عکس OPG

عکس OPG جزء عکس های رادیولوژی و رادیوگرافی قرار میگیرد، تصویر برداری در این عکس با استفاده از اشعه ایکس بوده و از طریق پرتو ایکس می توان به راحتی از جزئیات فک بالا و پایین با خبر شد. از این عکس در جهت فهمیدن دقیق مشکلات دندان ها و فک ها استفاده میگردد چرا که میتوان موقعیت تمامی دندان ها، محل عفونت و پوسیدگی و کلیه مشکلات را مشاهده و بررسی کرد.

این عکس یکی از پرکاربردترین عکس ها در میان دندانپزشکان می باشد و از طریق آن میتوانند اطلاعت درست و کامل در زمینه درمانی را برای بیمار خود مشخص کنند . از این رو همیشه برای تشخیص بهتر لازم است که این عکس همراهتان باشد .

چرا از عکس استفاده میشود ؟

از این نوع عکس برای تشخیص دقیق و در نتیجه درمانی درست و صحیح استفاده میگردد که نتایج عالی را بر جای خواهد گذاشت. به همین منظور است که دندانپزشکان در بررسی های خود به منظور مشخص کردن علت مشکلات دندانی از این نوع عکس استفاده میکنند . با استفاده از این عکس میتوان موارد زیر را مشخص کرد :

تماس با مطب خورشید

  1. از عکس opg برای بررسی موقعیت و وضعیت شکستگی دندان ها استفاده میگردد.
  2. برای نشان دادن و تشخیص فک در رفته
  3. برای تشخیص وضعیت دندان عقل نهفته
  4. وضعیت و شرایط فک ها
  5. بررسی وضعیت غقونت و یا پوسیدگی
  6. بررسی وضعیت دندان ها قبل از جراحی هایی مانند راحتی دندان عقل

چگونه عکس opg گرفته میشود ؟

قطعا شما هم با ما موافق هستید که استفاده از این عکس برای تشخیص بهتر بیماری و مشکلات دندانی شما لازم و ضروری است ، اما در اینجا ممکن است برای شما سوال باشد که چگونه میتوان این عکس را گرفت ؟ ما به شما جواب این سوال را خواهیم داد و شما را راهنمایی میکنیم .

برای عکسبرداری شما ابتدا به دندانپزشک خود مراجعه می نمایید و سپس برای شما نسخه تصویر برداری OPG  نوشته می شود. به مراکز تصویر برداری مراجعه می کنید.  تصویر برداری به این روش بسیار ساده است. شما بر روی یک یونیت می نشینید سپس پزشک رادیوگرافی دستگاه را متناسب با دهان شما قرار می دهد و اسکن شروع می شود. دستگاه دور سر شما می چرخد و عکس سه بعدی از دندان ها گرفته می شود. این نوع عکس هیچگونه احساس دردی برای شما به وجود نمی آورد. مدت زمان عکسبرداری بین ۹ الی ۲۰ ثانیه طول می کشد. بعد از آن عکس در مدت زمان کوتاهی در اختیار شما قرار داده می شود.

فلوراید تراپی چیست و چه کاربردی دارد ؟ حتما بخوانید : فلورایدتراپی برای کودکان چه تاثیری دارد ؟

در مراکز تصویر برداری رادیوگرافی به سه صورت انجام می شود :

۱- روش مستقیم :

در این روش سنسور الکترونیک داخل دهان شما قرار داده می شود تا عکس دندانها ثبت شود.

۲- روش غیر مستقیم :

در این روش از اسکنر فیلم اشعه ایکس استفاده می گردد تا بتوان عکس های گرفته شده به روش رادیولوژی قدیمی را مانند عکس های دیجیتال مشاهده کرد.

۳- روش نیمه مستقیم :

در این روش که ترکیبی از سنسور و اسکنر می باشد برای تبدیل عکس اشعه ایکس به فیلم دیجیتال استفاده می گردد.  شما همچنین می توانید خدمات رادیوگرافی را در منزل انجام دهید. به عنوان مثال برای خانم های باردار خدمات رادیوگرافی در منزل، سونوگرافی در منزل نیز قابل انجام است.

عکس OPG به چه روش هایی گرفته میشود ؟

توجه داشته باشید که هنگام تصویر برداری فلزات مثل گردنبند، ساعت، دستبند و… را همراه خود نداشته باشید.

مزایای عکس دندان opg

این نوع عکسبرداری دارای مزایای بسیاری می باشد ، از جمله :

  1. عکس دندان opg از کیفیت بالای عکس، سه بعدی بودن و رنگ بندی برخوردار است. بررسی فوری عکس ها و همچنین بهبود عکس ها از خصوصیات دیگر این عکسبرداری می باشد.
  2. یکی از مزایای این روش، شناسایی کیست ها، تومورها، و عفونت های دهان و دندان است. کودکانی که هنوز دندان شیری دارند، با استفاده از رادیوگرافی دیجیتال، بررسی و تشخیص مکان دندان های دائمی در حال رشد، امکان پذیر می باشد.
  3. همچنین تشخیص ضایعات دهان و دندان نظیر، پوسیدگی، آسیب های دندانی، آسیب وارد شده به استخوان پشتیبان، ریشه های شکسته دندان و پوسیدگی، با استفاده از رادیوگرافی دیجیتال میسر می شود.
  4. با استفاده از عکس دندان opg، بررسی و درمان مناسب برای قراردادن ایمپلنت های دندانی، کشیدن دندان های دارای مشکل، جراحی کانال ریشه و درمان حفره های بزرگ دهان قابلیت تشخیص و شناسایی را دارد.
  5. همچنین این شیوه برای درمان های ارتودنسی، شناسایی دندان های نهفته، تحت فشار و مشکلات لثه، کاربرد و کارایی بالایی دارد.
کرونا ویروس چیست ؟ حتما بخوانید : کرونا ویروس را میتوان درمان کرد

خطرات عکس برداری به روش OPG

عکس برداری به این روش علاوه بر اینکه مزایای زیادی دارد، دارای خطرات جانبی نیز می باشد. این خطرات عبارت اند از :

  1. در صورت بارداری و عدم استفاده از محاظ احتمال بسیار کم در سقط جنین
  2. درصورتی که برای طولانی مدت در معرض تابش اشعه ایکس قرار بگیرید، احتمال بسیار کمی وجود دارد که به سرطان مبتلا شوید.

ولی باید این نکته را هم در نظر داشت که این موارد بسیار نادر است ولی بهتر است نادیده گرفته نشود و اصول ایمنی را حتما رعایت کنید .

در دوران بارداری

باز هم تاکید میکنیم که در دوران بارداری گرفتن عکس دندان تا چهار بار در هر ویزیت دندانپزشکی ایمن است، اگرچه اکثر بیماران و دندانپزشکان ترجیح می‌دهند که رادیولوژی را تا زمان زایمان به تاخیر بیاندازند. اما چنانچه شرایط اورژانسی باشد، هیچ مشکل یا نگرانی برای انجام رادیولوژی وجود ندارد و میزان اشعه دریافتی با رعایت احتیاط‌هایی مانند پیشبند سربی دولایه آن‌قدر ناچیز خواهد بود که حتی قابل اندازه گیری نیز نیست. رادیولوژی دندان معمولاً در دوران شیردهی یا تلاش برای بارداری نیز توصیه نمی‌شود.

هزینه عکس  opg دندان چه میزان است ؟

هزینه عکس رادیولوژی در هر فردی متغیر نمی باشد و تنها تفاوت و تغییر هزینه بسته به نوع کلینیک دارد که آن هم تفاوت چندانی باهم ندارد و هزینه دقیق بسته به مصوبه دارد و افراد برای اطلاع دقیق از هزینه باید به کلینیک مورد نظر خود رجوع کرده و از هزینه اطلاع  پیدا کنند .

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید