شیرینی خوردن

شیرنی ها و تمایل به خوردن شیرینی جات در در اغلب مردم وجود دارد. میان وعده های شیرین، شکلات ها و نوشیدنی های حاوی شکر مواردی هستند که هر کسی به خوردن آنها علاقه دارد. جدا از اینکه مصرف بی رویه این مواد غذایی می تواند اثرات نامناسبی بر سلامت بدن بگذارد، می تواند بر سلامت دهان و دندان نیز تاثیر گذار باشد.

حفظ سلامت و زیبایی دهان و دندان برای هر فردی مهم است. به همین دلیل اغلب مردم هیچ امتناعی از پرداخت هزینه های بالا برای حفظ سلامت و زیبایی دندان های خود ندارند. برای رسیدن به این هدف فقط رعایت بهداشت و مراقبت های صحیح و درمان های زیبایی کافی نیست. مهمترین بخش مراقبت های دهان و دندان ها مربوط به تغذیه است.

مواد غذایی مضر برای دندان ها

بدون شک هر شخصی می داند مصرف شیرینی جات برای سلامت دندان ها مضر است. بخصوص اینکه بعد از مصرف مواد غذایی حاوی قند و شکر، مسواک زده نشود. مصرف قند و شکر و دیگر مواد غذایی شیرینی بر پوسیدگی دندان تاثیر به سزایی می گذارد. وقتی در بیرون از منزل یک شیرینی کوچک می خورید و مسواک نمی زنید، باید منتظر پوسیدگی دندان های خود باشید.

بعد از مصرف هر گونه مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین حدالمکان باید مسواک زده شود. در صورتی که به مسواک دسترسی ندارید می توانید، دندان های خود را با محلول آب و نمک شستشو دهید. شکلات، انواع شیرینی و کیک، بیسکویت، نوشیدنی های حاوی شکر مانند نوشابه و دلستر، قند، شکر و دیگر شیرینی جات برای سلامت دندان ها مضر هستند.

تماس با مطب خورشید

رابطه شیرینی و سلامت دندان !

بر خلاف باور عمومی، دندان های ما طراحی شده اند تا بتوانیم از آن برای یک عمر استفاده کنیم. اما رژیم غذایی و عادت های ما در طول سال ها این دوره را کوتاه می کند. بنابراین ما باید مصرف مواد غذایی و نوشیدنی هایی را که باعث آسیب مرتبط با بیماری های دهان و دندان هستند محدود کنیم و همچنین مشکلات دهان و دندان را جدی بگیریم.آیا می توانید حدس بزنید که کدام ماده غذایی  در صدر این لیست است؟ شکر!

شکر منبع شماره یک باکتری های مضر است که باعث پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه می شود. مولکول های شکر در دهان ما توسط باکتری های مضر اسیدی می شوند، به طوری که سبب اولین مرحله تشکیل پوسیدگی  می شود.

مکانسیم پوسیدگی دندان با شیرینی ها

مکانیسم شروع پوسیدگی با انواع شیرینی ها به این صورت است که میکروب‌های محلی موجود در دهان، مواد قندی در دسترس را هضم و تبدیل به اسید می‌کنند و سپس بسته به شدت اسیدی شدن محیط دندان‌ها، بافت سخت مینای دندان تحت تاثیر اسید حل شده، منفذی به عاج دندان باز می‌شود.

چون عاج دندان در مقابل اسید مقاومتی ندارد، حفره‌ای به شکل غار و زیر لایه مینا در درون عاج شکل می‌گیرد که محل تجمع خوبی برای میکروب بیشتر است. به این طریق پوسیدگی عمیق‌تر می‌شود تا عروق و اعصاب قسمت مغزی دندان را در گیر کند.

در این زمان برخلاف بعضی بافت‌های بدن، بافت دندان قابل بازسازی و التیام نیست و برای بقیه عمر معلول خواهد ماند. هر چند با استفاده از علم و هنر دندانپزشکی این معلولیت‌ها تا حدودی قابل ترمیم است، ولی هیچ ‌وقت سلامت اولیه به دست نمی‌آید. هر چه ترمیم دندان گسترده‌تر باشد، احتمال پوسیدگی مجدد افزون‌تر می‌شود. طبیعت گسترش پوسیدگی دندان هم نتیجه این پوسیدگی‌های تکراری است.

خوردن شیرینی چه آسیب هایی به دندان ها وارد میکند ؟

کودکان باید سواد سلامت دندان داشته باشند

شیرینی ها یکی از محبوب ترین تنقلات در میان کودکان است ، پس بهترین روش و مناسب‌ترین زمان برای آموزش اطفال عملکرد صحیح والدین نسبت به سلامت دهان در حضور کودکان است. خودداری از خوردن غذاهای مضر و حذف این مواد از سبد و سفره غذایی خانواده از لحظه تولد و حتی قبل از تولد کودکان و رعایت اصول بهداشت دندان‌ها در حضور اطفال بهترین الگو برای آموزش کودکان است. از زمان طفولیت باید این اعتماد‌به‌نفس در کودک ایجاد شود که از قبول شیرینی و مواد قندی از دست دیگران به صورتی مودبانه خودداری کند.

مراقبت از سلامت دهان و دندان به‌عنوان جزئی از آموزش‌های لازم برای مراقبت عمومی از اطفال باید قبل از بارداری آموزش داده شود. در دوران شیرخوارگی بعد از هر وعده شیردهی، دهان نوزاد بخصوص بعد از رویش دندان‌ها باید با یک گاز نرم تمیز شود. این کار ضمن تمیز نگه داشتن دهان موجب درونی شدن لزوم بهداشت دهان در ضمیر ناخود‌آگاه طفل می‌شود و سلامت دهان او را برای طول زندگی تضمین می‌کند.

رابطه ارتودنسی و شیرینی

غذاها و نوشیدنی هایی که می تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان (کرم خوردگی) شوند، می بایست در طول زمان استفاده از براکت کمتر مصرف شوند. علاوه بر این لازم است از غذاهای چسبنده به خاطر افزایش ریسک پوسیدگی و شکستن براکت خودداری گردد. این نوع از مواد غذایی مانند مواد شیرین بر روی براکت ها چسبیده و برای یک دوره زمانی طولانی بر روی دندان ها باقی می مانند.

در صورت مصرف غذا یا نوشیدنی های دارای سطح شکر بالا، معمولاً به بیمار توصیه می شود، این مواد به همراه وعده های غذا یا فقط یک بار در طول روز مصرف شود. بلافاصله پس از مصرف این مواد غذایی می بایست دندان ها به دقت مسواک زده و از دهان شویه برای از بین بردن تاثیر آنها بر روی دندان ها و براکت ها استفاده شود. بین وعده های غذایی می بایست از مواد غذایی بدون شکر تصفیه شده استفاده شود و در ادامه می بایست دندان ها مسواک زده و از دهان شویه استفاده گردد.

نوشیدنش چای و زردی دندان ها با هم مرتبط هستند حتما بخوانید : نوشیدن چای و زردی دندان ها

راه های کاهش پوسیدگی دندان بعد از خوردن شیرینی ها

از مهمترین کارهایی که میتوان بعد از خوردن شیرینی ها انجام داد میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- تعداد دفعات مصرف مواد قندی را کاهش دهید:

بعد از هر بار مصرف مواد قندی بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه میکروب‌ های دهان فعال شده و اسید تولید می ‌کنند، بنابراین بهتر است مصرف مواد قندی را به وعده‌های اصلی غذا یا به یک یا دو میان وعده محدود کنید و در همان وعده مقدار مورد نظر از شیرینی را مصرف کرده و سپس دندان‌ های خود را مسواک بزنید. هرگز مواد شیرین مثل آبنبات را برای مدت طولانی در دهان نگه ندارید.

۲- دندان‌ های خود را با آب بشویید:

اگر در محل کار یا مهمانی امکان مسواک زدن بعد از مصرف مواد قندی را ندارید، حتما دهان خود را به خوبی با آب بشویید تا دیگر طعم و باقی مانده ی شیرینی را احساس نکنید. به یاد داشته باشید که باقی ماندن طعم شیرینی در دهان به معنای ادامه تولید اسید توسط باکتری ‌ها است.

۳- بعد از مصرف مواد قندی از آدامس های بدون قند(sugar free) استفاده کنید:

می ‌توانید با مصرف آدامس‌ های بدون قند تا حد زیادی دندان‌ های خود را تمیز کنید. با حرکات جویدن و افزایش ترشح بزاق حین مصرف این آدامس‌ ها بقایای مواد غذایی از روی دندان ‌ها پاک می‌ شوند و هم چنین زایلیتول موجود در این آدامس‌ ها مانع تولید اسید توسط باکتری ‌ها می ‌گردد.

۴- بعد از مصرف مواد قندی سیب بخورید:

گاز زدن میوه ‌ای نسبتا سفت مانند سیب علاوه بر ماساژ لثه‌ ها و کمک به حفظ سلامتی آن ها باعث می‌ شود بقایای مواد غذایی از روی دندان‌ ها شسته شده و به این ترتیب تا حدی به حفظ بهداشت محیط دهان کمک می ‌کند.

تماس با مطب دندانپزشکی خورشید