فلوراید چیست ؟

فلوراید یک ماده طبیعی است که هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی در استحکام دندان ها موثر است. این ماده بصورت خوراکی از طریق آب مصرفی، نمک های غنی شده با آن و غذا ومیوه های حاوی این ماده جذب بدن می شود. تاثیر موضعی این ماده معدنی از طریق خمیر دندان های حاوی آن ، دهان شویه ها و ادامس های حاوی این ماده بر روی دندان ها اعمال می شود.

با افزایش سن، دندان ها در معرض ابتلا به پوسیدگی، بیماری های لثه و سایر مشکلات دهان و دندان قرار می گیرند. در اینجاست که فلوراید وارد می شود. این ماده از معدنی سدیم یا ترکیبات سدیم است که در اینجا بر روی زمین فراوان است و در طبیعت در حال چرخش است. اهمیت آن تا سال های ۱۹۳۰ مشخص نبود تا آنکه در مطالعه ای مشخص گردید که در افرادی که آب غنی شده با این ماده را مصرف می کنند، مشکلات مربوطه به حفره های دندان و بیماری های لثه کاهش می یابد.

چرا استفاده به اندازه از فلوراید لازم است ؟

فلوراید با جایگزین شدن در بلورهای ساختمان مینای دندان، به ساختمان مینای دندان در زمان شکل گیری تاج دندان استحکام می بخشد. این ماده مهم روند پوسیدگی دندان را متوقف می کند و همچنین پوسیدگی هایی را که در مراحل اولیه و نوشیدن آب حاوی آن ۵۰ تا ۶۰ در صد باعث کاهش پوسیدگی در دندان های دائمی و ۴۰ تا ۵۰ در صد باعث کاهش پوسیدگی در دندان های شیری می شود.

تماس با مطب خورشید

اگر این ماده در آب منطقه ی مسکونی شما کم باشد موثر ترین روش پیشگیری از پوسیدگی دندان در فرزندان شما مصرف این ماده مهم از ۶ ماه بعد از تولد تا سن بین ۱۲ تا ۱۴ سالگی است که دندان پزشک برای فرزند شما تجویز می کند.

چه تفاوتی بین جذب موضعی و جذب سیستمیک این ماده است ؟

در صورتی که فلوراید به‌صورت خوراکی از منابع مختلف وارد بدن شود، از مسیر معده-روده‌ای داخل خون سپس در استخوان‌ها و دندان‌ها انباشته یا از طریق کلیه دفع می‌شود. این روند «جذب سیستمیک» نامیده می‌شود. در استفاده موضعی که این ماده صرفا روی دندان‌ها زده می‌شود، مکانیسم اثر متفاوت است . در این حالت این ماده مانع از دست رفتن مواد معدنی سطح دندان می‌شود و اگر شروع پوسیدگی در نقاطی از مینای دندان وجود داشته باشد، این ماده با معدنی کردن دوباره این نقاط از پیشرفت پوسیدگی جلوگیری می‌کند.

همچنین فلوراید روی میکروارگانیسم‌های دهانی موثر است و سبب کاهش تولید اسید توسط این میکروارگانیسم‌ها می‌‌شود. از طرفی، این ماده وارد مینای دندان‌های تازه رویش یافته می‌شود و باعث افزایش معدنی شدن(اصطلاحا بلوغ مینا) و کاهش آسیب‌پذیری نسبت به پوسیدگی خواهد‌شد. پس این ماده نه‌تنها در پیشگیری از ضایعه جدید پوسیدگی روی دندان موثر است، بلکه در توقف یا حداقل کند کردن روند پیشروی ضایعات پوسیدگی فعال اولیه روی سطح دندان نقش مهمی دارد.

قطره آهن چه مشکلاتی را برای سلامتی دندان کودکان ایجاد میکند حتما بخوانید : قطره آهن باعث سیاهی دندان کودکان میشود ؟

فلوراید تراپی چیست ؟

فلوراید تراپی عبارت است از رساندن موضعی یا سیستمیک فلوراید به دندان‌ها برای محافظت از آن‌ها در برابر پوسیدگی. فلورایدتراپی باعث پیشگیری از پوسیده شدن دندان‌ها می‌شود، این شیوه درمان در مواردی که فرد به مراقبت‌های خاص دهان و دندان نیاز دارد، اهمیت بیشتری می‌یابد. افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند، باید از فلورایدتراپی نیز استفاده کنند.

اگر دندان‌ها به دلیل ایجاد پلاک و جرم آسیب دیده‌اند، می‌توان روند فرسایش را کنترل کرد و آن را رو به بهبود برد. فلورایدتراپی برای کودکان مزایای زیادی دارد. با این که هنوز دندان‌های شیری در دهان دارند و دندان‌های دائمی رشد نکرده‌اند، این درمان از جمع شدن باکتری در ناحیه لثه و مبتلا شدن او به بیماری ژنژیویت پیشگیری می‌کند. همان طور که گفتیم فلوراید در مواد غذایی وجود دارد و والدین باید سعی کنند در رژیم غذایی فرزندشان فلوراید را بگنجانند.

فلوراید ماده ای مفید است که در خمیر دندان و یا دهانشویه های حاوی آن موجود است

مزایا و معایب استفاده از فلوراید کدام است ؟

این ماده به کاهش پوسیدگی های دندان کمک می کند و هیچ گونه عوارض جانبی خطرناکی برای سلامتی کلی فرد ایجاد نمی کند. تاکنون هیچ تحقیقی مضر بودن افزودن این ماده به آب را تایید نکرده است. با این وجود، برخی افراد مخالف این کار هستند. به هر روی، تحقیقات ثابت کرده است که افزودن این ماده به آب و سایر محصولات انسانی در مقادیر درست و به طور مناسب، با ایمنی ۱۰۰ درصد همراه است. اما با تمام این گفته ها این ماده دارای معایب و فواید مختلفی است .

الف – معایب استفاده نا صحیح از فلوراید :

با این حال، همانند هر ماده دیگری در طبیعت مصرف بیش از حد آن نیز با خطرات و عوارضی همراه است. برخی از معایب استفاده بیش از حد از این ماده عبارتند از:

  • فلوئوروزیس عارضه ای ناشی از مصرف بیش از حد و طولانی مدت فلوئور است و باعث ایجاد ناهنجاری های استخوان و دندان می شود.
  • مصرف بیش از حد آن سمی است و می تواند با کلسیم زدایی موجب پوکی استخوان شود.
  • مصرف بیش از حد آن می تواند دندان های شما را تا ابد لکه دار کند.
  • مصرف این ماده در کودکان باید با احتیاط همراه باشد. کودکان زیر سه سال قادر به تف کردن نیستند. بنابراین با قورت دادن خمیردندان دوز روزانه فلوراید را در خود بالا می برند. بنابراین ممکن است در طولانی مدت دچار عوارض مصرف بیش از حد این ماده شوند.
دندان عقل نهفته را چرا باید جراحی کرد ؟ حتما بخوانید : دندان عقل نهفته چه مشکلاتی را ایجاد میکند ؟

ب- مزایا استفاده درست از فلوراید :

این ماده برای همه گروه های سنی مفید است، زیرا ….

  • مقاومت مینای دندان به پوسیدگی را افزایش می دهد.
  • به رشد دندان های دائمی کمک می کند.
  • مقدار اسید تولید شده توسط باکتری های موجود در دهان را به حداقل می رساند.
  • مواد معدنی دندان را بازسازی می کند و وارد شدن به ساختار یون های کلسیم و فسفات را تسهیل می کند.
  • یک عامل ضد باکتریایی است که به باکتری های تجمع یافته در سطح دندان حمله می کند.
  • به رفع نقص و کمبود کلسیم و ویتامین D کمک می کند. در نتیجه در درمان پوکی استخوان و تقویت استخوان مفید است.
  • در صورت نیاز به مراقبت های خاص دهان و دندان، فلوراید درمانی ضروری است. افرادی که از بریس استفاده می کنند باید به طور مداوم تحت درمان با این ماده قرار گیرند تا از تجمع باکتری در اطراف بریس جلوگیری کنند.

به خاطر داشته باشید :

لازم است بدانید این ماده یک ماده  طبیعی است که باعث افزایش مقاومت دندان ها در برابر پوسیدگی می شود. این ماده معمولا از راه آب آشامیدنی و کمتر از آن با غذاهای دریایی مثل ماهی و میگو، چای، بعضی میوه ها و .. به بدن انسان می رسد. میزان مناسب آن در آب آشامیدنی ۰/۷-۱/۲ ppm می باشد. حداکثر فواید تنها زمانی حاصل می گردد که این ماده مورد نیاز بدن از راههای مختلف (مثل مصرف دهانشویه، ژل و وارنیش فلوراید، آب فلورایددار، خمیردندان حاوی فلوراید) تامین گردد.

محصولات مختلف این ماده عبارتند از:

  • دهانشویه سدیم فلوراید: در حال حاضر به عنوان یکی از برنامه های کشوری جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان دانش آموزان ابتدایی در دست اجرا می باشد.
  • کاربرد ژل فلوراید: این ژل حاوی غلظت بیشتری از فلوراید است، به همین دلیل باید در مطب توسط دندانپزشکی استفاده گردد.
  • استفاده از خمیردندانهای حاوی فلوراید: بطور کلی تمامی خمیردندانها حاوی فلوراید می باشند

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید