عفونت دندان روکش شده

عفونت دندان روکش شده عارضه ای که کمتر اتفاق می افتد اما پزشک و بیمار هر دو باید اقاماتی انجام دهند تا امکان عفونت لثه و دندان بعد از انجام روکش به حداقل برسد . اگر پس از اینکه دندان خود را روکش کردید، درد شدید دارید، ممکن است دندان شما دچار عفونت شده باشد. اگر پس از انجام عصب‌کشی، دندان روکش شده باشد، احتمال عفونت وجود ندارد، زیرا پالپ یا عصب‌ها و بافت پیوندی دندان درطول عصب‌کشی برداشته می‌شوند.

به عبارت دیگر، وقتی که دندان بیمار روکش می‌شود، در حالی که درمان عصب‌کشی برای او انجام نشده است، احتمال ایجاد عفونت در زیر روکش وجود دارد، زیرا هنوز بافت پالپ که محل عفونت و ایجاد درد است، در دندان وجود دارد. اما قبل از اینکه نتیجه‌گیری کنید، درباره احساس درد، هنگام جویدن در دندان روکش شده، با دندانپزشک مشورت کنید. دندانپزشکان می‌توانند راه‌حل مناسبی به شما پیشنهاد دهند.

روکش دندان چیست؟

قبل از هر چیزی لازم است بدانید که اگر برای درمان دندانی که پوسیده شده است دیر اقدام شود، پوسیدگی پیشرفت کرده و موجب از بین رفتن بافت دندان خواهد شد. با تخریب ساختمان دندان، حتی پس از ترمیم هر لحظه امکان شکستن دندان‌ها بر اثر فشار ناشی از جویدن وجود دارد؛ بنابراین برای افزایش استحکام دندان‌های تخریب شده، پس از درمان ریشه روی آن روکش می‌گذارند تا دوام لازم را پیدا کند. روکش‌ها علاوه بر این نقش مهم، در حفظ یکپارچگی و زیبایی دندان‌ها نیز نقش دارند.

بهترین روکش دندان که در حال حاضر در ایران و دیگر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد روکش دندان از جنس زیرکونیا می باشد. روکش دندان تمام سرامیک زیرکونیا در عین استحکام و دوام بالا، دارای درخشندگی و زیبایی فوق العاده ای می باشد. زیرکونیا قوی ترین سرامیک مورد استفاده در دندانپزشکی می باشد.

علت عفونت دندان روکش شده چیست ؟

دندان‌های روکش شده هم درست همانند دندان‌های سالم در صورتی که بهداشت دهان و دندان توسط شخص انجام نشود عمر روکش کم شده و احتمال عفونت مجدد دندان بالا می‌رودِ اما به طور کلی می‌توان گفت که عمر روکش‌های دندانی در افراد مختلف بین ۷ تا ۱۰ سال است.هنگامی که پوسیدگی دندان اتفاق می‌افتد، تجمع باکتری‌ها در ریشه دندان ها، لثه و یا پالپ می‌تواند عفونت و یا آبسه ایجاد کند. حال اگر روکش دندان به هر دلیل دچار مشکل شده و باکتری‌ها تجمع یابند عفونت دندان روکش شده اتفاق می‌افتد.
یکی از مهم‌ترین دلایل در عدم موفقیت درمان دندان روکش شده عفونت مجدد آن است. گاهی دندان روکش شده و عصب کشی شده می‌تواند دچار مشکل شود، اما علائمی از خود بروز ندهد؛ بنابراین بسیار مهم است که با چکاپ‌های مرتب وضعیت همه دندان‌ها حتی دندان‌هایی که روکش شده اند بررسی شوند تا اگر در عکس رادیوگرافی مشکلی در دندان وجود دارد سریع‌تر رفع شده و از عفونت شدید پیشگیری شود.

این عوامل را میتوان اینگونه توضیح داد :

۱- پوسیدگی دندان زیر روکش

چون دندان زیر روکش، هنوز دارای بافت زنده است، ممکن است در مرز بین دندان و روکش، دچار پوسیدگی یا سوراخ شود که منجر به درد مداوم در آن ناحیه می‌شود. اگر پوسیدگی دندان تا حدی بزرگ شود که به عصب آسیب برساند، ممکن است به درمان عصب کشی نیاز داشته باشید.

۲- درد لثه ناشی از انجام روکش

ممکن است پس از انجام درمان برای قرار دادن روکش، احساس درد موقتی داشته باشید. این درد نباید بیشتر از ۲ هفته طول بکشد. اگر پس از قرار دادن روکش، احساس درد شدیدی دارید، یا اگر درد شما بیش از ۲ هفته ادامه یافت، با دندانپزشک مشورت کنید.

مزایای استفاده از روکش‌های زیرکونیوم نسبت به روکش‌های طلا و پرسلن حتما بخوانید : روکش زیرکونیا چه ویژگی هایی دارد ؟

۳- شکستگی دندان یا روکش

یک شکستگی در روکش یا دندان در زیر روکش، می‌تواند درد خفیفی ایجاد کند. همچنین ممکن است دندان به دلیل این شکستگی نسبت به سرما، گرما یا هوا حساسیت نشان دهد. در صورت مشاهده هرگونه شکستگی، لقی یا ترک در روکش دندان، لازم است که آن را ترمیم کنید.

۴- دندان قروچه (براکسیسم)

فشار دادن دندان‌ها روی هم در طول شب را براکسیسم یا دندان قروچه می‌گویند که می‌تواند بر روکش دندان فشار وارد کرده و درد ایجاد کند.

۵- تحلیل لثه

در صورتی که لثه‌های شما در اطراف روکش دندان، دچار تحلیل شده و بخشی از ریشه دندان در معرض دید قرار گرفته باشد، باعث ایجاد درد و حساسیت در دندان می‌شود. تحلیل لثه ممکن است بر اثر مسواک زدن محکم ایجاد شود. هنگامی که لثه تحلیل می‌رود، احتمال تجمع جرم و بیماری لثه افزایش می‌یابد.

۶- روکش بدرستی روی دندان قرار نگیرد

اگر روکش بدرستی روی دندان قرار نگیرد، ممکن است باعث ایجاد درد شود، همچنین می‌تواند بر جویدن یا لبخند شما نیز تاثیرگذار باشد. اگر هنگام جویدن احساس درد دارید، معمولاً به این معنی است که روکش روی دندان بیش از اندازه بلند است. روکش دندان باید مطابق با حالت جویدن شما در دیگر دندان‌ها باشد. اگر هنگام جویدن احساس درد دارید، این مشکل می‌تواند منجر به درد در فک یا سردرد شود.

انواع عفونت در روکش های دندان

عفونت دندان روکش شده عارضه ای که کمتر اتفاق می افتد اما پزشک و بیمار هر دو باید اقاماتی انجام دهند تا امکان عفونت لثه و دندان بعد از انجام روکش به حداقل برسد. عفونت بعد از روکش دندان بسیار دردناک است و برای بیمار دردسر ساز خواهد شد. هر کدام از انواع روکش بعد از عفونت علائم و درمان مخصوص به خود را دارد. اما به صورت کلی ممکن است بیماری های لثه باعث عفونت در آن شده و ربطی به روکش قرار گرفته نداشته باشد.

۱- عفونت در روکش دندان ترمیم شده

بعد از ترمیم دندان پزشک دندان را روکش می نماید. اگر لثه بعد از این کار ملتهب شده و رنگ لثه تغییر کرد احتمالا لثه عفونت کرده باشد. پزشک می تواند با تجویز آنتی بیوتیک این عفونت را کنترل نماید. اما اگر بعد از عفونت، دندان درد داشتید پزشک باید دندان شما را عصب کشی نماید. اگر قبلا عصب کشی انجام شده باشد حتما باید ریشه ها مجددا درمان شود.

از عفونت دندان روکش شده چه اطلاعاتی دارید ؟

۲- عفونت روکش کامپوزیتی

در صورتی که برای انجام کامپوزیت به پزشک مراجعه نموده اید و بعد از انجام آن لثه شما عفونت نمود باید درمان را با آنتی بیوتیک شروع کنید. پزشک باید دلیل ایجاد عفونت را بررسی نماید. ممکن است یکی از دندان ها نیاز به عصب کشی داشته باشد. این احتمال اگر دندان درد هم داشته باشید قوی تر می شود. اما اگردندان درد نداشتید و فقط لثه شما عفونت نموده است، ممکن است لثه شما به مواد کامپوزیتی حساسیت داشته باشد و یا هنگام انجام روکش به لثه شما آسیب رسیده است. در هر صورت باید درمان با آنتی بیوتیک شروع شود.

۳- عفونت روکش ایمپلنت

اصولا خطر ایجاد عفونت در ایمپلنت قبل از نصب روکش بسیار بیشتر است. چرا که پایه روکش در زمان کاشته شدن جراحی می شود و اگر جراح کار خود را به درستی انجام ندهد و یا بیمار بعد از اتمام جراحی از آنتی بیوتیک استفاده نکند، احتمال عفونت افزایش می یابد. بعد از نصب روکش روی پایه فقط در صورتی عفونت ایجاد می شود که لثه به مواد استفاده شده در ساخت روکش حساسیت داشته باشد. این ممکن است به دلیل کیفیت پایین روکش نیز باشد. پزشک باید روکش دندان را تعویض نماید و درمان را با آنتی بیوتیک شروع کند. بعد از درمان کامل لثه از انواع دیگر روکش از برندهای معتبر استفاده شود تا عفونت مجددا ایجاد نشود.

۴- عفونت بعد از نصب لیمنت

همانطور که می دانید لمنیت از جمله بهترین انواع روکش دندان های جلویی است. پزشک قبل از انجام این روکش ابتدا تمام دندان ها را از لحاظ سلامت ریشه بررسی می کند اما اگر یکی از دندان ها بعد از نصب روکش درد داشت باید دندان از لحاظ سلامت ریشه بررسی شود. اگر ریشه عفونت کرده باشد باید هر چه زودتر لمینت از دندان جدا شده و عصب کشی انجام شود. اما اگر بدون دندان درد عفونت را تجربه کردید احتمال دارد لثه شما آسیب دیده باشد و زخم ایجاد شده عفونت کرده باشد.

درمان عفونت دندان روکش شده چگونه است ؟

نوع درمانی که فرد برای عفونت دندان دریافت می‌کند به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

• محل اولیه آبسه
  • احتمال گسترش عفونت و میزان گسترش
  • میزان واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت

درمان‌های احتمالی عفونت دندان شامل موارد زیر است:

۱- درمان ریشه

درمان ریشه (RCT) ممکن است برای درمان آبسه در اعماق دندان لازم باشد. این روش شامل سوراخکاری در دندان برای از بین بردن عفونت و باکتری‌های جمع شده در ریشه است. سپس دندانپزشک فضا را با ماده‌ای لاستیک مانند به نام “گوتا پرکا” پر خواهد کرد. هنگامی ‌که دندان بهبود یافت، آن را با روکش یا مواد پر کننده دائمی ‌ترمیم می‌کند تا از عفونت‌های بعدی جلوگیری شود.

۲- آپیکواکتومی‌

گاهی اوقات، RCT برای رهایی از عفونت دندان کافی نیست. در چنین مواردی، دندانپزشک ممکن است روشی به نام آپیکواکتومی ‌یا برداشتن انتهای ریشه را توصیه کند. این روش شامل باز کردن لثه‌ها برای از بین بردن انتهای ریشه دندان همراه با هرگونه بافت آلوده است.

۳- آنتی بیوتیک

همچنین ممکن است دندانپزشک برای کاهش عفونت و جلوگیری از انتشار آن، آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر عفونت قبلا گسترش یافته باشد، ممکن است لازم باشد فرد دوره درمان آنتی بیوتیکی خود را طولانی‌تر کند. ممکن است لازم باشد که متناوباً از نوع دیگری از آنتی بیوتیک استفاده شود. اگر عفونت شدید باشد، ممکن است فرد نیاز به بستری در بیمارستان و دریافت آنتی بیوتیک به صورت داخل وریدی داشته باشد.

از روکش PFM بیشتر بدانید حتما بخوانید : روکش PFM چه ویژگی هایی دارد ؟

۴- تخلیه

در موارد خاص ممکن است لازم باشد چرک به طور مستقیم از محل عفونت تخلیه شود. به عنوان مثال، ممکن است تخلیه برای حذف چرک از آبسه پارافارینگل در پشت دهان لازم باشد.

۵- تعویض روکش

برای درمان پوسیدگی زیر دندان ممکن است لازم باشد روکش خود را برداشته و تعویض کنید. بسته به اندازه پوسیدگی ممکن است لازم باشد روکش جدید برای شما ساخته شود تا مساحت بیشتری را پوشش دهد.اگر نیاز به تعویض روکش دندان دارید یا فکر می‌کنید ممکن است به یک روکش دندان نیاز داشته باشید، مراحل کار ساده است. برای ایجاد فضای روکش، دندان باید کمی ‌ساییده شود. سپس دندانپزشک از دندان قالب می‌گیرد و یک روکش با طراحی سفارشی تهیه می‌کند. وقتی روکش شما آماده شد، روی دندان شما سیمان شده و با انجام روتین بهداشت دهان و دندان مناسب، ۱۰ سال یا بیشتر دوام خواهد داشت.

۶- کشیدن دندان

در موارد شدیدتر، اگر پوسیدگی در تمام دندان شما گسترش یافته و دیگر قابل بازیابی و درمان نیست، مجبور به کشیدن دندان هستید.

به خاطر داشته باشید

بهداشت دندانی مناسب از ایجاد عفونت دندان روکش شده جلوگیری می‌کند، رعایت دستورالعل های بهداشتی که توسط دندانپزشک و بعد از قرار دادن روکش دندان به شما گفته میشود یکی از راه هایی است که میتواند به حفظ و نگهداری این روکش ها کمک کند ، همانطور که گفتیم عدم توجه به بهداشت دهان و دندان میتواند در دراز مدت باعث آسیب های جبران ناپذیر برای شما شود و درمان آن برای شما هزینه بردار باشد پس لازم است برای مراقبت از این روکش ها حتماً موارد زیر را به خاطر داشته باشید :

• دوبار در روز مسواک بزنید
  • روزانه از نخ دندان استفاده کنید
  • از جویدن غذاهای سخت مانند یخ که باعث آسیب به روکش دندان می‌شود
  • برای چکاپ‌های منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

ما در مطب دندانپزشکی خورشید با داشتن کادری مجرب و متخصص در تلاش هستیم تا بهترین خدمات را با بهترین کیفیت به مراجعین محترم مطب ارائه کنیم .