عفونت لثه کودکان

عفونت لثه کودکان یکی از مشکلاتی است که ممکن است کمتر به گوش شما خورده باشد اما باید بدانید که برخی از کودکان به علت عدم توجه به بهداشت دهان و دندان به این بیماری مبتلا می شوند هر چند برخی این عفونت لثه را با عنوان آبسه می شناسند اما باید بدانید در واقع این یک نوع عفونت است که لازن است هر چه سریع تر درمان های لازم برای آن صورت گیرد .

به همین دلیل متخصصین ما در مطب دندانپزشکی خورشید بر آن شدند تا با توضیح برخی از نشانه ها و علل این عفونت لثه به خصوص در کودکان سطح آگاهی والدین را در این زمینه بالاتر ببرند تا در صورت مشاهده اولین نشانه های آن توسط والدین به مطب دندانپزشکی خورشید مراجعه کنند.

عفونت لثه کودکان چگونه رخ می دهد؟

آبسه زمانی شکل می‌گیرد که پاکت لثه به حدی عمیق می‌شود که باکتری‌های پلاک، جرم و یا ذرات غذا در داخل آن گیر کرده و سیستم ایمنی بدن به اندازه کافی قادر به مبارزه با عفونت نمی‌باشد. در اثر رشد کنترل نشده و سریع باکتری و بافت عفونی لثه، ورم بزرگی بر روی لثه‌ها بروز پیدا می‌کند. در نتیجه آنچه که رخ می‌دهد نابودی سریع و دردناک بافت‌های پیوندی و استخوان اطراف دندان است. عفونت لثه می‌تواند بصورت ضایعات دردناک و حساس به لمس باشد که اغلب بصورت ناگهانی ظاهر می‌شوند. آبسه بیشتر در افراد ۴۰ سال به بالا شایع است اما گاهی اوقات در کودکان نیز رخ می‌دهد.

علائم عفونت لثه کوکان یا آبسه دندان

آبسه دندانی و عفونت لثه‌ کودکان در هر سنی ممکن است ظاهر شود، علائم بارز آن شامل درد شدید در ناحیه دهان و فک، تورم لثه یا صورت و در برخی مواقع تب است. در مواقعی که دندان دچار عفونت و آبسه می شود به گرما، سرما و یا فشار نیز حساس می شود. لثه ها در برخی موارد قرمز و متورم می شوند. اگر برای درمان سریع عفونت و آبسه اقدام نکنید ممکن تا نواحی گوش، گردن و فک نیز گسترش یابد.

• درد شدید و ضربان دار در دندان یا لثه‌ی آسیب دیده که ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود و به تدریج بدتر شود
  • گسترش درد به گوش، فک و گردن در همان سمت دندان آسیب دیده
  • دردی که هنگام دراز کشیدن بدتر می‌شود و خواب را مختل می‌کند
  • درد هنگام جویدن
  • قرمزی و تورم در صورت
  • تغییر رنگ یا لقی دندان
  • لثه‌های براق، قرمز و متورم
  • دندان‌های حساس به سرما یا گرما
  • بوی بد دهان یا احساس طعم ناخوشایند در دهان

اگر عفونت، گسترش یابد؛ ممکن است سبب ایجاد تب بالا،ضعف و بی حالی در کودک شود. در موارد شدیدتر ودرمان نشده، ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی در بلع و تنفس شود. درصورت مشاهده علائم آبسه دندانی باید هر چه سریعتر به دندانپزشک کودک خود مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید عدم توجه به این علایم میتواند باعث بروز مشکلاتی جبران ناپذیر شود

مراجعات دوره ای دندانپزشکی چه الزاماتی دارد ؟ حتما بخوانید : مراجعات دوره ای دندانپزشکی چه الزامی دارد ؟

خطرات عدم درمان آبسه کودکان

عدم درمان آبسه کودکان نه تنها منجر به آسیب دیدن دندان دائمی می شود بلکه اگر نادیده گرفته شود عفونت ایجاد شده در دندان کودک در سراسر نقاط بدنش منتشر می شود.آبسه دندان کودک در مراحل اولیه یک بیماری خطرناک محسوب نمی شود و به راحتی می توان آن را درمان کرد اما اگر به حال خود رها شودبه علت منتشر شدن عفونت در سراسر بدن بیمار زندگی وی به خطر می افتد.در صورتی که به محض پی بردن به وجود آبسه در دندان کودک به دندانپزشکی مراجعه کنید هم درد آن کاهش می یابد هم دیگر خطر و عوارضی ندارد.

مراقبت از آبسه و عفونت لثه کودکان در منزل

دندانپزشک کودک ممکن است داروهایی برای معالجه عفونت ،درد،تب و قرص های فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان تجویز کند.والدین باید تمام دستورالعمل های مربوط به این دارو را دنبال و اجرا کنند.اگر به کودک خود آنتی بیوتیک می دهید مطمئن شوید تمام داروها را تا روز آخر برای از بین بردن عفونت مصرف کند.حتی اگر کودک شما علامتی ندارد روند دارو دادن را ادامه دهید.مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را نیز به کودک خود آموزش دهید.

چند بار در روز به مدت ۲۰ دقیقه از کیسه یخ استفاده کنید.این کار موجب کاهش درد و تورم دندان و لثه می شود.برای تهیه ی کیسه یخ،مکعب های یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید.قسمت بالای آن را مهروموم کنید تا آب از آن خارج نشود.کیسه را قبل از قرار دادن روی پوست کودک داخل یک حوله یا پارچه نازک و خشک بپیچید.

از کودک خود بخواهید دهانش را با آب نمک گرم بشوید.این موضوع به کاهش تحریک،تورم لثه و درد کمک می کند.به کودکتان آموزش دهید آب نمک را از دهانش بیرون بریزد و آن را نبلعد.کودک را همراهی کنید تا بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کند.دندان های کودکتان را مسواک بزنید یا از وی بخواهید حداقل دو بار در روز دندان هایش را مسواک بزند.برای کودکتان خمیر دندان حاوی فلوراید و مسواک با رشته های نرم تهیه کنید.در مناطقی که دسترسی به دندان دشوار است مانند دندان های پشت دهان به کودک خود کمک کنید.

از عفونت لثه کودکان چه میدانید ؟

سوالات متداول عفونت لثه کودکان و آبسه دندان

بسیاری از والدین به هنگام مواجه شدن با عفونت لثه کودکان و آبسه دندان از ما سوالاتی میپرسند که ممکن است بخشی از این سوالات در ذهن شما نیز باشد و برای شما جای سوال باشد ، از متداول ترین این سوالات میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

بهترین راه برای درمان عفونت لثه کودکان و آبسه چیست؟

درمان آبسه دندان نیاز به تخلیه چرکی دارد که در اطراف دندان ایجاد شده است و در برخی موارد بافت آسیب دیده از داخل دندان برداشته می شود. گاهی اوقات دندانپزشک با تجویز دارو و قرص های لازم، از شدت گرفتن عفونت لثه کودکان جلوگیری می کند. ممکن است دندانپزشک برای جلوگیری از آسیب بیشتر، دندان عفونت کرده را بکشد.

تجمع عفونت در لثه چقدر برای کودک خطرناک است؟

در صورت عدم درمان ، چرک حاصل از ورود باکتری ها به دندان، می تواند وارد جریان خون شده و باعث مسمومیت خون شود. علائمی مانند درد، تب و خستگی نیز بسته به اندازه تجمع چرک مربوطه در دندان ممکن است رخ دهد.

اصلاح لبخند لثه ای با لیزر چگونه انجام میشود ؟ حتما بخوانید : از اصلاح طرح لبخند لثه ای با لیزر چه میدانید ؟

مدت زمان بهبودی برای آبسه در دهان به تشخیص فردی دندانپزشک بستگی دارد: یک آبسه سطحی اغلب پس از یک عمل کوتاه و چند روز رسیدگی مداوم، بهود می یابد؛ برای آبسه های بزرگتر و عفونت های دندانی شدیدتر که در اعماق بافت ایجاد می شود، درمان با جراحی ، تخلیه زخم و …زمان طولانی تری را باید سپری کند.

آیا امکان وارد شدن مایع چرک به مغز وجود دارد؟

اگر این امر باعث جمع شدن چرک در نوعی حفره در بافت مورد نظر شود، پزشکان از آبسه مغز صحبت می کنند. عوامل بیماری زا بیشتر باکتری ها هستند. در بسیاری از موارد، میکروب ها از طریق دیگری مانند عفونت از راه (گوش، بینی، ریشه دندان) به مغز وارد می شوند.

چه مدت طول می کشد تا آنتی بیوتیک اثر کند؟

اگر بعد از عفونت باکتریایی، دندانپزشک آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند و شروع به مصرف آن کنید، به طور معمول آنتی بیوتیک خیلی سریع اثر می کند، از آنجا که به صورت تشخیص پزشک استفاده می شود، بیماری اغلب سریعاً مهار می شود و در بسیاری از بیماران که عفونت در دندان و دهان آن ها شدت گرفته است، مصرف انتی بیوتیک الزامی است.

چگونه از عفونت لثه کودکان جلوگیری کنیم

همانطور که گفتیم عفونت لثه کودکان یا آبسه دندانی مشکلاتی است که میتواند باعث بروز مشکلاتی جدی برای کودکان شود ، رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مراقبتی از دهان و دندان و توجه به توصیه دندانپزشک کودکان میتواند از جمله مواردی باشد که به شما کمک کند . با این حال رعایت نکات زیر را به خاطر داشته باشید و جدی بگیرید :

• کودک باید هر روز مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند.
  • به صورت منظم جهت انجام معاینات دندانپزشکی دوره ای، به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید.
  • از رژیم غذایی سالم برای کودک استفاده نمایید.
  • مصرف شیرینی‌جات، تنقلات، غذاها و نوشیدنی‌های دارای قند را محدود کنید.