوگیری شود.
  • در حقیقت نشان داده شده است که سیلنت ها خطر پوسیدگی را تا حدود ۸۰ درصد در دندانهای آسیا کاهش می دهند.
  • این مسئله به ویژه در مورد سلامتی دندان کودک شما اهمیت دارد.

در اکتبر سال ۲۰۱۶ ، مرکز کنترل بیماریها گزارشی را در مورد اهمیت سیلنت ها برای کودکان ۶ تا ۱۱ سال منتشر کرد که طبق نتایج آن کودکانی که فیشورسیلنت انجام نداده بودند سه برابر بیشتر از کودکانی که آن را انجام داده‏اند در معرض پوسیدگی های دندانی قرار داشتند. ممکن است در مورد سیلنت ها سوالات زیادی داشته باشید ، و ما در این مقاله به شما پاسخ می دهیم.

فیشور سیلنت ها چگونه کار می کنند؟

خیلی خوب است که از روش فیشور سیلنت به عنوان حفاظ برای دندان های کودکان خود استفاده کنید. هنگامی که باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی که در دهان همه زندگی می کنند ، ذرات مواد غذایی باقیمانده را ملاقات می کنند ، اسیدهایی تولید می کنند که می توانند باعث ایجاد سوراخ در دندان شوند.

این سوراخ ها پوسیدگی هستند . پس از استفاده از سیلنت، قسمت های مواد غذایی را از بین می برد و رشد باکتری ها و اسید را روی دندان های شما متوقف می کند . درست مانند یک پالتو بارانی که شما را در هنگام طوفان تمیز و خشک نگه می دارد.

آیا راهی برای مقابله با فوبیای دندانپزشکی وجود دارد ؟ حتما بخوانید : راه های مقابله با فوبیای دندانپزشکی

چه کسانی واجد شرایط فیشور سیلنت هستند؟

کودکان و بزرگسالان می توانند از فیشور سیلنت ها بهره‌مند شوند ، اما هرچه زودتر آنها را دریافت کنید بهتر است. اولین مولرهای شما در حدود سن ۶ سالگی ظاهر می شوند و دندانهای آسیای بعدی در حدود ۱۲ سالگی شروع به رشد می کنند. فیشورسیلنت این دندان ها اگر از همان ابتدا انجام شود آنها را از خطر پوسیدگی محافظت می کند و باعث می شود در طولانی مدت در وقت و هزینه شما صرفه جویی شود. از دندانپزشک خود بپرسید که آیا فیشورسیلنت گزینه خوبی برای شما و خانواده است یا خیر.

فیشور سیلنت چگونه انجام می شود؟

روند انجام فیشور سیلنت (فیشور سیلانت) یا شیارپوش سریع و بدون درد است.  دندانپزشک شما قبل از قرار دادن ژل اسیدی روی دندان هایتان دندان شما را تمیز و خشک می کند. این ژل سطح دندان شما را زبر می کند تا بین دندان شما و سیلنت پیوند محکم برقرار شود. بعد از چند ثانیه ، دندانپزشک قبل از گذاشتن سیلانت روی شیارهای دندان ، ژل را شسته و یک بار دیگر دندانتان را خشک می کند. سپس دندانپزشک از یک نور آبی خاص برای سفت شدن سیلنت استفاده می کند.

کدام دندانها به فیشور سیلنت نیاز دارند؟

فیشور سیلنت بطور ویژه برای دندانهای آسیای اول دائمی(دندان ششم) تا دو سال بعد از رویش آن توصیه می‌شود. علت آن است که این دندان در سن شش سالگی رویش می‌یابد یعنی سنی که متاسفانه هنوز اکثر کودکان و والدین آنها مراقبت‌های لازم بهداشتی و تغذیه‌ای برای جلوگیری از پوسیدگی دندانهای کودک را رعایت نمی‌کنند.

دلیل دیگر آن است که چون رویش دندان ششم با افتادن هیچ یک از دندانهای شیری همراه نیست، متاسفانه خیلی از پدر و مادرها حتی متوجه رویش این دندان مهم در دهان کودکشان نمی‌شوند و تصور می‌کنند این دندان هم یکی از دندانهای شیری است که در نهایت خواهد افتاد، به همین خاطر معمولا دندان ششم خیلی زود و گاهی حتی قبل از رویش کامل آن، خراب می‌شود.

لازم به یاد آوری است که سن مناسب این درمان برای دندانهای آسیای دوم دایمی، حدود ۱۲_۱۴ سالگی می‌باشد. در دندانهای شیری، معمولا این درمان در حدود سن ۶-۴ سالگی بر روی دندانهای آسیای دوم شیری که هم به مدت طولانی‌تری در دهان میماند و هم شیارهای عمیق و نامنظم‌تری بر سطح جونده خود دارند، انجام می‌شود.

بایدها و نبایدهای انجام همه چیز در رابطه با فیشور سیلنت یا شیارپوش

مزایای انجام فیشور سیلنت چیست؟

قطعا انجام هر روند درمانی میتواند تاثیر بسیار مثبتی برای بیمار داشته باشد از جمله مهم ترین مزایایی که فیشور سیلنت میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. با استفاده از این روش فیشورهای عمیق به صورت کاملا صحیح تمیز میشود.
  2. تقریبا ۳۰ تا ۷۰ درصد میزان پوسیدگی دندان شما کاهش میابد.
  3. این روند در معکوس شدن مراحل اولیه پوسیدگی دندان شما تاثیر گذار است.
  4. در صورتی که کودک شما تازه دندان دائمی درآورده باشد از ساختار و سلامت آن حفاظت میکند.
  5. پر کردن دندان که برای کودکان روندی تقریبا ناخوشایند است و راضی به انجام آن نیستند با استفاده از این روش از بین رفته و دیگر نیازی به آن نیست.
  6. این روش، روشی کاملا سریع است که بدون درد، بدون تزریق بی حسی و هرگونه خونریزی انجام میشود و به مدت زمان بسیار زیادی ماندگاری و دوام دارد.

آنچه باید در رابطه با تاثیر فیشور سیلنت بر جلوگیری از پوسیدگی دندان بدانید این است که همه افراد هنگامی که میخواهند بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنند نیاز به مسواک زدن، نخ دندان و دهانشویه دارند که متاسفانه اغلب دندان هایی که در عقب فک قرار دارند به خوبی تمیز نمیشوند. بر روی سطح جونده دندان حفره و شیارهای بسیار ظریف و نازک قرار دارد که باعث میشود مواد غذایی در بین آنها مانده و میکروب ها بتوانند از آنها تغذیه کرده و رشد کنند.

در راستای این مشکل دندان فرد در معرض پوسیدگی قرار گرفته و از بین میرود. دندان یک سرمایه بسیار مهم است که باید به خوبی از آن مراقبت کنید. به همین علت اگر در سنین کم و حتی در سنین بزرگسالی از روش فیشور سیلانت استفاده کنید میتوانید حفره ها و شیارها را پر کرده و از بروز پوسیدگی دندانی جلوگیری کنید.  استفاده از این روش مخصوصا برای دندان آسیاب بسیار ارزشمند است

آیا عوارض فیشور سیلنت جانبی دارد؟

هرچند فیشور سیلانت یا شیار پوش به عنوان یک روش درمانی موثر شناخته میشود اما گاها در برخی موارد ممکن است این روش مشکلاتی را به همراه داشته باشد . لازم است بدانید که به استثنای برخی آلرژی های خاص که ممکن است وجود داشته باشد ، هیچ گونه عارضه جانبی شناخته شده ای از سیلانت ها گزارش نشده است ، پس در کل میتوان آن را به عنوان روشی بی خطر شناخت .

البته این نکته مهم را نیز به خاطر بسپارید که اگر فیشورها به خوبی روی دندان قرار نگیرند و یا بخشی از آن‌ها جدا شود، موجب پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد. بنابراین به‌طور میانگین فیشورسیلانت‌ها باید هر ۶ ماه مورد معاینه دندانپزشک قرار گیرند. برای انجام فیشورسیلانت، دندان‌ها باید کاملاً بدون بزاق باشند که این کار در کودکان بسیار مشکل خواهد بود.

مزیودنس چیست و چه درمان هایی برای آن وجود دارد ؟ حتما بخوانید : مزیودنس چیست و چه درمانی دارد ؟

فیشور سیلنت ها چه مدت ماندگار هستند ؟

فیشور سیلنت هم مانند یک ترمیم دندانی می تواند سالها عمر کند. لازم است که بهداشت دهانی به خوبی انجام داده شود، از مصرف قندها و رژیم غذایی نامتعادل خودداری شود. حداقل روزی دو بار مسواک زده شود. پس برای ماندگاری بیشتر این روش درمانی موارد زیر را به خار بسپارید :

  • سیلنت ها اغلب چندین سال دوام می آورند.
  • در حین مراجعه منظم به دندانپزشک ، او وضعیت سیلانت را بررسی کرده و می تواند در صورت لزوم مجدداً آنها را انجام دهد.

چه زمانی کودک را نزد دندانپزشک ببریم ؟

باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید که  بهترین زمان برای نخستین ویزیت دندانپزشکی کودک، آغاز سال دوم تولد او است. یعنی درست پس از کامل شدن یک سالگی. به این ترتیب دندانپزشک زودتر می‌‌‏تواند از مشکلات احتمالی که ممکن است برای دندانهای کودک اتفاق بیفتد، جلوگیری کند.

دندانپزشک ضمن معاینه دندانهای پوسیده و دیگر مشکلات موجود، روش صحیح تمیز کردن دندانهای کودک را به شما آموزش می‌‌‌‌‏دهد . همچنین درباره عادتهای اشتباهی همچون مکیدن انگشت به والدین مشاوره می دهد و اگر فرزندتان به فلوراید تراپی نیاز داشته باشد، آنرا انجام خواهد داد. مسائل مختلفی ممکن است در دوران خردسالی سلامت دندان‌‌‌‌‏ها و فک کودک را تهدید کند.

برای مثال: اگر دندانهای شیری زودتر از زمان مقرر کشیده شوند، مابین آنان فضایی بوجود می‌‌‌‌‏آید که برای شکل گیری دندانهای دائمی مشکل‌‌‌‌‏ آفرین خواهد بود. در این صورت دندانپزشک از «فضا نگهدارنده» برای پر کردن آن استفاده می‌‌‌‌‏کند.در غیر این صورت احتمال دارد که دندانهای مجاور به سمت فضای خالی حرکت کرده و دندان های دائمی، در جای اصلی خود رشد نکنند.

به تبع آن درمانهای بعدی طولانی، سخت تر و گران تر می‌‌‌‌‏شوند. همچنین وجود دندان های شیری سالم و محکم ابزاری برای جویدن غذا و درست صحبت کردن فرزند شما است. چنانچه دندانهای پوسیده، شکسته و یا عفونت کرده، به موقع درمان نشوند، تهدیدی برای سلامت و تندرستی کودک خواهد بود.ضمن این که در زمانی که دندانهای آسیای کودکان رشد کرده دندانپزشک برایش فیشورسیلنت انجام می دهد.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید