عوارض سیگار کشیدن

عوارض سیگار کشیدن و ضررهای آن برای سلامتی بدن و بهداشت دهان و دندان را اغلب مردم میدانند و بدان آگاهند و می دانند که مصرف دخانیات باعث بیماری های متعددی بر روی نسوج بدن می شود و حتی ممکن است منجر به مرگ شخص نیز گردد. وقتی سیگار می کشید، سموم از سیگار وارد خون شما می شود. پس این سموم خون را مسموم می کنند ، خون را غلیظ می کند و احتمال تشکیل لخته افزایش می یابد.فشار خون و ضربان قلبتان افزایش می یابد و باعث می شود قلب شما سخت تر از حالت عادی کار کند.

شریان ها را باریک می کند و مقدار خون غنی از اکسیژن را کاهش می دهد و این تغییرات در بدن شما باعث افزایش میزان شریان های تنگ و تشکیل لخته می شوند که می تواند باعث حمله یا سکته قلبی شود. چند نمونه از این عوارض ها عبارتند از :

۱- عوارض سیگار کشیدن برای قلب :

سیگار کشیدن به قلب و گردش خونی شما آسیب می زند و خطر بیماری هایی مثل بیماری های قلبی عروقی، حمله قلبی، سکته، بیماری عروقی محیطی (رگ های خونی آسیب دیده) و بیماری های مغز و اعصاب ، افزایش می دهد.

تماس با مطب خورشید

مونوکسید کربن موجود در دود و نیکوتین هر دو فشار بر قلب وارد می کنند و باعث می شوند قلب سریع تر کار کند. آن ها همچنین ریسک ایجاد لخته خون را افزایش می دهند.خبر خوب این است که بعد از یک سال ترک سیگار، خطر شما نصف می شود. پس از ۱۵ سال ترک، خطر شبیه به کسی می شود که هرگز سیگار نکشیده است.

۲- عوارض سیگار بر روی معده:

سیگاری ها شانس زیادی برای ابتلا به سرطان معده یا زخم معده دارند. سیگار کشیدن می تواند ماهیچه هایی را ضعیف کند که انتهای پایینی گلوی شما را کنترل می کنند و به اسید اجازه می دهد که در جهت اشتباهی حرکت کند. سیگار کشیدن یک عامل ریسک مهم برای سرطان کبد است و هر چه بیشتر سیگار بکشید، ریسک بیشتری خواهید داشت.

۳- عوارض سیگار کشیدن روی پوست:

سیگار کشیدن مقدار اکسیژنی که به پوست شما می رسد را کاهش می دهد. این، به این معنی است که اگر شما سیگار بکشید، پوستتان با سرعت بیشتری پیر به نظر می رسد و خاکستری و کدر می شود. سیگار کشیدن ۱۰ تا ۲۰ سال پوست شما را زود تر پیر می کند و سه برابر چین و چروک ها را بیشتر می کند، به خصوص در اطراف چشم ها و دهان.

۴- عوارض سیگار کشیدن برای استخوان ها:

سیگار کشیدن می تواند باعث ضعیف شدن استخوان های شما شود.به ویژه زنان باید مراقب باشند چون بیشتر از پوکی استخوان رنج می برند.

۵- عوارض سیگار برای مغز:

اگر سیگار می کشید، احتمال سکته سیگاری ها بیشتر از غیرسیگاری ها است. در حقیقت کشیدن سیگار خطر ابتلا به سکته را حداقل ۵۰ درصد افزایش می دهد. یکی از راه هایی که سیگار کشیدن می تواند خطر سکته را افزایش دهد، افزایش میزان رشد آنوریسم مغز است.

لمینت دندان چیست ؟ حتما بخوانید : لمینیت و تاثیر آن در زیبایی لبخند

۶- سیگار و عوارض کشیدن روی ریه ها:

ریه ها می توانند به شدت تحت تاثیر سیگار کشیدن قرار بگیرند. سرفه، سرماخوردگی، خس خس کردن و آسم تنها نقطه های شروع هستند. دخانیات می تواند موجب بیماری های کشنده مثل ذات الریه، آمفیزم و سرطان ریه شوند. دخانیات باعث مرگ ۸۴ درصد مرگ های ناشی از سرطان ریه و ۸۳ درصد مرگ های ناشی از بیماری ریوی مزمن (COPD) می شود.

۷- عوارض سیگار برای دندان ها:

یکی از مهمترین عوامل ابتلا به سرطان دهان همین سیگارکشیدن است که موجب پوسیدگی بدرنگی و تخریب دندان ها و لثه در ارفارد سیگاری می شود! استعمال دخانیات یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان – و به خصوص پوسیدگی دندانی- است. سموم موجود در دود سیگار باعث بد رنگ شدن دندان‌ها، بیماری‌های لثه، لقی دندان‌ها و در موارد حاد منجر به سرطان دهان می‌شود. همچنین به دنبال مصرف دخانیات، بزاق ترشح شده در دهان کاهش می‌یابد. 

۸- عوارض سیگار کشیدن بر لثه:

بیماری های لثه خطر از دست دادن دندان هارا در پی دارد. سیگار کشیدن با پریودنتیت مرتبط است – یک عفونت لثه ای که استخوان ها را از بین می برد. این علت اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است.

۹- تاثیر سیگار کشیدن بر زبان:

سیگار کشیدن جوانه های چشایی زبان را از بین می برد و به همین دلیل افراد سیگاری نیبت به افراد غیر سیگاری توانایی کمتری در درک طعم خوراکی ها دارند. سطح زبان توسط یک لایه نازک از کراتین پوشیده شده است، سیگار کشیدن این لایه ی سلولی را از بین می برد و باعث ایجاد رنگدانه های موجود در نیکوتین بر روی زبان می شود به همین دلیل بیشتر افراد سیگاری زبان تیره و سیاه رنگ دارند و دچار بوی بد دهان می شوند. دود تنباکو حاوی مولکول هایی است که می توانند خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان دهان و زبان را افزایش دهند.

۱۰ – جرم سیگار روی دندان ها

یکی از اثرات سیگار بر روی دندان ها، باقی ماندن جرم سیگار بر روی دندان هاست. سیگار به دلیل مقادیر بالای نیکوتین و قند موجود در توتون آن می تواند باعث ایجاد جرم زرد رنگ بر روی دندان ها شود. بیشتر افراد سیگاری سال ها پس از ترک سیگار هم از وجود لکه های زرد و قهوه ای بر روی دندان های خود شاکی هستند.

عوارض سیگار کشیدن بر دندانها یکی از صدها مشکلاتی است که برای سلامت بدن به وجود میاورد

تأثیر سیگار بر روی دندان‌ها چیست؟

دندانهایتان سیگاری را که می‌کشید نگه می‌دارند و در تماس مستقیم با مواد خطرناک سمی که تنفس می‌کنید، می‌باشند. تعجب آور نیست که دندان‌ها به شدت توسط تنباکو آسیب می‌بینند. علائم مشکلات جدی دندان ممکن است شامل موارد زیر باشند:
•    زردی یا قهوه‌ای شدن دندان‌ها
•    خونریزی از لثه
•    تولید کاکولوس (سخت شدن پلاک)
•    پوسیدگی دندان
•    خشکی دهان
این علائم اغلب منجر به بروز عوارض جانبی بیشتر ناشی از سیگار کشیدن می‌شود، از قبیل:
•    نیاز بیشتر به انجام روت کانال
•    از دست دادن دندان
•    آسیب دیدن مینای دندان
این موضوع می‌تواند فراتر از مشکل زیبایی باشد. سیگار کشیدن می‌تواند نحوهٔ جویدن و نحوه تراز شدن بایت شما را تحت تأثیر قرار دهد. یک مطالعه نشان داد که زنان سیگاری هر ۱۰ سال یک بار یک و نیم دندان و مردان سیگاری ۹/۲ دندان را از دست می‌دهد.

دلایل مضر بودن سیگار بعد کشیدن دندان عقل

شاید بسیار از افراد سیگاری این نکته را ندانند ولی سیگار کشیدن در عین نکات منفی که برای تمام بدن دارد آسیب های جبران ناپذیری به سلامت دهان و دندان شما میزند . که علاوه بر بهداشت دهان و دندان باعث هزینه های گزافی برای بهبود بخشیدن به وضعیت سلامتی شما را در پی دارد . یکی از مشکلاتی اکثر افراد سیگاری به آن اهمیت نمیدهند مصرف سیگار بعد از جراحی های مربوط به دندان عقل است که این عمل باعث بروز مشکلات جبران ناپدیری برای دندانهای بیمار میشود ، مثا »

۱. احتمال عفونت دندان عقل

اگر بعداز عمل جراحی دندان های عقل تصمیم گرفتید تا از دستورات پزشک خود سرپیچی کنید و مخالف دستوراتش را انجام دهید لازم است ابتدا بدانید که با این کار ریسک عفونت کردن لثه هایتان روبرو خواهید شد .پس از عفونت کردن لثه ها ، تب بالا و تورم و درد های دردناکی را تجربه خواهید کرد. حتی ممکن است با ترشحات زرد و سفید از قسمت عمل مواجهه شوید که بسیار دردناک خواهد بود . 

۲. فرایند بهبودی زخم لثه ایی کاهش می یابد

بعداز عمل جراحی دندان های عقلتان لثه حالت شلی را به خود می گیرد و زمان مشخصی طول می کشد تا این شلی لثه بهبود یابد . اما اگر سیگار بکشید این فرایند را کاهش می دهید و ممکن است اثارات جبران ناپذیری را نیز شاهد باشید . 

جرم گیری دندان چیست حتما بخوانید : جرمگیری دندان و مرحل انجام آن

۳. ایجاد دردهای دردناک بر روی حفره دندان کشیده شده

پس از استخراج دندان های عقل خود بطور کل جای خالی دندان های عقل خود درد خواهند کرد و می شود گفت که دردهای زیادی را تجربه خواهید کرد و افرادی که بیش از ۲۰ نخ سیگار در روز استفاده می کنند درد بیشتری را نسبت به افرادی که سیگار نمی کشند تجربه خواهند کرد . این مجددا به فرایند آسیب رسانی به دندان و لثه ها متصل است . بعد از عمل جراحی دندان باید جای خالی دندان طی مدتی مشخص استراحت کند و درمان شود که اگر سیگار بکشید این فرایند را مختل می سازید و موجب دردهای بیشتری خواهد شد . 

۴. از بین بردن لخته های خونی

پس از خارج کردن دندان عقل ، جای خالی آن ایجاد می شود و یقینا تجربه کرده اید که با کشیدن دندان خون زیادی جاری می شود و برای دندان عقل نیز اینگونه است و پس از سیگار کشیدن خون نسبتا زیادی جاری خواهد شد که برای بیمار خوشایند نخواهد بود . بعد از خارج کردن دندان از شما خواسته خواهد شد که به مدت ۳۰ دقیقه گاز پانسمان را در روی قسمتی که جراحی شده قرار دهید و دهانتان را باز نکنید و گاز پانسمان را در دهان خود بفشارید . این عمل به دلیل توقف کردن خونریزی صورت میگیرد و پس از این مرحله لخته های خون ایجاد می شوند . بعد از این مرحله پزشک معالج به شما توصیه هایی در این مورد را بیان خواهد کرد . البته این بدین معنا نیست که باید همواره شستشو ندهید و مسواک نزنید .

۵. سیگار کشیدن می تواند منجر به عفونت های استئومیلیت (Osteomyelitis) و پریکورونال (Pericoronal) شود

اگر به سیگار کشیدن بعد از عمل جراحی ادامه دهید ممکن است بر عملکرد جراحی موثر باشد و شانس ایجاد عفونت در قسمتی که جراحی شده را افزایش می دهد و در گزینه های قبلی خواندید . سیگار کشیدن حتی نیز می تواند باعث ایجاد عفونت هایی شدید و در برخی حالات جبران ناپذیر می شود و که دو مورد از آنها عبارتند از عفونت های استئومیلیت (Osteomyelitis) و پریکورونال (Pericoronal) که بسیار دردناک هستند و دردهای زیادی را در پی آنها تجربه خواهید کرد . 

مراقبت ویژه دندانپزشکی برای افراد سیگاری

اگر هنوز سیگار کشیدن را ترک نکرده‌اید، چند نکته دندانپزشکی وجود دارند که می‌تواند به رفع مشکلات بهداشت دهان و دندان شما کمک کنند:

۱- استفاده از دهانشویه به طور مرتب.

بهتر است یک فرمول قوی را انتخاب کنید که باکتری‌ها را از بین ببرد. همچنین اطمینان حاصل کنید که حداقل ۶۰ ثانیه برای از بین بردن باکتری‌ها دهانشویه را در دهان خود نگه می‌دارید.

۲- استفادهٔ روزانه از نخ دندان.

یکی از عادت‌هایی است که انجام دادن آن در زمان خستگی یا بعد از یک روز طولانی سخت است. اما کشیدن نخ دندان مخصوصاً برای افراد سیگاری حیاتی است، زیرا یک روش مؤثر برای جلوگیری از تجمع جرم روی دندان است. اگر متوجه خونریزی زیاد در زمان استفاده از نخ دندان شدید، این می‌تواند نشانه‌ای از بیماری پریودنتال باشد.

۳- زبان و لثه‌های خود را با دقت در زمان ملاقات دندانپزشک بررسی کنید.

به دندانپزشک خود اطلاع دهید که سیگاری هستید، بنابراین آن‌ها می‌توانند مراقب علائم بیماری پریودنتال و سرطان دهان باشند. هرچه سریعتر این مشکلات تشخیص داده شوند، احتمال جلوگیری از بروز یک مشکل جدی در همان ابتدا بیشتر است

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید